6.02.2024 г., 23:59 ч.

Един Бог – Три Личности – Бог Любов (православие 4 dummies) 

  Есета » Философски, Други
898 0 83
7 мин за четене

В предната тема разгледах логиката на това защо Бог е Личност, а не просто някаква неопределена енергия и сила. Днес съм решил да разгледам каква е логиката на това Бог да бъде Троица. Може да звучи малко странно и объркващо – уж Един Бог, а всъщност Три Личности, които са в Едно и са неразделни! Как това е възможно?!

 

Не искам да навлизам в дълбока богословска догматика и подробности, които макар и верни е твърде вероятно да останат неразбрани. Понеже според православното учение човекът е създаден по Божи Образ и стремящ се към Подобие на Бога, то логиката на Троицата ще се опитам да бъде обяснена в голяма степен като изхождам от човешкото.

 

И така – коя е тази сила способна да обедини един човек с друг човек? И коя сила разединява най-силно един човек от друг? Това определено са любовта и омразата! Неслучайно се казва – Бог е Любов! Колкото повече чиста любов изпитваш към някого, толкова повече това разединение между теб и другия се стопява и изчезва. Искаш този човек да бъде покрай теб, мислиш за него, загрижен си и го чувстваш като част от себе си, сякаш сте едно. Докато ако изпитваш омраза към някого – не искаш да го виждаш, не искаш да говориш с него, изобщо си склонен да прекратиш всякакво общуване, защото не можеш да го понасяш и това създава голяма дистанция между двамата – не искаш да имате нищо общо. Така че любовта и омразата са способни да обединяват и разединяват, да приближават и отдалечават.

 

Но защо още човешкото съществуване предполага Троичен Бог? Защото между Трите Личности в Троицата има непрестанно взаимодействие и общение. Както знаем хората сме социални животни. Ако Бог беше една Личност, тогава всеки човек подобно на този бог щеше да бъде самодостатъчен и нямаше да има нужда от други хора. Щеше да бъде затворен в самия себе си, отделна единица, индивид, но не и личност. Защото личността изявява себе си в общението с някой друг. Ако Бог не беше три Личности, а само една Личност – тогава хората реално нямаше да имаме никаква нужда един от друг. Всеки щеше да се интересува само от неговия собствен свят и толкоз. Или поне, щяхме да се чувстваме по-отделени от другите и тогава любовта и омразата при взаимодействието ни с хората нямаше да ни действат с такава голяма сила.

 

Оттук ми се иска да поясня и още нещо в което православието твърдо учи и вярва – човечеството е всъщност едно цяло. Божествената природа е едно цяло, но и човешката природа също е едно цяло, макар всяка отделна човешка личност да има своята уникалност. Предназначено е да бъдем всички хора едно цяло и то без да губим своята индивидуалност. Затова имаме общо начало в Адам. Ева е създадена от реброто на Адам неслучайно, а с идеята целият човешки род да има едно начало. Но човечеството може да изпълни предназначението си да бъде едно само ако се научим на чиста и неподправена любов помежду си и към Бог, в Чиято любов можем да бъдем обединени. В православието има един пасаж от Библията, който се нарича „Химн на любовта“ и където се описва важността на любовта и какво представлява чистата, неопетнена, евангелска любов:

 

„Любовта е дълготърпелива, пълна с благост, любовта не завижда, любовта се не превъзнася, не се гордее, не безчинствува, не дири своето, не се сърди, зло не мисли, на неправда се не радва, а се радва на истина; всичко извинява, на всичко вярва, на всичко се надява, всичко претърпява. Любовта никога не отпада!“


 

Любовта е една от основите в Православието и няма как да е иначе, когато Бог е Любов и призванието на хората също е да бъдат част от тази Божествена любов. Неслучайно и Христос заявява, че в тия думи се съдържа всичко необходимо за спасението на човешката душа: "Възлюби Господа, Бога твоего, от всичкото си сърце, и от всичката си душа, и с всичката си сила, и с всичкия си разум, и ближния си като себе си".


 

Защото любовта ни съединява с Бог, но ни съединява и с другите! Ето защо трябва да се стремим и да полагаме усилия според възможностите си да обичаме Бог и ближния. Но православния християнин колкото и странно да звучи, трябва да обича не само най-близките си, не само тия към които тая топли чувства, но дори да се стреми да обича враговете си: “Обичайте враговете си, благославяйте ония, които ви проклинат, добро правете на ония, които ви мразят, и молете се за ония, които ви обиждат и гонят”.


 

Следователно дали някой е различен от вас по пол, вероизповедание, етническа принадлежност, или пък ви пакости – един православен християнин винаги трябва да се стреми да изпитва любов към всички, дори да са му неприятни и да му е трудно да го направи. Все пак всички сме деца на Бог и всички имаме общ произход чрез тялото на Адам. Всички сме братя и сестри, обаче всички толкова сме се съсредоточили върху материалния свят, върху науката, собственото ограничено мислене, върху отстояване на егото и гордостта, върху това да бъдем силни и неуязвими ...че сме стигнали много далече от това разбиране и от желанието да се стремим да имаме евангелска любов помежду си.


