26 янв. 2010 г., 11:21

Серийният женкар. Замъците. 

  Проза
4377 0 0
13 мин за четене

По Долината на Лоара

 

 

         ... Най-прекрасната част от Франция бе посещението ми с Алекс по Долината на Лоара, която е река в Южна Франция и най-дългата река в тази невероятна страна. Замъците покрай реката са построени от френските крале Валоа през 12- ти и 14-ти век. Научих от Алекс, че по същото време в България са построени други седем крепости по протечението пак на река, която не се казва Лоара, а се казва Русенски Лом и са построени не от династията Валоа, а от династията Тертер. Съвпадение ли е това, мислех си аз? Каква аналогия има тук? Научих, че крепостта Червен е била главната крепост на региона, там е имало 11 черкви, което говори за силната вяра на българите в Бога. На малкото плато са били построени не една, а цели 11 черкви; казват, черквите са светилници, запалени в небето. Главна административна крепост е била Червен,  а наименованието „Русе”, казва Алекс. „Идва от думата „рюс”, (червен и рус!!!), та Русе е била портата и главното пристанище на Дунава.

       Хиляди туристи посещават Франция и замъците по Лоара, милиони евро влизат в икономиката на тази страна, не може ли да стане така, че нашите крепости да станат достояние на всички хора по света?

      Мислейки си за всичко това и говорейки с Алекс, ние пристигнахме до замъка Блоа.

 

       Дневникът на Алекс:  

 

 

„Записки за Замъците по Лоара”.

 Замъкът в Блоа – Величие на Човешкия дух.

За посетителя, който познава слабо историята на Франция, замъкът в Блоа е просто една архитектурна еклектика. Този неоспорим факт го издига до ранга на нещо по-велико, до една историческа трансформация. Метаморфозата на човешкия дух стои заключена в камъка пред очите и спира дъха. В този замък са се случили толкова изключителни и драматични събития от френската история, че си струва усилието да се потърси връзката между тях.

Четири, строени в различни епохи сгради, оформят един затворен в общ ансамбъл вътрешен двор. Различните епохи не са единственият отличителен белег на тези сгради, тъй като функцията им също е различна. Обединява ги една характеристика...” 

  1.           Замъкът е история и мистерия. Катерина ди Лоренцо де Медичи, великата и жестока френска кралица е живяла и починала в замъка Блоа, Херцог дьо Гиз, от известна и близка на кралицата фамилия, е бил прободен на дуел в  същия замък, а кралица Маргьорит дьо Валоа, дъщеря на Анри II и на същата кралица, е отсядала тук с децата на бившия си съпруг Анри дьо Навара и втората му съпруга, Мария Медичи, като последната е била заточена по-късно от едно от същите тези деца, бъдещият Луи XIII...    

          Замъкът ме посрещна бял, тайнствен и тих, посрещна ме като средновековен крал, очакващ своята кралица. Влязох плахо в красивия среден двор, обгърнах с поглед стените и прозорците, не бях виждала подобна сграда. Тя говореше, шептеше, заслушах се да чуя нейния странен глас. От тежката тишина по коридорите и стаите долових спотаени шепоти, смях на кокетиращи красавици, дрънкане на шпаги и шумолене от коприна. Влязох в спалнята на Великата Катерина Медичи; стените на малката стая бяха боядисани в тъмен цвят, подобен на стара ръжда; чела съм за нейната жестокост и си мислех, че не напразно кралицата е имала особено извратен  и изострен вкус към цвета на кръвта. Била е кралица по брак,  жена на крал от династията Валоа, майка на трима френски крале - Франсоа, Шарл и Анри III. Не е била французойка, родена била във Флоренция, Италия, през 1519, дъщеря на Лоренцо Втори Медичи и на френската принцеса Маделин дьо ла Тур д'Оверн, но загубила родителите си още в ранна възраст и е била изпратена да учи в метох. Когато са я оженили през 1553г., тя е била само на 14 години, малко момиче, а съпругът ù, Орлеанският Дук,  е бил също 14 г. Та това са били деца! Поставили им короната и отговорността на една империя, нали? Анри, бъдещият крал, е бил роден в замъка  Сен Жермен до Париж и е бил син  на Франсоа Първи, известен в историята френски крал. По-късно Анри става крал на Франция под името Анри Втори. За него Нострадамус предсказва, че ще  загине в дуел и ще бъде победен от друг, много по-слаб от него рицар, което така и става.

