30 мая 2013 г., 01:43

Цъфтят ли през юни кокичета? 

  Проза » Рассказы
1053 0 24
6 мин за четене

 

Валеше като из ведро. Чистачките на колата не успяваха да разтикат стичащите се струйки и да осигурят онова прозорче видимост, през което околния свят да ориентира погледа му в правилната и безопасна посока... Караше бавно, с втренчен в тъмното поглед и постепенно все по–познат ставаше уличният пейзаж, очертавайки в полумрака неговия жилищен блок сред еднаквостта на заобикалящите го сгради...                                        

„Почивката свърши... Потапяй се” промърмори си под нос, докато паркираше колата в гаража.

Погледна часовника си - наближаваше полунощ. Като мъжки вариант на Пепеляшка за пореден път се беше отдалечил от топлината и уюта на хотелската стая и се завръщаше в жестоката си реалност. Ех, колата му не се превръщаше в тиква като в приказката, но усещаше как главата му постепенно се превръща в огромна и куха тиква. Погледна към етажите нагоре. Всички прозорци бяха тъмни, с изключение на един - на петия среден - в кухнята светеше. Очакваха го.                                                                              

Пое дълбоко дъх и тръгна по стълбите вместо с асансьора, за да отдалечи неизбежното с още няколко минути... Там, горе, притаена и изплашена, с хиляди дяволи в главата си, Ани го очакваше. Повтори си паролата: „Цъфтят ли през юни кокичета?” Ако разменеше и една дума само и на главата му щеше да разцъфне хематом... Стана му горчиво...

Винаги, докато изкачваше стълбите, се опитваше да извика сред мислите си спомена за онази Ани от миналото...                                                                      

 Той - новопостъпил като стажант във фирмата, пращящ от ентусиазъм, готов да се докаже, готов да работи дори и в почивните дни. Забравеният подпис от шефа върху фактурата, поканата да отиде у тях с документите.                       

Тя - тъмнооката фея с кестенов водопад от коси, която му отвори вратата с пленителната си усмивка:

"Ти сигурно идваш при баща ми? Жалко, че не идваш при мен, такавa несправедливост..."  

Тръгна към кабинета на баща си, тръсна коси и след нея остана тънка нишка от парфюма ù, която замъгли съзнанието му, омота го в сладки мечти и надежди, промъкна се в сънищата му, разбърка мислите му... С една дума, хлътна до ушите...                                                                                 

 

 Последвалата, уж случайна среща в двора на университета.Търсеше един от своите преподаватели по икономика, за консултация във връзка с дисертацията, която предстоеше да защити...            

Кой-кого покани на кафе, не помнеше вече, но чувството беше красиво и спонтанно... Срещите зачестиха, отначало през деня, после тя все по-често преспиваше в ергенската му квартира...                                              

 

Когато шефът научи - стана страшно. Имаше дилема: или да се откаже от дъщерята и да получи назначение (съблазнително предложение). Или да напусне (а работата му харесваше). Впрочем и от Ани също не искаше да се отказва... Но  не се стигна до положение да избира. Получи и дъщерята, и службата, и то без да си мръдне пръста, защото Ани се оказа бременна... Приказката продължи и след като Мина се роди...

 

После... Дойдоха промените... Тъстът трябваше принудително да се пенсионира, (което му причини инсулт и бърза смърт). Него пък го улови първото съкращение... Ани  влезе в тунела на депресията за първи път... После се съвзе... Детето ù помогна да превъзмогне болката от загубата на родителите и дори започна работа като преподавател по музика в едно средно училище... 

