9 сент. 2023 г., 12:57

По навик 

  Эссе » Гражданские
433 4 33
2 мин за четене

   Нали тази година ми е юбилейна, че реших да изчакам тържествата на историческите дати за отминали събития в България.

    А месец септември е богат на паметни моменти, като се почне от шестият ден на месеца и продължим все така и в различните години, все още историческите извори бълбукат и ни носят спомени от преломни моменти.

    За Деня на Съединението  от 1885 година едва ли трябва да говоря, защото тогава българите са прецедент в онези времена и оспорват решението на Берлинския конгрес и извоюват в последвалата Сръбско-българска война статуквото на Съединението. Преди няколко дни пък доказахме на света, че обединени от идеята да живеем в една държава тогава, то днес политически партии и организации решиха: всеки да тълкува от позициите на своята идейна рамка тази величава дата!

     Не е кой знае какво да покажем, че девиза: "Съединението прави силата",

е изпразнен от съдържание поради политически различия. Институциите показаха,  че много бързо и лесно се разрушава след 138 години желанието поне на този ден да сме единни.

     И днес е тъжен ден, защото отново ще споменем една разделителна линия: наистина ли Девети септември 1944 година е Ден на свободата или е трагичен момент от нашата история? Ще чуем много противопоставени тези, че на 5 септември същата година Съветския съюз ни е обявил война за да ни "освободи от монархофашизма и тиранията на експлоатацията и империализма!"

     "В името на народа" и след навлизането на съветските окупационни войски са избити хиляди българи, обявени за врагове на своя народ, а не на "борците за справедливост", които вършеха атентати, терористични актове в условията на една България, която беше в дипломатически отношения със своята "освободителка", която и днес "освобождава" съседните страни след разпадането на Съветския съюз. И  ме е срам, че има хора в България, които жадуват отново да "бъдем освободени от нашите двойни освободители!"

Нали е хубаво да надграждаме в "исторически план дружбата си с  освободителите!?"

     И тогава историята пак ще се рециклира в нов мутантен епизод: "Съд за виновниците"!, "Смърт за изедници, спекуланти и изменниците на вечната ни дружба с великия..."Няма значение, кой, важното е да бъде велик!

     Ако това не е примитивизъм, тогава какво е!?

     Септември ще отмине, ще отминат още дни, месеци и години изпълнени с катаклизми като наводнения, катастрофи по пътищата, насилия срещу деца, жени и мъже. Такава е социалната действителност в България. Но след като знаем, че сме най-бедната държава в Европа, какво друго да очакваме?

     Бедността разделя и озлобява, "тя не е порок", но тя е блато на пороците!

     И още си спомням за мечтите на поета Гео Милев, убит заради поетичния рефрен: "Септември ще бъде май!"

      "ДА,АМА НЕ!"

      Вярата в живота и любовта към свободата победи "Вярата на нихилизма и теоретичните прозрения, които се оказват винаги мираж в пустинята на отчаянието!"

       

 

 

 

