21 мар. 2015 г., 19:07

Американците идват 

  Проза » Рассказы
944 0 7
10 мин за четене

Американците идват

 

        На Кольо от сутринта му беше криво. На него по принцип винаги си му беше нещо криво, та затова му викаха Кольо Кривия, но тая сутрин се чувстваше толкова криво, колкото отдавна не бе му се случвало. В основата на цялата работа беше тази чума жена му. Още не беше отворил очи, дето се вика и тя му вдигна кръвното, ама така, както само една жена умее. Ще кажеш, че те това го учат от малки – да тормозят мъжа. Изоглавена работа, ей! А денят не предвещаваше такива ядове. След седмица на мрак и снегове днес слънцето още от сутринта се облещи на небето, за да напомни, че все пак е март месец и пролетта е някъде там зад ъгъла. Снегът, който трупа цяла седмица и блокира половината страна сега блестеше под слънчевите лъчи като стъкло. Кольо стана от леглото с усмивка. За пръв път от толкова време насам.  На сърцето му бе леко, а в душата му кънтяха камбани. Колко малко му трябва на човек, за да приеме животът като млада хубава невеста, а не като озъбена вещица?  Кольо извади от долапът шишето с вино. Взе от мивката един буркан и го напълни догоре с еликсира на боговете. Сетне седна на масата. Махна кърпата от чинията, която жена му бе оставила там и усмивката му стана още по-голяма. Вътре кротко лежаха няколко топли мекици. Любимата му закуска. Въобще в село Плешивец това беше любимата закуска на мъжката част от населението.  Кольо пусна телевизора, за да види какво ново, вехто по света. Отпи от буркана и начена с апетит първата мекица.  По новините на сутрешния блок тамън съобщаваха, че в България идвал американски батальон уж за учение, уж за постоянно. Кольо не можа да схване за какво точно. С него идвали и четири танка, вертолети и БТР. Щели да се учат на полигона в Ново село. „К,во става тука бре?” – запита се Кольо. –„Ние да не сме във война и аз да съм го пропуснал.”  Още беше в шок, когато съвсем го довършиха, като съобщиха, че любимият му отбор Левски щял да играе във втората шестица на първенството по футбол.  Тази новина, като че ли го потресе повече.

-Мамицата  ви некъдърна да еба!- простена той и надигна буркана с вино.

В този тежък момент влезе жена му Петрана с една десетлитрова дамаджана в ръка. Беше слаба женица на около шестдесет години. В селото се майтапеха, че с такъв крив мъж няма как да нададе много.

-Ти к,во праиш с т,ва ма? - почти извика той вместо добро утро.

-Ми к,во. Че я мием, бе Кольо, оти е много прашасала.

-А т,ва дето беше в нея къде е, ма?

-Ми къде е? Изсипах го в градината.

На Кольо му причерня пред очите. Хвана се за сърцето и аха да се сгромоляса, покосен от инфаркт.

-К,во ти е бе Кольо?-викна уплашено Петрана.

-Ти ша ма умориш ма. Ша ма свършиш. Така да знаеш. Вътре беше ланската ракия,  да те еба у дреата. – кипна Кольо.

-Ми аз от де да знам, бе Кольо. - проплака Петрана.

-Абе ти проста ли си? Загубена ли си? К,ва си? Щта шибна, та щта прекъсна да знаеш. Не ти ли замириса тая ракия като я изсипа, ма?

-Ми не. Въобще не миришеше, бе Кольо.

-Не мирише тя. Стига яде говна, че си ми черна. Бегай маиняй се да те не гледам.

-Ама тя, Кольо, верно не миришеше, бе. Да не си я изпил, па да не помниш?

-Ей, цело село да сере не моа ти напълни устата. Бегай ти казвам, че си ми черна, филикощерица такава.

       Петрана видя, че работата става дебела и си излезе бързо като вятър през вратата. Беше свикнала с избухванията на мъжа си и знаеше, че в такива моменти е препоръчително да е по-далеч от него. Кольо дояде наченатата мекица, но без желание. Насила, колкото да не отива зян. После надигна буркана и го пресуши.

-Мама му стара! - изпсува той на глас – Т,ва жените са бич божий за човечеството. Т,ва не са ора бе, че те умори и окото й нема да мигне. Т,ва е по-страшно и от чумата, бре.

-Американци идат у България, жената изхвърля ланшна ракия на двора. Десет кила. Накъде мама му стара отива тоя свет? Не знам. – продължи да нарежда Кольо Кривия. - Бахти и животът, бахти и чудото!

