29 мар. 2011 г., 11:37

Номадът и триетажната му къща 

  Проза
778 0 5
3 мин за четене

Ученикът попитал учителя си какво е ирония на съдбата.

- Ирония на съдбата е номад да спечели триетажна къща от лотарията или домошар да получи на рождения си ден кон за  подарък. И в двата варианта съдбата  сее и жъне нещастие, въпреки наличието на сухи пачки, които по  принцип са единица мярка за щастие от много години насам.

 

Преди повече от 1300 години по нашите земи не е имало държавна лотария или институции, които да раздават безвъзмездно имоти или коне. Въпреки това едно племе от номади е решило да остане по тези земи и да си построи къщи, а конете, с които са дошли хората, са останали вързани в дворовете им, готови и оседлани за път. 1300 години Земята си задава въпроса защо? 1300 години хората, заварени по тези земи от номадите, са останали с поводи на коне в ръцете си, подарени им от номадите, без те да имат рожден ден. Ако Творецът един ден слезе на земята и за личния си тълковен речник търси определение за “ирония на съдбата”, тази кратка история за съжителството между народа на номадите и този на домошарите ще му послужи идеално за пример.

 

Дружбата между народите, по принцип, и между тези на номадите и домошарите в нашия случай, е нещо много хубаво. Та нали всички за това се борим. Да живеем заедно и да се обичаме, прегръщаме и уважаваме до гроб.  Но понякога тези задружни съжителства водят и до недоразумения, а в крайни случаи и до нещастни случаи с елементи на изселване. Например човек реши да се помоли на бог. На кой обаче? Номадът си има свои богове, домошарят си има неговите. За да се реши проблемът, е нужен меч, сеч и баир, за да се търкалят глави. По тези земи имало много баири, проблемът бил решен. След време се появява друг проблем. И пак така, къде с меч и сеч, къде с думи и агитация, решавала се всяка проблемация. Но винаги оставал в устите един неприятен вкус на нерешен проблем. Зад всяко решение се криел поне по един компромис, който бил поне толкова голям, колкото разликата от живота на кон и този в триетажна къща. А съдбата много се шегувала, имайки предвид, че дала коня на домошаря, а къщата на номада. 1300 години Земята си задава въпросът защо?

 

За да не си задава същите въпроси още 1300 години домошарят започнал да участва в държавната лотария с надеждата да си върне триетажната къща и да заживее щастливо. Искал живот без ирония. Искал и братята му номади, най-после след 1300 години да се научат да не пикаят от коня, респективно от къщата си, а да слязат на земята и да се научат да живеят като хора. За да убеди номадът, домошарят написал ръководството “Как да си построя тоалетна в къщата”. И тъкмо да го връчи, видял как номадът беси кучета, за да спаси от болести домашните си животни. А те горките в това време умрели. Или номадът обесил прекалено малко кучета, или просто бесенето на кучета не помагало при лечението на болести по животните. Но за да се научи на това, е нужно все още ползването на меч и сеч. Баири бол.

 

Ирония на съдбата е домошар да открадне кон от номад и да избяга далеко от него. И понеже съдбата днешни дни си играе често с иронията, Земята става свидетел на едно номадско изселване на домошарите, които бягали от истинските номади. Те пък живеели в триетажните къщи на домошарите и продължавали да бесят кучета, за да живеят добре. Пожелаваме им добър живот и дано си построят поне още един етаж и да им се народят много кучета.

Определено ще са им нужни.

 

Николай Михайлов

 

http://tarabaslandia.blogspot.com/

© Николай Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Е да, но това е измислица, ако някой се разпознава в нещо, янво има проблем. А историята по принцип е най-голямата измислица.
  • Разбирам ти мисълта, ама тогава не се позовавай на историята, пиши за съвременното дередже.
  • Има ли значение къкви са били прабългарите? Важното е, какви са сегашните българи. Няма написана история, която да ме убеди в противното. Човек който си строи къща и си прави тоалетната на двора, дори и през 21 век, определено си е номад.
  • Да, ама историческата линия е тотално сбъркана. Прабългарите не са били номади, преди да дойдат тук са имали Великата Стара България с каменни градове, администрация, разнообразна икономика (както земеделие, така и животновъдство), търговия и силна армия, въоръжена по най-високите тогавашни стандарти. Конете са били използвани главно в армията. Номади ги изкарали западни и руски историци от 19 и 20 век, а наши са им пригласяли по разни причини. Още Раковски е знаел и писал, че прабългарите са индоевропейци. Прочети нещо от Петър Добрев по въпроса. Крайно време е тази заблуда да изчезне от учебниците и главите ни.
  • Харесва ми - увлекателно и с тънка нотка на хумор. Усетих и историческата линия. Тя прави произведението много стойностно.
Предложения
: ??:??