14 дек. 2012 г., 11:40

Неволна грешка 

  Проза » Рассказы
964 0 1
15 мин за четене

НЕВОЛНА ГРЕШКА
Разказ за това как да постъпваме, когато не знаем как

ОПРЕДЕЛЕНИЕ за Грешник:
Грешник - човек, на който постъпките му могат да се квалифицират като грехове. Като синоними в речниците са дадени виновник, провинен, престъпник, подсъдим, злосторник, нарушител
Грях е постъпка, действие, което нарушава установените закони и правилата, както и нарушаване на морално-етичните норми на обществото. Грехът може също така да означава грешка.
Грешката като понятие има много тълкувания:
- математическа
- логическа
- изчислителна
- случайна
- неволна
--------- много са.
Замисляли ли сте се защо Ви казват, че грешите? Ще ползвам едно от тълкуванията, което се доближава до това за което ще научите в последствие от нашите герои.
Неволна грешка е грешка в речта, паметта или физическите действия. Интерпретира се като мисловно проявление на смущения в някои НЕОСЪЗНАВАНИ ИЛИ ПОДТИСНАТИ ЖЕЛАНИЯ или просто е упражнение на мисленето. Грешките на езика и писането са класически други действия, но теория на грешките включва и такива феномени, като неправилно четене, неправилно чуване, ИЛИ НЕПРАВИЛНО ТЪЛКУВАНЕ И ВЪЗПРИЕМАНЕ.
      Предполагаемо за страничен наблюдател незнаещ как мисли Той и как мисли Тя ситуацията би имала следния вид, анализирайки разговорът им:
Хипотетично пресъздаден, за множество аналогични ситуация с по дискретни изрази:

                                                       Действие първо
Той:
С приглушен глас и не вярващ на възможността за отказ лирическият герой каза:
- Скъпа, какво ще кажеш да изпием по питие в къщи – преглъщайки обилното слюноотделяне, породено от притеснението му.

Тя:
Забелязвайки неловкото му състояние, и очаквайки поредната глупава фраза, характерна за вида на стоящото и насреща същество, Тя с насмешка му отговори:
- Това ли измисли? Всички сте едни и същи, само това ви е в главите? Какви питиета, така ли му казват вече?
Изръси в допълнение едно отривисто:
- Простак - и рязко обърна посоката си на движение, така че съществото да може да огледа красивите ù форми в гръб.

Той:
Стоейки втрещено, не знаещ какво да предприеме от тук нататък с учудено объркана физиономия и блъскащи се мисли в главата си, за това какво друго е могъл да ù каже или да предложи с куп варианти за изход, изгледа отдалечаващият се гръб и съжалително преглътна буцата в гърлото. Изрече си самостоятелно на глас едно:
- Простак – и позвъни на СТРАНИЧНИЯ НАБЛЮДАТЕЛ

СТРАНИЧНИЯТ НАБЛЮДАТЕЛ
- Е как е?

Той:
- Зле

СТРАНИЧНИЯТ НАБЛЮДАТЕЛ
-Защо?

Той:
- Поканих я вкъщи

СТРАНИЧНИЯТ НАБЛЮДАТЕЛ
-Ужас, как можа?

Той:
- Нищо, просто да изпием по питие, какво трябваше да кажа.

СТРАНИЧНИЯТ НАБЛЮДАТЕЛ
- Не знам, опитай да си по-конкретен

Той:
- Добре, ще пробвам.

Удивителното самодопълване и бързината на разбираемост, без да има допълнителни умозаключения върху изложената теза бе характерна за съществата от вида ТОЙ. Простотата на изказа им без задълбочаване в анализа на последващите странични явления при споделяне и комуникация ги прави доста по-прагматични от вечно мислещото същество от вид ТЯ.

Диаметралната противоположност на Той и Тя учудва дори и създателя им понякога. Как Той и Тя съжителстват, без това да води до взаимното им самоунищожение. Парадокс или факт, може да го наричате както намерите за добре, а удивителното е, че за съвместното си съществуване двете създания са избрали доста емблематичната думичка БРАК.

ОПРЕДЕЛЕНИЕ за Брак:

От една страна е Библейското тълкуване: Доживотен съюз между един мъж и една жена, постановен от Създателя за увековечаването и добруването на човешкия род постановен в рая. Бракът, като развива родителска любов и оживява чувството на отдаденост, обезпечава до голяма степен здравето и добруването на децата, и възпитанието и обучението им в страх от Бога, в честност, трудолюбие, добродетел, и в свята мисъл за дома. В началото Бог сътвори само един мъж и само една жена. Първият многоженец беше Ламех, след него и онези изродени "синове Божии", или поклонници на Йехова, които "си взеха жени от всички (човешки дъщери), които избираха.От друга страна, Ной и тримата му синове имаха по една жена и по една жена се вижда да са имали и всичките негови прадеди, дори до Адам. По една жена имаха също и Йов, Нахор и Лот, както и Аврам. По-късно многоженството навлиза по-масово между евреите, и Св. Писание на много места се пояснява с примери лошите последствия от него.

