Всеки път, когато отивам в Чикаго, за да се видя с приятелите си, се отбивам до историческия музей, за да се срещна със Сю. Тя е нещо невероятно. Сю е 12.8 метра от главата до опашката. Висока е 4 метра. Учените предполагат, че е тежала 6400 килограма. Живяла е двадесет и осем години.
През лятото на 1990 година археолозите от института Бляк Хил изследват местността около река в Южна Дакота. При предвижването си пукат гума на камиона. Една част от групата тръгва да изучава района, докато чакат да дойде помощ. Сю Хендриксън решава да проучи близките скали и открива кости от прекрасно запазен Тринозавър Рекс. Учените смятат, че този екземпляр е бил покрит с вода и кал веднага след смъртта си, които възпрепятстват други животни да отнесат костите. Тринозавърът е от женски пол и е кръстен Сю в чест на откривателката си.
Това e най-добре запазения екземпляр от този вид. Тя е закупенa за 8,3 милиона щатски долара от музея в Чикаго и е носител на безпрецедентна информация за живота и физиологията на големите хищни динозаври.
Седя, гледам скелета на това чудовище и разни въпроси се въртят в главата ми.
Едно дете се приближава до мен , посочва зиналата паст на звяра и ме запитва:
- Извинете, господине, този динозавър яде ли хора?
- Не. Той не е жив.
- А като е бил жив?
- И като е бил жив, никога не е ял хора.
- Наистина ли.
- Вярвай ми! Никога.
Погалвам малката главица. Детето се усмихна и се връща успокоено при родителите си. Милото! То дори и не може да си представи, че първият човек се е появил на земята преди четири милиона години, което е почти шейсет милиона години след Сю. По-точно тя е родена преди между шейсет и пет и шейсет и седем милиона години.
Прекрасната ми Сю! Ти обръщаш с главата надолу теорията за сътворението на света. Как бихме си представили живота преди шейсет милиона години? А сътворението? Следва въпроса: "Има ли Бог?"
Един религиозен човек ще отговори: "Разбира се, че има". Невярващият ще каже: "Няма - разбира се." Всеки "разбира" въпроса по свой начин и спорът между тях винаги клони към безкрайност. А може би точно там се крие отговорът - безкрайността. Възможно ли е този отговор да удовлетвори и двете страни? Безкрайността? Представете си, че сте през нощта на поляна високо в планината. Стоите със затворени очи, разперени ръце в тъмнината. Отваряте длани нагоре, вдигате глава и отваряте очи. Виждате милиардите звезди и планети в бездънното небе, поемате аромата на тревите, докосвате полъха на вятъра в дланите си, дочувате живота около вас. Отваряте всичките си сетива и усещате пулса на вселената. Усещате великата безкрайност на космоса. Не е ли това докосването до Бог - Създателят и сътвореното едновременно? Материята и духът в едно цяло. Кажи ми, Сю! Къде е всемирният разум? Нека заменим разума с всемирна логика. Всичко се случва, защото е логически свързано с друго. Логиката от най-сложното до най-простото. От спиралата на милиардите галактики, които се въртят около черни дупки и някога във времето ще бъде погълнати, за да бъдат превърнати в други форми на енергия, до най-обикновените житейски въпроси за доброто и злото. Всичко е в логическа връзка и последователност. Ако направиш добро на десет човека, поне няколко ще ти отвърнат с добро, животът около теб ще е по-лек и ограден с приятели. Тогава си казваш "Бог е с мен. Бог ме обича!". Но ако на десет направиш зло, тормозиш, убиваш, крадеш... откъде да дойде доброто? Как да е добър и лесен животът ти? Тогава си задаваш въпроса "Къде е Бог? Защо ме е забравил?".
Кои сме ние, Сю? Откъде сме дошли? Какво търсим ? В какво се превръщаме? Гледаш ме с огромните си очи сякаш надменно. Разбира се, ти знаеш много повече от нас. Какво сме ние? Прах във вятъра? Капка в безкрайния океан на времето? Жалки същества, ограждащи се с предмети, трупащи цял живот пари и в крайна сметка с всичките си пари не можещи да си купят следващата минута. Една-единствена минута! Отиваме си от този свят точно толкова беззащитни, колкото сме били, когато сме се появили. Същества, копнеещи за знания и нищо не знаещи със сигурност, освен това, че някога и ние, като теб, ще се превърнем в друга форма на всемирната енергия.
1826 година Георг Ом казва: "С увеличение на съпротивлението, напрежението нараства (законът на Ом). Количеството електрони, преминаващи през проводник за единица време, се нарича "електрически ток".
Ако беше жив Даниел Бернули, щеше да възрази: "Нищо ново не ми казваш, Георг. При стесняване на тръбата, динамичното налягане нараства. Открил съм го още в 1695 година. Количеството течност или газ, преминаващ през дадено сечение за единица време, в хидравликата се нарича "дебит".
Механика, Хидравлика, Елекроника, Оптика... Възможно ли е всемирният закон да е еднакъв за всички ?
Възможно ли е ли да го формулираме така?
Количеството "нещо", което преминава за "определено време" на "определено място в пространството"... Не е ли това животът ни, мила Сю?
Възможно ли е животът ни да завърши следващата година - 2012. Календарът на Маите завършва пълният си цикъл тогава. Зная какво ще отговориш. Ще кажеш, че някакви си Маи броили до пет хиляди сто двадесет и пет години и кръглият им календар започва да се брои от начало. Жалки човешки същества. Какво са пет хиляди години в сравнение с шейсет и пет милиона. Пренебрежително малък период от време.
Сами ли сме в космоса, Сю? В нашата галактика има два милиарда планети от типа на Земята. Едва ли сме най-големите щастливци. Едно към два милиарда. Минимален шанс. Едва ли сме сами.
Сбогувам се със Сю и напускам музея с усещането, че съм се докоснал до нещо божествено. А може би наистина съм се докоснал до безкрайността?
© Марко Все права защищены