18.11.2018 г., 20:09 ч.

Аз и Ние 

  Есета
1351 5 42
2 мин за четене

   Толкова много време, спрямо човешкия живот! 29 години! 29 интересни години! Интересни е синоним на трудни, на грешни, на пропилени години! Поне, в нашия случай. Не граматически.

  За пореден път народът е на по улиците. Гневен! Желаещ промяна! Ние, Народът, Суверенът, не сме доволни от живота си! Не сме доволни, защото не можем да си покрием нуждите, а те стават все по-скъпи! Не сме доволни от обидното, пенебрежително отношение на избраните към нас. Все пак, ние им плащаме, за да ни гарантират възможно на-висок жизнен стандарт, спокойствие и предвидимост във финансов и обществен план. Вместо това ножицата бедни богати е прекалено, твърде прекалено отворена, има твърде много хора, изпаднали от обществото, твърде много хора, отказващи да се впишат в него и да си поемат отговорностите. Твърде много публични средства незнайно как станаха частни. Твърде много насилие има по улиците, в малките населени места. По тези проблеми всички са съгласни. Търпението свърши! Хората, по-смелите, по ангажираните социално са на улиците. Блокират важни места от пътната мрежа. Но не са малко и тия, които искат да живеят ден за ден. Ако протестите успеят, ще е и за тях. Но да не им пречат! Те си имат лични планове! В тях няма протест! Той им пречи! И те влизат в конфликт с протестиращите, които са загърбили личните си планове и са излезли в студа, рискувайки да отнесат полицейска палка, арест, или да бъдат принудени да подпишат, че няма да пречат на другите да си живеят живота! И се изправят Аз срещу Ние! За пореден път! И аз имам въпроси. И към едните, и към другите. Към тези, които не искат да илизат от зоната си на комфорт... Когато някое решение ви засяга пряко и ви изкарва от релсите, искате ли останалите да ви подкрепят? Защо трябва да го направят, след като вие не просто отказвате подкрепа, а и ги осъждате? А,че ще ви се наложи да скочите съм сигурна! Такава е политиката у нас! Всичко за сметка на гражданите! Без значение дали те могат да понесат, или не! Към протестиращите... Прави сте! За всичко сте прави! Но! Представете си, че успеете! Вероятно ще успеете! А после? Рестарт! Пак същото! Защото на политическият терен са едни и същи! Нямаме механизъм за контрол върху решенията на Парламента, върху разхода на публичните средства, върху политиките за доходите, сигурността, образование, здравеопазване, социализиране на слабите, болните, правилното прилагане на законите... За това и вече няколко рестарта не водят до обществена промяна. Има някои личностни промени, но това не е важно за държавата. Една държава е толкова силна, колкото най-слабите ѝ граждани! Толкова богата и реализирана, колкото най- неспособните да се реализират! Не средно аритметично само на един показател! Оказва се, че България е много бедна, защото около 2 милиона живеят под линията на бедност макар средно аритметично средната заплата да е над хиляда лева! Гражданите са зле реализирани, защото, въпреки относително ниската безработица, около милион работят за 500-600 лева! Масовият пенсионер получава до 300 лева! В същото време, около 400 хиляди не искат да работят! Всички искат по-добър живот! Питам: как да го постигнем? Разполагаме с тия политици, които гледат на държавните ресурси като на баница, която трябва да изядат, този народ и тези проблеми! Питам: какво предлагат? Какви решения виждат?

