12.01.2013 г., 20:17 ч.

Да "видиш" свободата 

  Есета » Ученически
3261 0 6
2 мин за четене

                Свобода - 1. възможност отделният субект да проявява собствената си воля; 2. липса на ограничения от обществено-политически или друг характер. Това са значенията на свободата според тълковния речник. А според един "прост, но събуден" българин - чисто и просто - свободата, това е "българското". "Така той наричаше свободна България" ...

             В нашето славно и изпълнено с трудности минало, много български ханове и царе са се борили за нашата скромна, но велика България. Много хора са дали живота си, защото са "видяли" свободата и са я поискали... За да сме свободни ние днес. Свободни да гледаме с широко затворени очи, ограничавайки се в рамките на собственото си съществуване. Вече 135 години следосвобожденската действителност е същата както и по времето на дядо Йоцо. "В грижите на всекидневния живот не се вижда(ше) нищо ново... Все същите хора, все същите страсти, неволи и сиромашия, както и преди." И ужасно много боли да гледаш как хората са забравили свободата си и националните ни герои, сещайки се за тях само при честване на годишнини от смъртта им, как всеки робува на шефа си, на дадена институция, норми, дори на собствените си предразсъдъци. Никой не вижда свободата си, тъй като я е приел за даденост... Просто защото не е той човекът, който се е борил за нея.
           Неосъзнавайки, че в днешно време сме поробени от различни материални и не до там материални неща, ние безспирно сме се запътили към познатата ни врата и с завъртането на ключа нищо друго не ни интересува. Дори да липсват възрожденските огради, ние си имаме алуминиеви щори, които изтриват апатичната действителност зад тях. "Слепци с очи."... Това за жалост е обществото ни днес.

               За да ВИДИМ наистина свободата си, ние трябва да поискаме да я видим. Но за начало трябва да излезнем от затворения цикъл на ежедневието ни, защото да се ограничиш духовно, затваряйки сетивата си, е много по-страшно от физическата слепота. А някой от нас пробвал ли е да затвори очите си и да се потопи в мъртвия и тъмен свят на незрящите? Или не. За какво ни е като ние също сме загубили това си сетивно възприятие - да виждаме. Ние също като Темида сме избързали да си превържем и без това затворените си очи. Защо се е стигнало до тук ли? "Балканът пази своите тайни. "
               Ако дядо Йоцо беше свидетел на нашата действителност, едва ли щеше да каже, че му трябват очите. Къде щеше да открие българското? В някой текст на поп-фолк песен? В някоя от социалните мрежи, където новото ни поколение използва латиница и няма никаква представа за правописните норми на родния ни език...? Сигурно и за нас щеше да си каже, че ние сме слепите, а той - виждащият. И няма да бъде далеч от истината... А колко права е била лисицата, казала на малкия принц, че "същественото е невидимо за очите." Ние като хора на XXI век все още не можем да стигнем до това прозрение. Поне докато не пожелаем да "видим" свободата си... Тогава и ние ще станем свободни... - "ще ни кажат това"...

