14.02.2024 г., 14:37 ч.  

Изгубени по Валентин 

  Есета » Други
293 1 45
1 мин за четене

Всеки да празнувал каквото искал - звучи от екрана, Валентин или Трифон. С подобна милтикулти либералност и безпределна неподозрителна всеядност на добрите малки топящи се държавки и народчета им "се случва" само едно - немигновено но напълно сигурно изчезване. Не сте убедени? Ами нека припомним епизод от историята. Предполагам, мнозина са чували, че според голям можеби дори преобладаващ брой "родни" историци траките са изчезнали. Такива тези излагаше дори спрягания за патриот бивш директор на НИМ проф. Б. Димитров, без видими притеснения от явната им недостоверност и пълна несъстоятелност. Защото ако имаше в тях истина, нас днес нямаше да ни има, нямаше да знаем Коледа, Гергьовден, шевици, мартеници и хоро! Но, че част от "най-големия народ след индийския" загубва идентичността си е факт. Факт който задължава за проява на висша сериозност и разум винаги когато иде реч за пропускане на чужди влияния. Защото тракийската си самоличност изгубват онези от траките, които заживяват като римляни а по-късно ромеи в наложения им вкл. със сила начин на живот в Западната а по-късно Източна Римска империя. Като римляни, някои от тях започнали да служат на Рим, да носят римски имена, да се обличат по римската мода, да говорят с римски думи, да почитат римски божества, да празнуват римски празници. После същото се повтаря с Византия, още траки се обезродяват, понеже заживяват като ромеи. Не е станало за един ден, с изоставянето на един роден и замяната му с друг чужд римски празник, на една тракийска с друга  латинска или гръцка дума. Но е станало - много траки станали чужди на племето си, възприели се като римляни, ромеи. Както днес, на североизток и запад от нас се чувстват различни съответно от руси и българи, въпреки фактите, въпреки истината. И всичко се случило както се случва и днес, пред очите ни - с невинно наслагване на неместен върху местен обичай, празник, ритуал; после местното се заклеймява като варварско, после като ганьовско и така докато остане само Валентин.

© Димитър Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Мерси че оценихте Мая 😊
  • Ами да си се занимава, Димитре, но да не ръси мозък навсякъде. Който има мозък, прави нещо, не се бие в гърдите като маймуна колко е вездесъщ. Харесвам тази дума, “вездесъщ.”😊
  • Петър1 на пръв прочит човека се занимава с нещо като исторически теми. Но и двата му текста които едва дочетох хвърлят тягостни внушения - Нема Бог и за Ботев. Разделителите сред нас не са никак малко и уви нямат почивен ден нито спирка, а и времето е пак разделно. А подобни писания пробват да създадат пукнатина и там където я няма - в ореола на някой герой, във вярата колкото е останала, в корените, произхода, езика.
  • Интересна полемика. Забавно ми е да не чета вече какво пише този банани, който на всяка манжа е мерудия. Аз лично интуитивно винаги съм усещал, че имам тракийски корени. И те са дълбоки. За генетиката не зная, но то се усеща.
  • И вие сте сууууууууууууууууууууупер, ако поискате! Дали не схващам разликата. Учил сте за (някога), но (днес) се държите като практикуващ. Като министър на истината. Думи и дела, схващате ли разликата, уважаеми господине!
  • Уважаеми господине, само едно последно нещо, защото се уморих от глупости: Никога не съм казвал, че съм траколог, а че съм учил тракология. Схващате ли разликата? Надявам се, че да. Успех във всичко! Траките са суууупер!...
  • Благодаря че като траколог въведохте ред в генетиката. За мен (и вероятно за сериозните изследователи) гърците нямат достатъчно гръцки, камо ли повече тракийски гени, но вашиите постулати на траколог намирисват на ретроградно чуждопоклонство, скрито (за мен - неуспешно) зад претенции за наука. Какво си мислите, че показахте като се самоцитирате. И 500 пъти да го направите, само се самоизобличавате. "Славянския сигнал" е под 20 %, а мезолитния E-V13 и неолитния J-M241 сумарно правят повече. Това ви се губи някъде. И тези 18 % са по-древни от R1a на руснаци, белоруси, поляци и пр., т.е. няма как да са от дошли у нас от север североизток вероятно рижи хора. И последно, но не по важност - славяните са макар и с вероятни балто примеси все пак мигрирало на север североизток палеобалканско население (с уточнението че самите балтийски езици са най-близо до тракийски - справка проф. Вл. Георгиев).
  • Пак изкривявате и умишлено изопачавете думите ми. Ще си позволя да се цитирам сам себе си: "всичите генетични изследвания сочат за българите славянски и сарматски сигнал. С незначителни тюркски примеси. Тракийските гени, доколкото ги има, са се запазили в съвременните гърци и оттам вторично са проникнали и в българите. А най-силен сигнал от автохтонното население на полуострова има в албанците. Хърватите пък имат най-силен славянски сигнал."
    И уважаеми господине, генетиката не е въпрос на патриотизъм - това е просто наука. Но ако за вас това, че гърците имат повече тракийски гени от българите, ви прави по-малко патриот... ох....
  • Господине Анани аз нищо на никого не обяснявам, казвам единствено как мисля аз. Вие сте този който заехте поза на единствено знаещ още в началото, потвърждават го изразите ви - вие деляхте и квалифицирахте изследвания на сериозни, нови, по-пълни и антиподите им. Такъв е подхода не на търсещия истина, а на пропагандиста. И най-смущаващото е че някои ваши творби ще заблудят някоя душица че сте с патриотични подбуди, вие който нарекохте гърците по-траки. Така че претенциите са от вас, макар и без покритие.