© Маргарита Ангелова Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • 😆
  • Ех, Марги! Как да не се ядосва после човек, като се случват такива неща! Така и не мога да разбера с плиткия си ум, сигурно, защо има такива хора, като тези, които хакват нечии пощи или профили.
    Не - не си лош човек! Дори само написването на въпросите каква си, автоматично те изключва от това определение. А всеки има право, понякога да "изригне" и напише позицията си, така, както ти го правиш в произведенията си, но не съм видяла нищо обидно в редовете ти. Прегръщам те!
  • Благодаря ти, Гюлче! Искам да попитам всички, които са чели, четат и коментират мои неща: аз какъв човек съм? Търсещ конфронтация? Сеещ омраза и насилие? Извинявай, че питам след твоя пост! Няма скрит смисъл, или лошо отношение. Взимам повод. Всички свои неща съм постнала във фейсбук. Коментирала съм протестите. И предишните, и сегашните. Коментирала съм скандалните изказвания и крайните решения, които се предлагат в парламента. В моя стил, който всички познавате. И... Някой се уплашил! Поръчал заличаване на профила ми. От мое име! Профилът ми е закрит. Аз съм уведомена, че заявката ми е изпълнена. Ако заявката не е моя, да го заявя с моя снимка! Защо? Фактът, че е изпратена такава заявка от мое име, не е ли показател за моята уязвимост? Защо трябва да им изпратя и снимка? А, може би и копие от лична карта? Ако този коментар изглежда скандален за модераторите, съгласна съм да го изтрият. Само него. Изключително ценно ми е участието в този сайт. За мен е чест да съм с вас!
  • Много хуманна позиция си изразила! Въздействащ патос със силна социална ангажираност, поставящ много актуални въпроси! Поздравления, Марги!
  • В това е проблема! Всичко си е по старому! Защото нищо от това, с което разполагаме не се е променило качествено! За това и съм завършила с въпрос. Много опасен въпрос! Някои се уплашиха, че мога да получа отговор. Благодаря, Стойчо!
  • И все се бунтуваме срещу неправдата, но колко"бунтари"забравиха да се върнат поне в мислите си,там където бяха!?Не искам да си спомням колко надежди изтляха в ретроградна пепел!
    Маргарита, поздрави за нещо смислено което си написала, но нещо да се е променило след факлите на протеста, когато горяха хора?!
    Нещо да се е променило след като Босия заложи живота си срещу корупцията?!
  • Приятели, въпреки че работя на две места и не ми стига времето, ще пусна едно късо разказче, провокирано от коментарите по това есе. Не обещавам изящество, но в него ще има примери, които карат хората да излязат от релси.
  • ,,Патриот е, душа дава за наука и свобОда,
    но не своята душа братя, а душата на народа!"

    Петре, лесно е, да задоволяваш егото си в чужбина и да насъскваш хората да леят кръв, а ти какво направи по въпроса? И аз не ти вярвам! Валя, остави го, не си струва, да се хабиш!
  • Маргарита, хубаво есе. Нещо практично? Ами да започнем с премахване на плоския данък, може би, дето нашата любима социалистическа партия въведе и после да въведем подходящ прогресивен такъв. Ето една стъпка. В България има най-голяма разлика между бедни и богати в ЕС, но това се получава след данъците. А управляващите се опитват после да напълнят хазната с косвени данъци, които удрят обикновените хора. Но кой ще го въведе този прогресивен данък? "Новите леви"? Ха! Коментарите за хората източващи хазната чрез ТЕЛК и други социално слаби ми се вижда като прах в очите от управляващите. Когато хората обедняват ще намерят начин да имамят и държавата пък и повече корупция ще има.
  • Позволи ми да се усъмня във всяка дума, която казваш. Не, не ти вярвам. Категоричо. Колкото за произведението, аз си казах думата и неслучайно постнах наистина добър анализ. А иначе - за внушената вина, ще ти препоръчам едно "червено" списание - Понеделник, брой 9-10, то, макар и "червено", публикува добри статии, в този брой за Шведския социализъм - прочети и ще разбереш, защо, въпреки че е кралство, Швеция има непоклатима социалносправедлива система. Повече чети, повече. Не само Славейков, то това с мършата вече се изхаби от употреба.
  • Да, готов съм. Нямах време да прочета анализа, ще го направя при първа възможност. Само един съвет - приятелски: личната си неприязън към мен можеш да я изразиш на лични, нападките срещу моята личност нямат голямо значение за мен, понеже не те познавам, нито ти мен, а тук коментираме произведението на Марги. Благодаря.
  • Петре, прочети анализа, който постнах, и не говори глупости. ЧЕТИ, ГРАМОТЕН СИ.
    Кръв ще се лее? Чия кръв? Ти готов ли си да се жертваш, заставайки зад това, което сега се опитваш да ми внушиш????
  • Да, Валя, наясно съм. Знам, че като излезе полицията, да не говорим за спецчастите и армията на улицата става страшно. Там милост няма, изпълняват се заповеди. Но времето е такова, че само крайни мерки ще помогнат. Между другото, точно на това разчитат управляващите: че и този път ще им се размине и ще успеят да ни разединят и обезкуражат отново, за да могат необезпокоявани да продължат да крадат. Не ние, а те трябва да се променят. Или по-добре - да си отидат. Но няма да стане доброволно. Всъщност открай време се опитват да ни внушат,ч е ние сами сме си виновни за хала, на който сме. Но не е така. Ние сме народ, а не мърша, да ме извинява Славейков. Докато сме заедно...
  • Кое е справедливо и кое не? Да се върнем на Лукойл,. Справедливо ли е да е монополист? Справедливо ли е да не внася грам данък печалба в хазната на държавата при положение че ние сме абсолютните потребители? Справедливо ли е да лъжем системата и да се радваме, че сме минали метър?

