„По време на криза се инвестира в изкуство, злато и диаманти”. Интересно изказване, което прочетох наскоро. За последните две няма място за съмнение, но за първото, мога да се замисля – и не само аз. Като се има предвид, че от доста време сме в криза, не съм забелязала особено да се инвестира в изкуство. Или дори и да има опити, в крайна сметка често се оказват провалени.
Когато откриха „Форум” в ж. к. Тракия, на последния етаж, освен всичко останало (различни заведения, детски център и т.н.), имаше книжарница и към нея – галерия – в обособена зала. Защо описвам всичко това? Често ходим там, семейно. Имам дъщеричка на година и половина и мястото е подходящо за игра. Бях много очарована, когато, още в началото на посещенията ни, любимото място на детето беше книжарницата и особено галерията. Водеше ме дотам и искаше да разглеждаме картини; аз й ги описвах, разказвах й ги, а тя искаше все повече да гледа. Може би става въпрос за чисто детско любопитство. Но това не е ли също начин да възпитаваме у децата си любов и желание за красивото в живота и изкуството?!
Така беше до скоро. Докато отделиха галерията със стена. И сложиха там две... билярдни маси! Картините, основно пейзажи, продължават да са там. Но достъпът е ограничен от въпросните съоръжения. Вече не гледаме изкуство. Предполагам, че скоро няма да има платна. Или ще бъдат заменени с подходящи „украси”... В съседство има арт кафе, което странно би се съчетало с билярда. Единствената връзка вероятно ще е печалбата... финансовата.
Съгласна съм, че всеки търси печалба. Но къде отива всичко онова, което ни носи духовното удовлетворение, духовната печалба? А нима всички съществуващи галерии са на печалба? И колко време трябва да мине, за да потръгне? Тази не беше голяма. Беше по-скоро като част от цялостната обстановка - на арт кафето и книжарницата. Не съм в бизнеса, но за да си позволи човек галерия, може би трябва да има други сериозни доходи. А галериите да са в известна степен с цел меценатство. Но едва ли това е реалността?!
Не всеки може да си купи картина - има много хора, които ценят, но нямат средства. По-голямо ми е съжалението, че много от тези, които имат възможности или не ценят и не обръщат внимание на всичко това, или просто... позират. Но ако картините са само за колекционери и богаташи, които могат да си ги позволят, няма смисъл да се излагат в галерии, където и "простосмъртните" могат да се насладят на красивото. Има други начини за търговия, нали?
Картините все още висят на стените... губещи и незабелязвани!!!
април 2009 г
© Мария Петрова-Йордано Всички права запазени
Поздрави за есето!