 

Бог е Любов и няма как православието да учи на нещо друго освен на чиста, евангелска любов. Ако някой учи на нещо друго, значи няма много общо с православието освен само на думи. Но „вяра без дела е мъртва“, т.е. само със знаене нищо не се постига, а трябва и някакво старание в тази посока. И не говоря за пращане на въздушни сърчица (със сключени пръсти) както сега е модерно и пращане на въздушни целувки, а да сме способни от време на време да пренебрегнем себе си заради другия, да не го използваме или да искаме да го прецакаме, макар да имаме подобен шанс.


 

Наблегнах доста на Любовта, но освен нея и Общението ...отношенията между Личностите в Троицата са още и отношения на пълна Свобода. Затова и ние имаме свободна воля и можем да избираме дали да приемем или отхвърлим Бог, дали да Го следваме или не. Пък и любовта предполага свобода – да отговориш на чувствата и любовта на другия със собственото желание и доброволно. Ако я нямаше свободата, любовта щеше да бъде само в кавички, по-скоро щеше да изглежда като вид насилие. Съвършената любов предполага пълна свобода, затова Бог не ни насилва и не ни натрапва Себе Си и поради тази причина на много хора им се струва, че Бог стои някъде там много далеч в небесата и не се интересува и вълнува от човека. А истината е, че просто се крие, за да не ни наруши свободата и чака да направим необходимата крачка към Него преди да ни се разкрие.


 

Като обобщение – Бог е Троица – Три Личности (Бог Отец, Бог Син, Свети Дух) в Една Божествена Природа и Един Бог въпреки трите личности. Отношенията в Троицата са отношения на любов, свобода и общение помежду им. Човешките отношения също би следвало да са такива, защото сме създадени по образа на Троицата и сме призвани към подобие с Нея. Т.е. хората също сме едно цяло колкото, макар нашето привидно различие и индивидуалност.


 

п.п. Вероятно можеше и по-добре да пиша, но понеже всички искат по-конкретна тема за Православие и се наложи леко да пришпоря работата си. Малко е странно, но като в някои филми се получава дето викат – имаш 1 месец да измислиш роман и да го напишеш, за да има какво да продаваме :) Искаше ми се няколко дни да има да помисля и редактирам евентуално написаното, но каквото такова. Дано да се разбира връзката на Троицата и човечеството създадено по Образа на Троицата...

© Кух Пън Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Троица

    ти
    аз
    и Бог
    с нас

    Така ми звучи.
  • Благодаря, радвам се, че ти харесва Все пак не е като общуването при пазаруването или нещо подобно
  • "Общение" ми хареса - не е като общуване (или още по-зле - комуникация).
  • Да, възможно е да звучи така и вероятно в мен е проблема Не съм твърдял, че съм перфектен.
  • Не ти се подигравам. Искам да разбереш, как възприема един обикновен човек, подобни тълкувания. Общо взето, остава нещо като, "невярващите са гадове".
  • Сенд - да, разбира се от светиите. Няма откъде другаде - както казах Бог не ми шепти и не искам да го прави Но нямам предвид съвременните лъжесветии или каквито са там и дето уж говорят с извънземни каквито няма и разни архангели и водачи ....щото в случая си говорят с демоните, които поради липсата на плът могат да се представят във всякакви образи Говоря за светиите, които са имали достатъчно смирение, силна вяра, истински духовни трудове, изчистили са достатъчно сърцата си, за да може появата на Бог да не им навреди и да не ги възгордее и т.н. Пък и повечето светии са имали здравословни проблеми и недъзи, които са ги смирявали... а тия сегашните лъжесветии идолизират здравето и т.н. сякаш ще живеем вечно, изобилието (сякаш ще го отнесем в гроба) Това ти го споменавам да не би ако се заинтересуваш от духовното и да попаднеш на разни глупости в ютуб....
  • Руми, би трябвало да знаеш какво следва и вече това си личи - войни, глад, природни катаклизми, нещастия, 3 световна, Антихрист ....сега хората се правят на много смели понеже се чувстват леко безсмъртни си мисля и понеже им е добре - духовното може и без него

    Та ..бях писал в изтритата тема май, че пиша донякъде с идеята нещата дето съм написал да се прочетат, когато на хората им стане по-необходима вярата Когато се събудят и осъзнаят, защото съм сигурен, че това ще се случи в даден момент. Тогава може някоя от щуротиите дето съм писал да бъде полезна някому, знам ли?!

    Критиките и подигравките най-малко ме притесняват в случая. Малко ме уморява писането на коментари, не знаех, че ще съм чак толкова вайръл :Р Идея нямам докъде ще стигна, може и да не напиша друго есе ... тук покрай коментарите вече 5-6 заглавия съм написал ама само до заглавията съм останал......
  • "Бог е безначален и не е ограничен във времето в човешкия смисъл, за Него минало настояще и бъдеще са едно". От "ученията" ли знаеш това?!
  • Не, разбира се Все пак времето и пространството такива каквито ние ги познаваме са човешки възприятия. Бог е безначален и не е ограничен във времето в човешкия смисъл, за Него минало настояще и бъдеще са едно Затова и примерно има пророчества, които след това се сбъдват. Затова и в Библията примерно в Стария Завет има много моменти, които са пред-образи в Новия Завет ...примерно поглъщането на пр. Йона от кита за 3 дни в СЗ е пред-образ на 3 дневното полагане в гроба на Христос в НЗ... ама са мн предобразите и няма сега да ги изреждам В тоя смисъл, Бог може да предвиди какво ще се случи и няма нужда от рестартиране....
  • Похвално е това твое решение, Кух Пън, да хвърлиш светлина относно православието и всичко свързано с него, но е от изключително значение аудиторията пред която се разискват подобни теми.