    Между другото ето един много добър анализ на случващото се. Само чепрочетете го ВНИМАТЕЛНО.

    https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7158358?fbclid=IwAR150A7Vogyv_V6On0At-62zSx6jaMU_VKJD1KCygBkrk3mR-w8qbUigfNg
  • Валя, отклонения има и винаги е имало! Много дразнещи! Но за тях плащат съвестните. Справедливо ли е?
  • Марги, отговарям ти конкретно: и аз не знам как става, но корупцията сами си я подхранваме.
    До ден-днешен ми е необяснимо мизерстващи пенсионерки да хвърлят хиляди през балкона, мизерстващи хора да карат, па макар и трошки, да пият, да пушат и само да се оплакват.
    Не може с купени книжки да караш по пътищата и после да ги обвиняваш.
    Не може с купени дипломи да си учител, лекар, инженер и да застрашаваш живота на другите
    Не може държавата да ти е постоянно виновна, за това, че те е мързяло да учиш да се квалифицираш и за това, че си ползвал интернета само за игри, а не за да се образоваш и научиш нещо повече. Цъка-цъка-цъка - на смартфоните, на таблетите, на лаптопите - имаш достъп до цялата световна информационна система, до цялото световно културно наследство, а си играеш.

    Започнах с новопостроената градинка на
  • Валя, мила, погледни на нещата обективно. Моля те. Не знам как са се уредили. Аз имам 6 сериозни диагнози и не съм минавала ТЕЛК. Мижело да ме оперират! Но помагам на хора, които са минали и то честно! Парите им не стигат до никъде! Ти покрай плявата гориш зърното. Кръв не иска никой, но може и да се стигне до кръв. Провокациите не бяха грешка. Те целяха бунт.
  • Около мен е пълно с приятели, които се хвалят, че срещу 1000 лв са си уредили пенсионране по болест. Така България става лидер по пенсионери по болест. Да си дойдем на думата - социалната система не е дойна крава, от която всеки да цица и да се радва на придобивки, защото пълненето става от данъците на работещите - аз например я пълня. Съпругът ми също. Обаче нас никой не ни пита, когато имаме проблем - например операция на скъсания менискус на детето, която струваше 1000 лв,. откъде ги взимаме. Фокусът се измества. Акцентът става друг. От едната страна голяма част от "народа" се опитва да прецака системата. От другата страна сме ние - дето не се надскачаме и се опитваме да се справим.
    Знаеш ли колко е безработицата в момента?

    Петре, кръв ли искаш? Това ли е? Наясно ли си за какво говориш??????
  • Няма да е лесно, Валя, ще има кръв. Никой не иска това, но няма друг начин. Всички останали начини са изчерпани.
  • Горите, до като ги имаше, си вършеха работата. А, аз имам проблем с писането. Не ми дава корекции таблета. Исках да ти кажа, че примката се затяга по всички теми! Вече не се диша!
  • Марги, пак повтарям - пешак съм и ползвам градския транспорт. И стигам много често по-бързо, отколкото с кола. В колата се водят максимум двама души - какво става с околната среда, със замърсяването на въдуха?
  • Валя, моля да ми простиш, че отговарям вместо Иржи. Това не значи, че тя не може да ти отговори. Не знам защо си се концентрирала върху колите. Цената на горивата не е основният, нито единствен проблем. Да! Цената е важна. Самият факт за огромното ѝ намаление говори колко е била надценена. Колата не е лукс в днешно време. Тя пести време, а то е пари. Българите са бедни, за това карат стари коли. Автопарка ни е на 15-20 и повече години. И изведнъж, любимите ни избраници, които благосклонно наблюдаваха изсичането на горите, решиха да чистят въздуха, като утроят данъка на старите коли, а войната по пътищата да борят с утрояване, дори - учетворяване на гражданската отговорност. Това са проблемите на шофьорите, които никак не са малко. Тия важни плащания се оказват по-скъпи от самия автомобил! Да поговорим за отношението на министрите към недоволните. Горанов: ще си плащате увеличения данък! Не е голям! (Перефразирам). Симеонов и неговият колега Петров за майките на деца с увреждания...
  • Петре, ти под дулото на пистолет ли ходиш на избори, м? А ходиш ли? Щото ако си от ония, дето ги мързи да ходят, понеже статуквото еди какво си нали прочее, да ти отговоря - НЕ СТАВА.
    Спящият народ все някой го "СЪБУЖДА" - 2013 г го събуждаха с едни сметки за електричество, сега с цените на горивата, абе той народът все събуден и все заспива.
    Пак питам - защо така събуденият народ не провежда протестите си пред Централата на Лукойл, нали от цените на горивата тръгна "събуждането"? Компания, която работи постоянно "на загуба" и не внася нито лев в българската хазна. И знаете ли кой я притежава?
  • Нищо не предлагат. Страх ги е от гнева народен и се крият като мишки.
    Не се заблуждавайте, че нещата ще се оправят от самосебе си. Няма. Цените на горивата са само повод. Предстои преразпределение на богатствата, ако вече не се е случило... А народът...както обикновено...да го...
    Управляващите престъпници - в затвора. Свободни избори и нови хора в управлението. Така мисля аз. Но ще има полицейско насилие и кръв. Тези няма да си отидат без бой, а и контролират репресивната машина: полиция, армия, съд.
  • Браво, Валя!
  • Иржи, за щастие съм майка на 16-годишен. Учи в СМГ, тренира карате, шампион е. И НЕ мисли да забягва в чужбина. Иска да си търси попришето тук. При това вярва, че е възможно.
    Аз съм пешак. Ползвам градския транспорт, откакто се помня. И мога точно да видя развитието му. За това говоря. Не може някой да твърди, че мизерства, но да не слиза от колата си - това са данъци, поддръжка, бензин.