© Стойчо Станев Все права защищены

Не си изметохме оборите навреме… Не говоря за „Народен съд“ или за физическа мъст, а за лустрация, която щеше да предотврати политическите назначения и даде шанс на интелигентните, на кадърните хора, недопускани и през т.н. демократични години. Защо т.н. ли? Защото ни я направиха така, че да обслужв ...
  307  21 
Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Благодаря, Ана!
  • Честит празник, Стойчо!
  • Благодаря за коментара, Ана!
    Честит празник на Народните Будители!🌹
  • "Бедността разделя и озлобява, "тя не е порок", но тя е блато на пороците!"-факт, поздрав!
  • Благодаря за коментара, Владимир!
    Това свръхбогатство което се укрива в офшорни зони порок ли е, защото тези зони обикновено са на острови.Луис Стивенсън и неговия роман "Островът на съкровищата" не е само романтична авантюра за деца.
    Благодаря за коментара, Безжичен!
    Когато една управляваща върхушка използва методите на латиноземеделците,описани в романите на Жоржи Амаду и Габриел Гарсия Маркес,значи в България изоставаме със сто години от съвременната агроцивилизация!
  • Да, бедността е порок. И в огромната част от случаите се дължи на латифундистите, наречени "зърнари", особено за селяните-работници по нивите на тези презрени латифундисти. Повярвайте ми, учил съм някои от тях на някои морски неща -е, имат яхти... Ами пишлеме на 23 г. почива през зимата на яхта в Индонезия!
  • Поздравлния! Но бедността е порок. Така мисля. Без демокрация капитализмът е по-безсмислен от социализма. И понеже у нас от 30 години демокрацията е фалшива...
  • Маестро, има "институции създадени да прикриват грабежа"!
    В това съм убеден, защото през 2003 година,когато бяха (преди точно двадесет години!)местните избори,цитирам кандидат, който е още кмет на Община:"Другари, идват и ще идват европейски програми с много средства!Трябва,така да се научим да работим с програми и проекти,че да реализираме и успеем да усвоим средствата!"
    Звучи, доста "окуражаващо",нали?
    Република България беше приета в НАТО през 2004 година,а през 2007 година бяхме и пяхме "Одата за радостта",че вече сме европейска страна!
    Звучи оптимистично в трагичен дисонанс!
    Няколко поколения си отидоха от този свят, а социалната действителност остава все така неприветлива(меко казано)!
  • Няма виновни за убийствата по времето на Цанков. После безбожието и диващината на партизаните също е ненаказана. Имаше някакъв опит за лустрация, заиграване с досиетата. Като цяло нищо. Сега, в новото време, има над 160 емблематични неразкрити убийства, (наскоро имаше две) милиарди пропадат в кухи фирми на клошари, източиха се банки, пенсионни и здравни фондове, фалираха се предприятия, концесии и заменки се правиха в ущърб на държавата, т.е. на всички нас. Приватизацията ощети държавата с около 30 милиарда. Раздаваха се заеми за милиони, които после не се върнаха. И пак няма виновни.
  • Благодаря Красимир, че си разбрал идеята за България!
    Хубавата ни и древна държава трябва да ни обединява, а не да изпадаме в крайностите на миналото!Баща ми е свидетел на тези изстъпления, защото е роден през военната 1917 година през месец януари, а дядо Станьо е бил вече трети месец на фронта и е участвал в превземането на Тутракан, като тежкокартечар в състава на 32 Загорски пехотен полк.
    Селянин от село Емирлий(Болярско),Ямболско.
    Омръзнало им е да воюват и се побратимяват с въстаналите руски войници след Февруарската революция и абдикацията на Цар Николай Втори.Другите събития всеки от нас ги знае:това е "Смертию-смерть поправ!"
    Надявам се,че Юри също ще бъде солидарен за това:само прошката, понякога не е достатъчна, но пък отмъщението отваря желание за още мъст!
  • Аз пък си мисля че “Народният съд” трябваше да изкара на яве на десети ноември 1989 г виновниците за Скравена и Белене. за Чернобил, за “шестнадесетата република”, за Възродителния процес и т.н. и да ги осъди на дълги години затвор. Това не е никакъв реваншизъм, а елементарно правосъдие. Не говоря за един милион членове на БКП, Майсторе. А в България нямаше даже лустрация.
  • През 1925 г. е имало нещо като като народния съд. Убили са Гео Милев, Сергей Румянцев, Христо Ясенов, Йосиф Хербст и много други като тях без присъда и без съдебен процес. На стария път за Джумая има паметник на четирима ятаци. (На 2-3 км. от паметника на Н. Парапунов.) Изведени през нощта от домовете им и убити по нечия заповед. Не е станало по-хубаво, Юри. След 09.09.1944г. – обратното движение на махалото. Същите беззакония – в името на народа. Това не е патриотизъм, разбира се. Реваншизъм е. 09.09. няма как да ни обединява. Разбираемо е. За едни е светъл празник, за други – най-черният кошмар. БКП имаше около 1 милион членове. Трябваше да бъдат избити след 10.11.1989г ли? Такова самоизтребление не е правил и Борис I. Времето беше такова – диктатура, дресура. Сега неудобните получават инфаркти. В краен случай, тия дето не щат да получат инфаркт, ги гръмват със снайпер. В името на мафията. Винаги е имало беззакония и сега има.
  • Благодаря Дано да е скрито нещо друго както казваш освен огромна кухина
  • Много ми хареса есето. Добре изразена позиция.
  • Благодаря, Кух Пън,че си толкова самокритичен(недей пък чак дотам!)
    Нищо не се знае:и под пъновете понякога е скрито богатството на познанието!🙂
    Дани,благодаря за хубавите пожелания, но има още време до 1 октомври.
    Мисля че бъдещето е на новите генерации български момичета и момчета. Сутринта гледах интервюто на една млада журналистка с един авангарден български инженер от Силициевата долина. Умишлено не споменавам имена, за да не нарушавам Закона за медийната етика!🙂
  • Стойчо, поздравявам те за този твой материал! Радвам се, че има българи като теб, които отстояват истината! Мястото в коментарите ми се оказа малко, затова избирам формата „Свързано произведение“. Надявам се админите да го прикачат скоро. И понеже разбрах, че годината ти е юбилейна, затова ти пожелавам поне до стоте да си здрав, все така достойно да отстояваш позициите си! Много благословии от Бог и все така интересен за читателите ти!
