8 окт. 2011 г., 17:37

Баничка със сирене 

  Эссе
2534 0 25
7 мин за четене


 

От известно време се чудя и мая, откъде се взе тази отвращаваща ситуация в България? Седят и спорят кой бил прав, колко хубаво било по времето на комунизма и колко велики постижения сме били имали. А всъщност, през цялото време живеем в една безумна, неаргументирано застояваща се лъжа, която във времето провокира у населението тотално масово безхаберие към съществуването ù.

 

Да, истината е, че в България никой не се вълнува от истината. Не само в политиката – там са се намърдали изпечени престъпници, които най-нагло използват финансираните с нашите данъци власти, за да ни потискат, ограбват и мамят. Всяко правителство доведе в администрацията из страната от мошеник до убиец. В България се краде всичко – от улуци и решетки на канали, до милиони евро от висшестоящи наши знаменитости, на места наричани „елит”.

 

И ние продължаваме да гледаме безучастно. „Мълчанието на агнетата” се превръща в печална национална черта. И докато криворазбраната ни концепция за социализъм създаде у българина мотото: „моето е мое, чуждото е общо”, цял народ вече 22 г. наблюдава с невероятно никакъв интерес как всеки си безчинства както желае, как балъци от детството станаха мастити бизнесмени и как средата, в която се развиваме, че и се очаква да отглеждаме децата си, е тотално белязана от изкривени представи за „нормален живот”, „стандард” и „европеец”. Налице е масов морален упадък. Наистина, понятието за ценност и качество е абсолютно накърнено. Как успяват да живеят хората в такава мащабна лъжа, как успяват да я приемат толкова безропотно?

 

Сигурно защото в България има и хубави неща. Например киселото мляко… Какво? Кисело мляко ли? В България не можеш да си купиш кисело мляко от магазин, трябва да идеш на село да ти го направи готината баба, която се чудя, след 10-15 години къде ли ще бъде? И си викам: кой ли успя да ликвидира на национално ниво производството на кисело мляко? Голямата гордост на нашия регион! И вместо това ни пробутват преработена млечна суроватка с нишесте (и други немлечни съставки, вероятно), което някой има дързостта да нарича и продава като „кисело мляко”.

 

А сиренето, онези тебеширено-маслени кубчета, които ни продават, как точно се равняват на „сирене”? И разправя племенникът ми, че не обичал бил сирене, 'ма ти не си ял сирене, мойто момче. И като стана въпрос за сирене, се сещам за една от най-масово разпространяваните лъжи, белязали последните две десетилетия на абсурдите - баничка със сирене. Вървиш си ти, жалък, гладен българин и си мислиш как да утолиш глада с една вкусна баничка със сирене. Нищо че не е онова сирене – пак е нещо… Влизаш в първата баничарница и си купуваш една, отхапваш и… ооооооооооо! Изненада! Ама тя била с извара! Поглеждаш, пише баничка със сирене, отхапваш и... там няма сирене.

 

И това е поредното масово явление. Ако поискаш да си купиш баничка със сирене, ще ти бъде много трудно. Да не кажем (почти) невъзможно. Несравнимо по-лесно би било да намериш недое*аничка със сирене, но не съм убеден доколко намирам очарование в това. Искам си баничката! Както беше навремето – с истинско сирене. Изварата никога не е била сирене и няма и да бъде. Нито мулето е кон, нито има някакъв шанс да се превърне в такъв. Защо позволяваме мащабите на заблудите и измамите да достигнат до чак такова ниво, че да наричат баничката с извара „баничка със сирене”?

 

Ами те така скоро ще поискат да ни продават, да речем, Дачия с надпис „Ламборгини”. Замислете се колко ламборгинита на година могат да се вземат с парите, които дава цял народ за фалшиви млечни продукти? Велики сме, мамим на всякакви нива, но как стигнахме до ниво храна? Нали нашата селскостопанска България поне това гарантираше? А сега въпросът опира до най-обикновената баничка със сирене!

 

Докога ще траем безочието и наглостта, които царуват при нас? Представете си:

- Тате, купи ми баничка със сирене!

- Не мога, моето дете, не знам откъде. Навсякъде наоколо са само с извара!

