27 апр. 2021 г., 19:43  

Красотата 

  Эссе
1169 1 60
1 мин за четене

Напоследък все повече харесвам чернокожите. Тяхната физическа и духовна красота, музиката им... Отначало си помислих, че причината е в склонността ми да защитавам слабите. Но, не. Първо, те не са слаби. Изтърпели са и все още търпят много. Но имат силите не просто да се съхраняват, а и да показват дарбите си. Имат уникална музика! Прекрасни артисти, добре представени в икономика, право, политика... Не по-различни са от белите! За това харесвам тяхното различие. Преди много ме занимаваха циганите. Като повечето от нас, първо опознах лошата им страна. После започнах да срещам и опознавам добрата. Те са изградени от музика и танц! Гореща кръв. Винаги готови за бой. Но... Имат нещо много ценно! Те имат усещане за общност. За заедност. Нещо, което ние нямаме. Имат много да учат за поведение, за вписване в по-голяма група, за уважение... Май не искат да го учат. Но тези, които са го научили и го прилагат са толкова  чаровни! Това значи, че и те имат основателни причини за харесване. Но... трябва да поработят по въпроса. Мислих и за нас. Белите. Превилегированите. Знам, че последната дума ще ви подразни, но.... До неотдавна, често и сега, светът е сякаш само наш! На белите! Изпитваме пренебрежение към другите. А защо? Имаме толкова недостатъци! Надменност, егоцентризъм, често - жестокост, неблагодарност, алчност, липса на отговорност и дисциплина... Най-вече липса на принадлежност към обществена група. Наричаме безродието си космополитност! Чуждопоклонството също е на почит. Но и ние сме красиви! Физически и духовно! Или, поне някои от нас! Те и другите са така. Само някои от тях носят красотата! Какво значи това? Значи, че във всички общности е заложена красота. Въпросът е, доколко ще я показват. Доколко ще имат възможноат и желание да показват красотата си. Истинската, а не измислена, козметична! Казват, че суперлативите стимулират. Май е така. Обаче, ние, усещайки се господари на света, сме много пестеливи на суперлативи за другите раси. Нашето бяло общество е силно фрагментирано и между отделните фрагменти има силно триене. Няма суперлативи. Нищо, че всеки фрагмент носи своята красота и трябва да я показват.

  Онова, което казвам е, че ние сме като огромен парк! Всичко в него е красиво и ароматно. Би трябвало да го осъзнаем. Ако го приемем, триенето ще намалее. Така мисля. :)

© Маргарита Ангелова Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Не искам, Миночка! А и помолих да спрем!
  • Маргарита,задай друга тема,тук стана километрична опашка от коментари, които до никъде не водят.Не можем да вменяваме,някому, да обича,всеки си има глава на раменете, да мисли!
  • Благодаря, Златна! Благодаря!
  • „Не бях разбрана. Дори ти се опитваш да ми кажеш, че греша, а казваш същото. … Нали Бог е казал да се обичаме?” - goblenka (Маргарита Ангелова)

    Нито се опитвам да ти казвам, нито смятам, че грешиш. И, да, Бог е Любов! Той Ни остави две заповеди: "Да възлюбиш Господа твоя Бог с цялото си сърце, с цялата си душа и с всичкия си ум". Това е голямата и първа заповед. А втора, подобна на нея, е тая: "Да възлюбиш ближния си, както себе си" (Матей 22:37-39).

    Това означава, че ни е заповядано да обичаме всички, тъй като от притчата на Иисус за добрия самарянин учим, че всеки е наш ближен.

    https://www.youtube.com/watch?v=sl6Bx_b5CyQ

    https://svetlinata-na-hrama.com/2016/01/25/%D0%BF%D1%80%D0%B8%D1%82%D1%87%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%B7%D0%B0-%D0%B4%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B8%D1%8F-%D1%81%D0%B0%D0%BC%D0%B0%D1%80%D1%8F%D0%BD%D0%B8%D0%BD/
    https://www.youtube.com/watch?v=sl6Bx_b5CyQ

    Продължавай с Божествената Любов напред към Светлината, goblenka (Маргарита Ангелова)!!!
  • "Основната цел е преразпределяне на ресурси, но ако им се каже това, кой ще приеме да умре?" - ти откри топлата вода!
    Иди им го кажи!
  • Нямате спирка. По какъв начин се въздейства на обществата, за да приемат войната? Да! Основната цел е преразпределяне на ресурси, но ако им се каже това, кой ще приеме да умре? Да спрем! Манипулирни сме именно на основата на страха и омразата, за да дадем силите си за нечии лични каузи. И когатопрахта слегне, виждаме тезултата, но как да си признаем, че сме позволили да ни манипулират?
  • Не е омразата, а жаждата за власт и хегемония.
    Омразата може да предизвика гняв и агресия, но е друга тема.
    Войните са за преразпределение на пазарите и придобиване на богатства, човешките жертви са само следствие. Колкото повече животът се овеществява, толкова повече човешкият се обезценява.

