22.08.2007 г., 1:21 ч.

Днес сайтът не е същият 

  Есета
2081 1 17
5 мин за четене
 

Днес сайтът не е същият


Не зная дали това е есе, или просто размисли на лист хартия. Не зная и дали мястото му е тук. Но сега - няколко дни след урагана от скверни слова, който премина през страниците на сайта, се чуствам длъжен като част от това голямо семейство, да кажа няколко думи за случилото се. Още повече, че когато днес отворих сайта, се оказа, че той вече не е същият!

Става дума за статията "РОМАНЪТ "ПОД ИГОТО" В КОНТЕКСТА НА ЕВРОПЕЙСКОТО  КУЛТУРНО РАЗВИТИЕ"(спазен е оригиналния правопис). Тази статия и по-точно последвалите коментари, ругатни и обиди се оказаха капката, която преля чашата на търпението у редактори и обикновени потребители на сайта към  едно лице. За участниците и свидетелите на скандала името на лицето е известно, останалите ще го познаят по репликата му, превърната в запазена марка "Двойката ти е от мен!" Не искам да споменавам името му, ще го наричам "Вие знаете кой". Главната буква е заради уважението ми към Вас, драги автори, а не защото неговото име го заслужава. За много от "откровенците" улисани в розовата немара на поезия, живопис, фотография, този скандал остана нечут. Може би така е по-добре, особено за по-младите! Как да отговориш на невярващия потрес на една тинейджърка, че най-долни обиди излизат от устата на индивид, който има претенциите да създава част от културата на този народ?!...

Искам да разкажа за първия ми допир с "Вие знаете кой".  Какъв ти допир?! То си беше жив сблъсък. Кратък, остър, но сблъсък. Та реших преди няколко месеца да пусна на тази Terra inkognita, каквато все още беше за мен "Откровения", няколко непретенциозни хайку с цел разузнавателен маньовър. Часовоите в лицето на "Вие знаете кой" обаче бдяха на поста си. Уж небрежно ми беше направена забележка за правописна грешка в текста и за неразбираемо заглавие. В заглавието имаше виц, който, ако човек има чувство за хумор, го усеща, а ако няма... то съжалявам, но не съм аз  виновният! Правописна грешка също нямаше. "Вие знаете кой" го знаеше много добре, но иди доказвай после, че не си го редактирал и че нямаш сестра! Просто някой беше решил да ме срита овреме публично и да покаже кой командва парада тук. За човек, видял две и двеста в живота и възпитан в по-други ценности от ритания по кокалчетата, избрах пътя на диалога. Написах му писмо, да не го излагам пред аудиторията, в което му направих комплимент за творчеството и му обясних, че леко се е пообъркал в мнението си относно моя правопис. Отговорът беше някаква неухоприятна реплика и забрана да пиша повече на мейла му! Не че се бях затичал да се сприятелявам точно със същество като  него! Всъщност този сблъсък ме амбицира да  пусна леката кавалерия в сайта. Дали  срещу нея "Вие знаете кой" не можа да намери сили за противодействие, не зная, но ме остави на мира и продължи безмислените си битки с достолепни ветерани и "пъпчиви тинейджърки" (негов цитат). Защо ви разказвам тази история? Причините са две. Първата - да покажа, че с него по-скоро не се понасяме, отколкото харесваме. И втората - защото многото история с култови и не толкова култови реплики на "Вие знаете кой" бе изтрита с един замах от администраторите на сайта. Ако един начинаещ млад поет сега попадне на неговото име, той няма дори да подозира какъв човек се крие зад това име. Историята, добра или лоша, трябва да се помни! Никой не задрасква Хитлер и Сталин от хрониките. Мисля, че изтриването на "Вие знаете кой" е грешка. С него админите му направиха страхотна услуга. "Вие знаете кой" сега е чист като новородено. Чист като двумесечния си сайт, в който са допускани само клакьори, в който всичко е недокоснато от "просташките" слова на плебса, а само божествения полъх на "Вие знаете кой" се носи на фона на Адажио от Албинони. Вече се питам, дали пък целият този скандал, на който станахме свидетели, не е търсен преднамерено и дали бягството не е било старателно подготвяно?... Само че сега просто не е бягство. Той е принесен в жертва, той е мъченик, той е дисидент! Страхотно за една творческа автибиография, нали? Неразбран и прокуден.

