27 авг. 2019 г., 12:20  

Кон хамелеон 

  Эссе
1092 4 3
1 мин за четене

     Конят е необикновена шахматна фигура. Странният начин на придвижването му върху шахматната дъска - винаги по буквата Г, предопределя следната негова особеност:

 

полето, на което попада след направен ход, е винаги с цвят различен от този на изходното.

 

Това хамелеонно свойство понякога помага да бъде намерен единствено верният ход в позиции, където пресмятането на конкретни варианти е безнадеждна задача.

    

      Един поглед върху следната начална позиция:

 

Бели: Цд1;

Черни: Ца1, Кх7, пешка а2,

 

ще ви убеди, че белите /които са на ход/ са изправени пред трудна дилема. Един от ходовете 1.Цц1 и 1.Цц2, води до реми, а другият е губещ. Но кой именно е спасителният? За шахматиста, свикнал да пресмята множество варианти, има достатъчно основание за песимизъм. Ала след казаното за коня хамелеон, е детински лесно да се съобрази логически, че правилният ход е: 1.Цц2! И наистина, винаги когато царят на белите се озовава на ц2, черният кон ще попада върху черно на цвят поле, т.е., когато този кон е на някое от полетата: а3, в4, д4, е3, е1, белият цар ще се намира на ц2, като при това на ход са белите. Тогава те постигат реми, играейки Цц1.

      Любопитно е, че ако в началната позиция се добавят бяла пешка на а3 и черна на а4, то за белите няма вече спасение. Открийте сами защо.

 

© Младен Мисана Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Браво, Дон! Абсолютно точен анализ.
    Благодаря ти, че си отделил от ценното си време за него.
    Желая ти много успешни дни през новата седмица!
  • Много съм прост! Сега пак се замислих. Работата не е в това конят да стъпи без шах на а3, ами в друго. След като така и така ще вземе на а3 (черно поле), той ще даде шах на намиращия се на ц2 бял цар, царят се завръща на ц1, но конят се маха от а3 и така осигурява един резервен темп на черните. С него те играят а4 - а3, нарушават цикличността и печелят.
  • Отговорът, мисля, е следният (правя само уговорката, че за пореден път съм без дъска пред себе си и го играя наум) - белият цар е длъжен да спекулира само между ц1 и ц2, инак черният ще излезе на б2 и проходната пешка се произвежда. Ако според допълнителното условие добавим по една пешка за всеки цвят, конят ще премахне бялата на а3 (очевидно черният цар не може да стори това, защото белият блокира излаза му на б2). Последицата е, че когато конят стъпи на а3 без шах, белият цар не може да се върне повече на ц1, защото е прихванат от конския ход. Той отстъпва назад (д1, д2 или ц3) , черният монарх излиза на б1, и черната пешка се извежда безпроблемно. Много интригуващ етюд, Младен! Истинско удоволствие!
Предложения
: ??:??