ПАЗИ БОЖЕ, аз с една едвам се оправих, камо ли да си взема няколко – това е от автора.
От друга страна е съвременният тълковен синонимен речник, който ни дава следните две значения:
1. Сватба, женитба, бракосъчетание, съпружество, брачен живот
2. Шкарто, негодно, за изхвърляне, негодна стока, отпадъци, остатъци, останки, изрезки, боклук, смет, отработена вода, канални води, изпражнения

Удивителна противоположност на избора им е може би желанието да охарактеризират различията в характерите си.

ТОЙ и ТЯ избраха точно тази думичка.

Но нека сега минем на действие второ.


                                                       Действие второ

Той:
Надявайки се на снизхождението ù, както и на това, че е възможно да се окаже истина всеобщото схващане за обема на Нейната очарователна горна част от божественото ù тяло, както и количеството на запълващата го съставка. Той доби кураж и отново ù се обади. Определи среща, на която Тя дойде:

- Скъпа, реших да бъда откровен с теб и да не те лъжа повече

Тя:
Примигвайки с големите си клепачи и гледайки го изпитателно и невярващо, красивата ù горна част от тялото премисли вариантите на възможната му глупост. Не стигайки до логичен завършек за вероятното му предложение, Тя каза:

- Слушам те – продължи да смигва свенливо.

Той:
- Много мислих и най-добре ще е да започнем със секса... мисълта му не можа да бъде довършена, по-скоро бе удивително бързо прекъсната.
Ответната ù реакция изпревари дори скоростта на светлината. Мигновено би звучало така все едно да се сравни ракета с охлюв. Изключително силният писък на дрънчащото в ушите му тъпанче, и невъзможно бързата промяна на картината пред очите му с плаващи просветвания на дузина звездички, го накара да мисли, че над него бе упражнено неочаквано насилие.
Светкавичният шамар, нанесен му отляво, прогони през дясното му ухо остатъка от мисълта, която искаше да ù сподели. А истеричната тирада, последвала от душевния и физически тиранин, стоящ пред него, възпря всякаква мисловна дейност, зараждаща се между ушите му.

Тя:
- Ти си най-големият идиот, който съм срещала в живота си, така ли капка романтика нямаше в теб. Не ти ли мина през ума първо да ме поканиш на питие у вас и после да ми запълваш мислите с долните си желания и страсти. Само аз ли ще попадам на такива идиоти. Всичките ми съвиднички си намериха най-уникалните и чаровни половинки, а аз попадам само на измет и тотална глупост – думите от устата ù излизаха толкова бързо, че създателите на автомат калашников биха завидели на ритъма, озвучението и точната срелба.

Единственото, което Той можа да прецеди от канонадата летящи думи и фрази, стрелящи в едно с капките слюнка, засипващи очите му, бе:
… та та та та та ааааааа татат ДА МЕ ПОКАНИШ НА ПИТИЕ У ВАС тратататааа а то атаа… 
Той се втрещи, от кръговратната невъзможност да разбере съществото срещу себе си, от начина му на възприятие и тълкуване на варианти с неочакван край и действия с непредвидим изход. Беше объркан, нуждаеше се от компетентен съвет, за който СТРАНИЧНИЯТ НАБЛЮДАТЕЛ не му беше от полза.
                                                 

                                                           

Действие трето

ПСИХОАНАЛИТИКЪТ:
          Подобни същества със способности да разбират и съветват обекти от вида ТОЙ и ТЯ ще бъде най-удачно да ги наричаме с по-общо и практично название ТО.

То:

Погледнато отстрани, То имаше всичките вторични белези, присъщи на съществата от вида Той. Абстрактната му мисловна дейност го доближаваше до голяма степен в разбирането му за света и живота до индивидите Тя. По тази причина То имаше уникалната способност да дава съвети и напътствия с обещаваща точност и на двата типажа. Присъщата му „той” натура обаче бе създала в него страхове към „тя” обществото, за което То вече нямаше към кой да се обърне за помощ и съвет. Неговото Тя, с което беше встъпил в законова връзка, както по-горе описахме с думичката БРАК, нито искаше съветите му, нито спазваше постулативните му напътствия, които за останалата общност от той и тя бяха като просветление.

