2 окт. 2005 г., 20:01

Ще изяде ли мишката книгата? 

  Эссе
22089 0 8
7 мин за четене

Ще изяде ли мишката книгата?

(есе)

 

Светът е изправен пред може би най-големия проблем потенциална заплаха за човечеството. Или пред един бавно сбъдващ се кошмар.

Масовото заместване на човека с машините. По-точно с Негово Величество Компютърът.

Капанът на новия век, или както щете го наричайте.

Нечовешки бързо в ежедневието ни навлезе най-динамичният, най-удобният и може би най-ефикасен начин за събиране, разпространение и достъп до информация.

Интернет.

Най-точното име, с които може да се назове е

“Добър Дявол”.

 Винаги на твое разположение – услужливо ти доставя необходимата информация, услужливо те изкушава с възможностите си за запознанства – chat, icq, множество messenger и сайтове под мотото “Срещни любовта” .

Услужливо те затваря в капана на cyber пространството, стиска те здраво в лапите си и те кара да забравиш реалният живот навън. Услужливо изтрива от мислите ти истинските ти приятели – онези от плът и кръв. Заместват ги самотници, които познаваш само като имена и душевности и които също като теб са се оплели в паяжините на мрежата до степен “зависими”.  

А сега с цялата си наглост “услужливият приятел” посяга и над Книгата!

Онази с хартиените страници, между които са заложени музата и ентусиазма на толкова гении, поети, белетристи, драматурзи.

Нима това богатство заслужава да попива прахта на библиотеките, потънало в забвение?!

Как е възможно безценни шедьоври на изкуството да бъдат “изгризвани” от компютърната мишка? Само който е правил опити да чете “Пътеводител на галактическия стопаджия”  на компютър знае, че това е на практика невъзможно, немислимо даже страшно. А колко по-удобно и щадящо зрението е да я четеш в хартиеният й вариант. Да я прелистваш страница по страница, да заспиваш с нея в ръце...

Обезпокоена от надвисналата над книгата и цялата история на литературата опасност, потърсих отговора на въпросите си чрез главния виновник – Интернет.

В дискусията, която създадох в един от форумите, претендиращи с умни, креативни и начетени посетители, по проблема говориха 337 души. В анкетата 50% бяха категорични, че компютърът никога няма да измести книгата, 30% от гласувалите твърдяха, че все пак в близко бъдеще ще я замени, останалите 20% саркастично отговориха, че “мишката вече е изяла книгата”.

Между многото коментари, написани на “чатърски диалект” с грозни правописни грешки, вероятно заради забравени елементарни правила на правописа, понеже такъв в net-а рядко се изисква,  не липсваха и духовити фрази:

“Моята мишка е на диета и не може да яде книги.”

След страстен консенсус се стигна до заключението, че хората се делят на два типа – едните обичат книгата, другите – не. Нейните привърженици няма да я заменят с компютъра. Те различават двете понятия и всяко едно намира отделно място в ежедневието, в живота им.

Другите са я избягвали винаги  - и преди и след Интернет революцията.

А Интернет революцията е само една от революциите, които ни е подготвило бъдещето. След години може би Интернет ще заеме сегашното мястото на книгата и постепенно ще бъде заменен от нещо ново, което сега дори не можем да си представим.

Но нека бъдем реалисти, а не фантасти и живеем сега.

И дишаме спокойно – гибел за книгата не се очертава.

Не и утре, още не.

 

 

© Даниела Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Мила Дани, благодарим ти от все сърце за чудесното есе, което си написала!!! Благодарение на него ще си изкараме по една хубава оценка. Двете напълно споделяме твоето мнение за книгата. Продължавай в същия дух!!!
  • хехе доста интересничко
  • Страхотно есе ! Прочетох това есе вчера и днес ми дадоха подобна тема на класната по Литература Благодаря много !
  • МНОГО ДОБРО ЕСЕ!
    ПОЗДРАВЛЕНИЯ ДАНИ!
    Спомни си обаче, че и Дъглас, лека му пръст, говори за Пътеводителя в ел. формат и "не се паникьосвай"
    Книги винаги ще има! Винаги!!!
    п.п. попадна ми "Горски пътник" от Г.С.Раковски. Много старо издание. Интересно ми стана, че има такива думички, за които не съм и чувал. Но са много приятни! Сега речта ни е изпълнена с чуждици.
    Така че, не само книгите са застрашени, но и родната ни реч...
  • Невероятно представяне на този така важен проблем в наши дни. Направо ме накара да се замисля.
  • Оставам с надеждата, че "мишката няма да изяде книжката" и те поздравявам за това есе, което прочетох с внимание...
  • Не мога да си легна с компютъра,но задължително си лягам с книга,чета и по спирките,и в автобуса.Според мен,имаш ли навика да четеш,все ще намериш време за това
  • Важна тема. Дори и в нашия форум я бях пуснал преди за размисъл "Ще изаде ли мишкта книжката?".
    Но има и друг момент, поне при мен. Като малък четях доста художествена литература, и почти веднага след като се научих да чета. Обаче след като започнах да се занимавам с компютри сега библиотеката ми е запълнена с едни такива "тухли" техническа литература на тема компютри, а Йовков и Станев са затиснати на задния ред между двата тома DELPHI. А човек има нужда понякога да си ги прелисти, да поразсъждава и страда с героите.
Предложения
: ??:??