4 окт. 2019 г., 00:26  

Случайност или липса на кавалерство 

  Эссе
945 2 2
1 мин за четене

В излязлата през 1988г. книга на Крикор Хайрабедян и Николай Гарчев "Шахматни суперминиатюри" /издателство "Медицина и физкултура", София/ попаднах на следната задача на М.Добрев, отпечатана в списание "Шахматна мисъл" през 1973г.

 

Началната позиция на задачата е:

Бели: Цц6, Дб7, пешка х7;

Черни: Цх8,

 

а условието ѝ е:

 

Белите започват и обявяват мат на черния цар в 4 хода.

 

Тази задача фигурира на страница 28, под  номер 84, в упоменатата книга, а решението ѝ е демонстрация на изящество:

 

1.Дб1! Цг7 2.Дф5 Цх8 3.Дх5 Цг7 4.х8Д мат.

 

Странно, но през цялото време, докато проследявах изложеното решение, имах усещането, че съм го виждал и по-рано, но като решение на друг автор. Не ми бяха необходими продължителни усилия, за да освежа паметта си. На страница 96 в книгата на Зулейха Айвазова "Королевы шахматной композиции" /Москва, 1986/ фигурира, под номер 134, задачата на българската проблемистка Олга Грозданова, с условие:

 

мат в 4 хода и начална позиция:

 

Бели: Цф6, Дг7, пешка а7;

Черни: Ца8

 

Тази задача, публикувана още през 1965г. в "Diagramme und Figuren", има следното решение:

 

1.Дг1 Цб7 2.Дц5 Ца8 3.Да5 Цб7 4.а8Д мат.

 

Мисля, че сами разбрахте странната идентичност на двете задачи, като изходни позиции, условия и решения.

А кавалерството е за предпочитане, макар и по чисто хронологични причини!

 

© Младен Мисана Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Благодаря! Действително решението е много ефектно, доколкото го виждам в главата си (нямам дъска в момента) - черният цар първо е пристегнат от дамата с примката на конския ход и после в цугцванг отстъпва от блокадата на проходната пешка. Белите матират едновременно с произвеждането ѝ в нова дама. Тук производство в топ или лека фигура не върши работа поради зададения брой ходове. Красиво и елегантно. Втората по време публикация е чиста кражба на миниатюра, не може да е случайност. Позицията е огледална, само е пренесено мястото на събитията от царския на дамския фланг.
  • Аз като един пълен невежа в тази област ще кажа само: "Аплодисменти, Младене, за невероятните ти познания които се простират не само на шахматното поприще."
Предложения
: ??:??