След залез слънце и настъпващия сумрак двамата специализанти лекари бързаха да довършат финала на зададената им тема за утре. Усърдно продължаваха да работят и изпълваха неусетно с химикалката белите листа. Някой почука на вратата, техническия сътрудник се беше сбогувал с тях. Тогава кой ли беше по това време? По–младият от двамата беше седнал зад вратата и видя само гърба на влезлия, средно висок човек устремен към колегата му.
– Фарук, Фарук, приятелю, каква изненада! Откъде изникна душевадецо досаден, дързък колега?! - скочи пъргаво сeдящият зад масичката едър човек.
Говореха бързо един през друг – рядко виждана сърдечна среща между личности. Смълчан гледаше и се чудеше да тръгва ли, ей така тихо, неусетно, но видя знака с ръка на домакина - да не мърда. И гледаше с широко отворени очи. Приятелската прегръдка се беше превърнала в духовно изражение на неочакваната среща. Началната екзалтация постепенно стихваше. Но се виждаше равнопоставеност, нямаше борба за надмощие нито в госта, а най-малко в домакина. Гледащият отстрани се вля в срещата и се остави да го носи течението на емоциите.
– Запознайте се с колегата, с който работим.
Подадоха си ръце, но той не запомни двете имена, защото госта си каза и именно и фамилно име, не го разбра. Изключително вежливо, с акцент в говора, се извини, че го е загърбил и току що го е забелязал. В това време д-р Петко Вътковски сервира марково уиски в изящни кристални чаши и продължиха да си говорят. Докато си дозираше лед в питието, по–младия - д-р Крумов се загледа неволно в ръцете на събеседника: чисти, с опалов цвят нокти правилно оформени, дълги прави пръсти, кожа розово - бяла, оскъдно окосмяване до китката. Чукнаха се за добре дошъл и здраве.
Новодошлия поиска неговия приятел да му обясни какво е тяхното занимание до толкова късно и до колко то ги ангажира. Д-р Вътковски обясни, че са на тримесечен курс по социална медицина и организация на здравеопазването под ръководството на професор Кольо Гаргов и имат често такива задания на тема ефикасност на доболнична помощ, домашен стационар на социално значими болести, организационни процеси по болнично дело и много други теми. Най-добрите отиват за публикуване в европейският периодичен печат, други в нашите като челен опит в здравеопазване, разбира се след прецизиране от петима рецензенти под взискателния поглед на професора.
На другия ден шефа, така се обръщаха към колегата, заемащ директорски пост, не дойде на лекции и семинара, и на по-другия ден не дойде. Защо ли? Имаше още един колега от неговия център, той се похвали: получавал модерна техника за хемотрансфузия и производство на биопродукти. Късно след обед, д-р Крумов тръгна към дома му. Изгаряше от нетърпение и любопитство да му разкаже за госта, който остави впечатляващо въздействие с неговата словоохотливост, вежливост, заучени изтънчени маниери. След позвъняването му отвори лично ”шефа” с широка усмивка и доброжелателен тон, сякаш го е очаквал, изричайки да побърза, че е ракиено време. Седнаха и след ритуалното наздраве с врачанска златисто-жълта напитка, каза за какво е посещението. Като че ли това е чакал и започна:
Неусетно бяха изминали над 20 години от лекарската практика на д-р Крумов. Беше вече с изграден стереотип на работа, почивка, санаториално лечение, което му поддържаше професионалният и жизнен тонус. Пролетта беше мека, с много слънце и зеленина. Това допринасяше за допълнителни спортни занимания по морския бряг и спокойните алеи сред вековните дървета на курорта Св.Константин и Елена, където провеждаше санаториално лечение. Посоката го изведе на басейна на шведския хотел и през моста реши да влезе в кафето. С чашката в ръка и силният аромат унесено вървеше към масата, на която обикновено сядаше. Почуства, че някой го гледа от креслото покрай, което минава. Погледна - човек облечен в снежно бяла риза и бял панталон от лен, усмихнат, с жест на ръката си, го покани да седне при него.
Д-р Крумов преодоля моментното си смущение, защото разпозна самия проф. д-р Александър Чирков!
Уважавания кардиохирург от европейска величина се усмихна и отговори:
При представянето си”подходящите компетентни персони”му отговарят,”това е сън в лятна нощ”. При д-р Чирков е така, истина, полустина и чиста манипулация вървят ръка за ръка, защото той си вярва сам на себе си за всичко, което казва и прави - премина му бърза мисъл през главата и продължи да слуша. Не беше само добър лектор, но и диалогичен. От разказа на д-р Крумов разбра, че подготвя и дисертация на тема превенция на хипертоничната болест и алгоритъм за предпазване от усложненията на заболяването мозъчен инсулт и сърдечен инфаркт, поддържащи висок леталитет, носеща „лидерска” позиция на страната ни в Европа. Даде му добра оценка, изненада го с допълнителни насоки, които бяха актуални, и то безплатно. Обобщи като водещ кардиохирург и запита реторично:
Продължи да слуша съсредоточен, забеляза, че професора поздрави някого, но не прекъсна разказа си:
Взеха си довиждане, сега забеляза младите хора, облечени като дендита, които търпеливо и почтително го изчакаха да свърши разговора. Вероятно специализанти при професора, поздравиха го и тръгнаха.
Останал сам д-р Крумов се запита, каква е философията на здравеопазването в страната ни? Досети се от полемиката развихрила се напоследък и подържана от изявен и доказан здравен мениджър. Държавата допуска в здравната система различни посредници-паразити като „НЗОК” и нейни поделения, в която се изсмукват от хората милиони левове. Организация, която разхищава голям ресурс за заплати, сграден фонд, консумативи, транспорт и други. Получават и „бонуси” от доболнична и болнична дейност от така наречената активна, а понякога и брутална наказателна дейност да се налагат глоби на лечебни заведения, лаборатории и аптеки. А не може ли да се организира оказване на методична медицинска дейност от страна на касата за подобряване на „добра медицинска практика”? В някой областни центрове, поради недокомплект на лекари, служителите на районните поделения са повече от медиците, основно поради постоянен недостиг и изтичане в чужбина. А лекарствената политика? Претърпя пълно фиаско. За лечението си здравноосигурените масово купуват лекарства на по-ниски цени от съседни страни. Това е в резултат на политическият демон овладял здравеопазването. И защо има само една каса? Тя може да бъде тип „дирекция” към МЗ и да има 5 - 6 структури в страната, това е достатъчно да упражнява ефективна форма на контрол. Вярно, че безплатното здравеопазване никога не дава добри резултати. В действителност съществува паритет между корпоративни партийни интереси и назначените от тях изпълнители-марионетки като алюзия на статуса. И за съжаление резигнация от страна на народонаселението. Но има прогресивни форми на съвременни модели, които са отражение на традициите и предпочитания на народа на една страна, достатъчно е архетипът да се управлява и системно надгражда от качествени здравни мениджъри и не се допуска вредна политическа намеса. Властимащите да мислят и се ръководят в своята дейност от латинската сентенция: ”Salus populi suprema lex es to”- ЗДРАВЕТО НА ПАЦИЕНТА ТРЯБВА ДА Е НАЙ-ВИСШ ЗАКОН.
Веселин ВасилевMD
© Веселин Василев Все права защищены