За да избегнем объркването за по-кратко неговото Тя ще го наричаме с обобщаващото име НИЕ. „Ние” е израз, който НИЕ използваше винаги, когато трябваше да наложи своето решение, без да има никакъв шанс То да ограничи или промени хода на събития и постъпки, описани накратко като:

- Ние решихме да купим ето тези бижута

- Ние решихме да посетим мама

- Ние решихме да подарим якето на То на тати  (нищо, че То обожаваше точно това си яке)

- Ние решихме да ходим еди къде си – в голяма степен еди къде си не съвпадаше с желанията на То, но НИЕ решихме.

- И така една безкрайна редица от ние решихме, за които То нямаше обяснение, нямаше решение и нямаше сила да се противопостави и възпре изпълнението им.     

  Ето това беше малката тайна на ТО.

Както се случва в много успешни бракове – То беше под чехъл.

Единствената му утеха за изливане на натрупаната неприязън към НИЕ решихме, То успяваше да пресъздаде в изключително правилни и точни съвети към идващите при него ТОЙ. ТОЙ обикновено беше доволен и често идваше да благодари на ТО. От което на То никак не му ставаше добре, тъй като сам не можеше да приложи така правилните си съвети към неговото НИЕ.

 Докато описвахме тази кратка картина за То, по пътя към него идваше ТОЙ, угрижен и притеснен. ТОЙ разсъждаваше върху случилото се с него и премисляше варианти за изложение пред То така, че хем да бъде разбран, хем да му се даде правилен съвет и хем да не се изложи и нарани егото си на „силната част от обществото”. 

 

 ТОЙ почука на вратата

 

ТО:

- Влезте

 

ТОЙ:

- Добър ден, ТО

 

ТО:

- Седни на фотьойла и се разположи добре. Отпусни се и ми разкажи проблема си.

 

ТОЙ:

- С две думи ТЯ мойта не е за разправяне.

 

ТО:

- Спокойно разкажи какво се случи. Ще разрешим проблема. ТЯ винаги не е за разправяне. Но НИЕ решаваме да се справим с общи усилия. Произнасянето на НИЕ решаваме винаги внасяше смут в привидно спокойното То същество.

 

ТОЙ въздъхна и започна

- Реших да поканя моята ТЯ да гледа филм вкъщи с мен. След което тя се нахвърли върху ми с обиди и ругатни.

 

ТО:

- Имаше ли насилие?

 

ТОЙ:

- Меко казано.

 

ТО:

- Меко казано или силен шамар? – То знаеше много добре.

 

ТОЙ беше удивен от прозорливостта на ТО.

- Всъщност много силен шамар.

 

ТО:

- Кой беше филмът?

 

ТОЙ:

-Любимият им, като всички ТЯ обожава – СЕКСЪТ И ГРАДЪТ.

- Реших да я изненадам, като ù предложа вместо да гледам страхотния мач между БАРСА И ЧЕЛСИ, да зяпам тази отвратителна боза от разгонени квачки в нейната компания.

 

ТО:

- Олеееееее, ясно – ТО беше яло много шамари заради СЕКСЪТ И ГРАДЪТ, когато трябваше да гледа също любимия си футболен отбор.

- Какво точно ù каза ТОЙ? - пофамилиарничи То със завидно задоволство, че не само НИЕ решаваме да гледаме СЕКСЪТ И ГРАДЪТ и въвеждаме шамарен ред в телевизионната програма. – не беше сам, това бе единственото му успокоение и подкрепа в живота.

 

ТОЙ: за да спестим думите на ТОЙ, ще върнем картината в реалния ù вид така, както се случи, за да може То да разбере най-добре за ситуацията:

 

… „Тя:

Примигвайки с големите си клепачи и гледайки го изпитателно и невярващо, красивата ù горна част от тялото премисли вариантите на възможната му глупост и не стигайки до логичен завършек за вероятното предложение, му каза:

- Слушам те – продължи да смигва свенливо

                        Той:

            - Много мислих и най-добре ще е да започнем със секса… мисълта му не можа да бъде довършена, по-скоро бе удивително бързо прекъсната.

Ответната реакция изпревари дори скоростта на светлината, мигновена би звучало така, все едно да се сравни ракета с охлюв. Изключително силният писък на дрънчащото в ушите му тъпанче и невъзможно бързата промяна на картината пред очите му с плаващи просветвания на дузина звездички, го накара да мисли, че над него бе упражнено неочаквано насилие.”… 

 

ТО поклати многозначително глава и каза:

- НЕВОЛНА ГРЕШКА, но НИЕ ще се справим с нея – замисли се над казаното и в стаята настъпи гробна тишина. За около десетина минути ТО мислеше, а ТОЙ чакаше.

 

ТО: разсея тишината с въпроса:

- БРАК?

 

ТОЙ: не разбра какво го пита ТО и повтори многозначително:

- БРАААК.

 

ТО: вече знаеше решението:

- Да, БРАК, предложи ù БРАК.