    И не съм забелязал в постовете ви да сте използвал "вероятно", "би могло" - направо и с две думи изстреляхте как "всички изследвания" винаги били показвали че : ние - славяни с тюркски сигнали , гърците - по-траки, албанците - автохтонни.
  • Ето ви нов пример на агресивна посредственост - едните били такива, приели онакава реч, арийци, фригийци.... и всичкото изречено като истина от последна инстанция. Ето това е разликата на Спараток, който за десет минути ще ви обясни всичко с истинските учени. Обърнахте ли внимание по-долу как се изразяват те - би могло... вероятно. За Спараток и Димитър няма такива неща - те всичко знаят. И всичко ще ви обяснят за десет минути....
  • Ами вие до скоро бяхте траколог, пък сега - генетиката ви е силна да разбирам.

    Ако четяхте добросъвестно щяхте да знаете произхода на предците на иранци и арменци и частта от последния ви цитат не би ви правила това впечатление, което явно сте възприел. Едните са преобладаващо меди (персите са малцинство) , приели индоевропейска реч чрез мигриращи от Индия към Европа арийски племенни групи, а вторите - мушки, т. е фригийци.

    Не претендирам, просто чета и мисля, иначе щях да имам вашия език, да казвам на другите кое е сериозно и кое не, какво е наука и тн
  • Мислех, че обсъждаме генетика, а не етнология. Сигурен съм, че вие и Спараток сте компетентни и в двете области, заедно с още двайсетина други...
  • Няма начин да няма смесвания. Ще видим. Вече пишат, че по кръвта на човек може да се определят смесвания, но дали само на раси, не помня
  • Няма как установените (в според вас остарели изследвания) древни гени да бъдат изтрити. Пак повтярам, вашите линкове просто говорят за смесвания. Но у днешните българи процента гени продукт от тях е пренебрежим, в сравнение с наследените древни които общо да доста над 65 %. Четете добросъвестно. "Славянския" R1a у вашите хървати е в по-малък процент от австрийци например, но последните не са обявени за славяни и за това не са нужни нови изследвания, и старите работят.

    Вашите "нови" изследвания не отричат дадените от мен, ако не е така - "сериозно" по вашия сленг би било да дадете цитат.

