18 мар. 2014 г., 22:24

Цъфналата слива 

  Проза » Рассказы
748 0 7
2 мин за четене

ЦЪФНАЛАТА СЛИВА

 

            И като ù цъфна сливата насред двора, и като се разнесе едно пролетно ухание през отворените широко прозорци, и като изпълни всички кътчета, и на къщата, и на свитата през цялата зима Калинкина душа.

Запретна ръкави милата, изкара на двора одеала, юргани и пътеки, изми прозорците, избърса праха от мебелите, турна на огъня копривена чорбица, пусна си кафенце и седна с цигарка на верандата. А на душата ù едно топло, такова волно и нещо като че пърха, пърха – ще хвръкне.

Цялата минала година изкара Калинка до леглото на поболелия си баща, ама така и не се вдигна горкият, и малко след Игнажден си отиде. Отиде си и я остави сам-самичка на този свят. Майка ù се беше споминала при раждането, та той ù беше за всичко. Затуй ù беше до сега тъй свито сърцето, но днес, цъфналата слива, този аромат, песните на птичките, разтвориха хватката на тъгата и го изпълваха с жажда за живот.

През комшулука някой засвири игрива песен с уста, та Калинка, любопитна се надигна на пръсти. Съседът Марин, подпрял ръце на забитата в пръстта вила, гледаше накъм цъфналата в двора ù слива и извиваше кръшната свирня. Калинка се сниши и пак приседна на стола, ама очите ù останаха вперени през комшулука.

От есента не беше го виждала. Работеше и живееше в града, но си гледаше дворчето и постягаше къщицата на покойните си родители. Беше се женил, ама не случил. Добър беше, услужлив. Наесен той им нацепи и подреди дървата.

„Да му занеса кафе”, присети се Калинка и след малко беше с чашата при комшулука:

- Спри да си починеш, Бат Марине, я кафе съм ти направила!

Срамежливо свела глава, Калинка не пропусна да забележи къдравите му запотени коси, влажните му черни очи и онова място, докъдето беше разкопчана ризата му.

- Благодаря, Калинке, жива да си – пое той чашата, а пръстите му докоснаха нейните и ги изгориха, та топлината им прониза снагата ù и се събра цялата в бузите.

- А-а-а, за нищо – успя само да промълви, врътна се и заситни към къщата, а погледът му спъваше крачката и изгаряше тила ù.

До вечерта, каквото и да шеташе из къщата и двора, очите на Калинка все бяха оттатък комшулука. Вече се здрачаваше, кога седна до прозореца да вечеря, ама лъжицата току увисваше между купата и устата ù. Изгря луна, светла и пълна, и като да стори пътека, ама точно през вратника, дето делеше двата двора. Не се усети Калинка, кога вече беше на пътеката и крепейки забулената с месал купичка мина през комшулука.

Луната скоро изтри пътеката през комшулука и погледна на селцето от зенита си, а там долу озарена от лъчите ù грееше в прекрасната си белота цъфналата слива.

© Лордли Милордов Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Поздрав! Много ми хареса. Важното е да е Пролет. Пък на кой когато му дойде сезонът.
  • Честита Пролет, Жени и Калли!
  • Честита Пролет Харесах!
  • Весела е Пролет разцъфнала навън и в душите ни, Силвия
  • Много хубав разказ!Беше ми приятно и пролетно да го прочета!
  • Отледай се, огледай се, Дани! То ако чиляк се не огледа сам, няма кой...
  • Eeeee...комшу, ама много ти е хубава пúсанката! Гледам и мойта слива цъфнала. Знак ще да е! Да взема да поочистя и ази, а пък и да се поогледам
Предложения
: ??:??