19 февр. 2009 г., 12:57

Стана и Неделчо 

  Проза » Рассказы
1041 0 3
2 мин за четене

Стана и Неделчо - разказ по исторически документ
Някога отдавна, приблизително преди четири века, в едно градче живели двама души, които се обичали много. Стана и Неделчо.
Неделчо бил син на богат търговец на коприна и скъпоценности, а Стана била дъщеря на чорбаджия. Те двамата още от деца играели заедно и били неразделни. Техните бащи били много добри приятели и всеки път, докато децата играели, те си приказвали за търговия и разни други неща. Така годините минавали, а децата растяли. Един ден бащите взели решение да сгодят младите. Никой нямал нищо против. Всички били съгласни с този брак и той бил благословен.
Не след дълго бащата на Неделчо се разболял тежко и починал. Синът се видял принуден да се заеме с търговските работи на баща си. Наложило му се да замине и заживее в Пирот, защото там имал имот, оставен от баща му. Той казал на Стана да отиде с него, но тя казала, че не може, защото родителите и вече били стари хора и тя трябвало да се грижи за тях. Той не и се противопоставил и се съгласил с нея.
През 1697 година в градчето, в което живеела Стана, навлязла турска армия и потурчила цялото население. Стана първоначално не желаела да приеме мохамеданството, но я заплашили, че ще убият родителите ù, ако тя не приемела турската вяра. Така тя се видяла принудена да приеме турската вяра.
След два месеца тя пише в писмо до мъжа си, че съгрешила и приела мюсюлманството и че много съжалява. В отговор на писмото и Неделчо пише: "Гълъбице мила моя, кротка Станке, покажи, че ме обичаш и ако наистина ме обичаш, откажи се от османската вяра"
Малко след писмото на мъжа ù родителите ù умират. След тяхното погребение Стана избягала при Неделчо в Пирот. Близо четири месеца турската армия търсила Стана, защото жената на султана се е разболяла тежко и починала и той си търсел жена.
Османците разбрали от случаен човек, че Стана е заминала в Пирот при мъжа си и се е отказала от правата вяра. Това стига до слуха на султана и той издава следната заповед: Християнката Стана, жена на Неделчо, който живее в Пирот, преди време се ощастливява с приемане на мохамеданската вяра, но после се е отметнала. Кадията на Питрот я затворил, а после я освободил. Сега тя живее с Неделчо. Заповядвам: Неделчо, който живее четири месеца с ренегатката да бъде строго и за дълго затворен, а тя да бъде върната в ислямската вяра и ако откаже, да бъде затворена до смъртта си, а мъжът и да бъде затворен, докато не се поправи или до края на живота му!
Османците заминали за Пирот и след дълго търсене намират двамата и им излагат исканията на султана. Те не приемат. Стана и Неделчо биват заплашвани, пак не приемат и по искане на султана те са убити на място, а от българската общност в тяхното градче са обявени за святи хора и служат за пример на бъдещите поколения.

© Татяна Янева Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Татяна, съгласен съм с бележките и препоръките на Пер. Това е деликатна тема и наистина познанията са задължителни. Иначе някак надделяват детайлите, които снижават всички нишки на прекрасната идея. А повечето от тези детайли са излишни.
  • приемам забележката благодаря. Ще се постарая да не се повтори поздрав
  • Обърканите глаголни времена водят до объркано повествование. Започва като приказка, преминава в документален разказ, а накрая завършва набързо и претупано. Излишни подробности, а най-важното е споменато доста бегло. Предполагам, че хората са запомнили Стана и Неделчо, не защото бащите им са говорили "за търговия и разни други неща", а защото героите ти месеци наред са били измъчвани физически и психически за да се откажат от вярата си.
    Ако наблегнеш на събитията, разиграли се в пиротския затвор, ако вкараш малко драматизъм, нещата може и да се получат. Само че преди това ще трябва да прочетеш и един вагон с книги. Само задължителната литература в училище за съжаление не стига... Иначе ще продължаваш да пишеш така, както си говорят хлапетиите в училище "Той казал на Стана да отиде с него, но тя казала, че не може, защото..."
Предложения
: ??:??