           Катерина Медичи, идвайки във Франция и омъжвайки се за Анри, се е надявала, че ще властва като истинска кралица, но само година след брака им, съпругът ù се влюбва в Диана Поатие, която остава негова любовница, кръстница и доверено лице цели 25 години. Как ли се е чувствала флорентинката от знатен род с гореща италианска кръв, когато на турнири съпругът ù открито носел жартиера на любовницата си, Диана Поатие, а не нейния? Какво ли бих направила аз на нейно място като кралица на Франция? Всички мъже ли са полигамни? Няма ли изключение?

          Казват, че Катерина Медичи, която научила французите да се хранят с нож и вилица, била много образована и амбициозна. Това личи от строгостта на подредбата в стаите ù, но въпреки това не тя, а Диана Поатие е имала власт върху краля, мъжа ù, дори имала правото да подписва кралските му документи. По нейно настояване (каква подигравка, мисля си!), по изричното настояване на любовницата си, крал Анри спял с жена си, която му родила три дъщери и четирима сина, всички достигнали пълнолетие. Говорят за жестокостта на кралицата, но аз си мисля, че тук е имало нещо, което няма да научим никога. Коя жена би позволила това? Как ли се е чувствала Катерина? Да знаеш, че използват мъжа ти в кревата и му промиват мозъка? Как ли са мислели в онези времена жените, особено кралиците? Кое е било по-важно, властта и парите или моралът и достойнството? Крал Анри е бил под изключителното влияние на една 20 години по-стара от него жена, казват, че Диана го правела на луд с уменията си в кревата и знаела много тайни, което донякъде обяснява факта, че той  я е слушал като малко момченце майка си и тя е била доверено лице до самата му смърт.

          Дъщеря на Катерина Медичи и Анри Втори била Маргарит дьо Валоа,  наричана от братята си Марго, френска принцеса, с баща крал на Франция и с  братя - трима велики френски крале, със сестра - Елизабет Валоа, трета съпруга на крал Филип Втори Испански. Любовта на живота на Маргарит дьо Валоа бил Анри дьо Гиз, но майка ù - Катерина Медичи, никога не разрешила фамилията дьо Гиз да управлява Франция чрез брак с Марго. Майка ù решава да я омъжи за сина на Филип Испански, Карлос и на 10 юли 1559. На самата сватба, баща ù - Анри Втори се дуелирал на турнир с много по-слаб по умения от него рицар и както предсказал Нострадамус, кралят умира, пронизан право в окото. Катерина  стояла до смъртното ложе на съпруга си Анри, докато той издъхне и въпреки настояванията му, да се сбогува с любовницата си Диана Поатие, тя не му разрешила. Дали е искала поне веднъж да се почувства във владение? Или е била искрена, показала е, че наранената ù гордост е по-силна от желанието да простиш?  

           След смъртта на мъжа си, Катерина става регентка на синовете си и управлява дълги години във Франция. Сватбата на Маргарит дьо Валоа не се осъществява заради смъртта на баща ù, а турнирите са забранени. Но и друг един брак на кралица Марго с Крал Себастиян Португалски, години по-късно, също не се случва.

          Марго, на 19 години, „стара мома” според тогавашните разбирания, е принудена е да се омъжи за известния женкар и  флиртаджия, Анри дьо Навара, син на Кралицата-протестантка Жана Наварска. Чрез брака с Марго, религиозните среди във Франция са искали да се постигне примирие между католици и хугеноти. Кралица Жана бурно се противопоставила на брака на сина си, но много от благородниците го подкрепяли, затова тя склонила и дала съгласието си. Женитбата била осъществена, но самата Жана Трета умряла при много странни обстоятелства в навечерието на самата сватба. Историята разказва, че тя  получила подарък  напарфюмирани ръкавици,  причина за отравянето ù, които били подарени от майката на булката.  