    "За да умееш да говориш за духовното,
    Трябва да умееш да живееш по духовному.”
    (Монах Симеон Атонски)

    Сигурна съм, че животът на доста от хората подвизаващи се в този сайт, не е особено духовен (смирение, дълготърпение, братска любов, кротост, себеобуздание...)
  • Не твърдя, че всички религии са еднакви. Не си ме разбрал. Има вероятност животът на Земята, да е изчезвал и да се е появявал отново. Мислиш ли, че Бог ни рестартира всеки път?
  • Това е така, но пък и сред многото човешки истини не значи, че няма универсална такава. Все пак светът е станал по някакъв начин и може би на някого истината от всичките теории е вярна? Дали има Бог или няма е избор между само две вероятни истини С религиите е по-сложно наистина, ти сам намекна в предните си коментари. Но въпреки многообразието може би поне една от религиите е вярна? Понеже хората им е по-лесно да не изследват, а пък и наистина да изследваш всички религии изглежда доста сложно и уморително... и казват, че всички религии са измислени с користни цели до една Но за да твърдиш, че всички религии са еднакви или каквото твърдиш - не трябва ли да си ги изследвал, за да твърдиш със сигурност? Иначе като предположение може да бъде допуснато, да...
  • Колкото хора, толкова истини. Не си ли го разбрал?
  • Сенд - Не могат наистина, освен ако не си ги изживял в един или друг момент, ако живота не ти е показал едно или друго, ако не са ти се случили различни случки. Точно заради това, че изпълнявах всичко "по задължение" и "на сляпо" от малък се наложи да имам един 5 годишен период извън Църквата, защото просто за мен не работеше това на сляпо, ако не виждам смисъла в нещата. Реших да подложа всичко на съмнение и да се отдалеча, да изследвам различни гледни точки - протестантство, езотерики и пр. понеже хората ги харесват и реших, че може пък да изпускам нещо Като цяло се опитвам да търся истината каквато е, а не каквато ми се иска. Даже бях пуснал още едно уводно есе точно по тази тема, обаче го изтрих преди да го одобрят понеже всички мрънкаха, че са ми мн общи темите Като цяло идеята в него беше да търсим истината каквато е, а не каквато искаме да е и ни е удобна или просто сме привикнали по определен начин...

    Убеден съм сега, невинаги съм бил както казах
  • Претръпнах вече, опитвам вече да се приспособя към средата такава каквато е, а не каквато ми се иска да бъде. Даже одеве гледах едно клипче на английски (иначе щях да ти дам линк) дето монаха точно обясняваше как си създаваме идоли и измамни представи ....за това какъв искаме да ни е живота, каква искаме да е вярата, каква искаме да е църквата, какви искаме да са другите... вместо да оставим Христос да ни води И един вид по този начин се превръщаме не в последователи на Христос, Който да ни води ... а обожествяваме и почитаме собствените си представи (в тоя смисъл идоли), в които си влагаме надеждите

    Принципно отговарям ако мога, както мога ...но това дали някой ще си промени мнението не зависи от мен, а от другия и от Бог евентуално - Той променя сърца. Ние с теб дали повече помагаме или повече пречим не се знае Но така или иначе никъде почти не се говори за православие в Православна България и затова реших да рискувам...
  • Пънчо, грешката ти е, че си на 1000% убеден в истинността на ученията. "Ученията" са писани от хора, субективни са. Не могат да се размахват, като абсолютна истина.
  • Ти си по-млад и явно имаш сили. Аз вече нямам. Уморих се от всичко... и от тази проповед се уморих. Иска ми се да заспя и да не се събудя утре.
  • По принцип на други теми ми доставя удоволствие, на тази тема не ми доставя Не ме познаваш, но трудно ще тръгна да говоря по тази тема, ако не усещам с всяка фибра на тялото и душата си истинността на ученията в Православието и не съм 1000% убеден в тях! Разбира се няма причина да ми вярваш Иначе за православния християнин най-важно е смирението, така че видения, прошепвания и прочие не ми трябват и предпочитам да нямам, достатъчно ми е просто да усещам нещо в сърцето си. Много светии са се молели да НЕ получават дарби, видения и подобни, за да не се възгордеят от тези неща. А ти общувай с мен както сам прецениш, ти си знаеш най-добре