 

А това дете ще пита още и за оня батко-бабаитко с черното Ауди, ще ме попита за полицая, който джоби тийнейджъри в градинките, ще ме попита за накурвената перхидролена кака, ще ме попита защо ненавиждам чалга… „Това е музика с турско-циганско-гърко-сръбски корени, моето дете. Наричат я попфолк, но в сравнение с българската фолклорна музика, тази е по-зле и от изварата пред сиренето!”

 

Ще порасне още, ще ме попита защо крещя по телевизионните новини, защо псувам зад волана, ще пита какво значи пешеходна пътека, какво да му отговоря? - Ами като баничката със сирене, синко - ни е пътека, ни е пешеходна.

 

Ще ме попита защо смятам, че мобилният ми оператор ме лъже в сметките всеки път, защо твърдя, че изчислението на сметките за парно въз основа на топломери е измамна схема, която веднъж завинаги трябва да бъде коригирана в полза на потребителя, защо не вярвам на никой политик, защо всяко дере в България е превърнато в бунище, защо върху райските ни кътчета се изливат тонове полубезформена бетонна маса, защо никнат сгради като гъби, а няма къде да се паркира, няма една пречиствателна станция…

 

Ще ме пита защо наричам „боклук” някакъв, който спира на средата на шосето, все едно е самотник в пустинята, защо псувам полицаите, когато ме спират безпричинно по пътищата, защо ругая по паркиралите на тротоарите автомобили, защо, по дяволите, не искам да му купя баничка със сирене, когато иска, и обратното…

 

- Искам МакДоналд’с!

- Не, сине, ти си българин и ще ядеш българска закуска – баничка със сирене.

- Но тате, ти нали каза, че е с извара?

- Е да не мислиш, че Макдоналд’с е с истинско месо?

 

Няма задължения да сме „човечни”. Няма задължение да не се мамим, нали това постигнахме през всичките тези векове ­­– станахме технологични, нелогични и скептични. Единствените ценности, които се проповядват, са консуматорщина, гъзареене и далавера.

На попагандата за консуматорщина му викат „маркетинг и реклама”.

На гъзареенето му викат гръмкото „лайфстайл”.

На далаверата му викат „бизнес”.

На престъпниците от властта им викат „политици”.

На циганите им викат „роми”.

…………………………………………………………………………………………

На баничката с извара ù викат баничка със сирене!

Тенденцията е списъкът да става безкраен.

--

Докога ще си траем?

 

08.10.2011

© Тома Кашмирски Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • харесва ми стилът ти! невероятно!
  • Думи, думи и пак думи. Ако ви поканят да излезете да протестирате, ще излезете ли? Съмнявам се. Я глава ще ви боли, я детето ще е болно, я сте изморена днес и т.н и т.н.Няма спасение за България.
  • Напротив има хора които се вълнуват от истината,но дори и да я кажат има ли значение,кой ще ги чуе.Но затова сте вие младите,да се борите срещу несправедливостта.На какво ни научи тази демокрация?Резултатите са налице,моралния упадък,лъжите,безкруполността,безотговорността на колко млади.Правилен разбор на млечните продукти,но така е какви качествени продукти ядем,че искаме нашите деца и внуци да са здраве.Есето ми хареса има за какво да се замисли всеки един от нас.
    А колкото до баничките със сирени,те наитина бяха много вкусни по
    наше време.
  • обичам баничка със сирене затова си я правя сама, ако въобсще е със сирене.....
  • Daytona (Димитър ): 24-11-2011г. 11:51
    "Докога ще си траем?"

    По-скоро, откога българинът е започнал да трае? Кога го превърнаха в овца? Кога загуби значението си думата "нация"? Кога България от държава се превърна в една територия?
    Иначе, няма спор- много добре поднесена иронизирана действителност, но за съжаление- истина!

    Адаш, аз от както се помня, българинът все си трае.С изключение на единици...
    За това си имаме и дисиденти.Шепа хора, които мислеха различно по "онова" време.Унгария си има 54 г. ако не се лъжа,Чехословакия - 68...
    Полша си има "Солидарност", Източна германия - Стената...
    А ние какво си имаме? "Преклонена глава сабя не я сече" - имаме си поговрка, която много точно ни описва.
    И история с която да си чешаме самолюбието.Друго нищо.
    Още Ботев го е написал - "В механата" и в "Патриот"...Дълго е за писане...
    За сиренето и изварата...то е като тока,парното и водата...
    Не отделни хора - Държавата ни краде.Някой има ли волтметър вкъщи да види ЧЕЗ какво напрежение продава.Наистина ли е 220-230 волта, или по малко?Мисля, че е по малко, а това е като да идеш в бакалията да си купиш кило захар, а да ти продадат 800 гр....ама си траем...
    И не виждам светлина в тунела.Особено с това подрастващо поколение...за съжаление...
    Та така, аз от както се помня, все си траем...
  • "Докога ще си траем?"