        На 18. 08. 1572, Мaрго се омъжва за Анри Наварски, в деня на погребението на майка му, а шест дни след сватбата настъпва известната в историята  Вартоломеева нощ, в която започва клането на хугенотите по улиците на Париж от развилнялата се тълпа. Принцеса Марго успява да спаси няколко ранени хугеноти -протестанти, спасява съпруга си и любовника си дьо Гиз. Навън е страшно клане, а Марго ги  крие в будоара си. Майка ù, разбира се, побеснява и я наказва;  поставя също и Анри дьо Навара, съпруга ù, под домашен  арест.

          Катерина е организирала нарочно сватбата на дъщеря си с Наварския крал, водач на хугенотите в Париж, за целта си имала своя жесток сценарий. Без значение са били чувствата на дъщеря ù. Няколкото провалени брака на Марго не са я спрели от пъкления ù план. Каква майка! Дали е обичала дъщеря си или Марго е била по някакъв начин заплаха за нея? Дали защото приличала на баща си Анри, тя е събуждала някаква ненавист у Катерина? На тържеството били поканени най-видните протестанти-хугеноти, те нищо не подозирали, но във  Вартоломеевата нощ, под командата на кралицата и католическата фамилия дьо Гиз, те били изклани като пилци. Загинали хиляди; религиозните войни били възобновени отново.

         Преживяла смъртта на тримата си сина, амбициозната Катерина Медичи поставя на престола своя любимец Анри III, чиято власт била заплашена от могъщата Католическа лига, оглавявана от фамилията дьо Гиз. Животът на кралицата бил изпълнен с интриги, убийства и страх, изпепеляващ страх от смъртта, от наказанието, което следва. Астрологът на Катерина, известният Нострадамус, ù бил предсказал, че причина за смъртта ù ще бъде Сен Жермен. Катерина се оттеглила от замъка Сен Жермен, където бил роден съпругът ù и се преселила в замъка Блоа. На 5-ти януари 1589 тя поискала да се изповяда и да вземе причастие; когато попитала свещеника за името му, той ù прошепнал: ”Сен Жермен”“. Чувайки това, тя получила сърдечен удар и умряла на 69-годишна възраст.     

       Дъщеря ù Марго, за която Александър Дюма е написал „Кралица Марго” и за която има филм през 1994, където ролята на Марго се играе от Изабел Аджани, е била известна с бурните си изневери и скандали с мъжа си, Анри дьо Навара. През 1582, брат ù, кралят, я накарал да напусне двора заради лошата ù репутация. Анри, съпругът ù, едва я понасял. След неуспешен атентат, организиран от нея през 1586, Марго е била затворена от брат си Анри Трети в замъка в  Auvergne,  където прекарала  цели 18 години. През 1589 Анри Навара завзел престола на Франция като Анри Четвърти, но за да бъде приет от католиците, той си сменил религията. Самият той имал много държанки и любовници, едната-   Gabrielle d' Estrees, била негова любовница осем години и му родила четири  деца. Кралица Марго, уви, не е можела да има деца, макар да се хвърляла  от легло в легло, всичко било безуспешно. Красивата нещастна кралица започнала дълъг седемгодишен процес и получила анулиране на брака си с Анри Четвърти през 1599,  но запазила титлата си на кралица. Заживяла на левия бряг на Сена, в Hostel de la Reyne Margueritte и там написала скандалните си мемоари, в които е описала любовните истории на братята си  и съпруга си Анри. Последният се оженил втори път за една изключително красива принцеса, флорентинка, Мария Медичи, която донесла  600 000 крони  зестра на мъжа си, краля и която му родила година след това така дългоочаквания легитимен наследник на короната, бъдещия Луи Тринадесети, който години по-късно я затворил в същия прословут замък Блоа. Мария Медичи влизала в жестоки пререкания с любовниците на мъжа си и бракът ù не бил щастлив. Била слаба и красива, в първите години, но в последните заприличала на дебела нещастна жена. Мъжете са жестоки, нали? Известна любовница на мъжа ù била Хенриета Балзак, която нарочно се сближила с бившата съпруга Марго. Мемоарите на кралица Марго, които били публикувани през 1628 и не се харесали на съпруга ù, не ù попречили тя да се сдобри с него и с Мария Медичи, дори  се заела с отглеждането на децата им в замъка Блоа. Най-накрая майчинското ù чувство било удовлетворено. Колко ли сила на духа се изисква да преодолееш ревността и да приемеш факта, че децата на мъжа ти имат нужда от любов? Дали аз бих могла да направя нещо подобно? Едва ли! Моите деца са най-красивите и всички чужди деца не са ми интересни.

