16 апр. 2023 г., 11:27

Пак неприлични размисли 

  Проза » Другие
246 2 10
5 мин за четене

Първо П.П.

Моля вярващите да не четат. Или поне да не ме проклинат. Ако нещо не е наред – да оставят Господ да си свърши работата.

Евентуално…

Защото иначе ще е посегателство над функциите и правата Му…

 

Абе, не е прилично баш сега, ама… То винаги си е неприлично, де…

Признавам – което си личи, че аз съм агностик. Който не отказва празниците, хапва си козунак, яде варени яйца, чука се не само с тях /а и с чаша вино, не ме разбирайте правилно!/, любува се на хубави религиозни филми, прочел и знае почти наизуст не само Библията и Евангелията, но и Корана, свещени книги на будизма, на даоизма, че даже „Златната клонка“, „Старогръцки митове и легенди“, „Скандинавски саги“ и тем подобна извечна литература, основа на човешката цивилизация…

Но – не приема нищо от тях като реалност…

Просто не мога да повярвам.

Все задавам въпроси, все намирам някакви отговори, които водят към други въпроси, а те предизвикват нови отговори, обаче те…

И стройната религиозна система – каквато и да е, рухва. А на нейно място се издига паметникът на светия апостол Тома Неверни…

Не съм атеист, а агностик. Поне звучи по-образно и загадъчно.

Пък и не съм противник на вярата и вярващите. Особено ако са убедени, че съм добър, умен и интелигентен човек.

Каква съм природна гад – даже аз не знам. И, слава Богу! /те ти агностик, уповаващ се на Бог!/ - още не е имало случай да се проверя. Дано и няма, щото в човешката душа са такива тинести остатъци от историческото и доисторическо минало, че… Просто, както казвали древните – цивилизацията в човека е като глечта. Изстъргваш красивата обвивка и се появява благородната кал, наричана глина…

Понякога завиждам на вярващите. Лесно им е. Вярват, че Бог – който и да е! – урежда, властва, регулира, настройва, ръководи света. Демек – Той носи отговорност за всичко, защото то е по неговата промисъл станало…

И хич, ама хич престъпниците, погазилите всякаквите закони – човешки и Божии, не са виновни. Ами така било писано…

Пък аз смятам, че всеки отговаря за себе си и деянията си. Не го е Господ наливал с алкохол или нагушвал с дрога, та е мачкал невинни по пътя с колата си, не го е настройвал с омраза към по-умния или по-сръчния, по-красивия или по-благородния, не му е завирал в душата сребролюбието, не е…

Обаче – колко е удобно да прехвърлиш вината другиму. Особено, ако той е Бог и не отговаря пред съда… Пък после… Може пък да няма Бог, Адът да е на Земята, а входът в Рая да се купи. По нашенски…

Правилото е: „Аз знам, че нищо не знам“.

Какво, кога, къде има – ще видим. Или не…

Ще дойде ли архангел Михаил, ще долети ли черен дявол, ще щракне ли копчето и ще настъпи вечен мрак… Никой жив не знае. Освен свети Илия, първият еврейски космонавт…

Но ще има нещо. Та ако ще да е нищо…

И може свети Петър да отвори дебелата книга, дето казва Елин Пелин – „Това не е зелник, а тефтер, прономерован, прошнурован и подпечатан с Божя ръка“, пък да рече… Каквото там. За вечността. Но…

Важното е днес какви са делата ни.

За помислите не говоря. Защото стават грешни в  95% от хората при вида на хубаво момиче или мъж /според дадения пол/. Останалите 5% са педали и лесбийки…

Но тия грешни помисли не са вредни. Камо ли реално действени. Щото иначе щяхме да сме човек до човека върху малката планетка…

А Великден е хубав празник. Изобщо – религиозните празници са хубаво нещо. Всеки ден има такъв – поне отбелязване на светия. Повод. Щото не сме алкохолици да пием без повод, я…

А сега е пролетен празник. В изначалното християнство червени яйца няма, козунаци също, да не говорим за префасонираните върбови клонки, лазене под плащаницата, огън до дома и тем подобни. Има вяра, останалото е в човека – помисли и живот.

По-интересно е с ритуалите и церемониите, вярно. Пък и православието е някак си…

Да не засягам другите видове, ама нашенското си е нашенско. По-добро…

Примерно – у нас има много, много хубави жени. Защото си ги обичаме. А западняците обявявали красавиците за вещици и горели. Та да разбираме сега къде започва земята им – където кравите стават по-красиви от жените…

И жизнените обичаи – чукане с яйца, хапване на вкусни козунаци, агнешко бутче или дроб сарма, празник, връхната точка на който ден е поздравът, светнал с надежда и за себе си при „Христос возкресе!“…

Впрочем – пак въпрос: той е умрял заради човечеството, казват. Да изкупи греховете му.

Логичното е – на човечеството преди и по негово време. Иначе е някак си несправедливо – умрял на кръста заради Атила, Баязид, Чингис хан, Тамерлан, Наполеон, Хитлер… Предварително е изкупил греховете им?

Разчитайте на това…

Аз предпочитам сам да си нося отговорностите…

Какъв по-добър морален стимулатор…

Честит празник на всички!

Друго П.П. Между другото, имам една среща в Бога – в „Чистилище“ - https://chitanka.info/text/43398-chistilishte

 

 

© Георги Коновски Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Благодаря, Надя!
  • Мъдър си, сенсей, мъдър!
  • Благодаря, Красе, Владимире!
  • Ааа, "поздравления", казва, в "аванс", възкръснал... според религията e и времето на възкръсване. Свободата е в личния избор, а че съм се "заробил" е Негова отговорност... човешки истории.
  • Споделям написаното. Поздрави на автора.
  • Благодаря, Паленка, Акеми!
  • Христос Воскресе, Георги. Интересни размисли.
  • Съвестта е отровата, която ни изяжда отвътре. И да си вярва някой, че друг може да му опрости греховете и вместо да се уповава на собствените си сили и възможности, да му помогне - блазе му! Но все пак да не забравяме, че човешкият мозък/мислене и емоции са над всичко, а религията е рамка за контрол над тях. Традиционалист не те прави против, да не почваме да нищим колко религиозни престъпници и убийци има, процентно въобще не са по-малко от атеистите. Просто си човек, който си дава реална сметка за приоритетите в живота.
    Светли празници, генек!
  • Благодаря, Лина!
  • 🐣🐣🐣🐣🐣🐣🐣🐣🐣🐣 Поздрави!
Предложения
: ??:??