    Метроном, на хората като цяло са им закоравели сърцата ..но все пак сърца има За съжаление по ТВ се излъчва повече агресия, фентъзите, забавления и каквото друго от тоя род се сетиш дето е забавно и интересно и затова подобни неща са по-трудни и далечни за възприемане.
  • Метроном (Крив Кривак) - все едно да плачеш насаме: какъв е смисълът, ако няма кой да те съжали и утеши?
  • КухПън - остави. По-добре върви проповядвай на камъни и дървета из горите.
    Изтърси прахта от нозете си и подмини. Не става така.
  • Пъне, ако се спори, заради самия спор, бих разбрал това, на някои им доставя удоволствие. Парадоксалното е, че говориш за Христос, като че ли сте набори. Всичко това, което изтъкваш като доводи, си го прочел някъде и сега перифразираш. Информацията се предава от човек на човек. А, може би, ти се е явил Бог и ти е прошепнал всичко това? Ако е така, ще трябва да общувам с теб, по съвсем друг начин.
  • Анани, не всички светии в еднаква степен са получавали дарове, а според вярата, смирението и начина на живот, т.е. трудовете си. Някои са ставали светии със смъртта си - примерно повярвали и веднага умрели заради вярата, т.е. няма как те да са предали знание на Църквата. Но има други дето са го правили А това дали един човек в сърцето си е смирен или не .....не съм толкова убеден, че знаеш Щом са светии, станали са такива по някаква причина, примерно св. цар Борис-Михаил в края на живота си е станал монах и се е разкайвал.
  • Ето ви например какво означава "свят" за Стефан Първовенчани: "Новата сръбска автокефална архиепископия отцепва неканонично от Охридската българска архиепископия епархиите Рашка, Призренска, Липлянска и Сремска. По този повод до новопровъзгласилия се сръбски архиепископ Сава е отправено протестно писмо с обвинения задето получил архиерейски сан от чужда духовна власт и в нарушение на каноните, навлизайки в Рашката епархия, в която имало назначен епископ от Охридската архиепископия...." Свят, свят, та няма накъде повече.... Стефан Милутин Сръбски се жени ПЕТ пъти. Но и той е светец....
    Друг светец - Стефан Дечански - убива брат си... Да ви кажа, при такава компания, предпочитам да съм грешник....
  • А знаеш ли истинското значение на понятието ''свят''?
    ''Свят'' означава ''различен''. Различен от света. От неговите ценности и гордости. Различен от това което искат да видят в теб. Различен от това което очакват от теб. Различен. Противен за обществото и презрян, защото си различен. Гледан с подозрение. Гледан с недоверие. Отритнат. Свят човек не означава безгрешен. Такива няма.
  • Хайде малко по-кротко със светиите. Почти всички сръбски крале са светии, заедно с Александър Невски... И да ви кажа, нито са били със свят живот, нито с огромно смирение...
  • Всичко идва от човек на човек? Как можеш да твърдиш със сигурност това? Принципно е възможно да се допусне, но не и да го заявяваш като свършен факт. Да не говорим и че Христос не е просто човек, а е Бого-Човек, има и Божествената природа в себе си. Както виждаш и след Неговата идване в плът разликата между Стар Завет и Нов Завет е огромна, т.е. цялото човечество се променя. След Христос вече Бог може да бъде познат много по-добре. Освен това имаме и светии, т.е. човеци със свят живот, с чисто сърце и огромно смирение ...които са получавали Божествено знание заради начина си на живот и вярата си и са го предали на Църквата. Т.е.ученията на светиите са боговдъхновени и аз се опитвам да се съобразявам с тях доколкото мога.
  • Едва ли има смъртен, който да обясни, какво е Бог. Твърде ограничени в знанията са човеците. Някой чул, някой прочел, но всичко идва от човек на човек. Остава вярата. Някои вярват в Бог, други не. Тяхно право си е, което не означава, че едните са лоши, а другите добри.
  • Християните винаги са били и ще бъдат обект на присмех. Това е нищо, но и от Бога нямат ни страх, нито срам. И Сам Христос от Небето да слезе да им проповядва, пак ще го заплюят и разпнат. 100 пъти да слезе - 100 пъти ще го убият.
  • Явява се Кухият Пън и започва да обяснява, какво е Бог. Каква смелост, какви познания, каква дълбочина на мисълта! Ама, как възникнало християнството, каква е истиността на учението, три личности е Бог, който е любов, преди всичко, колко е хубава смъртта и мъченията в името на Бог. Пъне, ти си поне на три хиляди години!
  • "Най-ужасният враг на знанието не е липсата му, а илюзията за неговото присъствие." Стивън Хоукинг.
  • Колко века са "гонени, преследвани, измъчвани и убивани" евреите?...
  • Нормално е да има мюсюлмански мъченици ...все пак и хората си имат своята вяра и убеждения В случая говорим за нетипичното възникване на християнството по-скоро ...защото слагате всички религии под общ знаменател и че са създадени единствено с цел контрол на населението и т.н. При християнството със сигурност се вижда, че не е така - 3 века са били гонени, преследвани, измъчвани и убивани. Единствената причина да има християнство е вярата и истинността на учението, иначе за 3 века преследване щеше да се затрие
  • Кривак - показала съм си катеричката на аватара.
    Оставям ѝ орехчета, и тя идва да похапва. Тази сутрин за първи път я доближих толкова и щракнах няколко пъти, без да избяга.
  • Днес също има мъченици - мюсюлмански. Нали не смятате, че едните се различават съществено от другите?...
  • От психологическа гледна точка, един разглезен човек (както ги описваш), е готов и майка си да предаде, само и само да избегне мъчения и смърт. Вече взе да ми писва. Бъбрете си.
  • Анани, не си много запознат с християнските мъченици явно. Харесвал им е живота - тук си прав, но не този временния, а другия - вечния Като сравниш 80г. (примерно) с вечността сякаш има логика Освен това като вярваш и обичаш Бог не те плашат толкова смъртта и мъченията, а и имаш желание да засвидетелстваш вярата си. Някои с радост са отивали да претърпят каквото трябва. Някои по-малодушни пък са се укрепявали от техния пример. Общо взето християнските мъченици са нещо нетипично, но пък това за пореден път показва колко силно са вярвали и са били убедени в нея Поне аз не бих се жертвал ако не вярвам...
  • Първо, гоненията не са чак толкова големи, колкото по традиция са описвани. Второ, християнството по тяхно време е било съвсем различно, те са вярвали, те са били убедени, че Второто пришествие ще дойде съвсем скоро, буквално след няколко дни. Доста приличали на днешните талибани, дето се взривяват с бомби... Трето - много, много християни са правили поклонението пред императора...
  • Като им харесва живота, защо са предпочели смъртта пред едно ''нищо и никакво'' поклонение на Императора? Не мислиш много, май.
  • Защо да съм несериозен? Всичките апостоли са щъкали като хлебарки из цялата империя. Имало е добре уредена система от пътища и пътни станции. Знаете ли защо не са напуснали? Защото им е харесвал добре уреденият живот в империята. Искали са хем да ползват благата на цивилизацията, хем да си правят каквото си щат. Аз не знам никога никъде да е имало такава държава, която да позволява това...
  • Несериозен си. Тезата ти издиша. Легионите са водили добитък, носили са храна, вода, оръжие са имали... водачи... Това е армия.
  • Както са пътували римските легиони от единия край до другия - пеш... После те са божии чада, може някой от трите господа да ги води като огнен или димен стълб....
  • Как се напуска така Империя обхващаща такава огромна площ - със самолет? И къде ще отидат? Там са им домовете, близките... всичко.