    Апропо, защо така събуденият народ не провежда протестите си пред Централата на Лукойл, нали от цените на горивата тръгна "събуждането"? Компания, която работи постоянно "на загуба" и не внася нито лев в българската хазна. И знаете ли кой я притежава?
  • Че има нещо сбъркано в ценностната система, има, но не е това, за което говориш. То е друга тема и мога да те оборя аргументирано. Но, темата е друга. Иржи, благодаря, че прочете и коментира. Не мисля, че вносен тиран би ни свършил работа. Трябва ни нов договор. С нови клаузи и гаранции, че ще се спазва. Но... тук има една непредолима дупка! Как да стигнем до обсъждане и сключване на такъв? Имам впредвид мирно и законно! Не виждам как!
  • Есето ти,Марги, е чудесно,провокира и към размисли.А ние това най-добре правим-размишляваме,критикуваме,възмущаваме се,чакаме някой да ни даде акъл-как?А защо не се поучим от борбените съседи-гърци,както и от всичси бивши соцдържави!Как ще страдат от носталгя едни унгарци или чехи като направиха действителност,каквато ги удоволетворява.Робство има и сега,Георги,,но от по-жестоки "братя",които само ни нареждат какво да правим и глобяват...и нищо даром!Затова много хора се спасяват с бягство от Родината.А трябва ли да "внесем" един Фердинанд,защото не вярваме на никоя партия и лидер?Със сигурност имаме наши!Но трябва да престанем да се боричкаме за власт и да цари неразбирателство!...Тъжно е,наистина,но младите прегърнаха "хаоса",а те трябва да са водещата сила!В тях е надеждата!
  • Нищо не става изведнъж. Затова ти дадох пример с градинката. А метрото, което строят до нас, потвърждава думите ми. Няма счупен договор. И да те попитам - как мизерстващите не се отказват да карат колите си, не се отказват от цигарите и прочее. Нещо е сбъркано тотално в ценностната система на народ, който притежава най-много недвижима собственост на глава от населението в Европа.
  • Благодаря за коментара, Валя! Права си за вандализма! Но не за него става дума, а за държавата, като институция и народа, като суверен. Две страни със сключен договор. Суверенът плаща за определени неща, между които и да няма вандализъм, а държавата изпълнява. Суверенът плаща скъпо и прескъпо, но държавата? Коя част от ангажиментите изпълни? Протестите, според мен, са основателни. Но, не виждам продължението след успеха им. Не виждам кой и как би организирал държавата така, че да си изпълни добре ангажиментите!
  • Виж, твърде стандартно е това мислене - не сме доволни, щото.
    Обаче - гледам хубавата градинка на Княжево, която построиха това лято, със система за напояване на цветните лехи и прочее красоти. Нещо, което естествено е дошло от нашите данъци. Но се питам - в кой момент нашите тийнейджъри ще изпаднат в малоумна е уфория и ще я потрошат? Както сториха с красивите пейки в парка на Овча купел до банята. Или като ония, които отрязаха младите фиданки, посадени по околовръстното. И кой е виновен? Кога сивата икономика ще бъда ликвидирана, защото в момента тя носи ползи някому, но не на на. А може би и на нас. Радваме се, че прецакваме държавата.
    Друго мислене трябва, друго. За да тръгнат нещата. А инак - на нас българите все някой друг ни е виновен.
    Не поставям оценка.
    Всъщност бях на зимните протести срещу Орешарски. Помниш ли колко продължиха? И знам колко масови бяха.