"Откровения" е сайт за лично творчество. Не мога да не споделя впечатленията си за  творчеството на "Вие знаете кой". Стиховете му определено докосват душата и сърцето на четящия. Вярвам, че дори хората, с които е имал най-тежки и изтощителни сблъсъци, ще го признаят. Може би беше редно  изборът за изтриването на стиховете му да бъде лично негов... Понякога става така, че в следствие на различни патологични промени човекът и творецът са две коренно различни личности. И на мен ми звучи невероятно, че човек, способен да напише такива строфи, изрича с лекотата на водач на товарен файтон скверни слова... но е факт. Приемам го, както приемам един Стоичков. Отличен професионалист и много, много лош човек. Това не пречи головете му да останат в историята на българския футбол, нали? С нашия човек са си лика-прилика. И както понякога си гледам и си припомням златните голове на единия, така бих желал да виждам тук и най-доброто от другия. Когато си купя книга със стихове, чия е тя? На автора им? На издателството? Или може би моя? Стиховете са си на автора, хартията и мастилото са на издателството, но чувствата, магията и удоволствието са изцяло мои. Ние сме три страни в триъгълник и никоя не може без другите две. В случая сайтът е издателството, но принципът е същият! И тук автори, сайт и читатели са страните на триъгълник, който просто няма да съществува като фигура, ако някой бъде заличен...

 Някои ще кажат "Рониш крокодилски сълзи, ако толкова ти е домъчняло за него, ей го къде е сайта му!" Става въпрос за друго. Древните са казали "Казаното отлита, написаното остава". За добро или за лошо "Вие знаете кой" беше част от този сайт. Някои негови творби, добри или лоши, са писани специално за тук. Недопустимо е с лека ръка да се тегли черта на историята. Ако той е история, поне за това място, то ние оставаме!  Ще дойдат и други. Трябва да помним историята и да не повтаряме грешките! Зная, че винаги ще има безскрупулни и арогантни хора. Някои от тях ще убиват съседите си заради торбичка боклук, други ще живеят във футболни палати за милиони, но ще псуват род и Родина, трети просто ще се лутат между комплексите си и маниите си за величие и целият свят ще им бъде винаги крив... Но къде сме ние? И дали сме по-добри, щом с лека ръка можем да изтрием  Словото?...

Въпроси, въпроси... Днес сайтът просто не е същият...


