17 сент. 2018 г., 12:15

Криво разбраната демокрация. 

  Эссе
1064 2 23
3 мин за четене

1989-та! Берлинската стена пада! Двата свята, изток и запад, социализъм и капитализъм се сливат! Кой, как свали стената? Как дойде началото? Какво различаваше двата свята? Задавам си тия въпроси, защото тръгна дискусия за живота. Дали е бил по-хубав преди, или след падането на стената? И преди съм мислила и писала за това. Преди, до осемдесетте години, у нас държавата регулираше всичко и стриктно се ръководеше от директивите на КПСС. Имаше доста спокойствие. Всички работеха, учеха, имаше безплатно образование и здравеопазване. Нямаше такова остро етническо разделение. Получавахме малки заплати, но нямаше гладуващи, бездомни. Дори за инвалидите имаше кооперации, в които можеха да работят според възможностите си. Но, не беше идилия. Не можеше да се пътува извън СИВ.(икономически съюз на социалистическите държави). БКП беше ръководната партия и нейните елити на централно и местно нива бяха с неписани привилегии, заемаха странни партийни постове и надзираваха всяка сфера на живота. Имаше и ОФ. Тя беше като патерица на Партията и често се намесваше в личните отношения. Тенденциите в световен план не се коментираха и анализираха. Казваше се от какво ни е защитила Партията! Макар да се опитваше да контролира тия процеси, те вървяха и у нас. В партийните и обществени среди имаше конкуренция, непочтени действия, присвоявания... И сред масите имаше. Имаше работещи, или пътуващи в чужбина, които носеха впечатления. Имаше Кореком. Магазини за вносни стоки, в които се пазаруваше с валута. Имаше ББС и Свободна Европа. Интелигенцията и младите се чувстваха като в коцлагер. Искаха свобода! Разчу се и за лагерите и безчинствата в тях... За жертвите, за интернираните, за убитите... Натрупа се енергия. Партията изпускаше от контрол все повече неща. Настана време на нямане. Купони за горива, опашки за отопление и лимити, недостиг на хранителни продукти, закъснели заплати. СССР се „преустройваше”. Имаше си свои проблеми. И... Стената падна! Хиляди се юрнаха на Запад, жадни за лесни пари, лек живот, свобода! От там, пък, на изток, потекоха инвестиции, защото трудът ни беше за без пари, преселници, осъзнали, че тук се живее евтино, вредни практики, с които и днес се борят западните държави. Изведнъж всичко стана стока! Всичко се търгуваше и с всичко се прекаляваше. От миналото знаем, че това винаги носи беди! Според нашенеца, демокрацията значи пълна и безусловна свобода на личността! Децата се отглеждат и възпитават в този дух! Всеки иска да уважват личността му. Наричаме се вече Господин и Госпожа! В същото време, по старому, си подреждаме къщите и дворовете, а боклука изхвърляме от терасата, или прозореца! Нашето си е наше, чуждото общо! Ще рече: ние го ползваме, а някой друг се грижи за него! Никой не си задава въпроса: какво става със свободата на тия, в чиито пространства навлизаме? Къде е личното пространство, щом няма граници? Щом вече всичко е стока, остава ли нещо лично и интимно? Вече имаме просяци, които демонстрират бедността си. Продават я. Който може в чужбина, който не - у нас. Имаме бездомници, които не са ничия грижа и отговорност! Имаме болни, за които лечението е недостъпно... Децата не искат да учат. Събират се на групи и са опасни. Дрога, цигари, алкохол, насилие, неуважение към учителите, липса на респект към който и да било! Това е характерно за подрастващите и младите. Сега всяко следващо поколение е по-неграмотно и арогантно от предишното. Вече има толкова критерии за различно самоопределение, че няма начин за формиране на общност. Вече имаме твърди етнически разграничения. Дори в някои не се говори български! Противоречи на конституцията, но е факт! Факт, довел до новини на турски по БНТ. Пак противоречие, според мен. Всяко управление, без значение ляво, центристко, или дясно има една цел: да усвои за елита си максимален ресурс. Демагогията е основен похват. При това, скъпо платен! Осъзнавам, че този свят изживява последното си време.Идва ново време. Тази демокрация, както се прилага сега,води до катаклизъм в световен мащаб! Няма вариант да се върне регулираният, спокоен живот! Натрупаната разрушителна енергия всеки момент може да се отприщи и да помете всичко! Оцелелите след това щат не щат трябва да мислят и живеят „социално”! По сами няма да оцелеят! Излиза, че изкривените понятия, върху които се крепи цивилизацията, ще я унищожат. Неизбежно е. Вече няма време и ресурс за укрепване. Няма смисъл да плачем и да се тръшкаме. Злото е тук. Каквото има да става, ще стане, със, или без нашето лично участие! Трябва да го разберем и приемем както природните бедствия!