    НИЕ трябва да се променим. НИЕ трябва да работим.
  • Носталгията се предава през поколенията. Държавата се обира ударно! Вече и на зелено! И Моисей не се е явил на сцената... Та, не знам дали ще тръгнем към спасение и до тогава ще има ли какво да спасяваме...
  • Минали са само 30 години... Много сме, които помним робството и затова не стават нещата... На новия Мойсей (при съвременни условия) ще му са необходими най-малко около 70 години да води племето из пустинята, за да няма помнещи робството...
  • А толкова ми се искаше да има решение!
  • Умишлено липсва - няма какво да се направи, за огромно съжаление. В такава ситуация, като българската в момента, задачата за подобряване е нерешима задача - няма условия, най-вече сред нас, хората. Дали да се примирим ли? И да се примирим, и да се борим - математиката е безпощадна - нерешимите задачи са такива априори и апостериори. Затова са и нерешими. Съжалявам.
  • Абсолютно съм съгласна с коментара ти. Липсва само една точка в него. Какво и как да направим, за да променим нещата?
  • 1. Средната работа заплата е такъв показател за болната икономика, какъвто е средната температура на болницата за състоянието на болните там, т.е. никакъв!
    2. Отвратителният български капитализъм е див, безогледен, безпощаден и манифестира самоубийството на нацията защото е в и от ръцете и "умовете" на някои, не знам какви, колкото и те да се наричат елит.
    3. Т.н. "социализъм" и "социалисти" са същите като горните, сърбахме им попарата десетилетия, няма защо още.
    4. Либерализмът, "глобализмът" (каквото и да значи това безподобие) и т.н. свободна и либерална пазарна икономика са изобретения и инструменти на шепа чудовища да лапат и държат останалите на скотско ниво. Измисленият т.н. "финансов капитал" е една от най-големите беди на човечеството, това е нелечимата засега чума на човечеството, защото истински капитал, т.е. богатство (за повечето) е само наличието на веществени продукти, произведени от хората и които са достъпни за повечето хора, а не превъртането и врътките с пари...
  • Съгласна? Как да стане, обаче? От цялото си сърце го искам и не знам как!
  • Никоя партия не заслужава да управлява. Никой от тези, които грабеха и се подиграваха с народа, не трябва да бъде на свобода! Пълна промяна.
  • Благодаря ви, Лини и Ачи! Отворих да видя дали е одобрено и гледам - два коментара. Важни! Много грешни избори направихме! Макар предварително да бяхме запознавани с програмите, те после не се изпълняваха. Така че, не знам следващият избор как да го направя. Убедих се, че властта развращава. Няма значение дали е финансова, икономическа, или силова. За нас извращенията стигат до уродливост. Това още повече затруднява избора ми. И, макар на пръв поглед разединеният ни народ да има една обща цел: да заживеят добре, представите за това са различни. Пътищата, за постигане са различни. И пак сме до никъде. Към днешна дата съм объркана и обезверена относно изборите. А, не искам нова версия на досегашните управления.
  • Подкрепям!
    Копнея с цялото си същество ПРОМЯНА
    и една по-справедлива и жива България.
  • Браво, Маргарита! Подкрепям те и всички, които излязоха на протест. Ако не бяха го направили - застраховките 1000 лева щяха да са факт. И не само това своеволие, но и още други. Лесно е да налагаш високи налози,когато в джоба ти не дрънкат само стотинки за бонбонки, а са платинени карти. Бих добавила само, че ние избираме като народ и като си избираме, то нека да следим какво вършат нашите "лидери". Наскоро попаднах на един филм, в който историята доста наподобява съдбата на народа ни, а накрая на филма имаше изписано това - "Истинският лидер гради общество, което няма нужда от лидери." Така и не разбрах кой го е казал, но в него за мен се крие смисълът,какво трябва да прави един избран от народа депутат. Поздравления!
Предложения
: ??:??