© Пер Перикон Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Аз мисля, че има и няколко млади хора /на 15 години /, с претенции за велика компетентност и безцеримонност, да критикуват, без да осъзнават, че им липсва зрялост. Мисля, че трябва да се приемат някои правила. Ако нещо не ти харесва в някое произведение, не чети произведението. Ако не ти харесва някой автор, не чети този автор. Ако критикуваш яростно някого, има две възможности: или си много над тази личност и да му търсиш цаката е дребнавост, или не го разбираш, а тогава нямаш моралното право да го критикуваш.
  • Аз обаче се чудя кой ли ще запълни създадения вакуум.
  • Пер, аз съм съгласен с всичко, което си изложил, дори написах коментар под въпросната творба на "Вие знаете кой", помолих да не я изтриват, за да видят всички. Тук естествено би възникнал въпрос: Какво да видят?
    Според мен, трябваше да видят как един(пак според мен) добър автор, утолявайки нарцисизма си, се самоунищожава.
    Разбирам и администраторите. Бил съм и все още съм от тяхната страна на бариерата в друг подобен сайт.
    Ако сложа на един кантар произведенията на Вие знаете кой и убийството на млади автори(след време могат да се развият до уникални)с неговите коментари(бих казал с даскалски маниер от средновековието) лично аз, предпочитам сегашното състояние на сайта.
    Нищо лично. Имал съм и положителни и отрицателни коментари от него, но на мен той, няма как да ми окаже влияние, докато на едно 12 или 13 годишно дете, което подтикнато от болка или щастие, прави първите си опити и ги споделя тук, направиш коментар в стил Вие знаете кой, неговия първи опит може да се окаже и последен. Дарбата в него, която го е накарала да пропише, няма да има възможност да се развива. Това според мен вече е убийство.
    Демокрацията по принцип е свобода, но само по принцип. И в нея има закони, които трябва да се спазват, но основния е: - да правиш всичко каквото искаш, стига да не пречиш на другите.
  • Благодаря на всички ви за мненията! Очевидно облекчението ви е в пъти по-голямо от носталгията по красивите му стихове. Разбирам ви!
  • Дано не се наложи аз да цитирам писма...
    Аз съм над дребномислието, нямам време за интриги, напоследък нямам време да чета дори любимите си автори. С нетърпение очаквам съботната вечер да ги напрегръщам всичките!
    Ако нещо се случва, то е трябвало да се случи!
  • Перперикон, аз ще бъда кратка, за това само ще цитирам Деси:
    " Обичам в мислите и душата ми да е чисто!!!
    Бягам от всякакви сквернословия и низши духом лица!!!
    Каквито, убедихме се, има и тук" !!!

    С уважение: Петинка67
    / като допълнение мога да цитирам писма като тези до vesi_lina, но... всичко вече е зад мен!/
  • Перперикон, моите уважения към вечно будната ти съвест и талант!!!
    Помниш, надявам се как ми беше казал, на едно друго място..., няма да цитирам, а ще перифразирам думите ти..." Красиво, розово място, където всички се обичат, говорят си мили неща...и т.н" Сещаш се, нали?! Аз, тогава ти отговорих, че не е така!!! Убедил си се, вече сам! Няма такива места в живота, единствено може би ги има в съзнанието и мислите на хората, включая себе си в това число! Обичам в мислите и душата ми да е чисто!!! Бягам от всякакви сквернословия и низши духом лица!!! Каквито убедихме се, има и тук!!

    С уважение: Десислава
  • Koлко добре си го казал Перперикон!
    "Само че сега просто не е бягство. Той е принесен в жертва, той е мъченик, той е дисидент! Страхотно за една творческа автибиография, нали? Неразбран и прокуден."
    А сайта вчера и днес празнува!
    Наздраве и от мен!
  • Усещането за чистота в сайта е неоспоримо!
    "Вие знаете кой", не се спира, дори и за миг!
    Това е коментар от днес в друг сайт:
    от: писателче e-mail:
    " В един друг сайт ти казах, че си НЕ-запомнена. Пак ти го казвам- ще си останеш такава."


    Съответно, колкото и да не исках, се наложи да му отговоря.
    "от: nezabravima e-mail:
    Пиши, пиши... малко човече. Нали занеш, има една приказка: "Един човек не чувства срам от грешките, които е допуснал, а от унижението, че те са станали достояние на хората!!!"

    Повярвайте ми...
    Бедните духом, не заслужават уважение, а най- малко моето!
    Не съжалявам, нито за написаните произведения, нито за личноста-" писателче"!!!

    Поздрав, Перперикон!
    Моите уважения към таланта ти, но с това твое мнение, ще си позволя да не се съглася!