    - Харесвам квазар заради сините му очи!
    - Ама ти от къде знаеш, че са му сини? Виждала ли си ги?
    - Не съм, но харесвам сини. Красотата! Само човек със сини очи може такова красиви колажи да прави! Защото красотата красота твори!
  • Абе, хора! Спрете да се опитвате да убедите другия в своята гледна точка. Индивидуалности сме, всеки е стигнал според житейския си опит и степента си на осъзнатост до някакви истини. Те са си негови и на никой друг.
  • Мисля, че трябва да приключим спора. Всеки има своя позиция. Ще добавя само, че войните са отнели милиони животи и в основата им е омразата. Неприемането на другите. Какво като ще умре някой африканец, азиатец, някой арабин, циганин... Те, пък, не виждат лошо да убият бял... До кога и до къде?
  • Детски работи. Прекрасни очи имали! А който не харесва черни?
    И си направи всичкия този труд да благославяш нещо си само за да кажеш "Харесвам всички - харесвайте ме!" От толкова много месии по земята освен войни и болести нещо друго да виждаш?
    Под слънцето всички са равни докато не се намесят политиката, парите и властта.
    Ставаш за политиката, демагогия.
    Да харесваш цяла раса заради очите им!
  • Ами излез и "повърни"!
  • Жалко е- "да се уредя".
    Пепи ,ти искаш ли да ходиш на сватба като сватбата от" Оркестър без име".
    И не се заяждам с никой и никого не виня. Живота си живей така да носиш доброта!
  • Еха! Първо за черните. Паленка сама си даде някои отговори. Но, дебело подчертавам, че всички качества и недостатъци са индивидуални. Расовите дадености трябва да се развиват, но и това е личен избор. Бих добавила, че имат прекрасни очи, силен интелект. Отиваме към циганите. И аз не ходя по цигански сватби, но работата ми ме праща в общността им постоянно. Да виждала съм да си галят децата, да се усмихват, да дават, да работят. Влизала съм в много цигански къщи. Черпили са ме на масите си. Помагали са ми. Без очакване за отплата. Виждала съм добре гледани, изглеждащи, представящи се цигани. Прекрасни са. За жалост, придобили са вид след чужбина, където различието се приема по-леко. А, отпора на различните, триенето и неприемането се дължи на усилията, които доминиращото общество полага да ги промени. Решението на първо място е уважение, после - разбиране. Те самите са отворени за промени, ако срещат уважение и разбиране.
  • "Не си ме познаваш, окаяний-каза Христос. Не ме познава оня, който с гняв и злоба изпълнява заповедите ми"- Елин Пелин. Quo Vadis- Х. Сенкевич. Четем, но какво извличаме от прочетеното за да го прилагаме в живота си!
  • Манталитет, брат!
  • Преди 5 дни бях писал , самоцитирам се '' Какво ли значение има цветът на кожата, какво ли значение има каква вяра изповядаш,.. не са определящи.. сред всички има добри и лиши хора,...'' Сега друг е въпросът, че се толерира различния цвят, но вече с политическа цел, наскоро нали имаше съдебен процес в САЩ срещу полицай който при самоотбрана е застрелял чернокож , оказва се, че чврнокожият е наркопласьор, сутеньор и т.н. та ''обществото'' се наддигна в негова защита, в резултат на което полицаят бе осъден,.. САЩ е далече,.. ами при нас , нали така наречените роми, чисти български цигани, не грабят ли, малтретират ли хората,..Сега позитивното - за Америката е ясно, имат чернокожи известни певци, музиканти, актьори...Българските цигани, вече работят из чужбината, преди място табу за тях, и със спечелените пари купуват или правят нови къщи вече по-далеч от събратята си, някои учат там...Хайде много се разчетох и писах ...
  • Квазар, ти ги анатемоса бе! Кой ти даде това право, а говорим да сме по- добри от вчера!
  • Маргото нека си ги обича. Аз като не ходя по цигански сватби и не пия и се веселя с тях, а си стискам чантите и се пазя като дявол от тамян, нямам такива топли чувства.
  • гобленке, зададох ти въпроси, на които очаквах да отговориш.
    Добре,тогава и за физическата красота на негрите ще те питам - какво точно им харесваш? Антропологически са с по-развита скелетна структура и за това гравитацията е по-силна при тях. В спорта са изявени в бягането, бокса, волей и баскетбол. В плуването, ските, гимнастиката и скоковете на височина ги няма. Китайците пък са най-добри в спортната гимнастика и тенис на маса поради същата причина.