       Ето така на криво му тръгна деня на Кольо Кривия. А е зима и човек не може да си изкара яда на полето. Кольо взе брадвата и цяла сутрин цепи дърва на двора, барем му помине малко яда. Ама не минаваше. Десет литра ланшна ракия заминаха. Двоен припек при това. С каква любов я беше правил. С каква радост я наточи в дамаджаната, па я сложи в мазето на хладно и тъмно място, а сега я няма. Замина си ей така, мърцина в черната земя. Няма справедливост на този свят и това си е. Коя чафка му изпи акъла да вземе Петрана за жена?  Тая непрокопсаница. Завеяна патка дето изсипа десет кила ракия без да разбере. Ще вземе да се разведе с нея, та да се свърши тая мъка. Ами тя утре бурето с вино може да изсипе така и пак да не разбере. Това жена ли, бре? Това е божие наказание, не жена. Кой го с тая събра бел ден да не види дано.

        Към обяд Кольо Кривия захвърли брадвата в дърварника и с натежало сърце и глава, пълна с черни мисли тръгна към хоремага. Там трябваше да има вече хора от постоянното присъствие.  Може би като удари някоя и друга чаша с тях черните мисли ще изхвърчат от главата му и някак си ще прежали ланшната ракия. Друго си е да седнеш на мъжка приказка пред чаша блага ракия. Това го накара да ускори крачката. Вече почти излизаше на мегдана, когато чу някаква песен да се носи в далечината. От начало не се чуваше ясно, но постепенно взе да различава музиката и думите. Беше някаква руска песен. Струваше му се позната, но още не можеше да се сети коя е, докато не чу познатият припев:

Я играю на гармошке

У прохожих на виду...

К сожаленью день рожденья

Только раз в году.

Крокодила Гена. Просветна му изведнъж. Това беше песничката за Крокодила Гена и рождения му ден. Направо го захвърли в детството. В училище я пееха дето се вика всяка седмица, когато бяха деца.

      Кольо Кривия най-сетне излезе на мегдана и хлъцна в почуда като съзря хоремага пред себе си. Бай Добри беше изкарал стар грамофон пред вратата. Най-странното беше, че работи. Ваниловата плоча се въртеше, а от двете колони закачени на хоремага бумтеше песента за Крокодила Гена. Под тях беше опъната червена лента, дълга към четири метра и широка към половин, на която с бели букви пишеше „Добре дошли, братя американци”.  До грамофона беше сложена скара на дървени въглища, върху която приятно цвърчаха кебапчета, кюфтета и няколко парчета суджук. Бай Добри се беше строил до нея с бяла готварска шапка на главата и с вилица в ръка и с добре премерени професионални движения обръщаше виртуозно като жонгльор месата върху скарата.  Кольо Кривия се спря за стъписано и реши, че е объркал селото или просто сънува. Ощипа се по лявата буза и разбра, че не е сън, а безпощадна действителност. „Тая моята филикощерница ще ме умори.”-помисли си той и усети как в него се надига паника.

-Бай Добрииии. – извика с цяло гърло Кольо Кривия в опит да заглуши паниката в него.

-К,во си се развикал па ти, бе? Да не си на полето? - отвърна му бай Добри.

         Това мигом успокой Кольо. „Жив съм. - рече си - И бай Добри е жив. Не е някой караконджул. Уф. Мамицата й мръсна на мойта. Луд ме направи.”

-Бай Добри, сипи ми една ракия, че тая мойта жена от сутринта е тръгнала да ми вдига кръвното. Не издържам вече и ще я пребия.

-Носи се. - викна бай Добри и влезе в хоремага. След малко излезе с чаша ракия пълна догоре.

-Айде заведението черпи. - рече той и му я подаде.

На Кольо щеше да му приседне. Бай Добри никога не беше го черпил до сега. Пак взе да му се струва, че сънува.  „Абе тука става нещо мама му стара, ама не моа да разбера к,во.” Пое подадената чаша с трепереща ръка. Каквото и да става той не беше от хората, които ще върнат чаша ракия, па и на аванта при това. Отпи от нея дълга паническа глътка и се обърна към Бай Добри.

-К,во става, бе? - рече - К,ви са тия музики, плакати и така нататък?

-Ми ти не разбра ли? Американците идат. Цял батальон сега, после сигур и още. Бригада, дивизия абе голяма работа се задава. Стягам се да ги посрещам.

-Ми що с руски песни, бе Бай Добри, и детски при това?

