18.11.2023 г., 19:17 ч.

Анализ на глава 3 „За душата“ 

  Есета
323 0 4
2 мин за четене

Основните теми, които засяга Аристотел в глава 3, са свързани с функциите на сетивата, сетивните органи, обекта, който е възприеман, и как помежду си те прехвърлят част от своите способности при възприемането на общи качества в наблюдавания обект. Първата подтема разглежда въпроса за съответствието между даден сетивен орган и рефлектиращото въздействие от обекта, който притежава качества, които съответстват на съответния орган. Тук се появява и тезата, че ние възприемаме всичко, което е качество на осезаемото, тъй като то съдържа в себе си предпоставката да бъде „хванато“ от възприемащия орган, но ако не уловим / усетим дадено възприятие, то причината ще е липсата на съответния сетивен орган, тъй като само благодарение на него, ние възприемаме даденото като осезаемо качество на дадено тяло.

Другият засегнат проблем или втората подтема е способността на даден сетивен орган да възприема отделни качества на възприемания обект, ако този орган се състои от елементите, от които е изграден обектът. Осезанието се спряга за основно сетиво, с което долавяме характеристики (външни) чрез допир. Ако възприемаме качества не чрез т.нар. допир или докосване, то ние възприемаме качества чрез други прости тела, като за пример са дадени въздух и водата (възприемаме ги с органи, които ги съдържат в устройството си).

Третата подтема въвежда идеята, че даден сетивен орган, изграден от 2 или повече елемента, съответно възприема 2 или повече сетивни качества. Това се доказва с примера, че обонятелният орган е съставен и от въздух, и от вода, следователно той ще възприема две качества, отговарящи на двата елемента.

Проблем се явява елементът огън, който или ще липсва в сетивните органи, или ще се намира във всички тях, тъй като топлината е основна предпоставка за възприемането на телата, предметите около нас, от което възниква противоречието, че нещо, което липсва в отделните места като единица, се възприема като единство в мнозинството органи. Оттук следва изводът, че основна съставка и характеристика на органа е съдържащите се в него въздух и вода, а не способност за саморефлексия (възприемане на осезаемото у субекта).

Следващата подтеза засяга идеята за възприемането на общите свойства на нещата не чрез отделен орган, а смесвайки способностите на различните видове органи. По този начин се постига единство, своеобразна хармония, при която всяко сетиво допринася към общото чрез съвпадението им в една крайна точка, при която получаваме информация за цялата характеристика на обекта.

 

© Dfdvd dsvsdvsdv Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Виж сега, Акеми. Платон го хока, щото смята, че душата се преражда, понеже е бил на Андромеда и после се е преродил на Земята. Обаче, аз се замислих по философските твърдения на Аристотел, че различните живи същества имат качествено различни способности, които предполагат различни по вид души и ми се ще да запитам мо0, какви души вижда в сайта и въобще вижда ли души тука?
    Всъщност трябва да вижда, щото всичко живо, според Аристотел има някаква душа, но пък идва въпросът, колко живи неща има във виртуалната реалност на сайта.
    Очаквам нейният "Анализ за душите в Сайта"... Не знам, в коя глава го пише.
  • Ама вие от Андромеда и творчеството на Аристотел ли познавате? Много се прочуло това момче... А навремето Платон го хокаше, че не е достатъчно старателен ученик. Добър анализ.
  • Философ и опростен изказ не са съвместими. И аз идвам от Андромеда всъщност. :D
  • mo0nshin3, името, което ползваш ми звучи сякаш си от планетата Архимедия или от астероида Мо 0.
    Прочетох това, което си написала и останах възхитен.
    Дори Томас Ман няма толкова дълги изречения. Сигурно в четвърта глава от "За душата"на Аристотел, анализът ще е с по-кратки изречения и по опростен изказ, за да разберем, че всяко живо същество има душа.
Предложения
: ??:??