22.09.2020 г., 20:51 ч.

Дигитална трансформация 

  Есета » Граждански
1245 0 9
4 мин за четене

 

Услугите на държавната администрация непрекъснато се усъвършенстват, в т.ч. процесът на дигитална транформация. Публично достъпният регистър към интегрираната информационна система на административните структури в Република България „демонстрира“ стремежа  на общинските, областните и специализираните органи да прецизират обслужването на гражданите и бизнеса. Пълното обхващане на тези услуги  и установяването на необходимостта от административна намеса е функция на доброто взаимодействие на държавната администрация с гражданското общество.

Държавна агенция „Електронно управление“ провежда всяка година обучения и практики в насока подобряване на качеството на предоставяните публични услуги. Българският законодател обновява нормативните актове, свързани с въвеждането на нови технологии в администрацията. По този начин се постига недопускане на конфликтогенност в процеса на взаимодействие на гражданите с изискванията на държавните органи.

От друга страна, право на всеки гражданин на Република България е да конструира по свой начин участието си в гражданското общество, включително в контрола на публичните системи. Демонстрирането на ангажираност на всички участници в електронната комуникация е част от ефективното взаимодействие в публичния сектор.

Дигиталната трансформация  дава възможност да се постигне икономия. Споделянето на ресурси в администрацията не е самоцел на държавните органи по управление, а елемент от активното развитие на публичния сектор. Включването на гражданите в процеса на развитие на административните услуги чрез въвеждане на все повече съвременни технологични средства дава възможност за двустранно подобряване на административните режими. От една страна, електронизацията в публичния сектор улеснява извършването на законовите процедури. От друга страна, дигиталната транформация осигурява по-голяма достъпност на гражданите до административните структури.

Приближаването на  публичните ресурси  до гражданите и бизнеса дава възможност за съсредоточаване на съвместните усилия за постигане на достатъчна коректност и пълнота с цел избягване на проблеми при трансформацията на волята на административния орган в ефективни действия. Процесът на дигитална трансформация осигурява достъп до данни и публични ресурси без да нарушава законовите изисквания, както за тяхното съхранение /в т.ч. по Закона за класифицираната информация/, така и за разрешаването тяхното използване.

Данни, информация, носители на информация, документи!!! Дигиталната транформация не е само част от бъдещето в публичния сектор, тя е реално действащ механизъм за обновяване на услугите в администрацията. Промяната се случва непрекъснато. Доказателство за това е приетата през 2016 г. Национална стратегия  за киберсигурност „Кибер устойчива България 2020“, която очертава процесите от развитие на базова информационна сигурност до развито информационно общество, способно да устои както на кибер атаки, така и да покаже самоконтрол при обновяването на устойчивите характеристики на административните режими за подобряване на взаимодействието и трайните резултати.

Квантовата комуникация, сензориката и управлението на риска чрез интелигентни системи са все още в полето на научните изследвания в Центровете по компетентност по европейски програми за развитие на информационните технологии. Въпреки това Европейската комисия и НАТО определят този род комуникация заедно с роботиката като хипертехнологии на ХХI в. с голям потенциал за развитие в много аспекти. Три института към Българска академия на науките, четири университета и една НПО са включени в този проект на национално ниво.

Голямо предизвикателство е извършването на насрещни проверки за установяване на несъответствия на предоставени лични данни. Оправомощените държавни органи не предоставят пряко услуги на гражданите и бизнеса, но спомагат за изготвяне на становища, решения, разрешения, одобряване на проекти в сферата на държавната администрация. Добрите практики дават възможност да бъдат избегнати случаи на нерегистрирани чужди лица, по-лесно установяване на липсващи ползватели при телефонни комуникации, получаване на данни за престъпни схеми и данни за лица, експлоатиращи по нелегален начин материални, информациони и др. публични ресурси.

Дигиталната транформация осигурява по-лесен достъп до административните услуги. В много случаи общински органи и специализирани териториални структури имат ограничен достъп за граждани и специфично работно време. Информация за получаваните услуги може да се получи единствено чрез лична среща с длъжностно лице. По този начин се ограничава активността на гражданското общество, а сферата на администрацията се лишава от своята прозрачност, коректност, обективност и стремеж към трайно установяване на връзка с потребителите на публичните услуги. За да бъде преодоляно нарушаването на взаимодействието между гражданите и публичния сектор, трябва да се развият дигиталните умения на администрацията според възможностите предлагани на национално ниво.

 

 

 

© Мария Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Не исках да звучи поне самовлюбено... Благодаря, Безжичен.
  • Предният коментар е много несериозен.
  • Безжичен, всеки архив изисква своите регулярни задължения, а ако няма интерес към него... За да не се превърне в място за храна за биологичното издръжливи на химически терапии "същества"...
  • Видях един текст с много (основните) верни тези. Но стилът е напълно чиновнически, от сорта на изразяването на "администрацията" и повтаря всеизвестни неща. И, да! Това не е есе. По-скоро дидактичен (поучителен) материал. Затова не ми харесва. Но изразените вътре неща явно са от автор, който е наясно с материята и може би, биха могли да бъдат полезни някому - това е положителното, предимство на материала.
    Чисто професионално - да, цифровизацията на процедурите е добро нещо. Но всеки документ от голяма важност (например сега практика, а след години - история) би трябвало да може да се архивира. И да, има прекрасни електронни технологии за архивиране. И да, те се ползват! Но нека задам един реторичен въпрос - как сега би могло да се използва архивирано наследство на 8" дискети? Някои хора дори не са чували за тях! И записвани много ценни документи. Никак! Затова има места където хартията е безценна, стига правилно да се оцени кога, къде, как и на какво да се прави такъв архив.
  • Благодаря за мненията г-н Станев и г-н Димитров. Правилата се променят.
  • На мен ми харесва написаното.
    Но къде е електронното правителство?!
    От 2001 година започна създаването му...
    Къде е обслужването на едно гише?
    Излиза, че пожеланията са повече от действителното дигитално пространство...
  • "Дигиталната транформация осигурява по-лесен достъп до административните услуги." Предполагам не е лесно да се дигитализира цялата съществуваща към момента база данни...
    Но пък няма друг избор.
    Хубав текст, по-скоро е технически очерк, но есето е достатъчно разтегливо като жанр, тъй че може да мине и за есе.
    Малко са тежки за четене изреченията обаче. Наистина, темата предполага конкретност, но ако се използват по-кратки изречения, мисля, че ще се и чете по-лесно.
    Поздрави!
  • Г-н Каменов, радвам се, че Ви бетонирах с този документ без да Ви изморя. Затова написах това есе, защото няма излишни стъпки към модернизирането. Поздрави.
  • Написано е точно като документ. Не обичам и почти никога не го правя, да пиша отрицателни коментари, но тук... е, винаги има изключения...
    Всъщност нищо не разбрах. Е, не е точно така, но толкова скучен текст не стимулира, а бетонира умствените процеси. Съжалявам.
    И само да допълня - напук на всякакви технологии и иновации, бюрократичнит апарат си остава едно ходене по мъките и туй си е. На теория, казаното звучи чудесно, но...
    Е, няма смисъл от повече, казах си мнението.
    Съжалявам, че е отрицателно, но пък е абсолютно честно!
Предложения
: ??:??