    На такъв въпрос мога и аз да задам въпрос. Защо болярите не са се подчинили и да приемат мирно и тихо християнството? Какво лошо са видели в него?
  • Метроном, а защо в този случай не са напуснали империята? Не са били роби, никой не им е пречил просто да си тръгнат... Извинете, но в една държава следва да спазваш законите й или да я напуснеш. То е малко като мигрантите днес - искат да си живеят с техните закони и да не се съобразяват с властите...
  • Майсторе, съгласен съм с думите ти Донякъде и това е идеята на тия есета ...да покаже какво е истинската вяра (да го кажем според мен) и на какво учи православието и Бог ...защото както казваш, ако хората наистина спазваха това дето проповядва православието, властта и парите нямаше да бъдат толкова жадувани и търсени, а щеше да се търси най-вече духовното, любовта, добрината и после всичко останало И ме дразни това, че се взема някакъв лош пример отнякъде и после едва ли не излиза, че Православието на това учи.... А изобщо не е така!!! Както казах дори враговете си сме призвани да обичаме и да се молим за тях.... Както и аз примерно трябва да съм благодарен на критиката в сайта, че ми показват по-добре моето духовно състояние и недостатъци и мога да работя над тях Усещам, че невинаги съм спокоен или пък ми идв да отговоря по-иронично, но това пък ще засегне другия и разни такива. Така че "враговете" са ни донякъде и помощници, ако само ни хвалят и ни се радват не е мн добре...
  • Така можем да продължим до безкрай. Както казах за всеки отговор има противоотговор. Казано по друг начин, всеки тезис си има противотезис. Но синтезис няма да постигнем. Май няма смисъл да продължаваме така.
  • Нали Бог е Любов? Историята е пълна с "богоугодни" убийства и грабежи. От любов към бога уж, а всъщност от човешка алчност и властолюбие. "Обикни ближния, както себе си" съчетава всички заповеди. Но хората обичат повече властта и парите.
  • Пепи, покажи ''удобната'' част.
  • Паленке, браво на теб, че гледаш Иконостас това е супер Но Бог е Три Личности независимо искаш или не искаш, разбираш ли го или не ...затова в есето съм опитал да направя аналогии и да го обясня без някакви сложни термини и работи, за да се усети смисъла и логиката евентуално А проявленията може да са Божествените енергии, които изявяват тия Личности по някакъв начин ...примерно тайнствата на Църквата са проявление на Божествените енергии и грижа към Църквата. Самата природа е проява на Божествените енергии, които държат вселената в някакъв порядък.
  • 😂 😅 🤣 за сега имам една личност, нито съм с биполярно, нито с шизофрения...
    Ох, сега попаднах на препратка във фейса за 3-те божии личности.
    Коя част от нея показвам, как и къде, все още решавам аз.
    Вива ла фейсът и википедията!
  • Аз друго знам, Майсторе. Били са прогонени, а мнозина убити, не защото отказват да приемат християнството, а защото нежелаейки да го приемат подготвят заговор за бунт и преврат. Това са различни неща.
    А в онези времена така са се разправяли с превратаджиите. То и сега не е по-различно.
  • Мислител, благодаря

