Искаме да сме щастливи и ценени. Но всички ли сме щастливи? Какво представлява щастието? Не разсъждаваме ли егоистично? На каква цена го притежаваме? Щастието за нас е като приливите и отливите на бурно море – ние сме роби на чувства и потребности. Изпитваме остър глад за задоволяване на инстинкти. Живеем еднотипно, често избухваме и нагрубяваме, живеем, само за да съществуваме. Често грозното и пошлото ни хипнотизира, променя ни… С математическа точност пресмятаме кое е угодно за нас, какви са плюсовете и минусите. Понякога се чувстваме грешни, омърсени, не умеем да се въздържаме и да контролираме нашите сетива.
Къде отиде топлият уют, прекрасното доверие на човека до нас… Защо виждаме само лошата страна, а не положителната, нима ние сме безгрешни и съвършени, а другите са посредствени и примитивни. Много, много въпроси, много грешки и разкаяния. Хубаво е, когато човек може да прости и да подаде ръка.
И така, докато най-неочаквано някой скъп близък си отиде от този свят. Тогава съжаляваме за миналото, за дните, които са се запечатили в нашата памет. Упрекваме се и ни е мъчно, че не сме дали от себе си достатъчно обич и внимание. Съжаляваме, но е късно, именно тогава сме истински, стойностни, милосърдни – когато искаме да върнем времето назад и да подарим много обич и топлина на любимия човек. Да се отдадем на порива на душата.
А ние какво?
Живеем неспокойно, намираме оправдание за лошото ни настроение, и само по Коледа, НГ и Великден се сещаме за домашния уют и топлина. Тогава сме щастливи единни...
В началото на новата година закачваме красив календар на стената и броим дните до пенсия и заплата. Все гледаме да оцеляваме, нищо да не ни липсва…
Едни робуват на материалното, други гонят кариера, а обикновените хора се делят на щастливи, на самотни и нещастни. Тълпят се на дълги опашки по аптеките на Марешки, за да спестят някой лев… Живот… Не умеем да съчувстваме, когато някой ни се оплаче, че е много болен, прекъсваме с думите “и аз съм болен” или “е, то има ли изобщо здрави хора”. Няма диалог, какво остава за съчувствието… Никой от нас не е виновен, просто така сме създадени: да се усъвършенстваме, като се учим от грешките си. Не подаваме ръка за втори път на куче, което ни е ухапало, без да вземаме предпазни мерки… Тук вече сме се усъвършенствали, защото нашето недоверие към всеки и всичко ни предпазва като със шлем. Как така някой ще ни подценява или лъже, роптаем, когато видим нагли хора, които са преуспели благодарение на това, че са безочливи. А ние – скромните и тихите – да си броим стотинките… Но в крайна сметка всеки от нас “ще гушне букета” – някой ден… А от нас ще остане някоя картина, бродерия, стихове, зачукан пирон, построена къща, добра или лоша дума. Там нищо няма да занесем. Нито богатство, нито слава. Там няма да има началници и подчинени, нито бедни и богати. Единствено душата ни ще е на почит.
Онизи ден гледах един видеоклип, направо сърцето ми се сви от жал, и същевременно се възхитих от силния дух на млади хора, които играят балет. Жената без ръка, а мъжът без крак – с патерица. Но бяха уникални, неповторими, и по нищо не отстъпваха на нормалните хора, които се занимават с балет. Публиката ги аплодираше със сълзи на очи. А те – милите – бяха щастливи, защото дадоха всичко от себе си!
Трогнах се… До сълзи…
А колко фалш лъха от нас…! Когато се разминем по пътя с някой и ни попита как сме, бързо слагаме фалшива усмивка с мазната маска и казваме… “ОК, много съм добре, децата, жената или мъжът ми и така нататък” – и все преливаме от лъжливо щастие. Не сме искрени, крием своята празнота и нещастие. Купищата ни с проблеми. Както и да се преструваме, то ни личи, че лъжем, за да не се изложим в очите на другите.
Защо ли?
Само в нещастието си сме искрени. Когато сме тотално премазани и сломени. Когато очите ни се пълнят със сълзи, с пречистващи сълзи…
Не можем да върнем миналото си назад и да поправим своите грешки, но можем да направим бъдещето си по-хубаво и по-светло. Всеки ден при първа възможност да целунем и прегърнем любимите си хора. Да им кажем на глас “обичам те”, хайде да се разбираме. Да си организираме страхотно преживяване – така че този ден, когато остане след нас, да носи радост и красив спомен. Да се съберем с най-искрените си приятели, да попеем заедно – макар и фалшиво като мен, – да се посмеем от сърце… Защото утре може да е късно… Много късно!
Знае ли човек! Не трябва да се затваряме в себе си, не бива да се съобразяваме с хорското мнение, кой и как ще плюе по наш адрес. Достатъчно е всеки ден да го изживеем като за последен. Да се разгърнем, да раздаваме от себе си много, много обич, топлина, прекрасно настроение. Да сияем и да се усмихваме, дори когато ни е трудно.
А тези комплекси, които си ги носим цял живот, да изхвърлим долу в кошчето с надпис “суета”, заедно с депресията и лошото ни настроение.
Малко ли е това, че сме живи, че съществуваме и имаме право на избор на тази земя. Да се обичаме, да се любим, понякога да поспорим, докато все още не сме сломени от болест и старост.
А тогава?… Ще седнем на столче, за да се полюбуваме на слънчицето. Като на филмова лента да видим живота си и да се порадваме с усмивка на всеки наш прекрасен спомен, всеки щастлив миг, всяка усмивка и запечатана в съзнанието ни топла дума.
Да си отидем от този свят, без да съжаляваме за нищо. Тогава младите ще поемат по изминатия от нас житейски път, а ние ще оставим болните си остарели тела на земята и ще преминем в едно друго измерение… Там – където душата е на почит. В красивото синьо небе, като една трепкаща звезда… Далече… в безкрая.
16.03.2010г.
© Маргарита Георгиева Все права защищены