30 апр. 2012 г., 01:06

В пъзела на невежеството 

  Проза » Другие
779 0 0
1 мин за четене

                                            В пъзела на невежеството.

 

                                                         Памфлет.

 

               ... "Като заваля, та цяла неделя..." Имаше го някъде написано в съвременната българска литература. А в по-съвременната трябва да се напише: Като се разприказваха, та вече две години глаголствуват. За  "диверТификацията" на доставките на енергоносители... Та да не сме енергозависими от една само държава. И без да се конкретизира, то е ясно, че тая държава е Русия. Под "ДиверТификация", говорещите разбират "разнообразяване" на доставчика на енергоносители. И понеже българската дума ни простее, а и защото предпочитаме чуждиците, някога русизмите, сега западните езици, избрахме си чужда дума. Повтаря я и мало и голямо. и учено и просто, стотици пъти и рядко някой се досеща да я изрече правилно -"ДиверСификация"!

Повтарят я политици, депутати, вицепремиери и премиер и никой не обръща внимание,че подмяната на една само буква "С" със "Т", променя смисъла на думата до глупост .

               Не ми е работата да се занимавам с това, което пиша, защото не съм нито езиковед, нито литератор. Инженер съм. И ако греша, нека ме коригират специалистите лингвисти.

               В музиката има понятие "ДиверТименто". Очевидно от езика на гнездото на музиката - Италия. Това означава забавно, развлекателно.

               В испанския език "diverTimiento" означава развлечение, забавление, а глаголът "DiverTir" - забавлявам, развличам. За нашия случай приляга глагола "DiverSificar"  - разнообразявам и прилагателното "DiverSo" - различен, разнообразен.

               В английския език "DiverSe" (дайвъъс) също значи различен, разнообразен,

а "DiverT"(дайвъът) - развлекателен.

               Правилната дума, която поголовно бърка и мало и голямо, и учено и просто "ДиверСификация" е подменена с неправилната "ДиверТификация"

               В Парламента продължават лютите  дебати между управляващото

мнозинство и "градивната" опозиция с много злоба и плюнки.  Проблемът

"диверсификация" на вноса на енергоносители още не е решен, но е на лице пълна "дивертификация" (забавление, развлечение) от словоблудство. А "братската прегръдка" продължава да ни задушава.

               "Тъп, но упорит", написала даскалицата в характеристиката на един от учениците. За да го похвали! Дали това не важи и за нашата политическа ЕНТЕЛЕгенция? Карай да е весело! Алегро виваче!

 

 

© Петър Петров Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
Предложения
: ??:??