11 сент. 2013 г., 15:36  

Паяжини 

  Проза » Рассказы
859 1 8
15 мин за четене

 

 

 

 

-Не! Не! Нее… - тя блъсна майка си и излетя от вратата. Божидар хукна след нея. Викаше я, тичаше с всички сили, но все повече се отдалечаваха косите . Накрая спря – беше безсмислено. Свлече се до един дувар и свит на кълбо стискаше главата си с ръце, триеше сълзите и когато започна да хлипа на глас вече изгуби усещане за реалност.

 

***

 

Двадесетина години преди всичко това да се случи, във Варна се роди малко бебенце - Луиза. Майка ѝ – медицинска сестра, я нарече така, защото това беше героиня от някакъв роман, прочела в ученическите си години, в който красивата Луиза била истинска щастливка. Порасна момиченцето ѝ само. Нямаше братя и сестри. Беше дребна, невзрачна, затворена в себе си. Говореше малко и почти никога не се усмихваше. Имаше си някакъв свой свят, в който не допускаше никой. Баща ѝ дори се безпокоеше от тези нейни странности, но майка ѝ толкова ѝ се радваше, че приемаше всичко от нейна страна като божествено. Единственото, с което природата я беше надарила, това беше красивата коса – дълга, с особен медночервен оттенък. В редките случаи, когато се усмихнеше едва-едва, лицето ѝ придобиваше особеното озарение на самотните нежни и раними натури. Когато беше на десет години, майка ѝ спечели зелена карта и цялото им семейство се премести в Америка. Луиза прие тази промяна с абсолютно спокойствие –никога не изразяваше свои желания. Животът за нея беше нещо, което просто ти се дава и накъдето те поведе – натам отиваш. Без съпротива, без мисъл за други пътища. Заживяха в Америка. Купиха си къща. Тя завърши средното си образование, записа колеж и вече втори курс студентка - без приятелки и без нужда от подобни преживявания като шушукане, кикотене, заяждане и смях, продължаваше спокойно и невъзмутимо напред по своя си път. Един след обед отиде до библиотеката и когато излезе, я спря непознато момче - на развален английски я попита дали това е колеж. Тя кратко му отговори :

-Да.

Момчето беше две глави по-високо от нея, късо подстригано, с дънки и тениска, опита се да я попита къде се намира Историческия музей на града. Тя го погледна с учудване – на кого би му се приискало да ходи в тая жега точно в този музей, но предположи, че е българин - имаха бригадири да берат ягоди. Затова се поусмихна едва забележимо и отговори на български:

-Млади Господине, ако сте тръгнали на разходка мога да Ви препоръчам по-интересни места в нашия град.

Той се разсмя от този неочакван обрат, подаде си ръката:

- Божидар!

- Луиза!

- Какво правиш тук и ти ли си на бригада?

- Не, живея тук повече от десет години.

- Но си българка?

- А ти как мислиш? – тя го погледна за първи път по-сериозно заинтригувана от това, че с момче може да се говори нормално.

Така започна тяхното познанство. Последваха безкрайни дни, в които тя излизаше с него. Изминаха два месеца . Луиза като че ли порасна неусетно – за първи път започна да се поглежда в огледалото и да нервничи, че не обича синята пола или червената рокля. Родителите ѝ се споглеждаха, радваха се на тия промени в дъщеря си и неусетно заобичаха момчето. Луиза вече по цял ден с нетърпение гледаше часовника. Божидар идваше най-после и тя го прегръщаше с плам неподозиран за такава безстрастна натура каквато беше тя. Бригадата свърши и той замина за родната си България с обещанието, че само след няколко месеца ще се върне пак на бригада и тогава… о, тогава всичките им мечти ще се сбъднат. Луиза го изпрати на летището, плака дълго и безутешно в колата през целия път до дома им, прибра се в стаята и три дена не излезе. За тях тия месеци бяха истински кошмар. Измина годината и ето вече Луиза с нетърпение обикаляше летището.

Самолета от София кацна, тя започна да гледа часовника си през две минути и да се движи напред-назад. Божидар нервничеше, мина паспортния контрол, взема си сака и тичешком излезе. Тогава я видя – малката негова Луиза, с медните коси – изпита и бледа, търсеше го с трескав поглед и когато очите им се срещнаха, лека руменина плъзна по лицето ѝ . Той отиде при нея и я прегърна с дълго стаявана страст и обич. Галеше красивите ѝ коси и си мислеше колко е пораснала. Лятото за тях се превърна в неочаквано вълшебство. И за двамата мисълта да се оженят беше съвсем естествена. Луиза за първи път в живота си позна чувства като радост, щастие, обич, разхубави се и стана истинска красавица. Божидар съобщи на родителите си по телефона. Не си говореха изобщо за бъдещето - и за двамата имаше само едно важно нещо – да бъдат заедно. Божидар заживя с Луиза и сутрин отиваше на работа. Всички им се радваха, тя често ходеше в лагера на българите и прекарваха приятни вечери с приятелите му. Неусетно се превърна в друго момиче – пръскаше светлина, обич и дъх на праскова край себе си. Баща ѝ тихичко изтриваше някоя изпусната случайно сълза като гледаше единственото си момиче толкова щастливо. На Божидар ушиха фрак, на Луиза красива булчинска рокля с брюкселска дантела и много дълъг шлейф, поръчаха и бели сатенени обувки и когато се облече в къщи всички ахнаха - тя беше една малка прелестна принцеса, с нейната свенлива усмивка и разпуснати медночервени коси.