    Паленке, носителка си на някакво ново твое богословие май Хората сме много личности в едно човечество ...Бог е Три Личности в едно Божество Дори твоята личност в сайта има повече проявления от тия 3 дето даваш на Бог... ти може да си мила, учтива, добра, премерена ...но може да си враждебна, ядосана и т.н. Все проявления на твоята си личност

    Анани, не са искали да окажат чест на императора заради вярата си, особена разлика няма реално Така че са заплатили заради вярата си... но ако не бяха твърдо вярващи просто щяха да направят каквото иска императора.
  • У на с Св. цар Борис – Михаил налага православието с реки от кръв. Изтребва цели родове до крак, в това число жени и деца. Изклал половината българи, но е светец. Отново изпреварваме следваща тема. Но те, темите, май се появяват спонтанно без да следват предварително подготвен план за съдържанието и структурата на целия материал, който ще се публикува. Да оставим Русия и войната.
    Нека коментарите се придържат по-стриктно към темата – Св.Троица и Любовта.
  • Майсторе, ти казваш - Христос може и да е казал на учениците си, че Той е поредното превъплъщение, и те дори да са го записали това. Но после ''някои'' да са премахнали ''неудобните'' неща от Библията. Следвайки подобна логика излиза, че Библията е подправена и не може да се разчита от Нея да се научи Истината. Следователно християнството е една заблуда. И като заблуда е най-разумно да бъде отхвърлено. Което на практика масово се случва в съзнанието на човечеството.
    А как може да бъде сигурно, че всичко написано или устно предадено в другите религиозни учения не е подправено. Интересен въпрос.

    Пепи, виж тук за трите ипостаси на Бога.
    https://bg.wikipedia.org/wiki/Света_Троица

    Анани, причината християните да не признаят божествеността на Императора е защото от християнска гледна точка е недопустимо. В този смисъл са били убивани на практика заради вярата им.
  • Пъне, тук не сте прав, християните в Римската империя не са гонени и убивани заради вярата си, а заради това, че не са искали да окажат чест на божествения император, което се е считало за държавна измяна. Иначе на римляните не им е пукало кой в какво вярва. Важното е да извършва общоприетите ритуали.
  • Две или повече личности имат шизофрениците. Бог няма три личности, а три проявления.
    Оня ден писах комент за неправилното боравене с понятията.
  • Това вече го харесах.
    Няма да задълбавам, като други тук, просто чисто човешки те аплодирам.
    Поздравявам те.
  • Току, що проверих. КухПън е прав - Ипостас означава Личност.

    Знам, но съм свикнал да мисля с един ход напред. Така допускайки какво може да се отговори в противовес на казаното, съм готов за отговор на противоотговорът... хаха.
  • Това е вярно, че има много противоотговори, но все пак не бързай да им слагаш някакви думи в устата на хората Може да не кажат точно това, което предполагаш.... или поне досега аз не успявам да предположа правилно какво ще ми кажат

    Не мисля, че идеята на Русия е да налага точно православието и не мисля, че това е война на църквата Пък и е странно точно срещу Украйна да е войната, която също е православна.... Но за войната пък най-малко ми се говори понеже може и тройна да стане дискусията.
  • На всеки отговор си има ''противоотговор''. Сега ще ти кажат ''ами Русия? Тази православна империя на злото? И днес се мъчи да налага мракобесното си православие със сила''.
  • Майсторе, за брамините и други подобни велики "мислители" не знам, но за Бог няма нисши и висши, всички сме Негови деца Че някои хора ги кефи да се смятат за по-"висши", по-"аристократи" и т.н. от другите ...си е за тях си Все едно един баща или една майка да обича едното си дете повече понеже има повече пари от другото.... абсолютно безсмислие дори да има някаква наглед човешка логика, но Бог не е чак толкова дребнав

    "Първо е преследвана и отричана." - много бегло преминаваш през тоя момент. Християните са били гонени, преследвани, мъчени и убивани заради вярата си. Едва ли има друга религия, която да е наложена единствено с цената на кръвта на последователите си, следователно на истинска и непоколебима вяра!

    "После, налагана с огън и меч" - прави разлика между католицизъм и православие! След 11в. не сме заедно със Запада...
  • Кое е точно спам?! Говорим по темата.
    Говорим, но няма да стигнем до съгласие. То, ако беше толкова просто...
    И за пореден и последен път, ще изкажа личното си мнение, че подобни теми не са за предпочитане тук (по много причини). Но не виня КухПън в никакъв случай. Човекът е съвсем добронамерен.

