5 янв. 2008 г., 02:33

Колко дълго са живи цветята във вазата?  

  Проза » Рассказы
1722 0 19
7 мин за четене
 

 

   Павел се протегна, поразкърши се и тръгна на обиколка. Поляната винаги му  изглеждаше безкрайна. Като огромно светлозелено море, но без вълни. В далечината се виждаше гора в сивосребрист цвят, гора, в която нямаше вятър, нито птици, нито листа по дърветата. Обвита в мъгла, недружелюбна, не му позволяваше да я докосне, да се приближи, а беше виждал, че някои ги допускаше... 

   Отляво имаше светлосинкаво-сиво море или небе. Не можеше да определи на какво точно му прилича,  сякаш беше живо - непрекъснато си променяше цвета в цялата гама на сивото  и синьото.

   Може би все пак беше море,  защото там поляната свършваше в тясна пясъчна ивица, която се виеше  почти до гората.

Реши да тръгне по тази ивица  и отново  я видя. Седеше, подвила нозе,  и гледаше към морето с празен поглед.

- Здравей! Как си? - усмихна се  и протегна ръка като за запознанство.

Момичето го погледна отегчено. Беше невероятно красива, с дълги тъмни коси и сини очи, които сякаш го простреляха в упор.

- Разкарай се! Сега не ми е до разговори - махна с ръка, сякаш пъдеше досадна муха.

Стана му неловко. Но предпочете да не спори и продължи  надолу по пясъчната ивица.

Синевата бе странна - като нарисувано бурно море или небе пред буря. Не го привличаше, но и не го отблъскваше както гората. Скоро спря да разсъждава на тази тема. На пясъчната пътечка бе коленичил мъж с бяла брада и драскаше с пръсти  някакви безкрайни формули, триеше, пак пишеше и си мърмореше нещо под носа...

 

 

   В  коридора на реанимацията суетнята приключи. Влизаха в главна визитация.

Придружителите  трябваше да напуснат стаите.  Трите жени използваха времето да изпушат по цигара на стълбищната площадка към задния вход.

  • - Как е днес Емито? - обърна се Таня към майката на момичето от втора стая. Разговорите им се повтаряха всеки ден еднотипно - съвети, информация за малко известни лекарства, разменяха си телефони на известни специалисти, врачки и екстрасенси. Техният сектор беше "Надежда всяка тука оставете", както шепнешком го наричаха сестрите.

Емилия беше двадесет и пет годишна красавица, прочута балерина, при катастрофа бе останала без два крака, имаше тежко комоцио и от три месеца беше в кома. Близките правеха всичко въможно да помогнат на лекарите, но този път проблемът не опираше до парите...

-   Все така си  е спящата ми красавица - въздъхна майката и дръпна нервно от цигарата. - Вчера ходихме при една врачка в едно Плевенско село. Тя каза, че Еми не желае да се събуди. Не искала живот без балет. Казала и е: "Къде сте виждали балерина без нозе?"

Раменете на жената се разтресоха. Таня я прегърна мълчаливо. Сълзите не помагаха, знаеше го от личен опит, но те показваха, че нещо живо мъждука в обгорелите им души. Вече почти година беше в това отделение. Преди да докарат Еми, преди да оперират учителя, преди всички, които престояха тук  за кратко и си тръгнаха усмихнати или почернени...

Откъм коридора се показа млада жена с кокетна пухкава шапка и дълго зелено  палто. Присви устни и направи заканващ знак   към  учителката:

  • - И ти ли ма, мамо, пропуши? Как не те е срам!

Жената се поприсви  сконфузено.

  • - Нали знаеш, Жени, че не пуша. Просто тук си правим компания, докато приключи визитацията. Ела, да отидем навън да поговорим.

Отдалечиха се. Младата жена вървеше изправена, жестикулираше оживено и с всеки неин жест учителката сякаш потъваше надолу и се смачкваше...

 

 

   Павел се втренчи в драсканиците - нищо не му говореха. А човекът си пишеше ли пишеше, сякаш нищо от околния свят нямаше значение за него.

Откъм другия край на поляната  се зададоха с бодра крачка тримата войници. Винаги се движеха в комплект и маршируваха. Сега единият  тръгна към гората с по-бързи крачки и някаква свирепа решителност в погледа. Другарите му изостанаха,  после изчезнаха нанякъде. Първият стигна до гората и се шмугна в нея...