Неговите родители пристигнаха, насрочиха дата за сватба, преминаха нужните медицински прегледи, когато една сутрин се получи писмо - уведомяваха Луиза Борисова, че трябва да се яви в болницата заедно с родителите си за приемане на резултатите от кръвните изследвания. По обед всички отидоха до болницата. Обадиха се и излезе един лекар, който повика родителите на Луиза и Божидар. Тя му шепнеше на нейния си любовен език неспирно, тихичко и не забелязваше нищо, той се усмихваше и я галеше по раменете. Дори и не забелязаха промяната по лицата на родителите си. Майка ѝ дълго обясняваше на лекаря нещо, но той клатеше глава с неодобрение и повика Луиза и Божидар по имена. Те отидоха като се смееха на глас и тя поиска резултата. Лекарят я спря с ръка:

- Госпожица Луиза Борисова и господин Божидар Николов?

- Да, ние сме, ще се женим – отговори тя със светнали очи.

- Доктор Смит – началник лаборатория – той си подаде ръката и се ръкува с двамата. - Съжалявам, но не мога да ви дам разрешение за брак, защото вие сте брат и сестра.

- Моля?

- Да, точно сега говорих с родителите ви, те ще ви обяснят всичко. Ето резултата и моето становище.

Луиза пребледня и се разтрепери:

- Сигурно има някаква грешка, може ли да повторим теста?

- Може, но сигурен съм, че резултатът ще е същият, поговорете с родителите си. Наистина съжалявам.

Той се обърна и влезе в лабораторията.

- Лу, нещо се е объркало, почакай, ще дадем пак кръв – Божидар беше поразен от това, което чу. Луиза отиде при майка си, всички слязоха бързо, прибраха се вкъщи и седнаха на масата – неговите родители, нейните и те двамата. Тя стоеше като вкаменена, дори не усещаше ръката на Божидар.

- Лу, моля те чуй… - майка ѝ мъчително преглътна - ние с татко ти повече от десет години не можехме да си имаме наша рожба. Когато вече се канехме да си осиновим, в България започнаха да прилагат метода „ ин витро”. Веднага отидох в София – само там се прилагаше тази процедура, малко бяха лекарите, които бяха обучени. Знаеш в какво се състои това – така след месец наблюдение в болницата в София, аз вече бях бременна. После се роди ти. Никога не съм знаела кой е донора и през ум не ми е минавало, че може да стане такова нещо, но от кръвните ви изследвания с Божидар се вижда, че сте деца на една майка - неговата.

Настъпи мълчание. Майката на Божидар – висока, слаба жена, с деликатни черти поиска да каже нещо, но Луиза стана рязко.

– Искаш да ми кажеш,че аз съм дете от епруветка, правилно ли разбирам?

– Не е точно така, говорили сме за това неведнъж…

– Никога не си ми казвала, че може да се влюбя в брат си?

– Никой дори и не е предполагал, че това е възможно, повярвай, седни, успокой се, ще измислим нещо.

– Луиза, чуйте ме, аз исках да направя добро, исках и други жени да си имат деца, да си гледат свои бебета! – промълви майката на Божидар.

– Да, Вие и моята майка сте искали да създадете нещастни деца, това ли се опитвате да ми кажете?

– Лу – обади се баща ѝ – не е така, вие можете да се ожените, но не трябва да имате деца. Това е дилемата, която трябва да се разреши. Няма виновен. Достатъчно си голяма, за да го осъзнаеш. Лошото е, че този въпрос не е уреден със закон !

– Да живея с брат си, да правя любов с него, да се гледаме голи?

Не! Не! Нее… - тя стана рязко, столът ѝ падна, блъсна майка си, която се опита да я спре и избяга.