    Няма и обективна причина от такива яростни нападки. Има стихове, има проза... който не му харесва темата, да я подмине. Темата не е в ущърб на останалото творчество.
  • Майсторе, голям спам тук!
  • Основното противоречие е, че Исус проповядва на най-нисшите социални слоеве това, което брамините са смятали за достояние само на определени аристократични среди. Така се пръква една общодостъпна религия. Първо е преследвана и отричана. После, налагана с огън и меч,.изгражда структури и обслужва империи. Става и най-масовата.
    Може да казал на учениците си откъде са знанията му. До нас достига това което са позволи да остане написано. След редакции, орязване, обезличаването и изчегъртването на жените, доколкото е възможно. Все пак без жени няма как да има и мъже.
    Ами казва го, де. Тия цитати подкрепят последното превъплъщението на Духа.
  • За Бог не е свойствено да лъже. Ако Иисус е един измежду многото въплъщения, Той щеше да го каже. А Той казва: ''Никой не дохожда при Отца, освен чрез Сина'' (в ед.ч.говорейки за Себе Си).
    ''Аз съм Пътят и Истината и Животът''.
  • Анани, не е идеята нещата толкова да са доказани, а да придобият смисъл ..и оттам вяра Доказателствата само нищо съществено не променят, защото са нещо твърде сухо. Все едно вземаш някакъв скелет и се взираш в тоя скелет. Смисъла е това, което го задвижва ...мускули, сухожилия, сърце ..не е само скелета и доказателствената част

    Майсторе, както и Анани каза всеки може да твърди всичко ...на мен ми е по-интересно каква е логиката и смисъла на тия будистки въплъщения? Иначе е ясно, че Православието не следва будистки учения и в тия твърдения няма как да има нещо вярно

    Сенд, това е по-лесния подход ...слагаш всяка религия под общ знаменател и проблемите се решават Но без да ги изследваш няма как да си сигурен? Някои религии може с тая цел да са създадени, но дали всички?!
  • Но влизат в противоречие. Това изключва здравия смисъл.
    Тъй като учението на Въплътеното Слово е в противоречие с учението и на Буда и на всички останали. Когато такова нещо се случи при човека, говорим за душевно разстройство. Или... най-малкото за лъжа. А на Бог не Му е свойствено такова състояние.
  • Има друг интересен поглед върху Троицата. Главният лама на манастира Химис казва на Н. Нотович:: "Вашият Исус беше тук (...и му превежда един ръкопис от I век) Великият Буда периодично се превъплъщава в човек, за да покаже на хората как да живеят. Буда Исса е 22-рото му превъплъщение". Предишното му превъплъщение е в Буда Шакямуни, по-предишното – Гаутама Буда. Синовете в Троицата изглежда могат да се сменят.
  • Словото изразява Мисълта. Синът изразява Отец.
    Затова Иисус Христос казва: ''Аз дойдох, да изпълня волята на Отца Ми''.
    ''Аз и Отец, едно Сме''. Словото не е в противоречие на пораждащата Го Мисъл.

    И спирам дотук. На който му е дадено, ще го разбере.
  • Ето това е типично умозрително религиозно говорене. Дават се някакви аргументи, които по никакъв начин не могат да бъдат проверени, нито доказани. Аз пък казвам, че богът дух е изначален и от него произлизат и сина и бащата. Можете ли да го опровергаете? Не можете. И така може с години да се занимаваме с глупости като това дали Исус има една природа, или две природи и дали има едва воля, или две воли... Цялото това проповядване е напълно безсмислено. Могат да се дискутират само неща, които подлежат на проверка и доказване...
  • Мисълта е безплътна, както Бог Отец е безплътен.
    Словото е ''плът'' на Мисълта. Затова Бог Слово постоянно се ражда от Бог Отец и се въплъщава на Земята.

    Това са дълбоки и тайнствени неща. Хората не ги разбират, защото не се и стремят да вникнат в дълбочина.
  • Словото никога не престава да се ражда от Мисълта, и Животът (Духът) изхожда от Мисълта.
    Така по достъпно ли стана.
    Духът придава живот в човека и привежда в движение тялото, а мисълта го прави разумно същество. Тялото се подчинява на мисълта, както Синът се подчинява на Отец. Това е съвършеният Човек. Затова е казано, че човекът е образ и подобие на Бога.
  • ...и друг пример: Бог-Слово (Иисус Христос) предвечно се ражда от Отца.
    Отец приемаме, че е ''Мисъл''. Словото се ражда постоянно от Мисълта (няма как да е друго яче).
    В даден момент, Словото се въплътява от Дух Свети и Дева Мария и става Човек. Но същевременно не престава да бъде Бог.
    Дух Свети е Живот затова е наричан ''Животворящ''. Дух Свети изхожда от Отца. Всичко това е Един Бог.

