6 окт. 2016 г., 00:28

Клетва (За конкурса) 

  Проза » Рассказы
1713 3 15
2 мин за четене

– Заклевате ли се да кажете Истината, само Истината, нищо друго освен Истината и Бог да Ви е на помощ? - тържествено попита приставът.

– Не отвърна кратко Немо.

Приставът блокира. Никога не беше чувал някой свидетел да откаже да казва истината в съдът, в който работеше. Той безпомощно погледна съдията.

– Какво имате предвид господине? Та вие сте призован тук в качеството си на свидетел по важно дело касаещо демократичните принципи на литературните конкурси. Напомням Ви, че можете да бъдете подведен под отговорност за лъжесвидетелство и неуважение към съда! - намръщи се Негово благородие.

– Господин съдия - отвърна плахо Немо -  Аз никога не бих си и помислил да обидя Височайшият Ви съд. Устата ми не може да изрече лъжа. Затова отвърнах по този начин.

– Що за глупости приказвате? Нали ние именно това искаме от Вас -  клетва да казвате истината и само истината. Защо отказвате да се закълнете да правите това, което по лично самопризнание не сте способен да не правите? Това е нелогично!

– Да не можеш да изречеш лъжа и да изричаш Истината са две много различни неща Ваше благородие - плахо проговори Немо.

– Как така да са две различни неща? Според мен са едно и също нещо -  сопна се съдията.

– Ето виждате ли, ние с Вас сме на различни мнения. Аз съм убеден в моето, а Вие във Вашето. Кое мнение е Истина? Вие твърдите, че е вашето, а аз, че е моето. Вие имате ли доказателства за това, че вашето мнение е Истина?

– Но то е очевидно - каза съдията. – Очевидно дотолкова, че не се нуждае от доказателства, защото ако нещо не е лъжа то то може да е само Истина.

– Или искрено заблуждение, илюзия, гледна точка, изобщо всякаква форма на персоналната, лична  истина, която си изберете. Но няма да е Истината - вмъкна Немо.

– Ето например, ако аз съм далтонист и Ви кажа, че зелената покривка на вашата маса е синя, това твърдение ще е истина за мен и лъжа за повечето от хората в тази зала. Ако знаете, че съм далтонист, то Вие може и да го наречете искрено заблуждение, но ако не знаете това, то ще ме наречете лъжец, нали?

Хората, могат да не изричат лъжа, когато изричат нещо, в което искрено вярват, но те са неспособни да изрекат Истина. Те могат да кажат само това, в което искрено вярват, или тяхната лична истина. А тя не винаги съвпада с голямата Истина на всемира. Всъшност такова съвпадение се случва изключително рядко. Хората са способни да изричат Истината веднъж на столетие и това променя живота на човечеството. В обикновения, повседневен живот, ние можем да изричаме само истини, които не са нищо друго освен лични мнения.

Това обаче не е формулата на клетвата, която изисквате от мен. Аз с радост ще се закълна в това, че ще казвам само и единствено това, в което искрено вярвам. Ще се закълна в това, че ще съм верен на Бог в сърцето си и няма да изричам нищо, в което да не вярвам дълбоко. Това е единствената клетва, която бих могъл да Ви дам, без автоматично да се превърна в клетвопрестъпник.“

– Закълнете се в това тогава и да продължаваме - с досада каза съдията.

– Между другото с какво се занимавате?

– Опитвам се да бъда добър писател - отговори Немо с усмивка.

© Немо Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Поздравления! Още веднъж.
  • Мале, мале, хахахаааа!
    В "добър" съм сигурна още преди да прочета друго на автора 😊
  • Чудничко Направо ми подари усмивка!
  • Отлично.
    Из стенограммы суда над Бродским:
    Судья: Сколько вы работали на заводе?
    Бродский: Год.
    Судья: Кем?
    Бродский: Фрезеровщиком.
    Судья: А вообще какая ваша специальность?
    Бродский: Поэт, поэт-переводчик.
    Судья: А кто это признал, что вы поэт? Кто причислил вас к поэтам?
    Бродский: Никто. (Без вызова). А кто причислил меня к роду
    человеческому?
    Судья: А вы учились этому?
    Бродский: Чему?
    Судья: Чтобы быть поэтом? Не пытались кончить вуз, где готовят… где
    учат…
    Бродский: Я не думал… я не думал, что это даётся образованием.
    Судья: А чем же?
    Бродский: Я думаю, это… (растерянно) от Бога…
    Судья: У вас есть ходатайства к суду?
    Бродский: Я хотел бы знать: за что меня арестовали?
    Судья: Это вопрос, а
  • Наистина заслужени пет точки! Заинтригувана съм!
  • Харесах!
  • Мъдро написано. Хареса ми Виктор. Поздрави!
  • Вече съм на доста години и се убедих, че колкото хора има на този свят, толкова истини има. Просто всеки човек вижда нещата от своя ъгъл, от своята гледна точка и ги тълкува както на него му е изгодно. Немо, поздравявам те за разказа! Замисляш!
  • Ех Братле ..
  • Всички имаме своите истини. Много малко от нас обаче успяват да ги облекат толкова умело в думи. Поздравления! И успех!
  • Именно!
  • Много мъдрост и истина! Хареса ми! Поздрав!
  • Да, именно! Харесах.
  • Хареса ми, Немо! Дръж от мен една петарка...
  • "В обикновения, повседневен живот ние можем да изричаме само истини, които не са нищо друго освен лични мнения." Така е...
Предложения
: ??:??