-  Рано или късно и ти трябва да  си избереш пътя, момче - човекът с брадата го гледаше благо и се усмихваше. Не забравяй, че тук сме само временно - нещо като цветя във ваза. Не сме свежи,  както в градинката,  все още сме живи, но ще дойде време да ни изхвърлят, а който му се живее - пуска коренче, като използва влагата  на чувствата си и ако е намерил смисъл да продължи...

- А ти от кои си? И защо нищо не правиш по въпроса? - попита го Павел.

- Късно ми е да се вкоренявам. Нямам шансове. С този тумор в главата ми, дето го извадиха на части, и да се върна, ще съм като идиот. Представяш ли си - господин учителят, математикът, лауреатът на толкова математически олимпиади - лигавещо се

идиотче. Дъщерите веднага ще ме пратят в лудницата. Ако  отида отсреща в гората,  пак за тях ще е по-добре - ще продадат къщата, нали съм им я приписал след смъртта ми да е за тях. А пък жената ще я изпратят в старчески дом. Не! Докато ми издържи сърцето, тук ще си стоя и ще си чертая формули...

   В главата му  пак изплува спомена за Малина. Къде ли е сега? Как  му крещеше тогава. Слушаше я и караше, а вън валеше и беше тъмно... Притъмня и пред очите му. Искаше да се защити от несправедливите и обвинения, а вместо това  - челен удар... право в стълба на светофара....

   Отсреща  двамата  маршируващи  пак се появиха, после се разделиха, като единият пое към гората,  другият се върна обратно, а преди това се прегърнаха...

 

 

 

   Учителката се върна сама на площадката. Беше плакала. Жените я посрещнаха и зауспокояваха.

 - Не се притеснявайте - прошепна Таня. - Сега трябва да сте силна за двама. Болестта не е непобедима... Винаги има шанс... и надежда.

  • - Не плаках за него. Той ме познава добре и знае, че сърцето ми винаги ще бъде с него в добро и зло, както в брачните клетви - докато смъртта ни раздели... Яд ме е на себе си. Яд ме е, че ние, двама педагози, възпитахме за толкова години хиляди чужди деца, а собствените си дъщери не научихме на най-важното... Сега като са си наумили да продават бащината къща, кръжат като лешояди и само чакат баща им да склопи очи... А какво ново при вас? Как е днес Павката?
  • - Вече няма температура. Гледа, но не нищо не забелязва. Будна кома... Вчера идва Малинка - приятелката му, все плаче и все повтаря: "Аз съм виновна, аз съм виновна..." Няма смисъл да търсим виновни... От това по-леко няма да ни стане...
  • - Чухте ли? Още едно от войничетата е починало. Господи, още една майка ще се почерни...

 

      

   Павел  въздъхна и тръгна обратно  по жълтата пясъчна ивица. Момичето не беше помръднало. Седеше на скалата със същия  невиждащ поглед, прегърнала  с ръце коленете си... Погледна  го  с досада:

  • - Пак ли ти? Какво си се лепнал за мен? Що не вземеш да се пръждосаш в гората? Само обикаляш като лунатик. Не ти ли омръзна?
  • - Не мога да се реша... Ходих много пъти до гората... Не ме искат. А не знам как да разбера там ли е Малина... Ако е там, искам да съм с нея... Свързани сме... А ти защо нищо не правиш? Само гледаш синьото и се рееш? И поне ми кажи как се казваш. Няма да ти стане нищо, ако поговориш с мен...
  • - Казвам се Емилия. Бях балерина в оперетния театър - солистка... Имам няколко награди в международни конкурси и фестивали... И после - самолетна катастрофа. Жива, но без крака... Ти виждал ли си балерина без нозе? Видях си тялото веднага след катастрофата. Не вярвах, че съм жива. Явно по-здравата ми част е тази от кръста нагоре... Ще ми отива на инвалидната количка... Ще се придвижвам с нея, ще посрещам гости... Ще изслушвам съболезнования... Но няма да мога да танцувам... Аз съм избрала гората, но изчаквам още малко, за да може мама да свикне с мисълта, че ще ме изгуби... А ти... връщай се обратно. Щом мислиш непрекъснато за нея и ти липсва, знай, че не е в гората, иначе щяха да те пуснат... Такъв им е принципът - ако те привлича нещо, което е при живите, не те приемат, затова и не са те пуснали досега... А ако срещнеш мама, кажи и, че я обичам, но искам да ме помни изправена...