    И да попитам, сериозно да изясните как така не гърците, които по вашите знания са по-траки от нас (нали тракийското у нас дошло от тях), а ние (и румънци) имаме мартеници? Които липсват и при другите славяни. Да не ги обявите за азиатски, не знам има ли достатъчно нови изследвания.

    R1a у нас е към 18 %, но той е по-стар от този у другите славяни, както и у западни етноси като германи, норвежци и пр.
  • Ето ви изследване на Busby с участието на академик Драга Тончева. Същата като от "вашето" изследване от 2012: Събитието на смесване, довело до формирането на съвременната българска популация, е било в интервала 950-980 г. с доверителен период 920-980 г. Въз основа на общи сегменти ДНК първата изходна група се определя като "славянска", предвид че те имат в значителна степен общи сегменти от ДНК с литовците; този славянски клъстър е общ за всички източноевропейски групи в анализа - Гърция, България, Румъния, Хърватия и Унгария. При втората група предци на съвременните българи обаче почти изцяло се проявява "ирано-арменско" генетично наследство.
    Който се интересува, може да последва по-долу посочения от мен линк.
  • Няма как установените (в според вас остарели изследвания) древни гени да бъдат изтрити. Пак повтярам, вашите линкове просто говорят за смесвания. Но у днешните българи процента гени продукт от тях е пренебрежим, в сравнение с наследените древни които общо да над 65 %. Четете добросъвестно. "Славянския" R1a у вашите хървати е в по-малък процент от австрийци например, но последните не са обявени за славяни и за това не са нужни нови изследвания, и старите работят.

    Вашите "нови" изследвания не отричат дадените от мен, ако не е така - "сериозно" по вашия сленг би било да дадете цитат.
  • Разбира се, че нищо ново не казвам. Изследването, което цитирате и което обсъждаме по ваша воля, е от 2012, оттогава се появиха много по-нови и по-подробни изследвания, например цитираните от мен. Те обаче за вас са неизвестни, а на "Спараток" не му отърват...
  • А и нали знаете, че историята е каквато си я напишем. Лично на мен не ми пука антропологически какви черти нося и каква кръв, не съм си избирала. Знам, че съм българка и това ми стига. Самосъзнанието и езикът ни определят, а не ниското чело или смачканият нос или цветът на кожата.
  • Нищо ново не казвате - въпреки адмикса древните гени у съвременните българи са незаобиколим факт. Гените продукт от смесвания са пренебрежим процент спрямо древните. Лека вечер😊
  • Последно, ето един цитат от изследването, на което вие се позовавате - онова от 2012 на Карачанак, Тончева, Нешева, Гълъбов. Те казват така: "Средиземноморското наследство би могло да бъде приписано на траките, докато източното влияние вероятно се дължи на прабългарите с произход от Близкия Изток и на славяните, мигриращи от североизточна Европа." Ако се съмнявате, че цитирам коректно, ще ви пратя любимото за вас линкче. Сравнете сега това твърдение на Карачанак 2012 с твърдението на Димитър от 2024: " няма нищо друго освен тракийско в съвременните българи". И обърнете внимание, че Димитър се позовава на Карачанак. И ръкопляскайте...
  • Анани Споко😊 И двамата знаем, че хората в поза на знаещи ("с линкчета наука не се прави" на наука не вярват. Щото дори не четат. Щото знаят. Че все някога може да оставят у поне някого впечатление за знаещи. Жалко само за душиците които ще се смутят пред позата и ще решат, че имат работа с авторитет.
  • И последно, понеже обичате линкчета, опитайте тук

    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4209567/
    и тук
    https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26387712/

