15 сент. 2019 г., 14:32  

Камикадзе 

  Эссе
594 2 1
3 мин за четене

      Една възможна разновидност на шахматната игра се получава, ако добавим към обичайните й правила следното необичайно такова:

 

Фигура или пешка, която взема противникова фигура или пешка, незабавно напуска шахматната дъска /и напускането на дъската не се брои за нов ход/.

 

Това правило не се отнася за царете. Противното /по принцип възможно/ е равносилно с това да им забраним всякакви вземания. Ала тогава ще възникнат твърде много екзотични матови картини, непознати за ортодоксалния /класическия/ шах, някои от тях непознати дори и в т.нар. шах Цирце (при който взетите фигури задължително се възкресяват на изходните им полета /отпреди началото на партията/ , ако тези полета са свободни), изобретен от френския проблемист Пиер Монреал, който е антипод на разглеждания тук шах Камикадзе.

       Новият шах е твърде атрактивен - убиецът /терорист/ загива едновременно с жертвата си. По този начин нападащата фигура влиза в ролята на камикадзе, което обяснява справедливото наименование на този вид шах - шах Камикадзе. Следва да се отбележи, че при обявяване на шах посредством вземане на фигура или пешка, шахованият цар може спокойно да не реагира, защото шаховащата фигура е напуснала шахматната дъска.

      Съществуват версии на шах Камикадзе, в които само някои фигури са предварително белязани като камикадзета. Но тук ние няма да разглеждаме този частен случай на шах Камикадзе, а ще се интерисуваме единствено от пълния му вариант, за който споменахме по-горе.

     В шах Камикадзе редица дебюти сменят привичната си канава, а други, като т.нар. Разменен вариант на испанска партия, направо слизат от шахматната сцена.

     Интересни са някои начини за обявяване на мат, специфични само за този вид шах. В следната начална позиция:

 

Бели: Цх6, Да8, Оа2;

Черни: Цх8, Дг8,

 

ако на ход са белите, те обявяват типичен камикадзе мат чрез парадоксалния ход: 1. Ог8 /офицерът тутакси напуска дъската, защото е унищожил черната дама, а бялата дама прострелва по последния хоризонтал противниковия цар, обявявайки му мат/. Алтернативната възможност: 1.Дг8, която обявява мат на черния цар в класическия шах, в шах Камикадзе се явява само халосен изстрел - бялата дама /по правилата на този вид шах/ е длъжна да напусне незабавно шахматната дъска, защото е взела своята черна посестрима и мат няма.

       По-долу ще ви демонстрирам тънкостите на шах Камикадзе в следната нарочно съставена от мен позиция:

 

Бели: Цф2, Да6, Те4, Тх6, Об1, Кц5, Кг7, пешки: ф4, х3;

Черни: Цд5, Ог6, Кц2, Кг5,

 

със задание:

 

Белите започват и обявяват мат в 2 хода в шах Камикадзе.

 

Ще отбележа най-напред, че тази задача не притежава решение /в указаното число ходове/ в класическия шах. В шах Камикадзе, обаче, решава:

 

1.Кб3! (със заплаха 2.Те5 мат). Играта, при възможните защити на черните от указаната заплаха, протича така:

 

а) 1...Ке4 шах (черният кон напуска незабавно дъската, защото е взел белия топ) 2.Де6 мат;

б) 1...Ое4  (черният офицер напуска незабавно дъската, защото е взел белия  топ) 2.Дц6 мат;

в) 1...Це4 2.Дц4 мат;

г) 1...Кф3 (ф7) 2.Де6 мат;

д) 1...Кх3 шах (черният кон незабавно напуска дъската, защото е взел бялата пешка) 2.Де6 мат.

 

Необичайна задача!

© Младен Мисана Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Удоволствие са тези твои статии на шахматна тема! Първата позиция не затруднява особено. Решението ѝ напомня за открития шах в класическата игра. За жалост нямам дъска пред себе за втората задача, там има повече фигури и не мога да възпроизведа мислено позициите на всяка. Но по всичко личи, че е много оригинална. Давам си сметка колко фантазия и познания се искат за съставянето ѝ и високо оценявам това.
Предложения
: ??:??