 

© Маргарита Ангелова Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Не знам как да се вместя Иржи и Исмаил. Моята теза е, че от много време, три епохи, вървим от лошо към по лошо.В началото на всяка промяна са видими белезите на новото, но обществото не ги разчита. То не умее да наблюдава. Не е свикнало с това. Иржи е права. Все сме нечий сателит и следваме чужди политики. Те не включват просперираща България! Народът повече от всякога е разделен и настроен анти, елитите ни са безскрупулни, алчни, арогантни! Тия процеси ни водят към катастрофа. Не текат само у нас, но у нас са бързи и неуправляеми.
  • С това не се изчерпват плюсовете на соц-а.но искам да кажа и за "новото време".Аз не съм против това да има промяна,харесвам много неща,но се очудвам защо трябваше да се разруши всичко до основи,да се разграби,да да се построи нещо по-ново и по-хубаво...Зная дори,че началото винаги е трудно,ама много дълго начало,бе!Затова се съмняват моите съвременници,дали ще дойде по-хубаво...Обикновено младежта е движещата сила,а тя е...по-различна някак..Че има надарени и амбициозни деца и родители-винаги ги е имало!Но тогава бяха поощрявани от държавата,а сега от родителите/ако имат фин.възможности/Като малка държава все някой "брат"ни командва,но сега имаме и много санкции...Кога е имало толкова недоволства като сега,а също и толкова зов за милосърдие, добре,че народът ни не е загубил добротата си и дава,но не хората от бизнеса....И все пак промяната е хубаво нещо!И аз се надявам,дано!
  • Чудя се, и не знам, защо още се поставя този въпрос! Все едно да питаш, кое е по-хубаво- денят или нощта! През социализАма бяхме в летаргичен сън и ни диктуваха дори и сънищата! Сега поне се опитваме да живеем!
    Марги, не се притеснявай, когато човечеството не е в състояние да се самоконтролира, естественият подбор ще си каже думата!
  • Чудя се дали да вляза в спора,а ми се иска,защото съм съвременник на три епохи-малко преди 9.09.44 г.," социализма" и прехода към криворазбраната демокрация....Трудно е да кажа категорично коя е най-добрата.В първата бях дете,но знаех,че има богати и бедни,ние бяхме от вторите,но не виняхме държавата за това.Просто богатството се предаваше по наследство.А и богатите бяха по-малко от сега и не бяха така хишни като сегашните.Следващия период-най-дългия имах лични проблеми,но животът ни беше подреден,спокоен,да,чакаше се за жилище,за кола,не се излизаше лесно на запад,но нямаше хора да ядат остатъци от контейнерите за боклук,ходехме всяко лято на море,а зиме на планина,имахме шампиони във всяка област,властта поощряваше изкуството и ходехме редовно на представления,цените бяха достъпни и за обикновените граждани.Имало е и убийства,сигурно,но не са започвали ежедневно новините с тях,а който сгафи веднъж,знае,че го чака лошо наказание и едва ли ще повтори,а сега...?Сигурно ще ми свърши пол
  • Радвам се, че нищо вече не стои между нас, Валя. Не можах да си приключа коментара, защото мястото свърши. Майче, права си! Дано някой от идните поколения намери път. Сега такъв няма. Благодаря и на двете ни.
  • Аз не споря, само казвам, че тепърва ще се избистря мътилката. Прочети ми коментара внимателно. Лично аз не искам онова време да се връща.
  • Привет, Валя! Харесвам те! Много! Не знам защо спорим. Не искаш да извеждаме заключение от един, а го правиш. Да! Имаме шампиони! Имаме световно известни певци! Спортисти! Но не заради системата, а въпрвки нея. Да ти напомня, или да ти кажа... не знам дали знаеш... Имахме две сестри, шампионки по плажен волейбол. Спря ги безпаричие. Никой не им помогна финансово за поредното международно състезание. Нито Мин. на спорта, нито някой алтруистично настроен бизнесмен. Аз също не мога да се оплача в личен план. Имам три деца и винаги съм била любимка на власт имащите. И преди, и след това. Явно нося нещо, което ги привлича. Но, имам очи. Аз съм анализатор. Ако ще си говорим за баби, моята нямаше пенсия, а дядо взимаше земеделска. Но, това са стари времена. Несъпоставими с днешните. А, стената падна, защото хората искаха по-добър живот! Не по-лош! Казвам ти всичко това и знам, че няма смисъл. Пак ти казвам: харесвам те! Не искам да променям убежденията ти. Аз съм откровенец!