    По-скоро, откога българинът е започнал да трае? Кога го превърнаха в овца? Кога загуби значението си думата "нация"? Кога България от държава се превърна в една територия?
    Иначе, няма спор- много добре поднесена иронизирана действителност, но за съжаление- истина!

  • Докато не започнем сами да си правим банички със сирне, може би.
  • Има банички с праз!!! Замисли ме...Поздрави! Харесах!
  • Всичко е казано, точно и ясно, за всичко и от всички! Само дето, всеки се е скатал някак си и гледа да изкара и тая зима пък, живот и здраве, догодина - старата песен, дори не на нов глас! Тъжно и страшно ми стана!
  • Тенденцията е списъкът да става безкраен.
    ( За съжаление, защото винаги сме пас, а и явно си мислим, че 'преклонена главица сабя не я сече'. Да, ама не! Защото преди да отсекат главицата, вече сами сме минали към е...та страна!!! )
    Поздравления, Тома!!!
  • Как можах да пропусна такъв текс,но нищо,включвам се по-късно и коментара ми се препокрива с на писалите преди мен.Ще добавя само простичек стих.

    Мечтала съм много години,
    в душата на някой младеж,
    да зърна онова вдъхновение
    което виждам в очите на Левски.
    Да почука по нашата съвест,
    да драсне с дебела черта,
    дори в съня ни да надзърне,
    за да се събудим...!!!
    Браво!Ще чакам с нетърпение следващата "баничка", или кайма от "безмесо"Поздрав!
  • Надпис в закусвалня: БАНИЧКИ СЪС СИРЕНЕ НЯМА-ИЗВАРАТА СВЪРШИ !!!
  • Точно затова на гърците ще им опрощават милиарди от дълга само след няколко дни протести. Въпреки, че е доказано тяхното измамничество с помощ на американски банки за да ги приемат в Европа. А ние си получаваме заслуженото защото се мълчи за корупция и дори не се протестира срещу изборите в стил Данко Хаирсъзина.

    „Главица преклонена сече се по-лесно,
    само на слугата не е известно.”

    „На екрана, във вестници – само отпред
    и народът ще вярва, че имало ред.
    Хортувай им просто, но като Крали Марко,
    нека не мислят, че иначе ще е жалко.”
    „Купи си медии и не само с пари,
    всичко останало на тях остави.
    С умение на теб ореол ще направят
    пред тълпите и дори пред селските крави.”
    „Вожд на партия никога не греши,
    дори да сглупиш, никога не мълчи.”
    ...
  • „Българи или свободни?“ – с тази статия гръцкият всекидневник „Симера“ стартира дебата в гръцкото общество по повод евентуалното провеждане на референдум относно приемането на новия „спасителен пакет“ за Гръцката държава. Поради актуалността предаваме текста изцяло без съкращения:

    „Българи или свободни? Това е въпроса който всеки един от нас трябва да си зададе преди да пусне гласа си на предстоящият референдум. Не е тайна, че Гърция беше единствената държава на Балканите в която гражданите водеха един нормален, спокоен и смеем да кажем щастлив живот. Това обаче явно не се понрави на някого, а и не е тайна, че Балканите винаги са били трън в очите на така наречената Стара Европа, поради свободолюбивият дух на населението. Тук на Балканите се преплитат множество геополитически интереси и тяхната реализация би била по-лесна, ако това население е подтиснато, унижено, смазано и уплашено. Ето, че дойде реда и на нашата държава, да бъде подчинена и унизена, а народа ограбен и смазан.