© Антония Цветанова Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • И ти.. че току виж си се обезверил.
  • О, мерси. Много подходящо точно в тоя момент,seriously. Чак не мога да спра да ти отговарям.
  • Да, тук си прав. Такава съм. :d Но останах с впечатление, че просто ги избягваш. Както и да е казах. Няма в какво да се убеждаваме. Безсмислена война.
  • Не, не ми отговори, но както и да е. Вярвам, че има някаква сила, но това не е невидим човек, живеещ там горе. Нито пък мен ме бòли за теб. Така че, приятен живот.
  • Хаха, добре. Ти ще кажеш какво познавам и какво не. Не случайно по философия има отделен дял, назован Бог, в който учим за християнството, вярващи или не. Напълно съм наясно, че не мога да наложа моето мнение на когото и да е, но и ти не го прави. Не съм до такава степен безбожна, интересувам се и чета за различните религии, защото всеки човек трябва да има някаква представа, дори и само за обща култура. Колкото до всички тези обяснения за църкви и тн., които, извинявай, не изчетох до края.. Нито ти можеш да си сигурен, че има Господ, нито аз - че Го няма. Мисля, че спорът е безсмислен и не си в правото си да ме наричаш НЕРАЗБИРАЩА, първо, защото не ме познаваш и второ - заради собствените си предрасъдъци и вяра, която се опитваш да ми наложиш и да ми "отвориш очите." Това няма как да стане. Иначе благодаря ти, че избегна половината ми въпроси. Продължавай да си вярваш, чувствай се свободен, имай си несломим дух - лично т-в-о-й избор. Не го налагай и на мен, ако обичаш. Не само християните могат да се нарекат "добри хора". Това зависи изцяло от човек, както и всяко негово действие. Не мисля, че има някой, който следи всяка секунда от живота ни. Така че, не се пали n have a nice day ^^
  • Под "съществено" имам предвид моралните ценности на всеки човек, които понякога хората забравят. Да вярвам или не е мой избор. И не, Ботев не е богохулник, той отрича църковния Бог, а не Бога, съществуващ във всеки човек, защото смята, че църквата манипулира хората. Той издига образа на един бог, който помага в духовното израстване на човека, а не служи като инструмент за неговото закрепостяване. Ако ти не си наясно, можеш да прочетеш "Моята молитва" - ("О, мой боже, правий боже! НЕ ТИ, що си в небесата, а ти, що си в мене, боже - мен в сърцето и в душата..." А и точно той, както Левски и Паисий са едни от хората, надраснали времето си, що се отнася до действителността преди Освобождението. Точно тази действителност, точно този "мъртъв свят коварен" в който хората са се примирили и отказали от своите човешки права. (А бедният роб търпи, и ние без срам без урок, броиме време, откак е в хомот нашата шия, откак окови влачи народа, броим, и с вяра в туй скотско племе, чакаме и ний ред за свобода!" От това е недоволството на Ботев, от разминаването между дела и думи, което той показва "В механата" като изгражда образа на псевдо-патриотите. Как можеш да кажеш, че е антибългарин след като той е един от малкото, както казах, опитали се да събудят народа, привикнал да е роб. Той, Левски и много други български революционери опитали се да внушат, че действената,активната, А НЕ пасивната добродетел е в основата на истинското християнство. Ти като си толкова ревностен християнин, отговори ми защо църквата е убивала велики учени? Не пише ли в Библията НЕ убивай? Защо е имало Инквизиция-това което са правили нали не е редно-убиване и мъчение на хората? Ако те ударят по едната буза, едва ли ще обърнеш и другата.. Да не говорим, че доста хора, наричащи себе си "християнин" не са чели библията.. Ами иконите, поставяни на едно ниво с Христос? Чудодейните икони, моя грешка. Това не е ли идеолопоклонничество? Ами щом Бог обича толкова много децата си, защо ги е изгонил от вкъщи (Рая?) Защо ви изоставя в трудните моменти? Или важи дежурното оправдание "Бог ни праща изпитания, за да види колко сме силни" ? Защо Бог е създал изкушението след като не е искал Адам и Ева да бъдат изкушени? Ако има Ад, то тогава защо толкова милиони хора страдат и живеят в нищета? Те за какво са наказани? Да не говорим, че поповете са едни от най-корумпираните в държавата. Всички пари, давани за дарения на църквата, отиват на новата кола на попа.. Не съм ли права? Да, вярно е, че по време на робството точно вярвата е крепяла хората, но не тази, която е в момента.. Защото в днешно време е доста изкривена представата за християнство, ценности и тн. А това, което ми цитира относно Ботев и Левски откъде си сигурен, че е вярно? Тогава защо толкова много хора обезсмъртяват техния подвиг и ги нареждат след най-големите имена на световната история? Освен това, точно тук намесвам Вазов с разказа си "Дядо Йоцо гледа", който е искал да покаже, че следосвобожденската действителност е същата както и по времето на робството. Хората са достигнали свободата си, но светът в който живеят не се е променил.
Предложения
: ??:??