   Трябваше. Трябваше да се реши... Той тръгна към синевата и за пръв път не си помисли,  че не може да плува...

 

 

   По коридора с грохот преминаваше  количка, тикана от санитар. Тялото бе покрито с чаршаф... Настъпващата след количката тишина  беше  унила, като продадена  на търг... Шепотът обикаляше по стаите с въпроса: Кой? Войничето? - Не е... Учителят? - Не е... Павел? - Не е...

- Ема? Господи милостиви...

   Таня тихо хлипаше. Момичето и беше легнало на сърце. Обичаше го, без да го познава. С майката бяха станали  толкова близки... Мъката ги бе сближила като сестри. На вратата тихо се почука. В стаята като крадец се вмъкна Малинка с ококорени като въпросителни знаци очи:

      - Защо плачеш? Какво е станало?

      - Защо плачеш? Какво е станало? - сякаш някакво хрипкаво ехо повтори думите и...

Двете жени се извърнаха към леглото. Павел се усмихваше... Крива усмивка,  заради сондата в носа, а очите сини като нарисувано бурно море, огромни, сякаш прегръщаха  целия свят...

© Дочка Василева Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Покъртителен разказ!
    ...Дано има положителен изход от драмата на това семейство!
  • силно!
  • Дано се оправи детето, дано!!! Доче...разказа ти е невероятен!!!
  • Страхотен разказ!
  • Доказано е,че положителните мисли са 1000 пъти по-силни от отрицателните.Нека да вярваме,че детето ще оздравее.А разказът е прекрасен.
  • ДАНО!
    дано БОГ е с него и му помогне!
    разказа ти е много истински!
  • Дай Боже да се оправи!!!
    Впечатлен съм от разказа ти!!! Поздравления!!!
  • Доче , мила , помолих се от цяло сърце и душа...
    много сме...Бог ще чуе молитвата ни.
    а и някяк си виждам един оптимистичен край...ще се събуди...
    ще е пак той...времето ще покаже...
    на чертата между живота и смъртта...чудото е с нас!
    с много обич, прекрасна Доче.Много те обичам.
  • странно съвпадение на някои мисли, не бях прочела вчера работата ти...

    началото е превъзходно! темата - сложна... разгледана е ръзгърнато, езикът - отличен!
    навярно пиша малко сухо, за да избегна възклицания...
    дано всичко е добре!...
  • Моля се за него, мила!Прекрасен човек си!
    Разказа е много увлекателен, истински и болезнен...
    Поздравявам те най-искрено!
  • Доче, поклон пред теб и перото ти...плача, но с плач едва ли ще помогна...ще се моля, ще се моля и за него...!!!
  • Мноооооо яко! Умееш си ги ти тия работи! Не се и съмнявах нито за миг, че пак ще ме побъркаш с нещо. Поздравления Доче.
  • Силно! И разтърсващо!...
  • Дано този силен разказ и молбите на хората с добри сърца да помогнат на сина на твоите приятели. Много често съдбата е толкова жестока... Разплака ме...
  • Разтърсващ разказ!Само Бог е пред нас...Дано върне към живота едно от чедата си!
  • Боже, мила Доче, много, много доземи
    ще се моля, дано нещо да се промени,
    в положителност състоянието, къде се скриха чудесата...
  • Стойностен разказ!
    Надеждата умирала последна, а когато всички виждат края, но се надяват да го избегнат, решението се взема само от Оня горе. Ние земните сме безсилни в много случаи.
    Дано нещата имат хубав край!
  • Доче,изправи ми косата с тоя разказ,стана ми страшно!Ще се помоля за това момче...
  • Написах този разказ с мисълта за сина на мои приятели-Ивайло,който от една година и два месеца е в неврохирургично отделение в болницата във В. Търново в състояние на кома.Написах го с надежда,че щастливия край ще споходи и него.Помолете се за него приятели...
Предложения
: ??:??