5 дек. 2022 г., 10:19  

Езикови спирали 

  Проза » Юмористическая, Другие
483 5 15

Произведението не подходит для лиц моложе 18 лет.

3 мин за четене

Малкият син взел кученце за внуците. Тримесечно бебе, френски булдог, кръстили го Айа.

Питах куп народ – включително даскалици и библиотекарки, доктори и какви ли не, нямаха понятие отде иде това име.

Само братовчедът знаеше, ама той си има интелектуален чип – от нашия род е.

Така е!

В школото „се учат“ Ботев, Вазов, Смирненски, Елин Пелин, Йовков, Вапцаров…

Но творбите им не се четат…

хххх

Викам на един познат:

-     Иване, кажи ми…

Той ме спира:

-     Какво е това „Иване“? Кажи като хората – Иван…

Подсмихвам се:

-     И как ще е?

– Иван, кажи ми…

Прекъсвам го:

-     Усещяш ли цялата дървнящина на израза? Имаме звателен падеж, показва към кого са отправени думите. А Иван е българско име…

-     Селско е… - казва Иван, но някакво съмнение минава през очите му.

-     Що, ти си от Париж? А там, впрочем, е пълно с простаци, негри, араби, всякаква паплач… Но да си се занимават те, ние да си гледаме нашето. Сред което наше е и звателният падеж…

Иван не се е замислял. После пита:

-     Ама по телевизиите и радиата не го използват…

-     Така е – мрачно се съгласявам – Простотията е навред. Пък и гледат да изглеждат по „ала франга“. Още Войников ги е описал в „Криворазбраната цивилизация“…

-     Но внучката е Жулиета… - чуди се Иван.

-     Чуждите имена в звателен падеж не се спрягат. Друг въпрос е, че се наводни България с чуждоземски имена… Преди безпартийните комунисти кръщаваха децата си Валентина или Юри, а сега тези бивши деца са активни русофоби с цел да се мазнят на силните на деня... Джон Робърт Коликучков… Джоана Питър Сламарска… А други направо си слагат чужди фамилии. Като че под чуждия самар не е същото магаре…

хххх

Прехвърлям каналите, мърморейки си: „Глупаво… Излишно… Тъпо…“ и изведнъж застивам. От екрана чувам: „ …мнението на един реципиент и неговите благодарности към донорите за дарените яйцеклетки…“???

А, стига, бе?!

То… Джендъризъм, педерастия, ама… Кога взеха и да раждат, макар с присадени яйцеклетки?

После разбирам, че „рецепиентът“ е жена, донорите – сэщо…

Ама проклетото налагане на мъжки род за всичко – „Министър роди“…

Остави, че е обидно за жените – ами ако са съгласни и приемат, че мъжкият род е всичко, а те само добавки… Не споря…

Но неяснотата и изкривяването на реалността дразнят. Остава и прословутите петдесет пола да са само в мъжки род… Мани, мани…

Но кой съм аз, че да споря? Харесва им на жените да ги омъжкаряват – ми, хубаво… Само дето скоро чакам да чуя някой влюбен младеж да каже: „Вдигнахме сватба с моя партньор Пена…“

Пак добре, че няма да е Шаро или Марко…

хххх

Преди години някакъв полуграмотен депутат – от ДПС, разбира се, взе, че каза „входирам“.

Бая му се смяхме тогава… Пък то невежеството победи и простотията превърна „входирам“ в официален глагол. „Входират“ депутати, министри, чиновници, журналисти, шофьори на магистралките…

И?

Ами нищо. Просто имаме нов  критерий за въпиющата простащина – чуете ли думичката, наясно сте що за същество е насреща ви…

 

Изключително неподходящи за тук коментари - осъзнавам го - https://genekinfoblog.wordpress.com/

 

 

© Георги Коновски Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Ваканцувам също! Ужас, страшно много неграмотни има вече в България! И му викат "развитие на езика"!
  • ааа... аз го мога - Изабело, Доротейо... и т.н. Аня... малко би ме затруднило.
  • Благодаря, Метронов!
    Разговорът показва защо гаджето е бившо - полуграмотно, префърцунено, Анка на Войников /Анет/...
    Но виж - не съм убеден, че звателен падеж при Петя има. Май е по чужда форма заето. Специфично е - Аня, Юлияна, Изабела, Доротея...,
  • ''Иване'' - иди-дойди...
    Аз преди време срещам едно бившо гаже и я поздравявам:
    - Здрасти, Петьо!
    - Димо, много си груб...
    Викам Й:
    - Що, ма Петьо?!
    - Не съм ти ''Петю''... имам си име!
    Аз продължавам да я дразня:
    - аааа... значи, ти можеш да ми викаш ''Димо'', а аз не мога да ти викам ''Петьо''...
  • Благодаря, Красе, Скитнице, Тоти!
    А падежи в родния език има, но не се познават и използват. Брои се за остаряло, например, НЕМУ - казва се НА НЕГО. Липсата на грамотност се обявява за модернизация. Скоро ще стигнем да рисунките като комуникация....
  • Чета и се чудя, к'ви са тия падежи, дето те гонят?
    Хайде, и аз "входирах" един коментар
  • изходирам ти се ... да затвърдим и падежа, де
  • Нежно загатнато, .
    Поздрави! Успех!
  • Благодаря, Светличке, Пепи, Младене!
  • Айа - от "По-малката сестра" не беше ли?

    А чети сега:
    Включвам се в инициативността...
    Имаме нужност...
    в едно есе тука срещнах "казусност" и още някакви
    ...Май само гладност и жадност още нямаме

    "Госпожа министър" да преименуват "Госпожа министершата", както и "10-те малки негърчета" станаха "Те бяха 10"
  • Свежо, Георги!
    А то у нас бая народ използва и термина чекирам. Ама не, че проверяват нещо, ами просто са си ударили по една чекия.
  • Пак от поредицата ОХ. 😕
  • Благодаря, Надя, Лидия!
  • Браво, Георги! Много си прав.
  • Не знам какво да кажа... И родове, и полове обърках, и не съм сигурна, като входирам това, което мисля дали няма да се разбере погрешно. Я да си трая, че току-виж се обидил някой. Наочници, наушници и само напред... Пропастта е близо и е голяма. Място има за всички.
Предложения
: ??:??