19 мар. 2010 г., 16:06

Изходът или възхвала на Златния храм - XVIII. (роман) 

  Проза » Повести и романы
870 0 2
10 мин за четене

 

Днес рано сутринта трябва да тръгвам отново за града, понеже следобед съм на работа. Самият факт, че  съм на работа, беше достатъчен да ми вгорчи настроението, но както и да е. Приготвих се и на обяд хванах автобуса за града. Добре, че днес  имах само три часа. Вечерта след прибирането излязох да се поразходя, и тъкмо мислех да се качвам обратно, когато се видяхме с  един бивш мой колега от студентските години, с когото навремето се имахме доста, но в последствие той се ожени, престана да пие и съответно да се вижда с нас. Не бяхме сядали с него на маса от години, някъде около пет или шест. Та съвсем случайно се засякохме с него предпоследния път в едно заведение, той изглеждаше доста разстроен, понеже се беше развел с жена си. Положителното от цялата работа беше, че отново обръщаше чашите както едно време. По този случай му вметнах, че човек колкото и да опитва да избяга от себе си, неизменно се връща към това, което е бил в началото. Това бе последния път, а последния, когато се засякохме, аз доста бързах и минахме само с по едно, като се уговорихме, че следващия път ще го компенсираме.  Всъщност с него навремето, освен че се наливахме, говорехме най-вече за философски теми, изкуство и т.н. Лошото беше, че отдавна бях изговорил всички разговори на тези теми и подобни разговори ме уморяваха до смърт, затова стоях срещу него като безмълвен слушател и кимах  или му отговарях едносрично от време на време.

Сега, като ме видя, даже се зарадва и реши, че не си струва да се прибирам толкова рано, а може да пийнем по едно. Беше още рано, затова приех да смачкаме по едно. Общежитието беше наблизо, общо взето в този район там беше най-евтино.  Поръчахме по водка и както се казва "поехали".

Този път разговорът ни беше нещо като аналогия на житейския ни опит.

- Като си помислиш само, че шибаният ни живот е само един навик - говори моят бивш колега и същевременно отпива от питието си, после дърпа от цигарата си, загледан в издухания дим.

Колкото да кажа нещо, подхвърлям:

- Човекът е един стереотип… не може да избяга от себе си или от него… все едно…

- Ако избяга, няма ли да дойде нов?

- Има полезни и вредни стереотипи - отвръщам.

- А откъде може да знаеш кои са вредни и кои полезни?

Махам с ръка. Продължаваме да пием. Поръчваме още. Оня говори:

-          Четеш книги?... Мъчиш се да избягаш от себе си… Гледаш футболни мачове - много добре, аз, драги, престанах да се интересувам от спорт… едно нещо от шибания живот е престанало да ме интересува, а това вече е лошо… много лошо…

Мълчим. Чувствам някаква страхотна умора или по-точно безсмислие.

Ще тръгвам - нарушавам мълчанието аз. Онзи вдига глава:

- Бързаш?... За къде?

Вдигам рамене. След кратка пауза той казва:

- Ами тогава изчакай да си гаврътна питието и аз ставам.

В този момент в барчето се показва Вълевски, отива до барплота, като говори нещо на  бармана. Като се обърна, ме видя и дойде на масата. Бившият ми колега се извинява и тръгва.

- На какво си? - обърна се към мен той:

- На нищо, не ми се пие никакъв алкохол.

- Снощи бях на една винарна в центъра, невероятно вино, не си пил такова...

- Стига с тоя алкохол.

- Че кой те кара да пиеш алкохол, виното какъв алкохол е?

- Уф, много ми се понасъбра напоследък...

- Стига си се жалвал!

- Там сигурно са някакви ударни цени... не съм много...

- Някой да ти говори за пари?

- Да не си се опаричил?... Откъде?

- Какво значение има, отиваме ли?

- Утре съм на работа и сутринта имам часове.

- Е, ама ний няма да осъмваме... отиваме, пием по една гарафа и се прибираме като културни мъже...

Предложението изглежда доста изкушаващо:

- Къде е тая винарна?