    Хайде сага кажи от физическата, духовната и музиката кое точно е красотата им?
  • Всеки вижда и оценява нещата през собствена ценностна призма. А кой и как формира ценностната система на индивида е дълга тема. Може да се замени думата негри с цигани, евреи, арменци, българи... Все ще е вярно. Отношенията между тях, макар и различни от нашите са не по-малко красиви и нежни. Много от нещата, които правят са неразбираеми за нас, но са обосновани за тях и те си ги искат. Изключвам анти социалните прояви. Кражби, насилие. Не искаш да говорим за раса. За общност? Виждаш ли красота в гей обществата? В рокерските банди? В последователите на различни духовни практики? Ако си източно православна християнка, как гледаш на католици, протестанти, евангелисти? Прав е Квазар! Омраза! Разнолика, силна и необоснована! Циганите! Омразните цигани! Чужди ли са ни техните пороци? Сред нас няма крадци, убийци, безделници? Но ние не се мразим по между си! Аз отричам омразата! Без значение кой кого мрази. Отричам я! Отровна е!
  • "щураче (Дарина Иванова)
    4 дни
    Отдавна не са онеправдани. Онеправдаването е такова, докато не започне да става оправдание за всичко, превръщайки се в привилегия "

    Щурака го каза, ама някой си пише само да се чеше.

    "Напоследък все повече харесвам чернокожите. Тяхната физическа и духовна красота, музиката им..." - интересно ми е защо е това многоточие, как би довършила мисълта си?

