12 апр. 2023 г., 10:25

Мисли в огъня 

  Проза » Рассказы, Другие
220 4 15
1 мин за четене

Отбивам се при един познат. Живее на село, кара си пенсионерските години на спокойствие – в градината. Дръвчета, зеленчуци…

Къщата му модерна, с локално парно. Откъдето го заварвам да изнася връзки стари хартии – папки, рекламни вестници, брошури…

Обяснява ми – откарвал ги на един негов комшия, който зимата бил парнаджия в кметството. Та се отбил там на приказка и се шашнал. В мазето, където е старата инсталация, били натрупани книги. Остави съчинения на Ленин и Живков, ами и детски, юношестки, избрани романи някакви… Все преводни от руски, все от съветски издания…

Приятелят му обяснил – бракувани от читалището книги, нямало какво да ги правят, та да ги гори в старото парно…

Моят човек се шашнал. И му обещал да ги замени с друга хартия. Та сега бил струпал тук и докараните спасени книги, а пък амбалажа готвел за превоз…

-     Разбираш ли, - казва ми – ясно ми е. Остарели са идеологически, остарели са за новите поколения, остарели са според политиката… Но как да ги оставя?

И аз разбирам. Книги! При това обявени за вредни комунистически…

Но…

Книги са горили само нацистите?!

И то пак книги, обявени за комунистически…

Историята се повтаря?

Бе, какво да му мислим? Цената на яйзата пак се вдига…

 

 

© Георги Коновски Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Благодаря, Надя!
  • Книги? Нито се ядат, нито се пият...
  • Благодаря, Силвия, Дочке!
  • Асоциирах с "451 градуса по Фаренхайт"Уви! Фантастиката все по реално навлиза в нашия бит...
  • Познавам един, който гореше парчета от телевизор(не че беше закъсал)икономия...Но такова чудо да се горят книги от библиотеката, заболяват ме костите. Какво да кажа... Така веднъж спечелих два кашона с книги, а друг път си намерих на една изоставена спирка торба с книги. Едната е надписана така(сега ще цитирам с точност, ако изгубилият си я познае и я търси, нека ми пише, ще му я върна). Ето и надписа: Учителският съвет при 34-то основно уч-ще" Л. Димитрова" гр.Пловдив, награждава за отличен успех през учебната 1972-1973г Катя Павлова Пандърска, ученичка от VIII "а" клас

    24.VI.73
    отдолу има печат (Домашна библиотека Мария и Павел Пандърски)
  • Невинаги писателите са далеч от реалността
    А нашата реалност винаги е била почти като фантастика, затова мои приятели от други страни ме питат как издържаме...
  • Благодаря, Смути!
    Лошото е, че Бредбъри фантазира, а у нас е реалност...
  • Винаги ще има по някой спасяващ книгите, то и Бредбъри го е предвидил Ноо и винаги ще има повече идиоти, които да искат да ги горят!
  • Благодаря, Елке, Акеми!
    А в Украйна отдавна горят книги. И превеждат Гогол на украински - както в Македония превеждат Вапцаров...
  • В Украйна опитали да мобилизират Тарас Бубла, но той упорито отказала да се включи в самоубийството. Сигурно и там скоро ще почнат да горят книги.
  • Безсилие е! Прост народ се управлява лесно! А цената на яйцата...
  • Благодаря, Георги!
  • Сърцето ме заболя.
    Само ката си представих - книги и огън...
    Не ми се говори!
    Поздравявам те.
  • Благодаря!
    Цин Шихуан - за съжаление, остава в историята. Гробницата - с глинената армия, законите, царството Цин като основа на Китай изобщо, определена държавническа философия, крепена върху насилието и егоцентризма на владетеля.
    Само дето светът се движи от враговете му - четящите, пишещите, гледащите критично и градящи света.
  • Един китайски император беше издал заповед да се изгорят всички книги. Ако се намери книга у някого - смърт. Целта била да няма книга от преди царуването му. Да го помнят. Е, забравих му името. Помня само безумието му.
Предложения
: ??:??