  • Благодаря ви за коментарите и оценките Безжичен, Валя,Кухчо(мога да бъда и мил!),Пепи и Дани!
    Ето че се посочи източникът на недъзи и още на предимства, които оптимистично насочват внимание към мъдростта на Моисей, когато е водил племето си към Ханаан:живелите в робство имат манталитет на роби!
  • Дам, кухият, съгласна с теб! Злобата и агресията са реакция, а не характеристика. Завист и алчност и ревност има на всички нива на човешкото общество.
    Пример: Едно и също нещо провокира двама души с еднакъв социален статус - но те реагират противоположно различно. Както и обратното
  • Бедността разделя и озлобява - замалко да повярвам, че е така Според мен има бедни дето не са озлобени, а дори щедри. По-скоро ламтежът за много трупане на капитали озлобява и разделя. Бих казал дори капитализма, който толкова го пробутват навсякъде Също и липсата на вяра в хората разделя и озлобява, щото повечето са решили, че всичко е тук и сега и няма нищо повече ...и трябва да живеят на макс дори за сметка на другите. Също и политиката, която не прави почти нищо като грижа за хората и има сметка те да са разединени
  • Свободата ще дойде, Стойчо, когато умре и последният човек, родил се в робство.
    Има една поговорка, че българинът все си дири сайбията. Когато осъзнаем, че никой няма да нипостели, а трябва сами да се потрудим, тогава ще станем народ.
    Не мисля, че сме най-бедните в Европа, но сме най-големите мрънкала и всеки дирим някой да ни е виновен. И по тая причина сме склонни да искаме някой да ни освободи и да чакаме да ни капне отгоре.
    Но това никой не бива да забравя.
    ""В името на народа" и след навлизането на съветските окупационни войски са избити хиляди българи, обявени за врагове на своя народ, а не на "борците за справедливост", които вършеха атентати, терористични актове в условията на една България, която беше в дипломатически отношения със своята "освободителка", която и днес "освобождава" съседните страни след разпадането на Съветския съюз. И ме е срам, че има хора в България, които жадуват отново да "бъдем освободени от нашите двойни освободители!"
  • Огромно количество литература съм изчел за професор Станишев - светилото Станишев, убит от комунягите-каскетлии и пъдари...
  • Юри,нали помниш,че осъдиха неколцина за не това за което са виновни, за да отвлекат вниманието на "публиката жадуваща възмездие и мъст".
    И излязоха от "занданите на демокрацията";както може да се види в "Многострадалната Геновева"! И не за убийствата и мъченията,които са причинени на българите,не за "възродителен процес",не за "католическите процеси" при които са убити мисионери на Ватикана, не за разстреляните регенти, министри,депутати и генерали от три правителства и прочие!
    А бяха съдени, че са раздавали апартаменти на "художественотворческата интелигенция!"
    При три държавни фалита,предаден златен резерв и две предложения на Тодор Живков да бъдем приети за 16-та република в състава на Съветския съюз, той дори не можа да си "спомни" за тези събития, след зададените му въпроси от журналисти!🙂
  • Стойчо, с един “Народен съд” на десети ноември 1989 година сега страната ни щеше да бъде много по-добре. 😊
  • Всичко е пред очите ни;и върху гърба ни...
    Благодаря за коментара, ИнаКалина!
  • "Бедността разделя и озлобява, "тя не е порок", но тя е блато на пороците!"- може и да си прав... пирамидата на Маслоу
  • Навярно иде реч за професор Александър Станишев,убит от тъй наречения "Народен съд",чиято "вина",че е бил министър на Вътрешните работи и народното здраве" в правителството на Иван Багрянов или на Добри Божилов,непосредствено преди преврата на Девети септември '44 година?
    Баща ми работи в Клиниката на д-р Петко Момчилов в Ямбол до 1941 година.
    Препоръчвам ти да прочетеш каква е неговата съдба,защото д-р Момчилов е работил в екипа на професор Станишев, преди да построи собствена клиника в Ямбол.
  • Не ме интересуват никакви избори като мое участие. Не искам да се избива отново интелектуалния елит (косвено - чрез натикване в 10-та глуха от разни директорчета) на нацията.
    Прочети за Александър Станишев - поканил Н. Тесла у нас - та това за политиката. Иначе - да! Мразя комуняги и раши!
  • Не за това написаното от мен е опит за ново противопоставяне.
    Безжичен,твоите виждания отново водят към идеологически догми и звучат като лозунги, които поставих в кавички!
    Имам чувството, че вече си участник в борбата за местните избори през октомври.
    Така след "второто ни освобождение" върху върха на окупационните щикове са търсили реванш тези, които ти зовеш да мразим и обругаваме.
    Не мисля, че участието ми в столичните избори е моя работа.
  • Най-лошото за България е идвала и идва от диваци с много по-ниска култура от нашата. Първо турци, след това руснаци. Това са нашите врагове, които са ни спрели като народ, образувал Европа! А след 9.9.44 местните примитиви-чобани, подтиквани от изродите-руснаци (раши) са избили интелектуалния елит на нацията. И сега тези орангутани като комунистическото отроче васил терзиев искат пак да са на власт. Софиянци, не допускайте това зло - неговите роднини избиваха свестните българи, макар и косвено - чрез служба на мръсните комуняги и раши... !!!
  • Благодаря за коментара и оценката, Младен!
    Няма какво да добавя.
  • Има много нации, които честват деня на съединението си. Затова материалът ти е особено актуален, Стойчо и отлично списан. Моето лично мнение за 9 септември е, че това е дата на националното предателство в особено голям размер. България бе предадена /дори не продадена/ на СеСеРе. Избит и унищожен бе духовният потенциал на българската нация. И всичко това остана ненаказано след 10 ноември 1989г. Само в България комунистите останаха ненаказани. И затова сме на това дередже.
    Поздравявам те за написаното!
  • Благодаря за коментара и оценката,Николай!
  • Чета те винаги с интерес, Стойчо!
Предложения
: ??:??