    За физическата красота няма да питам, нито как виждаш духовната красота на цяла една раса, а музиката не е характеристика.
  • Права си, Златна! Ние се делим! И аз исках да обясня, че това е грешно. Е! Не бях разбрана. Дори ти се опитваш да ми кажеш, че греша, а казваш същото. Да! Ние се делим и плащаме за това! Въпросът е, защо отказваме да живеем заедно? Нали Бог е казал да се обичаме?
  • goblenka (Маргарита Ангелова),тук, на земята, Бог не ни дели!
    Христос Воскресе!
    Нека Христовата Светлина озари теб и твоето семейство!
  • Мисля. За много неща мисля.
  • Днес реших да съм милостива към себе си. Околните не са склонни. Та, да почетем този ден с милост поне към себе си. Явно, и милостта трябва да се заслужи! Е! Аз със сигурност съм я заслужила с огромната си търпимост най-малко,
  • Добро утро на Разпети петък! Мислех да пусна нова тема за него, но Димо, благодаря, улесняваш ме. На днешния ден на кръст е разпнато доброто! Никой не пожелал да му даде шанс! Предпочели познатото зло, пред непознатото добро! Или, може би са се уплашили от него. Не знам.Нали, ако те "налази" доброто, естествено трябва да отвърнеш с добро?! Ами, ако не можеш? Та, няма въпроси от рода: ти мене уважаваш ли ме, с какво си заслужил добро отношение, кой си ти, че да съм добър с теб и т,н. Нещата се обръщат. Лошото отношение, неуважение, пренебрежение трябва да се заслужат. А за омраза не се говори изобщо! Защото злобата и омразата изяждат човека отвътре. Но, тия неща са в моята глава. Не в библията, не в живота. Весели, здрави празници!
  • Леле! Посяла съм семе в пустиня. Дали нещо ще поникне?
  • Гобленке, говориш да гледаме от светлата страна, тъмната страна ще те обвини в расизъм :р
  • Право е щурачето. Уважението се печели. "Насила хубост не става"
  • Не съм расистка. Смятам, че има хора и хора, независимо от цвета и етническата им принадлежност. Уважавам правото на всеки един, но не уважавам всеки един, защото уважението е заслуга, то не се подарява и не се дължи. Никой не им е виновен на негрите, циганите и т.н., че не са заслужили уважение. Да ме насилват да уважавам някого е насилие!
  • И защо да ме съди? В България тази дума не е обида. Относно тезата ми за нашата вина... Ако не бяхме толкова толерантни към склонността им да крадат, ако наказвахме кражбите им... Но не. Сега без срам те казват: отидохме да крадем, пък те ни пребиха! Не сме ли виновни за това? Нещо повече. Дадохме воля на крадливостта и сред белите. Може да не са българи. Нямам отношения с БХК и не ги харесвам. Те изкривяват много отношенията. Аз не говорих конкретно за раси, а за различия. Мога да посоча много различия сред белите. Това заиграване с важни, основополагащи понятия е в основата на много проблеми. От тях страдат всички. Ако негър и бял, циганин и българин се третират еднакво от закона, ако отношението към всеки е продиктувано от неговите качества и действия, нещата щяха да са различни. Но не е така. За жалост!
  • Въпреки, че ги харесваш, ако някой чернокож прочете първото изречение, може да те съди. Думата негър е обидна в някой държави. Въпреки, че едно време учехме, че една от расите е негроидната. Сега това е недопустимо да се каже. За т.н. роми пък въобще не ми се пише. Те са етнос, не раса. Светът тотално се побърка.
  • Пепи и Димо, говорим за едно и също. За предразсъдъци, за отдавнашни внушения. Говорим, по-точно, аз казвам, че тия неща трябва да изчезнат. Тогава Пепи няма да пита за НК, а Димо да се фокусира, не без основание, върху отношението на циганите към кражбата. Всъщност, ние имаме заслуга за последното. Ние неглижираме това прегрешение и те го приемат за редно.
  • goblenka (Маргарита Ангелова) - те не са различни! Нуждите определят различните, а не цвят на кожата, религиозна принадлежност или етническа. Различни са хората с увреждания, те имат нужда от специални грижи. Всичко това, което изтъкваш като различно, си е най-обикновена общовалидна характеристика.
    Всички сме равни пред закона. Само дето за някои има онеправдани привилегии.
    Някъде в НК да се споменава за разделение въз основа на произход или етническа принадлежност?
  • Пепи, предполагъм постът ти е към мен. Не внушавам на никого да благоговее пред никого. Това, че говоря за различните е нормално. Има разделение. Няма как да апелирам за неговото премахване, ако го няма. Но, посочените от теб не са единствените достойни за харесване. А, колко на брой са недостойните сред белите!? Когато поставих една двойка в различни ситуации, без да посочвам други разлики, освен цвета на кожата, показах нашата реалност. Бих искала да е друга. Примерно, тъмният кандидат може да е по-подходящ за работата, а белият повече да се нуждае от помощ. Но, това няма да се вземе под внимание.
  • Сблъсъкът на различен манталитет и социална и образователна култура. Сами си се слагат. Неспособността и нежеланието им към приобщаване към цялото, и това, което писа щурака - използване онеправданието като привилегия.
    Докато го им това "харесвам тези или онези" - самият факт, че ти ги разглеждаш отделно от другите, вече е расизъм. Да изтъкваш едни пред други заради външна характеристика, в случая по цвят, не е добра идея.
    Когато Еминем започна да набира известност, не само заплахи, но и опити за покушения имаше върху него само защото е бял, който влязъл в "рапърската" зона на черните.
    Излишни и не на място дебати.
    И аз харесвам Софска и Азис, Фики и мн други талантливи хора, но да почна да благоволея пред всички роми, няма как да стане, щото писах къде ми е досегът с тях - да се опазя да не ме окрадат.