  • Виж, Марго, преди нямаше грам информация какво се случва в действителност. Имаше ли убийства - имаше. Изнасилвания - имаше. Имаше ли картотекиране по групи за жилище - имаше. Чакаш ли 20 години да ти излезе номер за колата? Търсехме ли постоянно връзки за всичко? Тепърва трябва да се отцеждат процесите. В интерес на истината, моята кариера - аз съм наемен работник, предлагащ знания и умения, след демокрацията винаги е вървяла. Не може да се обобщава ангро. Не може някой да твърди, че сега образованието било лошо, а децата ни да печелят международни олимпиади и състезания. Моят е на 16. И възможностите са повече - достъп до световната информационна мрежа. Срещу пълното затъмнение тогава. Ако има криворазбрана демокрация, то е защото някои ползват възможностите за игри и забавления, а други за обучение и реализация. Въпрос на избор. Колкото до инвалидите - има един късометражен филм от 80-те години - Дом № 8, изгледай го онлайн. Само да припомня, че баба ми на село взимаше 15 лв. пенсия.
  • Хареса ми есето ти. Подредила си фактите и последиците от тях съвсем точно. Да можеше само прогнозата да не е толкова отчайваща... Знам, че е логично да е така, но ми се иска поне малко оптимизъм да виждам и да има някакъв начин да се преборим с това "природно бедствие". Самата ти допринасяш за малко светлина в тунела с написването на този текст, защото има някаква надежда да го прочете някой от новото поколение, който не е бил свидетел на предишния живот. Така, че нека се замислим, дали е съвсем безразлично, когато нещата се случват със или без наше участие. Поздрави!
  • Така е. И на предупрежденията не вярвали.
  • До последния миг Содом и Гомор не са осъзнавали какво им предстои.
  • Многозначен коментар. Благодаря!
  • Примитивизъм.
  • Здравей, Стойчо! Благодаря за приноса към дискусията. Ако тази тендеция важеше само за нас, може би може да да има лечение, но не. Върви в световен план. Новите генерации ще преживеят срива на тази цивилизация и ще им се наложи да градят нова. Ще им се наложи сами да осъзнават нуждата от загърбените общочовешки закони. Въпрос на време е. На малко време! Желая ти хубав ден! Няма ние да градим, но ще видим края. Така мисля.
  • За съжаление нещата стават още по-зле, щом приемаме съдбата на обречено поколение.Проблемите стават дългосрочни и с основание следващите генерации ще водят тежки битки с натрупаните негативи от наше време. Но ще успеят ли да преодолеят робския манталитет на днешния ден?!Знаем от историята,че понякога българите са успявали,друг път са потъвали в робство.Колкото повече осъзнаваме и задаваме такива теми, толкова по-добре!
    Поздравления, Маргарита!
    Болестта се лекува с горчивите поуки от днешния ден!
  • Ние сме си в България и мислим, че в другите страни няма такива проблеми. Има. Но у нас е друго. Ние имаме огромни очаквания, бедни сме, не умеем да се грижим за себе си. Свикнали сме това да го прави държавата. Това е голям проблем. Не ѝ е това работата на държавата, да се грижи за индивида. Тя има модули. Проблемът е, че всички лоши практики, познати и новоизмислени у нас се прилагат с огромно усърдие. За това има вечен недостиг на финансиране. Ако за един модул са предвидени 100 лв, да кажем, 40 отиват за кухи дейности, 10 се отклоняват и едва 50 се дават за самия модул. По света също има подобна схема, но за същинска дейност остават повече пари. Благодаря ти, че прочете!
  • За народа все лошо. Харесах!
  • Благодаря ти, Танче!Чудесно есе за крайно лоша ситуация.
  • Чудесно есе, Марги!
  • Вече няма какво да укрепваме и ремонтираме. Остава да видим сриването.
  • Ще се наложи да го приемем, независимо дали искаме!
  • Всяка една основа, всеки един баланс се нарушиха! Благодаря за коментара!
  • С навлизането на криво разбраната демокрация се наруши баланса между материалното и духовното в нашият свят- сега преобладава материалното. Това не ще доведе до нищо добро. Тъжно е, но е така...
Предложения
: ??:??