    Обърнете внимание, че изследванията са по-нови от това, което вие цитирате.
  • Аз мислех, че обсъждаме този цитат: "Българите принадлежат към клъстера на европейските популации, като все пак са малко отдалечени от тях. Българите са отдалечени от турците (въпреки географската близост), арабското и кавказкото население и индийците.”, но ако той не ви е приятен, спокойно можем да обсъдим и следващия. Кое от написаното в този цитат ви навява на мисълта, че " няма нищо друго освен тракийско в съвременните българи", както твърдите вие?
  • “Анализът на произхода даде следните интересни резултати: (i) R-L23* присъства в Източна България от следледниковия период; (ii) хаплогрупа E-V13 има мезолитна епоха в България, откъдето се е разпространила след пристигането на земеделието; (iii) хаплогрупа J-M241 вероятно отразява неолитната експанзия на запад на земеделци от най-ранните места по Черно море” - The lineage analysis provided the following interesting results: (i) R-L23* is present in Eastern Bulgaria since the post glacial period; (ii) haplogroup E-V13 has a Mesolithic age in Bulgaria from where it expanded after the arrival of farming; (iii) haplogroup J-M241 probably reflects the Neolithic westward expansion of farmers from the earliest sites along the Black Sea.

    https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0056779
  • Да, видях ги. Освен претенцията, че ще ни разкрие истината за десет минути, линкът му води към друг линк, той пък към трети линк, а третият - към четвърти... Митко, науката не се прави с линкчета. Що се отнася до моите глупости, аз пак ви каня да ми посочите кое точно от цитирания от вас пасаж се разминава с моите глупости. Благодаря!
  • В това "линкче" всеки ред е основан на изследвания, линковете към които са дадени след статията. И 199 пъти да увеличите "СЕРИОЗНИ", написаните ваши глупости не стават по-малко такива.
  • Господине, аз говоря за СЕРИОЗНИ изследвания, с позоваване на съответната литература. В това линкче, което сте ни споделил има десетина реда с голословни твърдения, които не е ясно откъде произхождат и кой ги е "изобретил". Иначе - относно цитата ви - бихте ли ми посочил кое точно от него противоречи на моите думи?
  • Анани вече ви дадох линк https://sparotok.blogspot.com/2023/05/10.html?m=1, където след статията са посочени цитати и линкове към генетични изследвания. И не си фантазирайте, че с квалификации като "сериозни изследвания" и "глупости", оставяте впечатление за някакъв авторитет.

    "Българите принадлежат към клъстера на европейските популации, като все пак са малко отдалечени от тях. Българите са отдалечени от турците (въпреки географската близост), арабското и кавказкото население и индийците.” - “ Bulgarians belong to the cluster of European populations, still being slightly distant from them. Bulgarians are distant from Turks (despite geographical proximity), Arabic and Caucasus populations and Indians.”