    Няма да разискваме как се стигна до този главоломен и невъзможен за връщане дълг, не е тайна кой и как ни го отпусна едва ли не насила. Кой имаше интерес държавата ни да затъне в тази криза, за да може да ни диктува условията по които да развиваме нашата икономика? Няма да посочим и имената на предателите подпомогнали гръцкият народ да се озове в това незавидно положение – да бъде сочен с пръст от целият свят и най-много от тези чиято трансгранична алчност допринесе целенасочено за това състояние, ние ги знаем. А за тези които не са наясно, нека погледнат на кои банки Гърция дължи пари и как тези банки ни ги тикаха в ръцете. Не се учудвайте ако видите там преимуществено френски и немски имена. Сега те убеждават целия свят с неистови крясъци, че правят всичко възможно да спасят Гърция, докато всъщност се мъчат да ни поробят, а когато усетиха, че гръцкият народ не е стадо и не се поддава на подобни манипулации, че не е угаснал пламъка на истинската демокрация, демокрация която ние сме дали на света, изпаднаха в паника. Изпаднаха в паника защото въпросът е не за спасяването на Гърция, а на собствената им алчна кожа с цената поробването на гръцкия народ. И когато ние оказваме съпротива, те желаят да направят така, че цяла Европа да плаща за тяхната алчност, като ни сочат нас за причината, докато ппричината са самите те. Европа трябва да разбере – Вие не спасявате Гърция, вие спасявате банкерите давещи се в последиците от собствената си алчност.

    И така, каква участ са ни приготвили нашите спасители? Отговорът е близо, по-близо отколкото предполагате, а именно ние трябва да споделим участта на българите, нашите северни съседи. Българите са най-бедният народ в Европа и това не е тайна дори за самите тях, но видели ли сте ги да протестират? Не, няма и да ги видите защото не могат да си го позволят. Целенасочената политика по-обедняване на българският народ се ръководи чрез различни уж европейски директиви. Забележете въпреки, че българите са признато най-бедни, голяма част от стоките и услугите са с по-високи цени от средноевропейските. За да оцеляват, те са принудени да работят непрекъснато при ужасни условия на труд, при масово погазване на всякакви трудови норми, без да смеят да се оплакват, без да смеят да си потърсят правата. Техните синдикални лидери, ако могат вобще да се нарекат така, ще видите сред редиците на управляващите, окичени с най-високите държавни отличия, но не и сред работниците, не и на прощадите, не и в първите редици на протестите, защото протести няма.

    И ние като гръцки граждани свикнали да търсим и отстояваме прават си задаваме въпроса, как е възможно това? Как при този стандарт на живот, при тези условия на труд, при това нагло и безочливо отношение към тях, как те стоят тихо и безропотно? Отговора е един – те са бедни, толкова бедни, че дори и един ден да не са на работа, а да излязат на протест, това ще бъде пагубно за тяхното оцеляване. Те няма да успеят да си платят сметките, или да си купят храна, или необходими лекарства, или дрешки за децата. Да, те са толкова бедни, че ходят болни на работа, че по скоро биха умрели на работното си място, отколкото да си вземат почивка нужна на всеки жив организъм. За тях няма почивка, заробени веднъж от банките, втори път от работодателите си и трети път от политиците си, те са изгубили всяка надежда и живеят ден за ден в постоянен страх и стрес да не изгубят работата си, надника си, да не се разболеят. Всяко едно по-сериозно заболяване ги обрича на почти сигурна смърт, защото са бедни. Техните предприятия произвеждат инвалиди, българите биват използвани, изстисквани и изхвърлени на улицата. Без защита , без надежда.

    Тяхната държава, тяхната индустрия бе разпродадена и разграбена на безценица. В България няма истински чуждестранни инвестиции. Това което е продадено на чужденци на безценица или е унищожено, за да не се произвеждат конкурентни на вносните стоки или се използва за ограбване на българите и изнасяне на спечелените пари в чужбина. На българите им набиват в главите, че заплатите им трябва да са ниски, защото така били конкурентно способни и така забележете привличали чуждестранните инвеститори. Няма по-смехотворно твърдение от това. Как можеш да твърдиш, след като уж си член на Обединена Европа, че ще привличаш инвеститори с ниското ниво на заплащане? В кой век живеят българите? Не разбират ли, че днес истинските инвеститори търсят не проста маса работеща за без пари, а работници образовани, специалисти, притежаващи творческа мисъл и креативност, откриватели и способни да предугаждат бъдещето. Явно някой има интерес да ги кара да се конкурират по заплащане със страните от третия свят, а не по знания с развитите Европейски държави.

