8 sept 2009, 8:19

Възкресение 

  Prosa
588 0 4
2 мин за четене

 

ВЪЗКРЕСЕНИЕ

 

Произхождам от селско-пролетарско семейство, както казваха по онова време. Ожених се за докторска щерка. Тъстът - учен, не обръщаше внимание на семейството ми. Старецът падна на легло и синовете му го докараха в моя дом.

Тази вечер с дядо играем скамбил. Жената с децата изпратих на курорт. По старческото му лице, набраздено от бръчки, годините са оставили своите следи. Тъстът запремига уморено:

- Не ми се играе нещо, какво бях, какво станах? Синовете ми изядоха и изпиха всичко. На теб, като зет, не гледах с добро око - нали си бедняк, без образование. Но паднах на твоите ръце. Никой не идва да ме види.

- Няма нищо, дядо, наумил съм нещо. Утре ще дойдат всички при тебе. А сега да спим.

На другия ден отидох до пощата и изпратих по една телеграма на синовете му с две думи: ”Баща Ви умря.”

Взех един ден неплатена, завих дядо през глава. Запалих свещ. Прекадих стълбището и стаята с тамян. Готово. Капанът беше заложен. Седнах на стола и зачаках. Не мина и час, от двора се зачу женски плач. Настръхна ми косата. След малко втори. “Тате, та-те-е…”

Натърках очите си с кромид и зароних крокодилски сълзи. Цяло кино. Забрадени с черни кърпи, хълцайки, прекрачиха прага хубавите ми шуренайки. Сладурани, аха да ги нацелуваш. Зад тях тъжно пристъпяха дядовите синове. С бели кърпички бършеха сухите си очи. Протегнах ръце, прегърнах ги и през лучените сълзи тихо промълвих: “Бог да го прости!“

- Бог да го прости! – каза големият.

- Станалото, станало. Къде са татковите документи? Има ли пари за погребение? Ще трябва да отидем и до банката, все някой лев е оставил. Нали сме наследници  - занареждаха в един глас братчетата.

Ужас! Завивката се размърда. Като лалугер се подаде старческа глава:

- Заспал съм, а с тези викове ме събудихте. Какво става? Каква банка? Какви пари? Добре дошли, синчета, и вие, снахи. Вече има половин година как не съм ви виждал. Домъчня ми за вас! А, защо плачете?

Втурнах се към дядо:

- Ти си бил жив? А аз те помислих за умрял.

Злобните погледи на синовете се насочиха към него. Голямата снаха се свлече до леглото и облещи очи. Припадна. Номера за пред мъжа ù. Циркът е изигран. Наведох се да я свестявам и хищно я обарах. Скочи като ужилена.

Извадих от шкафа шише с ракия и сложих на масата до запалената свещ. Дядо взе шишето:

- Ха наздраве, синове! Бутилката обиколи всички, направи втори кръг, потрети и така, докато лъсна дъното.

   Празнувахме дядовото възкресение!…

 

 

 

 

© Мимо Николов Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
Propuestas
: ??:??