    https://www.abstractsonline.com/Plan/ViewAbstract.aspx?sKey=006d5e3a-ea14-49ff-9b39-f0a042d39185&cKey=bfc88c56-5e93-4ee2-89e6-c3ab1bd25f5c&mKey=%7BDFC2C4B1-FBCD-433D-86DD-B15521A77070%7D"
  • khanas (Анани Ананиев) - нямам, не съм търсила. Срещала съм го и в мрежата, и от познати съм го чувала. Било от най-новите изследвания. Дали е хипотеза, има ли доказателства или шега, не знам. Припомних си дебелите книги на Ал.Фол, дори мисля, че въпросите за траките влизаха в конспекта по история за кандидатстване в СУ, но около 1980 отпадат и започва с основаването на държавата ни.
  • Аз пак ви помолих да цитирате някакво сериозно научно изследване. Иначе така да си дрънкаме глупости можем цял ден... Да, Паленка, учил съм тракология. Що се отнася до идването на българите от Индия - такова нещо досега не бях чел. Ако имате подобни данни, силно ви моля да ги публикувате, вашето изследване ще има приносен характер.
  • Анани за "прочел доста" както се самоописвате, съм като вас "силно учуден", даже озадачен, какво сте наистина чел. Не ми се ще да го квалифицирам, че не е за поети хора. Нито едно генетично проучване на българите не дава друг извод освен, че днес носим гени на хора обитавали тези земи преди около 11 000 години (между 9 и 11к по-точно). Това означава, и то е ясно и за седмокласник, че за да ги има в нас днес тези гени са носени от най-дълго обитавалите земите ни хора (повече от 3000 години) наричани с общоплеменно име траки. Добронамерено ви обръщам внимание, че информацията ви е дълбоко объркана - гърците траки (техните генетични ги дават елини) , албанците автохтонни (ами аварския "сигнал", да не продължавам.
  • "За първи път в в своята 132-годишна история отборът на Ливърпул използва титуляри от 11 националности."
    Това е реалността. Глобализация. И английският принц се ожени за мулатка. Всичко се смесва - бракове, празници.
  • palenka в идеален свят може и да е така невинно както го вярвате вие. Уви в реалността често по-голямата риба изяжда по-малката, макар и да е пила вино с нея. Аз говоря за опасността от обезличаване, културно и всякакво асимилиране, което не мислете че не е в нечий план. И не заради моята или нечия друга персонална важност, но заради значението на територията ни.
  • Анани - тракология ли си учил?
    А сега кое е общото между българите и циганите? Че прабългарите са дошли от Индия като тях. Значи и у нас има циганско.
  • Аз съм прочел доста, затова съм силно учуден, всичите генетични изследвания сочат за българите славянски и сарматски сигнал. С незначителни тюркски примеси. Тракийските гени, доколкото ги има, са се запазили в съвременните гърци и оттам вторично са проникнали и в българите. А най-силен сигнал от автохтонното население на полуострова има в албанците. Хърватите пък имат най-силен славянски сигнал.
  • Преди 1990 г. по соцвремето в кино "Витоша" на нощна прожекция (от 22.00 ч) съм гледала "Венецианска нощ" - за любовната нощ по време на Св.Валентин във Венеция. Тогава от 22.00 ч прожектираха еротични филми. Нямам лозя, не зарязвам лозе и не правя вино. Мога само да пия вино на 14 февруари и за двата празника От толкова години се празнува и у нас, и всяка година едно и също се пише.
  • Има къде другаде да прочетете, стига да искате, дори съм сигурен че знаете, не палете толкова. Ако остане време ще постна пак с някои линкове. Ето тук са посочени ако не всички то поне най важните такива изследвания:

    https://sparotok.blogspot.com/2023/05/10.html?m=1
  • Бихте ли ми цитирал едно от тези 6 генетични проучвания?
  • ИнаКалина, Петър1 - напълно прави сте. Дублирането на културни модели е само началото, то разбира се е приобщаващо, по нататък следва насмешка та над местното като вараварско някога, после ганьовско, а днес - неевропейско.

    khanas за ваше можеби съжаление, няма нищо друго освен тракийско в съвременните българи. При това потвърдено от всички проведени над 6 генетични проучвания.
  • Пепи, не си права. Противопоставянето е още отпреди Схизмата. Тук става дума за един чужд празник за нас, който (интересно защо) съвпада с Трифон Зарезан. И Валентин няма много общо с любовта, това е измислица, за да се поощряват продажбите, както писа Краси. За любовта всеки ден е празник.
  • И "Св.Валентин" е християнски празник. Все пак двата в християнската религия са ортодокса са католицизмът и източното православие. Защо трябва да ги противопоставяме? Ако е някой любовен разказ за християнин и мюсюлманка ще възхваляваме любовта, за която няма граници, и ще се правим на глобално скроени, игнорирайки културни, религиозни, етнически и т.н. различия, а тук какво правим? Има ли по-човечен празник от празник на любовта? Честито на печелившите!
  • За съжаление генетичните изследвания не подкрепят вашето мнение. Няма нищо тракийско у съвременните българи.
  • Езичество, традиции, поверия - корените са им доста дълбоки, а Валентин е за радост и утеха на продажбите. И те трябва да празнуват
  • Петър1 така е уви, наслагването е само в началото, за да изглежда всичко безобидно.
  • Направо си е отнесени от вихъра, а не невинно наслагване…
Предложения
: ??:??