- На много лесно място.

- С кого ходи снощи там?

- С една мадама.

- Коя?

- Не я познаваш.

- Добре, хайде да тръгваме - вземам си запалката и цигарите от масата и ставам.

Вълевски отива до барплота и набира телефона за такси. Излизаме.

- За къде? - пита шофьорът на таксито, което идва само след минута.

- Вълевски му обяснява накратко къде се намира съответното заведение.

Шофьорът не отговаря, а натиска педала, обръща и потегля. Във винарната се оказва, че няма свободно място.

Вълевски тряска вратата:

- Хайде, ще те водя на едно друго място...

Пак викаме такси. Качваме се. Таксито потегля. Минаваме край някакъв блок, Вълевски се сеща, че тук живее един наш познат - Тони.

- Хайде да отидем да го видим - предлага той.

- Ооо, не знам дали ще ни се зарадва… пък и той най-много да извади някаква ракия, хич не ми се пие ракия...

- Няма да пиеш, само аз ще пия…

Махам с ръка: Прави каквото знаеш. Вълевски се обръща към шофьора:

- Давай обратно!

Онзи с досада завърта волана и свива обратно към блока, където спира.

- Така… колко искаш? Осем?... На ти десет - Вълевски затваря рязко вратата на таксито, след което се обръща към мен:

- Хайде да го притесним нашия човек.

- Живее на третия етаж.

Тук последния път, когато идвах, е било преди  години.

 Зррррр - натиска Вълевски звънеца. Вратата се отваря и на вратата застава Стела, съпругата на Тони.

- Оо, каква изненада, влизайте , влизайте - изиграва чувство на радост тя.

Тони е легнал на леглото и гледа телевизия. Като ни видя, вдигна глава:

- Яаа, къде се намерихте вие двамата?

- Почвам да тръскам на пода, ако не донесеш пепелник! - вместо поздрав отвръща Вълевски.

- И как така решихте да се обадите? - продължава Тони.

- Не се обяснявай, а влизай в ролята и действай! - пресича го Вълевски.

- Имам само ракия, коняк и водка… Избирайте - сочи към разположеното зад секцията  барче,  Тони .

- Хей, слушай! Почвам да тръскам на пода! - разполага се  на фотоьйла Вълевски.

- Ето ти пепелник, вади той някакъв пепелник изпод поставката на телевизора, след което отново:

- Коняк или водка?

- За мен водка - обажда се Вълевски..

- За теб?

- Ами като е водка, водка да е.

Тони вади бутилка водка от барчето, слага и бутилка с безалкохолно, след което ги разлива в някакви чаши. Жена му  Стела идва да изпуши цигара при нас.

- Рядко се обаждате - казва тя, докато пуши цигарата си. Аз свивам неопределено рамене, понеже се обръща към мен. Чашите се изпразват. Продължаваме да пием. Стела отива да си легне. Бутилката е почти празна. Утре пак май няма да съм във форма.

 

................

 

-          Скучни дни, казвам го така, сякаш са скучни само тези дни, а всичко останало е розово. Разбира се, скучен е целият шибан живот и се очертава да бъде още по-скучен, ако не предприема нещо, но какво: да се самоубия?

Не, самоубийците се опитват да избягат от себе си; това, разбира се, е заблуда, съществуването е безкрайно и никой не може да избяга от себе си, т.е. да се измъкне току-така. Където и да бягаш, животът, изразен чрез собствените ти мисли и чувства, те връща обратно и изревава:

-          Обратно, мой човек! От кого бягаш? Това, от което бягаш, го носиш със себе си. Хрумна ми да посетя отново Учителя. Така и направих: до 18 часа в едно кафе срещу залата, в което се събираха в един от определените дни в седмицата. Учителят, както винаги, ме прие сърдечно, от което на мен ми стана съвестно, че нахлувам при тях лъхащ на цигари, алкохол и объркани светски мисли.

-          Как върви - попита ме Учителят.

-          Не е добре.

Онзи се усмихна:

Всичко е просто една мисъл.