 

       Направихме си снимки в замъка Блоа, в библиотеката на Катерина Медичи, аз - права до шкафовете от махагон, а после седяща на спалнята ù с тъмно кафяви балдахини. Беше като в приказка. Толкова бях чакала да изживея тази приказка, в която аз да съм принцесата...

       Добре, че бяхме с колата на Алекс. Загубихме се по пътя, но стигнахме до        

замъка Chambord. Крал Франсоа Първи, бащата на крал Анри Втори е  построил замъка в средата на владението си, което било населено от сърни и глигани, през 1519. Замъкът е шедьовър на френското строителство, вплитащ  елементи от архитектурата на френските замъци и на италианския Ренесанс. Стълбището е по Leonardo da Vinci, има характерни мнобройните комини и безброй прозорци. Завършен е от Луи Четиринадесети, Кралят Слънце, през 1685.          

        Другият замък, който посетихме, беше замъкът Château de Chaumont,  бил е собственост на Катерина Медичи, която го купила една година след смъртта на съпруга си, Анри Втори. Нострадамус е бил плътно с нея по това време. Катерина убедила Диана Поатие да ù даде замъка си  Chateau de Chenonceau, вместо този замък, Château de Chaumont. Катерина решила, че е добре да не бъде съвсем жестока към своята съперница, знаем, че е била  известна с многобройните убийства, които била извършила, но в този случай тя пощадила живота на съперницата си, страхувайки се, че някой ден и нея би могла да я постигне зла участ.

      Диана Поатие е имала връзка с краля, за това пишат редица съвременни писатели, но, уви, тя също не е била единствената любовна история на Анри Втори. Диана от всички упражнявала върху Анри най-голямо влияние, но той имал и други жени, сравнително краткотрайни любови, една по-известна е с Филипа Дучи, която срещнал при военен поход в Пиемонт, от нея имал дъщеря, която изпратили във Франция и поверили на грижите на Мадам Поатие, кръстена била дори на нейното име, Диана. Дали бих била щастлива да приютя детето на любовника си? Дали бих могла? Връзката на краля Анри с Джейн Стюарт била окуражавана от Ан дьо Монморанси, която търсела начин да отстрани фаворитката му от двора, мадам Поатие поддържала тесни връзки с рода Гиз, но последната  издействала Джейн Стюарт да бъде изпратена в Шотландия, където дамата почти  веднага след това родила на краля син - бъдещият Анри д`Ангулем . От друга своя любовница Анри Втори също имал син, но не го признал, хранел съмнения относно бащинството си.

      Диана дьо Поатие запазила огромното си влиянието в двора до смъртта на краля,  1559, и участвала активно във възпитанието на бъдещите крале, децата му, но след това изпаднала в немилост. Катерина Медичи не я допуснала до смъртното ложе на краля, забранила ù появата ù̀ на погребението и я задължила да върне подарените ù от краля бижута. Диана се оттеглила в Ане, където много скоро умира, на 67-годишна възраст. Дъщеря ù̀ издигнала гробница и поставила статуята в църквата, но по време на  Революцията през 1795.  гробницата ù̀ била поругана, а останките ù - преместени в друг гроб, красивите ù някога коси, с които кралят си играел, членовете на революционния комитет си разделили за спомен. Саркофагът ù̀ бил превърнат в корито, а оловният му цокъл - използван  за отливане на куршуми. Дали, както казват суеверните, това не е било отмъщение за четвърт век задкулисни игри и интриги в двора на Анри Втори? Кой знае?

    Нещастната Диана дьо Поатие! Колко ли е копняла да застане до краля като истинска кралица? Колко ли сила се изисква да потъпчеш чувството си на жена и да приемеш факта на държанка? Била е известна като голям меценат и покровител на архитекти, художници и поети.

         Не мога да разказвам повече. Всеки трябва да види всичко сам. За мен най-важното във Франция бяха отношения ми с любимия...

© Ирен Давидофф Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
Предложения
: ??:??