 

После ударът дойде неочаквано и отвътре на семейната крепост. Мина едва избута гимназиалното образование, отказваше да учи висше образование, мотаеше се с разни съмнителни типове, бягаше от къщи и накрая забягна окончателно във Франция с един от тях, оставяйки дебели сметки за телефон, опразнена банкова сметка и една бележчица, с която ги уведомяваше за решението си, посочвайки като причина, че иска да живее сега, а не в някакво необозримо бъдеще....                                            

 

На Ани и без това ù беше трудно, защото трябваше да съвместява часовете по музика, с такива по трудово и рисуване, с разпокъсано работно време и ученици, които имаха повече претенции, отколкото желание да учат...                               

 

Тази криза я събори окончателно... Напусна работа, затвори се в къщи и започна да брои враговете си... Изгуби интерес към книгите, към музиката, дори пазаруването се превърна в опасно начинание... Започна да чува гласове с противоречащи си съвети и информация...                                    

Гласовете понякога ù втълпяваха, че дъщеря им е отвлечена за откуп и я караха да звъни в полицията и да иска съдействие...  Друг път я информираха, че Мина е мъртва и убийците сега дебнат нея, подслушват телефона, слагат проследяващи устройства по електрическите табла във входа, подслушватели и камери в микровълновата и  телевизора, компютъра, бойлера и всички електрически уреди в дома им... С изкривено от ярост лице, въоръжена с чук за пържоли и ножица Ани ги потроши един по един...

 

Той спря да се учудва всеки следващ път, когато с прибирането си след работа, констатираше „смъртта" на поредния технически „шпионин”... Единствено него Ани все още приемаше безрезервно и засега без подозрения... И цветята на терасата... По цял ден им говореше, пееше им, прекопаваше ги с микро мотичка, броеше листата и цветовете им, поливаше ги... Понякога му поръчваше да и донесе луковички от някое цвете или обогатена пръст и той изпълняваше поръчките с радост, защото тогава тя показваше за кратко пред него лицето на онази Ани, в която някога се беше влюбил...                                     

 

Трудно му беше да внесе храна и да я накара да я опита, страхуваше се от отравяне... Почти като в детска игра, първо той опитваше храната, тя го изчакваше на ръба на паниката, готова да извика Бърза помощ (когато все още имаха телефон). Успяваше да я нахрани някак си, разчитайки на доверието ù в него и залагайки в избора на любимите ù храни... Преди дегустацията подробно отговаряше на въпросите ù за заведението, от където бе донесъл храната, как изглежда готвачът, управителят и дали не са членове на престъпна организация... 

 

Но му беше изключително трудно без топла вода и възможността за елементарна лична хигиена... Купи си дрехи, които държеше в гаража, там се опитваше да си осигури някакво тайно гнездо като престъпник... После лансира варианта с командировките през почивните дни... Така си осигуряваше два дни нощувка в нормално легло, баня и почти домашен уют. Естествено в един близък град. Не можеше да рискува да го разпознаят.Тя го прие нормално... Само пожела допълнителна защита за входната  врата - верига, вътрешна решетка, малка брадвичка за всеки случай...

Тогава измисли и паролите. Всеки път различно изречение. Винаги с участието на някакво цвете като: "Сърдити ли са червените лалета на жълтите?" Или: "Колко са опасни бодлите на красивите рози?"

И специфично натискане на звънеца два пъти късо, един път дълго, пауза и още един път дълго...                            

Кога ли щеше да се оплете в тази мрежа от предупредителни знаци?  Но му беше по-лесно да общува така с нея... Гордееше се, че е единственият, комуто тя имаше доверие... И единственият, комуто понякога се усмихваше...                                                                                                                                                 

 

Приятелите, онези, на които беше споделил проблемите си, го съветваха да я настани  в психиатрична клиника...

Начинът беше принудителен, само чрез органите на полицията, тъй като Ани нямаше да съдейства сама... Но не искаше да ù го причинява...                   

Беше толкова ранима и изплашена. И си имаше само него на света. Все още изпитваше желание да я закриля и пази от целия свят, дори от гласовете в главата ù...