  • Това, с лизането е гадно! И е така за всички, без изключение! Въпреки това, някои го правят. Някои? Мнозина! Не може ли лизането да се замени с уважение? Не е нужно да обичаш някого, за да го уважаваш. Достатъчно е да признаеш достойните му за уважение качества. Нормално всеки има такива.
  • Спалнята е лично пространство. Говорим за отношения в обществени. Говорим за трайно насадени предразсъдъци и пристрастия. Според мен е крайно време да се отърсим от тях. Не сме по-добри, по-извисени и благородни от цветните хора. Просто и при нас, и при тях има добри и лоши. Различно е отношението. Когато усещаш лошо отношение от някого, нямаш желание да се сближаваш с него. Нямаш и мотив да го харесваш.
  • Квазар, така ли е било и така ли трябва да бъде! То е като злопаметност- зло е видяло, зло помни! Кой сложи индиянците в резервати, циганите в гета, китайски квартали и много още други. Отделиш ли някой от себе си, поставяш се по- горе от него! Господ дойде на Земята за всички, не отбра едни на друга планета, а останалите да ги зареже тук изолирани. Това трябва да е смисъла в главите ни!
  • От личен опит ли говориш? За негрите не мога да говоря с абсолютна сигурност, но за циганите... Не се чувствам застрашена в гетата. Но, когато за една позиция кандидатстват бял и тъмен, дори да не е циганин, печели белият. В същото време, ако същите двама помолят за социална помощ, белият ще е отхвърлен.
  • Това внушавах. Макар че... Мнозина няма да се съгласят.
  • Цвета на кожата не е важна, оцветеността на душата е от значение ! И гьола е един, а белите си мислят, че за тях може навсякъде, така ли?
  • Слави, явно има още доста да науча за Царска Русия. Ще си струва. Димо, контрастите са навсякъде. Важно е да не приемаме, че едната част е реалност, а другата изключение. Има ги. Нормално е. Когато писах есето исках да насоча вниманието към добрите черти, защото сме свикнали с лошите. Време е да преоткрием светлата страна на нещата. Иначе тъмната ще ни погълне изцяло!
  • "Велика" е някакъв пародиен сериал. Дори създателите му твърдят, че е антиисторически. Що се отнася до негрите в царска Русия - имало е, макар да са били рядкост, по времето на Петър I. Един от тях е станал доста известен - Абрам Ханибал, бил е кръщелник на Петър, генерал-майор в армията и прадядо на Александър Пушкин. Съвременник е дори на Екатерина II. С ум и труд е постигнал доста, въпреки че още като дете попада в плен. От тази гледна точка не е нелогично чернокожи да играят руски дворяни.
  • Ще го изтегля да го видя. А, за Русия не може да се говори на ангро. Тя е страна на контрастите. Аз често гледам руски програми и филми. Може би защото всичко ми е много познато. Русия има школи в много сфери. Световни!
  • Филмът се казва "Велика", за Екатерина Велика. Руски благородници негри, абсурд някакъв.
    В приемната на българското посолство в Лондон, трийсет българи чакат, от тях само двама са бели и само двама говорят на български. Така че в очите на света ние сме негри.
  • Привет на Щурачето и Пепи. Американски филм за царска Русия с черни актьори... Не съм го гледала, но ако е по-нов си е чиста политика. В последните години тия актьори силно критикуват номинациите за Оскар. Чувстват се дискриминирани. Много често политиката влиза в теритирии, където няма място за нея. Относно "уличната заедност" на циганите... Говориш за лошата им страна. А аз говоря за другата. Където разчитат един на друг, където отношенията са топли и подкрепящи за добро и за лошо. Не е случайно, че "процедилите" се бежанци се крият в гетата. Там се усещат приети и защитени. Не, че е редно, но е отлика. На двете дами желая прекрасен ден! И не съдете строго. Тия опасни тайфи вече не са само цигански.
  • С щураче (Дарина Иванова)! И за циганите. " Те имат усещане за общност. За заедност" Особено в градския транспорт и по пазарите и улиците. Най-малко по 2-3. Като видиш наблизо такава заедност, инстинктивно стискаш чантата здраво под мишница. И около тях, който се усети, минава в дистанция. Ако не изреве някой.
  • Отдавна не са онеправдани. Онеправдаването е такова, докато не започне да става оправдание за всичко, превръщайки се в привилегия Наскоро гледах американски филм за царска Русия и 80% от актьорите бяха негри! Да беше филм от държава, където няма бели, добре, ама... То бива, бива..
  • Аха. Сега видях. Благодаря.
  • Подразни ме, че не е правилен правописа на думата, не значението, което носи. Затова казах, че е заради професионално изкривяване.
  • Не само ти си се подразнила от тази дума. Но, тя е уместна. Ние, белите, дори не се замисляме за това. Естествено е за нас. А не бива. И на мен ми отне много време да го проумея. Благодаря за прочита и коментара.
  • Права си, "превилигировани" ме подразни, но по съвсем друга причина. А и то при мен си е професионално изкривяване.
  • Точно! Но, трябва да го приемем. Без предразсъдъци.
  • Какво ли значение има цветът на кожата,.. какво ли значение има и каква вяра изповядваш.., не са определящи,.... сред всички има добри и лоши хора
  • Ние сме като пъзел. Всеки елемент си има място. Без него остава дупка в картината. Нужен е всеки елемент! Няма важи и маловажни. Благодаря, Димо.
  • Благодаря, Дон! Мисля, че ако сравняваме технологичната скорост на развитие на човеците и тяхното духовно такова, второто е прекалено бавно. И за посоката не съм сигурна. Забелязвам сериозен регрес.
  • Споделям до голяма степен - и по съвест, и от някои впечатления. Обаче "Гордост и предразсъдъци" още е актуална книга, въпреки скуката на героите си.
    Актуална е, защото е уловила отношения и настроения, които надживяват вековете.
  • Да, така е. Питам се, защо толкова много хора не мислят така? Колко хубаво би било, ако можеха да оценят различната красота! Да и се радват!
  • За всички има място под слънцето! Хареса ми!
Предложения
: ??:??