 

ТОЙ:

-Как?

 

ТО:

- Как-как, просто так-так.

- Нещата ще се променят в твоя полза.

 

Тук ТО излъга, а ТОЙ му повярва.

 

ТОЙ:

- Ти сериозен ли си, какво ще се промени ТЯ, ако ù предложа БРАК?

 

ТО:

- ,Да ще видиш – замълча многозначително и допълни:

- Както НИЕ решихме навремето с моето… – То се страхуваше да нарича НИЕ с краткото ТЯ. Тъй като НИЕ решихме, каза да сме едно цяло, а ТЯ беше твърде индивидуално местоимение, за да я наричат така. Просто биеше на очи и какво щяха да кажат хората. ТЯ командва парада, а то марширува по плаца на желанията ù. По-добре звучеше НИЕ решихме да бъде така и така.

 

ТОЙ:

- Разкажи ми какво ще се случи и как да го кажа.

 

ТО:

- Много е просто, слушай.

То заразказва живота си, толкова хубав, толкова щастлив, спокоен. ТОЙ слушаше захласнат. Забрави за шамарите и замечта в унес.

То се беше преселил в мечтите си и сам повярва, че някога могат да се сбъднат. Нямаше угризения, че лъже. ТОЙ му вярваше. Да накараш някой да повярва в мечтите ти и да повярваш, че частица от тях ще се сбъднат, ТО това не смяташе за лъжа. Това щеше да бъде неговата малка победа в живота и само ТОЙ можеше да му помогне. За пореден път То успя да убеди себе си, че надеждата, която дава, е всъщност неговият мечтан живот.

 

… и така, паднах на колене пред нея, наведох глава и поисках да стане моя жена. Тя се разплака и каза своето щастливо "ДА, скъпи, ти си смисълът на живота ми".

 

ТОЙ:

Стоейки в удобния фотьойл, ТОЙ вече знаеше как и какво да направи, решението беше взето, оставаше нейното ДА за потвърждение.

- Благодаря, Вие То сте чудесен специалист. Благодаря, вече знам кава ГРЕШКА съм допускал.

Стана стисна ръката на ТО, каза довиждане и излезе.

 

ТО знаеше, че загуби още един пациент. Усмихна му се доволно и му пожела успех.

 

Действие четвърто

 

ТОЙ ù се обади. Тя му беше простила, защото много обичаше СЕКСА и градът я обичаше да я виждат с него. Така Тя за последен път дойде на среща. Това щеше да ù липсва цял живот, но Тя също не знаеше за това.

И двамата пазеха в тайна посещенията си при ТО. Тя беше ходила също.

 

ТОЙ:

Държейки букет с рози, коленичил пред нея с наведена глава, ù каза:

- Скъпа, ще се омъжиш ли за мен. – беше сигурен, че този път беше сложил край на насилието.

 

ТЯ каза:

- ДА… - и се разплака, без да ù беше удрял шамари, обиждал , пренебрегвал, лъгал, изневерявал, пил с приятели, оставил я да пазари сама в МОЛА...

 

ТОЙ си повярва, че е разбрал какво всъщност представлява ТЯ.

ТОЙ беше щастлив, а ТО знаеше, че тази НЕВОЛНА ГРЕШКА, която ТОЙ допусна, всъщност ще му коства единственото нещо, което можеше да направи преди нея.

 

Да отиде при ТО за съвет.

 

От тук нататък НИЕ решаваме какво и как ще се прави и когато не знаем как, отиваме при ТО да ни бракува.

ТОЙ малко по малко се превърна в ТО и забрави за шамарите. Сега ТЯ постигаше със завидна лекота желанията си, а ТОЙ беше душевно и физически зависим от всички части на тялото ù. Без дори да го докосва с ръка, Тя нанасяше всевъзможни шамари и ТОЙ приемаше всичко с лека усмивка и без никаква мисъл да иде за съвет при ТО.

 

ТОЙ допусна НЕВОЛНА ГРЕШКА, а ТЯ... тя е всичко, което ТО имаше.

 

 

Тълковен речник: - значение на НЕВОЛНА ГРЕШКА

още наричана лапсус, парапраксис е грешка в речта, паметта или физическите действия, която се интерпретира като появяваща се поради смущение в някои несъзнавани (динамично потиснати) желания, конфликти или упражнение на мисленето. По този начин концепцията е част от класическата психоанализа.

 

ТО БЕШЕ НАЙ-НЕВЕРОЯТНИЯТ ПСИХОАНАЛИТИК и уникалното при него е, че знаеше определението...

 

 

© Митко Донев Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • "От тук нататък НИЕ решаваме какво и как ще се прави и когато не знаем как, отиваме при ТО да ни бракува"

Предложения
: ??:??