Надяваше се, че някой ден на вратата ще го посрещне онази някогашна Ани без компанията на своите призраци и мъките и на двамата ще свършат...  Беше се вкопчил като удавник в тази нищожна сламчица надежда и се носеше по течението на ежедневието...

Не усети как стигна до площадката пред апартамента си. Повтаряйки си наум поредната парола, натисна звънеца с пръст... 

ДВА ПЪТИ ДЪЛГО, ЕДИН ПЪТ КЪСО... ПАУЗА   И преди да продължи, вратата се отвори рязко, показа се една ръка, от която малка брадвичка излетя по посока на главата му и се заби в челото му... Вратата се затръшна... 

Кървава пелена замъгли очите му. Сякаш огньове затанцуваха пред и около него... 

Чу някаква далечна мелодия.        

Ани пееше на цветята си ария от "Травиата"...                                       

Той се свлече на площадката и промълви: „Цъфтят ли през юни кокичета?”

© Дочка Василева Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Разказът е "покъртителен" 4 пъти, и разтърсващ три пъти. Не е много богат езика на коментиращите. Но разказът е чудесен Доче. "Разтърсващ", "покъртителен" и с неочакяан финал. Талантлива си приятелко!
  • покъртителна история... и като знам, че
    е и истинска, Доче...
  • Хареса ми. Благодаря..

    Да се издържи на изненадания поглед на неподозиращ близък, отвеждан зад желязна порта на психиатрично отделение, е по-трудно от "брадвичка в челото".

    Съвети от неопитни приятели са почти винаги неприемливи.

    Понякога правилен и точен ход няма.
  • Част от историята е истина.Познавам него.Познавах и двамата когато бяха млади и щастливи.Той не приема съветите ми.Написах разказа с надежда,че това няма да се случи.Понякога да си наблюдател е не по-малко жестоко от това да си участник.
  • Всичко казано преди мен приемам, но и се замислям как се е появил този разказ, с този сюжет... Макар че има толкова много нещастни хора, и още по-нещастни, които ги обичат, но понякога нямат правилен и точен ход...
  • Прекрасно разказваш! Поздравления и от мен!
  • Ох, Доче! Разказите ти са покъртителни!
  • Талантът си е талант, а ти го имаш в изобилие!
  • Твоите разкази са пълни с емоции и драми. Познавам ги от книгата , която ми подари - изчетох ги всичките на един дъх.Много ми харесват. И тук си се справила страхотно.
  • Благодаря ви, момичета и момчета за отделеното време!Бъдете здрави!
  • Винаги настръхвам,когато те чета, Доче!
  • Много добър разказвач и психолог!!!
  • Аплодисменти за разтърсващия разказ.
    Много подходяща форма и дължина на творбата. Ефекта няма да същия при повест или роман.
    Поздравления
  • Разтърсващо,сякаш всичко минава пред очите докъто се чете,а надеждата че ще се оправят нещата, държи до края на разказа!Поздрав!
  • Шестица и от мен за разказа. Остави ме без думи.
  • Разказът се чете леко, текста е гладко написан и човек направо бяга надолу по редовете. Историята хронологически обхваща с ретроспекцията доста дълъг период от време, което би дало възможност това произведение да се превърне в повест или роман дори, ако има силите и желанието да го напишеш. Въпреки че е тежък, не е тегав (ако ме разбираш) :D А за края не знам какво да кажа, като чете човек има надежда, че тоя път сякаш нещата ще се оправят, но не...
    Поздрави,
    Лъчо.
  • Остави ме без думи!
  • Изключителен по дълбочината си разказ Дочке! А е и много добре написан. Поздравления!
  • Разказваш изключително увлекателно!!!
    А разказът... Уникален, Въздействащ, Разтърсващ...
  • Ужас...
  • Покъртителен разказ, Доче.
  • Олее, покъртително!
    Как проблемите могат да те сринат тотално, много тъжно...
  • Разтърсващ разказ.
  • Беше ми изключително интересно!
Предложения
: ??:??