8 июл. 2021 г., 07:25

Трендафил-втора част 

  Проза » Литературные очерки
739 7 28
1 мин за четене

    Гюла,дъщерята на Яшар-корумбаша на катуна,който имаше преди нея седем сина,най-после стана баща на момиче! Гюла се оказа единствената му дъщеря, последно дете в голямото му семейство. 

    Като всеки баща, който има нещо в повече,а друго в по-малко- ценеше и пазеше изтърсачето изкъсо,защото любовта на живота му...

    Майката на Гюла я остави едва на пет години сиротна. Гюзел беше откупена от баща й Сали-башбашията на кошничарите на юг от Балкана!

     Когато Яшар я видя на един панаир край Айтос,едва не се поболя от хубостта й!

     Шест месеца ходеше с нея в душата си на живо и  на сън!

     Дядо Асан,бащата на Яшар развърза кесията и брои двадесет звонка на бъдещият си сватанак.

     Както се казва и полага, Ахмед я пазеше,защото като баща отговаряше пред съвестта и авторитета си. Голям позор, небивал срам беше, ако дъщерята не е девствена и освен срама трябва да се връщат и парите!

     Яшар и Гюзел не създадоха подобни "казуси" и както се казва:двамата с любов заживяха сред детското си многолюдие.

     Всичко вървеше, както се казва "по мед и масло" , докато пет години след раждането на Гюла, нещо стана,нещо за което остана вечен кошмар за Яшар...Гюзел,неговата усмихната, добра и лека гургулица ,която като ходеше срещу му,сякаш не стъпваше...Гюзел се спомина от незнайна, тежка болест!

     Яшар прави-струва, даде Гюла под грижите на сестра си,която беше мома за женене, защото скоро щеше да навърши петнадесет години и по панаирите кандидатите бяха колцина.Сестра му Алтъна беше другата слабост на Яшар и сега, заради малката Гюла,все отлагаше задомяването на Алтъна.

    Алтъна,вече освен леля,закриляше сирачетата на брат си, като истинска орлица!Беше с момчетата строга,но справедливо отсъждаше:всекиму според възрастта им.А за Гюла, не-ще й дума,правеше всичко, за да не остане детето без липса и прегръдка!Приласкаваше детето, докато заспи на гръдта й.И после скришом плачеше,далеч от погледа на Бачо Яшар,за да не натъжи и прискърби неговата неутешимо наранена душа...

 

      

© Стойчо Станев Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Благодаря, Мария!
  • Продължавам да следя с все същия интерес, Стойчо!😃
  • Много увлекателно разказваш, Стойчо!
  • Благодаря за коментара и оценката, Дочка!
  • Топло и по човешки светло тече мисълта ти. Ще чакам продължението.
  • Благодаря за коментара и оценката, Младен!
    На времето(когато дядо Станьо е имал мелница)циганските катуни са отсядали до чифлика. За да не крадат от селото дядо им е давал брашно, яйца, колел е агне и сядал при водачите им на пазарлък с гуляй. За дареното от дядо те се отплащали с това което произвеждат;железари(демирджии),кошничари,калайджии и прочие.
  • Много сладкодумен разказвач си, Стойчо!
    Благодаря за удоволствието!
  • Благодаря за поощрението, Иван!
    Силвия,не мога да бъда чак толкова словоохотлив...
    Все пак, не са необходими тиради!🤗
  • Стойчо, забравих да ти кажа, че чакам да светнеш прожекторите и видя в детайли главните герои. Нетърпелива съм. И ако може по-словоохотливо, нямам страх от думи.
  • Много хубав разказ! Поздравления, Стойчо!
  • Благодаря за коментара и оценката,Зигфрид!👍
    Благодаря, ИнаКалина!
    Нещо като "Ромео и Жулиета"от Верона,но моите са от Roma!😉
  • Гюла, Алтъна.. цветно е, въпреки болките, като в живота. Нататък!
  • И аз ще следя! Много интересно разказваш, Стойчо!
  • Е,дует "Ритон" знаят, защо...
    Поздравления за въпроса, Харпун!
  • Джалма ми дойде на акъла Стойчо,що така?незнам.Поздрав.
  • Благодаря ви, Приятели!💗💗💗💗💗
  • Прекрасно!
  • Следвам.
  • Интересно! Рядко се срещат разкази за живота и традициите на ромската общност. Ще следя!
  • И аз следя с интерес.
    Благословена седмица за теб и твоето семейство!
  • Много увлекателно разказваш, Стойчо!
  • 💕!!!
  • Благодаря, Силвия!
    Понякога пиша нещата си през плач...
    Макар, повече да изпитвам неудобство, че съм емоционален...
    "Абе, мъж,пък като л..но на дъжд!"
    Но винаги съм трогнат и го правя с любов!
    Благодаря за високата оценка!
  • Следя, Стойчо. Поздрави.
  • Благодаря за коментара и оценката, Надежда!
    Благодаря, Миночка!
    Все пак животът е достатъчно осмислен има ли в пустинята оазис за душата на бедуина!
  • Стойчо, вкара ме в трепетно очакване на продължението!
  • Следя, с интерес.
Предложения
: ??:??