Вечерта се прибра в стаята си, заключи се и отказа да разговаря с когото и да било. Божидар беше в болница с успокоителни инжекции, Луиза не допусна лекар до себе си. Усети как задуха ледения вятър на самотата – първо изстинаха ръцете ѝ, после краката, костите ѝ, косите и душата ѝ започнаха бавно да се покрива с лед. Месец тя живееше в своя затвор – стаята, леглото, прозореца. Божидар заедно с родителите си се завърнаха в България. Тя не плачеше, усещаше как сълзите, очите, миглите и веждите ѝ се заскрежават от безизходност. Когато Луиза започна да излиза от стаята си, не говореше с никого – никой не чу повече гласа ѝ, движеше се като сянка. Телефонът звънеше и никой дори и не го чуваше. Така къщата на цветята както я наричаха съседите се превърна във ваза за увехнали цветя. Паяжините на забравата се появиха някак незабележимо край столовете, масите, креслата, диваните, леглата, кристалните огледала, сервизите от китайски порцелан, пълзяха и оплитаха всичко и всички, душите, сърцата, мислите и чувствата им в странни и причудливи, почти красиви форми. И ако целият град изтръпна от тая житейска трагедия и в продължение на няколко години това беше основната тема по кафенета и ресторанти, в един момент бавно започна да изчезва и тя – и житейската трагедия беше обвита от паяжините на забравата. Майка ѝ се разболя и скоро напусна този свят. Луиза се грижеше за нея грижливо, с мисълта, че е задължена на жената, която я е отгледала. Баща ѝ след смъртта на жена си започна да пие и неведнъж дъщеря му го прибираше от близката кръчма. Готвеше му, пазаруваше, чистеше голямата къща и не издаваше и звук.

Божидар се ожени, имаше двама сина, но бракът му беше истинска тегоба, сърцето му остана там, при малката Луиза и се раздели с жена си. Тръгна по белия свят – на гурбет, както казваха старите българи. Никой повече не го чу и не го видя.

Луиза отслабна, отряза си косата, облече черно и така посрещна смъртта на баща си. Когато всичко приключи, тя повика с жестове дърводелеца от съседната къща и поиска да закове дъски на всички прозорци и врати, плати му в брой, прибра се, затвори къщата и никой повече не я видя.

Луиза, самозазидала се, започна да чезне ден след ден, смаляваше се по някакъв странен начин, паяжини се провесиха от косите ѝ, времето я забравяше, съдбата, цялата вселена. Когато усети, че краят ѝ наближава, облече булчинската си рокля, обу сатенените обувки, с досада поизчисти нахалните нишки на забравата, седна на креслото и зачака майка си да дойде да я прибере. Когато хората от града разбиха къщата я намериха непокътната от времето – изглеждаше като прекрасна булка. Само в гърдите ѝ сърцето ѝ беше изсъхнало.

Когато задуха вятърът на светлината, запуснатият двор на къщата се покри с бели кокичета – всички ги гледаха учудени, никой не можеше да каже от къде се взеха тия кокичета, но тъй като това ставаше всяка година макар и само за месец, хората привикнаха и с тази странност. Обичаха да минават край разпадналата се къща, любуваха се на сребристо-белия нежен кокичест килим и си спомняха за невъзможната любов на Луиза.

 

© Нина Стоянова Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Днес за втори път ми разбиваш сърцето... вече не мога да дишам от мъката в разказа ти, дори килимът от кокичета не помогна...
    Невероятен разказ, потопи ме толкова на дълбоко, че ме остави без думи...
    Поздрави за умението да разказваш!
  • Интересен сюжет и много увлекателно разказано! Току да се усмихнеш и се налага да се озъбиш.
  • Благодаря ви Дани и Мария! Но все пак има килим от кокичета... все пак...
  • Прочетох...
    Много силен разказ... Нищо повече не мога да кажа сега...
    Поздрави!
  • Да, много си права и тъй като и аз съм против този метод и съм сигурна,че разказа ми след 50 г. ще се превърне в част от ежедневието дано съм лош пророк, но неминуемо е - с отварянето на границите, с навлизането му като ежедневие в бита ни) - това е за целия свят. Благодаря за милите думи!
  • Страхотен, увлекателен и тъжен разказ. Поздравленията май тук малко биха стояли неловко, но все пак...
  • До последната буквичка все се надявах да пробие лъч от някъде, но не би... Това е ирония на съдбата. Тежък разказ!
    Поздравления!
  • Покъртителна история, разказана с такова майсторство,че дълбоко ме развълнува.Нина, поздрави за умението!
    Тъй като всяко произведение, освен художествена стойност носи житейско послание, искам да изкажа своето мнение по въпроса на основата на който се гради разказът. Инвитро процедурата според мен не носи добро на света. Човечността е да отгледаш, да възпиташ, да направиш от малкото човече достоен гражданин, а не обезателно егоистично да искаш точно ти, да си създал това човече.Искам да кажа на всички, които по някаква причина не могат да родят.Ставаш родител, не когато родиш, а когато малкото човече заспи в ръцете ти , а ти го гледаш и се радваш на спокойният му сън. Инвитрото поставя началото на перверзните съобщения:Мъж роди дете.Следващото вероятно ще бъде: Елате след 280 дни да си получите бебето,което ние ще отгледаме в епруветка.Знам, че моето мнение няма да бъде прието от страшно много хора, но аз така мисля. Това е проблем, който ще стои пред обществото.Нина, поздравявам те, че в прекрасният си разказ поставяш този въпрос.
Предложения
: ??:??