-          Може и така да е, но така ме е сграбчила тази мисъл, че ще ме удуши още малко…

-          Е, хората обичаме малко да драматизираме.

-          Хе, че какво значение има, дали това, което ще ни убие, е илюзорно… Има ли значение дали идва отвън или отвътре?

Учителят се замисли за кратко, след което започна да разказва с плавен тон; думите му проникваха през мен и без да се спират продължаваха в безкрая:

… Живял някога в древността един император - мъдрец… бил известен в страната си като мъдър и великодушен владетел… Много хора от страната му идвали да се посъветват при него, идвали не като владетел, а като мъдрец… На другия край на държавата живял един чиновник, при който външно всичко било наред; оженил се; родили му се прекрасни деца, заел висока служба, забогатял и тъкмо когато трябвало да бъде най-щастлив, той започнал да изпитва все по-голямо неудовлетворение, което постепенно все повече го обхващало, стискало го за гърлото, стягало му сърцето; с една дума чиновникът започнал да ходи по знахари, лекари, магьосници, но резултат никакъв. Най-накрая един известен местен знахар му уточнил диагнозата. Тази болест, от която си болен - казал му той, не е толкова опасна, защото не се умира от нея, лошото е, че няма лек за нея. Че каква е тази странна болест - попитал чиновникът. Това е собственото ти  его, причина за всички твой страдания - отвърнал му знахарят. Тогава как мога да се излекувам, продължавал да пита чиновникът. Не виждам някой да се е излекувал от него - обезсърчил го онзи. Пък и защо искаш да се излекуваш от него - продължил последният, не си ли доволен? Та ти имаш всичко, за което може да мечтае обикновеният човек; пари, жена, прекрасни деца, радваш се на уважение и почит, за какво ти е да се освобождаваш от своето его.

Не знам за какво ми е, но искам - продължавал да упорства чиновникът. Хе, през смях казал знахарят. Че ти, ако се освободиш, ще станеш Светец, а като станеш светец, ще загубиш всичко, което имаш сега. Светец - замислил се чиновникът, че нали светците нямат нужда от тези неща, пък и доколкото разбирам, те са вечни, а ние не сме. Е, така е - лукаво го погледнал знахарят, всичко е преходно: царете са преходни, богатството, славата, удоволствията и т.н. И затова си решил да ставаш светец? Може би и затова - отвърнал чиновникът. Е, тогава - сериозно замислен се почесал знахарят, тогава е най-добре да се обърнеш към нашия император-мъдрец. Той ще ти обясни какво да направиш. Чиновникът благодарил на знахаря и тръгнал към столицата, за да се срещне с императора-мъдрец. Вървял той ден и нощ и накрая стигнал до императорския мъдрец… Попитал стражата къде е императорът. Няма го в двореца - отвърнали му те, а на въпроса къде да го намери отвърнали, че най-вероятно е в гората. Запътил се чиновникът към гъстата гора, навлязъл в нея и не щеш ли на едно голямо дърво видял да виси човек… Попитал го дали случайно не е виждал да минава от тук императоръта със своята свита… Кой ти трябва? Императорът или някой от свитата - попитал висящият. Императорът - отвърнал първият. Тогава значи търсиш мен - уточнил висящият. Защо - искрено се зачудил чиновникът, да не би ти да си императорът. Така ме наричат, бил отговорът. Тогава чиновникът му разказал за какво е дошъл, след което му разказал, че е пробвал доста начини да се освободи от егото си, но уви, успех никакъв. Егото продължавало да го държи в плен и да му пречи да се освободи и да стане свободен… Та не би  ли  дал императорът някакъв съвет как да се освободи от него. Добре - замислил се последният, ще ти дам съвет, но трябва да почакаш дървото да ме пусне, за да сляза при теб. Хе - искрено се удивил чиновникът, как да те пусне, като не то, а ти си го хванал?

 А как  е възможно да искаш да се освободиш от егото си, след като не то, а ти си го хванал - проехтял гръмотевичен глас отгоре.

 

© Валесион Валесион Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
Предложения
: ??:??