-Ами само тая плоча имам. На дъщерята е още като беше ученичка. - отвърна той. В този момент започна нова песен:

 

Пусть всегда будет солнце,
Пусть всегда будет небо,
Пусть всегда будет мама,
Пусть всегда буду я.

 

     Кольо Кривия влезе в хоремага, за да види кои са там. Вътре беше Полковникът, Дядо Стоян и  Цоло Комбайнера. Седяха на масата до кюмбеното с пълни чаши и празни погледи.

-А добър ден! – поздрави Кольо.

-Добър да е. - отвърнаха дружно тримата.

-Къде ви е Цане?

-Инкасира някъде сигур пущината. - отвърна Цоло Комбайнера.

Кольо седна при тях. Отпи пак от ракията и рече:

-К,во става тук, бре? Бай Добри се стяга да посреща американци и черпи с ракия. Ненормална работа ми се види т,ва.

- Ще има да чака. – отвърна Полковникът. - По нашия край жив американец няма да дойде. То тук и чумата няма да дойде, камо ли амереканец. Ама той нали си е търговец, е решил, че сега ще удари кьоравото. Объркал се е.

- Полковник, ти си военен човек. Обясни ни к,ви са тези американци по нашите земи бе. Едно време руснаци посрещахме. Сега американци ли че срещаме?

- Натовски урдурми са това, Кольо. Искат да притиснат Русия, като пратят войски в граничните с нея държави. Сега ни пробват с батальон, после може и полк да ни стоварят. Нали сме съюзници  и база може да отворят.

-Лоша работа е това. - обади се Цоло - Ако стане някоя война, ние ще отнесем кирпича.

-Така е. – съгласи се Полковникът - Ние сме на топа на устата.

-Всичко е заради тая пуста Украйна. Не моа да си я поделят тия пустиняци и това си е. - констатира Кольо.

-По-лошо е. Светът не може да си поделят, Кольо. От там ни идва цялият проблем. А ние сме между чука и наковалнята.

-Абе объка се този свят, мама му стара! - констатира Кольо - Не отива на добре. Това ще ви кажа. Войни и  хаос  се задават. И в цялата тая напрегната обстановка жената да вземе и да ми изхвърли по погрешка десет литра ракия. Пущуря и тя, мама му стара!  Не. Не отиват на добре нещата.

-Как така ти изхвърли ракията, бе? - ревна Цоло забравил веднага за международното положение.

Кольо им разправи сутрешната случка.

-Малии, де мойта да направи такова нещо. Ръчичките й откъсвам. – закани се Цоло.

- Това е щото народа се побърка. - обади се Дядо Стоян - Вече не знаеш кое е правилно и кое не. Едно време при бай Вълко Червенков нямаше такова двоумение. Нещата си бяха ясни и точни. Кой враг, кой приятел се знаеше и се повтаряше постоянно, та да не забравяш и да се объркваш.

-Стига с тоя Червенков бе, дядо Стояне! – сопна се Цоло.

-За бай Вълко Червенков трябва да се казва. Голям човек. Вие не помните щото сте били малки, ама аз по това време вече пиех ракия. - не се предаде дядо Стоян - Всичко помня, като че ли беше вчера. Ама не е. Времето е лъжовна работа, момчета, от мен да го знаете.

-Аха. Времето лъже повече и от жена. - съгласи се Цоло.

-Не ми говори за жени, че се сещам за моята и ми притъмнява пред очите. - рече Кольо.

 -Щом жените взеха да изхвърлят ракия, светът не отива на добро, момци. - промълви Полковникът замислено - На война ми замирисва.

        Мъжете кимнаха в знак на съгласие и отпиха от чашите с въздишка на обреченост. В хоремага настана тишина. Само отвън все  още звучаха руски детски песни. Бай Добри се стягаше да посреща американците.

       

  

 

 

© Светослав Григоров Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Керанка и са малко по - стари от тях Благдаря ти
  • Пишеш страшно увлекателно, а героите ти са такива капии и някак ми напомнят на момчетата от "Улица Консервна" на Стайнбек. Твоите са по-близки естествено, защото са по нашенски колоритни и самобитни. Прочетох с удоволствие! Поздрав!
  • Биляна, верно я изхвърли пущината. Това не е жена а жив дявол
  • Ма тая верно ли изхвърли ракията... до края си мислех, че е станала грешка
    Много се забавлявам с твоите момци
    Поздрави.
  • Благодаря Ивон
  • Написано в стил 50 нюанса криво, с обичайното ти чувство за хумор! Харесах!
Предложения
: ??:??