    В България правителството инвестира най-много в полицията, която е един процент от цялото население на страната. Но не мислете, че тази полиция се бори с престъпността, не, самата полиция е корумпирана, съдебната им власт също, за политиците им да не говорим. Полицията им е гарант за сигурността на корумпираната върхушка, за това, че всеки дори и плах опит за протест и търсене на отговорност, ще бъде смазан и потушен. Благодарение целенасочената политика на потъпкване и опростачване на българският народ, той е почти обречен на изчезване. По-голямата част от знаещото и можещо население е емигрирала, циганите са оставени сами на себе си като безнаказаността им е пословична, а страхът у българите неописуем.,, и т.н.Картинката е страшна!!!
  • Да, мисля, че това е добре написано есе!
    Поздрав!
  • Проблемът е вкоренен дълбоко в нашето примиренческо (както zelena написа 'робско' съзнание, което признава чужди фалшиви авторитети, не умее да излезе от тинята на своята пасивност, не умее да търси истината, да погледне към звездите (знам ли, сигурно за да не падне в дупката, като Талес). Не вижда и пътя нагоре, вижда само на равнището на краката си. И така абсурдите стават част от ежедневието, а с това спира и тяхното забелязване. Кой ти говори вече за тях? Народът спи и сънува кошмари. Скоро дали ще има и (чист?) въздух за дишане? Дали ще си плащаме и за него? Повече трябва да се пише за това, макар че думите не стигат, трябва друго, до изхода се ВЪРВИ.
  • Е, какъв коментар бих могъл да напиша? Всичко си казал, както си е. Има два варианта - или си оправяме кашата (не знам как, но това е едната опция), или всички емигрираме в Мордор!
  • Поздравления! Казал си това, което стотици около теб мислят, но....само си го мислят и не им пука дори да го кажат. Българинът не обича промените, колкото и да му е тежко, ще търпи, вместо поне мъничко да опита да се промени. Тази инертност вече ми идва прекалено Споделям всичко, което си казал. Уважавам хората, които имат мнение и умеят да го изкажат. Поздрав!
  • Има страни прекрасни!
    От човека сътворени
    и душите им са бели ,
    и човешкото в тях
    е съхранено.
    Тук защо така се случи!?
    Човека изхабен е !?
    Беден от своите мисли и дела!
    Къде отидоха разум и сърца!
    Дано не предадем това на нашите деца!
    Поздрав ,че си писал на тази тема!
  • То с извара да е,пак ще е добре.Живеем във времето на ерзаците и най–страшното е ,че ни е подменена ценностната система.Живеем скотски,без мисъл,по инерция.A финалният ти въпрос е толкова стар,че се чудя как е жив още.Да,мнозина си го задават,но до там.Дерзай!
  • Въпросите си ги задаваме Тома, но отговорите не намираме...
    Обезличени, обезкървени, унизени и пасивни.
    Чудесно есе!
  • Поздравления за есето, Тома! И е крайно време все повече такива гласове да се чуват! Траем си, защото ни е робски манталитета, както е казала Силви. Но мизерията не ни е виновна, че спим и си траем.Не сме единни и сме продажни- това е истината. Пресен пример е и течащата в момента предизборна кампания.Въпреки, че призовават от медиите, че купуването и продаването на гласове е престъпление, хората продължават да дават гласа си за няколко кебапчета или 10-20 лева. А после- старата песен: недоволни от управниците(престъпниците).
  • Не вярвам някой българин да е останал, който да не си задава този въпрос...
  • Докараха народа до просешка тояга, за това си трае. Тънка е сметката: ако викне срещу изварата, няма да може и баничка да си купи; ако викне срешу тебеширено - маслените кубчета, ще види сирене през крив макарон (измислено, неизмислено, поне откъм мирис го докарва)... Бедни сме, всеки търси ефтинията. На тоя глад, кой ти гледа за качество?!
    И при социализма бяхме недоволни, но някак от по - висш порядък - свободата да кажеш на глас какво мислиш, свободата да видиш света...
    Че манталитета ни е робски, и се подлагаме на "големите", няма спор. Сещам се за финалните думи на оня стар виц: "Въжетата ние ли да си ги носим, или от профсъюза ще ни ги раздават?"
    Всички сме виновни, за да сме на тоя хал. "Не е луд, който яде баницата, а който му я дава"
    Поздрав за есето, Тома!
  • Как допуснахме да стигнем до тук? Виновни сме всичкииииии, абсолютно всички - старци, средна възраст, млади... сами сме си криви!
Предложения
: ??:??