11 мая 2007 г., 09:41

Приказките на баща ми 13 

  Проза
1523 1 5
1 мин за четене

                                                     МАЛЪК СЕЧКО

           Месец Януари е известен още като Голям Сечко, а месец февруари - Малък Сечко.
           Много е приятно през Януари да седиш до прозореца, да гледаш как падат снежинките като парцали, а в печката да горят дърва. Някъде близо до печката да лежи  котарака и нежно да мърка и да имаш баба или дядо, който да разказва приказка.
           През февруари също вали сняг, но не е на парцали, а сух, който не се забелязва, а понякога духа вятър. Такъв сняг е познат под името суграшица. Не смееш да седиш до прозореца, защото независимо, че печката бумти, е студено. Вятърът свири в комина. През такива дни бабите казват: "Тази вечер кучето и котето ще спят заедно." Февруари е най-студеният месец от годината. Хората нямат търпение, искат по-бързо да свърши този месец и да дойде месец Март. Козарите се канят да поведат козите нагоре в планината, особено ако е имало няколко по-топли дни и тревата е поникнала.
            И така, една година, отишъл си Малък Сечко и дошла баба Марта. Усмихнала се. Затоплила земята. Започнала тревичката да расте. Един нетърпелив козар извел козичките си и ги повел нагоре към планината. Щастлив от хубавото време се провикнал:
                                      "  Къш ко'зи на планина,
                                       серам Сечко на бради'на."
           Обидил се Малък Сечко на козарчето. Отишъл при баба Марта и й казал:
           - Сестро, Марто, дай ми три дни от твоите. Дните да са твои, силата да е моя.
           Дала му баба Марта три дена. Зафучал Малък Сечко, засвистял. Замразил всички наоколо. Козарят и козичките замръзнали горе в планината. И чувствам как баща ми иска да протегне ръка към планината високо горе и да каже:
            - Виждате ли онези три камъка горе, по-големият е козарчето, а по-малките - козичките.
            Когато в началото на Март има няколко много студени дни, старите хора казват, че Малък Сечко управлява. Тези дни са известни като Дримови дни.

© Елена Димова Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Не съм го чела, но ще го потърся този Перикон. Дано не е изчезнал като Робота Евгени.
  • Ха, ха, ха. Благодаря и на двамата. В сайта има един добър разказвач.
    Това е Пер Перикон. Ще ви бъде интересно. Моите приказки са за малки деца.
  • Обаче ще ти отиват!!! Хубава приказка!!!
  • Ангар, внимавай, ще ми пораснат крилца.
  • О, великолепна приказка! И така хубаво разказана!
    "Ако не ме беше срам от бате, щях да направя така, че гърнето на огъня от едната страна да ври, а от другата да замръзва!" - казал Малък Сечко!
Предложения
: ??:??