    Усмивки, за всички Откровенци!
  • Поздрави, Пер! Хареса ми как пишеш. Относно проблема, засегнат в есето ти мога да кажа само едно- "Вие знаете кой" си го заслужи, просто си го просеше от много време насам. И да, сайтът наистина вече не е същият. Усеща се онова приятелско чувство, безкрайната топлина и неугасващата светлина на творчеството...творчеството на всички нас, творчеството, което не бива да бъде почернено по пошлия начин на "Вие знаете кой". Сърдечни поздрави на всички!!!
  • Съгласен съм с коментарите. Ние не сме изгорили книгите му. Стихосбирките му съществуват, а това е Интернет - може да ги публикува на колкото си иска други места.
    Колкото до историята - единствената поука от нея е, че не всеки, който се кръсти е светец. Останалата история е за червена точка, ако говорим за възпитанието на подрастващите.
  • И се радвам за което!!!
  • Да, наистина сайтът не е същият!
    И сливиците, и апендиксът са създадени от природата. Но когато се възпалят, ги отстраняваме, не ги оставяме да ни убият, нали?
    Като правило доброто е някак самотно, злите сили лесно се обединяват. Днес съм някак щастлива, защото видях тук хора, обединени срещу злото и успели в това.
    Колкото до историята - не се притеснявайте, ше се появи някой нов Вие знаете кой. Те винаги се появяват!
    Но днес имаме почивен ден. Днес сайтът е екологично чист.
  • Да сайта не е същият!
    Но той си е!
    Позволявам си да копна нещо от един друг сайт в който публикувам
    ...........................................................
    от: писателче e-mail:
    Ако не знаех, че си мръсница-щях да ти сваля шапка. Но сега...единствеино бих се изплюл по теб. Това е.
    публикувано на: 21.08.2007

    * * *

    Това е коментарър му!
    И знаеш ли защо съм мръсница?
    Защото спрях да зачитам човешките му качества.
    Те това е!
  • Първо ти стискам ръката Пер,имаш страхотно творчество!!!Прочетох доста от творбите ти ,досега съм ги пропуснала май,но ще наваксам!!!
    Относно есето ти наистина много може да се изпише като коментари под него,въпросния господин винаги ме е изумявал как може да пише такива стойностни творби ,а да ръси такива ругатни ,нещо не се връзва образа ??!!Можеби се има за по велик и талантлив от останалите докоснат от божията ръка??едва ли не.....Творбите му може и да са изтрити от тук ,но те си остават негови ,той винаги може да си ги публикува в други сайтове,дано си вземе поука от всичкото това .Аз аплодирам админите ,че си вършат добре работата и спазват правилата никой неможе да бъде унизяван системно с причина или без,тук не е съд .Тук всеки си излива радоста ,болката..преживяната емоция!!!
    Доста добре си изказал мнението си с което съм почти съгласна ,но нека невиним администраторите ,всеки си носи последствията от действията.Браво за гледната ти точка това показва ,че ти си един добър човек ,който нетаи в себеси омраза...продължавай в същия дух!!!Пожелавам ти много творчески успехи!!!
  • Когато бях на 25 години тръгнах по психиатри, невролози, психолози...на 25! Те ми казваха: " Махнете дразнителя!" А дразнителя беше свекър ми. Трябваше да го убия ли, за да оживея. Ако можех да го изтрия, както сега в сайта, щях с лека ръка да го направя, за да оцелея. Нека си пише, нека го четат, но нека не трови атмосферата в къщурката ни. Защо ли днес настроението е толкова ведро?! И е весело, весело?! Кой каквото сам си направи...каквото си е надробил...и т.н. Законите и правилата са за всички! Не обичам да коментирам хора, които ги няма. Коментирам есето ти и съм съгласна, че сайтът не е същият. И точно такъв трябва да бъде! Чист и спретнат, за да ни е хубаво да влизаме в него!!!
  • да, сайтът не е същият. но в този сайт има правила. има и хора. и когато някой неколкократно и системно не спазва тези правила и обижда хората, бива наказван. постепенно. постЕпенно. това беше последното наказание. и лично аз не изпитвам грам вина и угризение за това. с цялото ми уважение към написаното от теб, перперикон.
Предложения
: ??:??