19 мая 2021 г., 10:31

Старчочески възпоменания - далавера и паметници 

  Проза » Другие
392 3 3
4 мин за четене

Новоросийск е приятен, но доста елементарен като град. Улици, къщи, хора – ако си в Ростов или Симферопол, все тая е. Просто град…

Е, да де – има паметници, има интересни здания, паркове, даже цяла историческа местност. Каквито има и по другите градове. При това по-интересни.

А местността е прословутата Малая земля. Както са наричали десетки, да не кажа стотици места по време на войната. Голямата земя е около Москва, а малаята – всичко, което съветската армия държи на временната вражеска територия.

Обаче – на новоросийкага Малая земля веднъж е бил полковник Брежнев. И то баш, когато маршал Жуков го потърсил, та да се посъветва…

Сериозно – мястото е обливано с кръв. Десант, плацдарм, вкопчени в земята войници и моряци, умиращи в името на родината си.

Но… Паметниците!

Много ме дразнят гигантските паметници. Хайде, да речем – могилите при Ватерло и Лайпциг приемам. Част от пейзажа са отдавна. Както, впрочем, гигантската фигура на Родината-Майка на Мамаев курган. Вписва се в проснатата степ, логичен завършек на хълма е, знак за историята.

Но на Малая земля са изляни стотици кубици бетон, които смазват възприятието. Както, да речем, ония грозни гиганти в Брест. Или новият паметник – видях го на видео, нямам лично усещане, край Ржев.

Да, отдалеч може да са внушителни и въздействащи. Но на място… Губи се човешкото в историята и възприемането й.

Лично мнение, де – не го налагам никому. Особено на руснаците. Имат си светоусещане, паметниците го отразяват, хората или ги приемат, или подминават.

А в Ялта подобни гигантски паметници не видях. Малък, красив град. Е, плаж нямат. Или поне в наш смисъл. Камъни, лежанки – това е. Де го мекият, пеещ пясък, който сме получили дар от природата...

Тук да спомена, че в Сочи камъните са бая по-едри. И другаде е така – например, в Монако има пясък, но е доста по-едър от нашия. Но там това не е най-важното и примамващото…

В Ялта бях с конкретна цел. Електронни игри. Помните ли – Заекът пуска яйца, Вълкът ги лови с кошница. Или Заекът пуска пеперуди, Вълкът ги лови с мрежа…

Да, обаче в детския магазин нямаше. То пък какво имаше – дървени играчки, които всяко правосъдие би приело като опасни оръжия.

Огледах се отвън. Имах опит. И го видях. Седи си на оградата, заметнал антерийка /по нашенски, там – ватник/, държи играта и се забавлява.

Приближих се. Питам – продава ли я? Огледа ме, съгласи се. И на въпроса – колко, отсече: пет рубли. А в магазина игри нямаше, но етикетите стояха. И пишеше ясно: 2,50 рубли.

Бързи преговори. Две игри, десет рубли, но с батерийките и проба тук, на място.

Честен мошеник беше – съгласи се. И ми даде качествена стока. Бая години синовете си играха с тях. Че и аз – правехме рекордни постижения. Докато палците вкоченясваха…

Та – платих, прибрах, кимнахме си. Далаверата взаимно полезна, участниците доволни, милиция нямаше…

На обяд все още си играех с едната. Загледаха се спътниците ми, нападнаха ме – отде? Обикаляли, търсели, питали на нашенски руски /“Ти иди, я доду“/. Ама…

Обясних им, като натвърдих – поне три пъти!: не ходете на тълпа, една да отиде, да купи, после друга… Щото – има милиция, незаконно е…

„Да, да…“ – и побързаха да изчезнат.

Ами станало, както предположих в реалистичния си песимизъм. Видели търговеца и цялото ято големи бели птици го връхлетяло – всяка бързала да вземе за потомството си ценната електронна играчка.

Оня, разбира се, изчезнал…

Та, като се върнаха, взеха да ми предлагат по 2,50 за игра??? Обяснявам им елементарното – купил съм ги за синовете, защо да им ги давам?

Ама на жена да обясняваш колко е 2 по 2…

Та до края носех игрите в чантата. За всеки случай. Береженного Бог бережеть…

А Крим е прекрасен. И крайбрежието, и планината, и вътрешността. Какви дворци… Колко история – от времето на Потьомкин и Екатерина, през Ялтенската конференция, та до винарските изби. И съдържанието им…

Но това си е там, всеки може да отиде и сам да го види.

И сега може…

© Георги Коновски Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Благодаря, Миг, Стойчо!
    Брежнев е 4 пъти герой на СССР, един път на соцтруда, даже е получил орден "Победа", на чийто статут изобщо не отговаря.
    Сега руснаците, впрочем, говорят с носталгия за застоя. Опариха се през 90-те...
  • На времето излезе в голям тираж "Малая земля" на маршал Леонид Брежнев-генерален секретар на КПСС,председател на Комитета за отбрана, герой на СССР,герой на социалистическия труд,три пъти герой на НРБ и прочие и пр.
    А е бил началник на политическия отдел на 18 -та армия...Голям писател, лауреат на Ленинска премия. От книгата разбрах, че важен принос за спечелване на Отечествената война на Съветския съюз срещу Нацистка Германия има (едва ли не?)полковник Леонид Илич...
    Ами другите маршали?
    Тези паметници са вдигани по време на "ерата Брежнев",която сега руските историографи считат за застой!
  • Само най , най светли спомени от там и за мен! Благодаря , че ме подсети!
Предложения
: ??:??