2.11.2014 г., 17:25 ч.  

Четиво за лаици - как да издадем сами книга 

  Есета » Други
1731 0 1
4 мин за четене

 

Преди време в блога си пуснах два постинга със съдържание, което даваше насоки на авторите как да издадат сами книга. Реших, че ще е интересно да запозная и откровенци с някои тайни от занаята, за да им вдъхна кураж по пътя на издаването.

На въпроса "Мога ли да издам книга" отговарям директно

Ами можете. Често авторите се притесняват, че няма да могат да се справят или че печатът струвал много скъпо. Май е време да се разбият тия митове.
Има няколко прости и основни правила, които трябва да спазите.
1. Форматът на вашата книжка е добре да бъде или А4, или А5.
Обяснявам:
А4 е листът хартия, който слагате в принтера. Той е с размер 210х297 мм. Първият размер винаги обозначава ширината на основата на листа. Така можете да се ориентирате дали вашият лист е портретно или пейзажно обърнат. Ако сгънете листа и го завъртите на 90 градуса, ще получите формат А5 - 148.5х210 мм
2. Броят на страниците задължително трябва да се дели на 4. В по-добрия случай на 8, а в най-добрия случай на 16. Обяснявам:
Най-обикновеното захващане на страниците в една книжка е тетрадното шиене - две метални телчета. С една дума телбод - отворете една тетрадка и вижте - сгънатият лист е с 4 страници. Ако обаче вашата книжка е с обем повече от 84 страници, тогава е препоръчително захващането да бъде с лепене.
3. Какви видове закрепване имаме
- с две метални телчета
- лепено
- шито и лепено
- спирала
Първите два вида са най-често използваните за обикновени и с не много голям обем книги.
4. Хартия. Ако ще издавате стихове, разкази или друг вид литература, обикновено една офсетова хартия с грамаж 80 гр би свършила чудесна работа за тялото. За корицата подходяща е 250 гр мат.
5. За художествени албуми, за книжки с фотографии или графики е хубаво да използвате малко по-плътна матова хартия в порядъка на 135 гр. За сравнение - плакатите се печатат на 150 гр хартия.
6. Не се хвърляйте на гланцовата хартия - нейните преимущества са, че мастилата върху нея съхнат по-бързо, но ефектът върху матовата е по-добър.
В София, а в страната вече има достатъчно фирми за дигитален печат, които предлагат малки тиражи и на добри цени - Bulged, Jpoint, Idprint, Printbg.
7. Как да подадете запитване към такава фирма - почти всички имат онлайн услуги. Вашето запитване трябва да изглежда по следния начин

Здравейте,
искам цена за отпечатване на 150 (200 или 300) броя книжки със следните параметри:

Формат А4 (А5)
Тяло: 56 страници (128 страници)
Хартия: 80 гр. офсет

Печат: (ако ще е само черно) 1+1 (това означава че от двете страни на листа печатате черно)
            (ако ще е цветно) 4+4

Корица: 4 страници
Хартия: 250 гр. мат
Печат: 4+0 (това означава цветна първа и четвърта корица, без печат на втора и трета)
Закрепване: две метални телчета
(лепено)

Тъй като с това е свързана основната ми дейност, ще ви дам за пример една книжка, която изработих съвсем наскоро.
За 150 броя книжка А5, с 48 страници тяло, печат и на тялото, на корицата в черен цвят, цената излезе 200 лв.
Май не е толкова много, нали.
Нататък ще поговорим за ISBN-а и за това как не е нужна специализирана програма за изработването на изходния файл, който да подадете в печатница. Несъмнено ще спомена и пробилите си път онлайн книжарници, където процедурата е опростена, но по мое мнение там има други рискове.
В следващия постинг ще ви дам още допълнителни и интересни съвети.

 

© Валентина Йотова Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Вале, чест ти прави, че споделяш това с хората от сайта. В тези оскъдни времена повечето от нас не могат да си позволят луксозни издания, но поне нещо прилично може да се направи по въпроса. Хубаво е, че даваш тези насоки. Инак по големите издателства е рязане на глави - от кръста. Хубав ден ти желая. И благодаря от сърце!
Предложения
: ??:??