    "В начало бе Словото, и Словото бе у Бога, и Бог бе Словото."
  • Следващият въпрос без отговор е "Коя религия е най-правилна?"
    Ясно е, че различните общности нагаждат основата, според собствените си разбирания. Бог може да е един, но религиите са различни, поради което, проповедниците вечно ще спорят. В света има около 4000 религии. Питате ли се, защо е създадена религията? За да се дисциплинират неграмотните тълпи в онези времена. Десетте божи заповеди са етични норми. Неспазването им води до изтреблението на човечеството, което вече се случва.
  • Всъщност, не са налепости. Това не е просто суха догматика, лишена от живот и смисъл. Неправилните твърдения променят смисъла на всичко Примерно прословутото Филиокве - че Св. Дух произлиза не само от Отец, но и от Сина - това означава, че Бог има не едно, а две начала! Това означава, че и Ева можеше да не е създадена от реброто на Адам, а съвсем отделно и нямаше да има кой знае каква особена причина цялото човечество да има едно общо в Адам..... освен Адам и Ева можеше и още 100 човека да бъдат създадени, за да се засели земята по-бързо да речем И това само и единствено заради едното "Филиокве" дето Католицизма е решил да си добави и много хора си мислят, че няма особено значение...... Точно 2-3 думи и се променя абсолютно цялата картинка на нещата!
  • Е, нали затова те бях посъветвал да отложиш темата.
    А останалото за това, че по ''тази логика'' и т.н са нелепости.

    Човек е създаден по Божи Образ и подобие - тяло, душа и дух (трисъставен). Това три личности ли са в един човек?! Личността е Една, но сме трисъставни - тяло, душа, дух (дух божи в човека). Животните се състоят от тяло и душа. Душата оживотворява тялото.

    Яйцето също е трисъставно - черупка, белтък, жълтък. Но е Едно яйце.
    Дървото - стебло, листа, плод. Но говорим за едно дърво и т.н.
    Така по-достъпно се възприема Светата Троица.
  • Ами, пак по логиката на всичко дето съм написал в есето - ако това дето казваш е вярно, а хората сме създадени по Божи Образ ....излиза, че ние двамата с теб сме една личност и Валя и Юри са прави Само дето не само ние с теб ще сме една личност, а също и самите Валя и Юри и цялото човечество трябва да сме една личност

    То затова много православни светии са умирали, за да защитят догматите на вярата, защото както виждаш едно грешно твърдение и заминава цялото богословие и тълкувание в друга посока. Затова и са се събирали Вселенските Събори и е имало борба с ересите и т.н. Истината е важна, дори и на съвременния човек да му изглежда без значение понеже сме залети от прекалено много информация
  • Добре. Може аз да съм в грешка. Ако е така - извинявай.
    Не случайно казах, че православието е дълбоки води, а ние сме слабо подготвени за да ''просвещаваме''.
  • Метроном, според мен нещо се преплиташ между българския и гръцкия. Бог е Три-Единство между Трите Лица ...или Трите Личности на Троицата

    Така или иначе се опитвам да опростявам нещата да са по-разбираеми и да представя връзката между Бога и Човека и не мисля, че трябва да говоря за Ипостас и Усия и т.н. Отворил съм си някакви сайтове за всеки случай с идеята да не напиша някоя голяма глупост, сега пак ме накара да проверявам, из всичките сайтове пише, че са Три Личности. Че дори и един на руски дето съм отворил:

    Во что христиане верят относительно Святой Троицы?
    Говоря самыми простыми словами, христиане верят, что есть только один Бог, и этот Бог существует в трех Личностях (Лицах). Эти три Личности – Бог Отец, Бог Сын, Бог Святой Дух.
  • КухПън, позволи ми една поправка: Бог не е три Личности! Бог е Една Личност в три Ипостаса. Три Ипостаса не означава три Личности.
  • Блу, след грехопадението и отдалечаването на човека от Бога, да се прави добро и да изпитваш любов е по-трудно. Ако беше лесно щяхме да изпитваме любов към всички В тоя свят е по-лесно да рушиш отколкото да градиш като цяло и грехът услажда и привлича достатъчно силно. Иначе става въпрос ти сам да насилиш себе си, а не някой друг да те насили ..т.е. да си пречупиш егото То дори да станеш за работа се иска усилия, иначе може да спиш цял ден и да си пиеш кафенце в леглото

    Анани, можеше да е всяка друга бройка Личности в тоя Един Бог, но просто се е открил на хората като Троица. Ако беше друга бройката, щях да напиша друга бройка разбира се Съгласен съм за цитатите, но не ги ползвам както на мен ми е угодно и гледам да не се хващам за буквата на цитата, а за смисъла ...Извадени от контекста и приемани буквално, цитатите могат да бъдат и подвеждащи.
  • Ако правилно ви разбирам мисълта, заради човешката същност бог не може да има едно лице. Цитирам: "Ако Бог не беше три Личности, а само една Личност – тогава хората реално нямаше да имаме никаква нужда един от друг. " Тоест, след като хората имат нужда един от друг - значи и богът не е един. Това добре, но защо точно с три лица? Защо не две? Защо не 27 като половете? И още нещо, не знам доколко успешно е да подкрепяте тезата си с цитати от Библията. Както вече споменах, в нея може да се намери подкрепа за всичко. Ето например друг цитат: "Не мислете, че дойдох да донеса мир на земята – не мир дойдох да донеса, а меч. Защото дойдох да разлъча син от баща му и дъщеря от майка ѝ, и снаха от свекърва ѝ."
  • Кух Пън, какви ги пишеш? "Ето защо трябва да се стремим и да полагаме усилия според възможностите си да обичаме Бог и ближния. " Полагането на усилия за каквото и да било си е чиста проба насилие над личността. Любовта е чувство и с полагане на усилия не се случва.
Предложения
: ??:??