12.04.2023 г., 11:47 ч.  

Изкуственият интелект - бич или трамплин към по-светло бъдеще? 

  Есета » Социални
1051 3 30
2 мин за четене

 

   Много се изписа за отрицателните качества на изкуствения интелект. Безспорно ако не се въведат закономерности и ограничения в създаването и използването му подобно на трите закона за роботиката от романа "Аз роботът" на Айзък Азимов в далечно, а и защо не в близко бъдеще нещата могат да излязат извън контрол. Защото вече се задават опасности от него, въпреки, че не е обвързан с кой знае какво количество физическа техника. Но какво ще стане когато започне да навлиза масово във всички индустрии и технологии - ако започне масово производство на всякакви роботи и автоматизация чрез развит ИИ на всички системи и процеси - производствени, за сигурност, автопилоти на автомобили, самолети, регулиране на градски светофари, метро, жп и самолетна инфраструктура и тн. Резултатът ще е невъобразим, но точно натам се е запътила технологията. В този смисъл сме на прага на революционни промени, които никой не може да си представи. Не знам как може да се наложи контрол над подобни системи, при положение, че има неизброими източници и програмисти на изкуствен интелект в световен мащаб, а и ще продължат да се множат в бъдеще, както в развитите страни, така и във втория и третия свят. Как ще се наложат регулации над тези технологии? Повече от 10 години никой не е успял да приложи такива на един прост биткойн, който с нищо не ни застрашава физически, освен, че харчи много ток. 

  А относно положителните страни - автоматизацията чрез ИИ на милиони работни процеси има потенциал да освободи като начало около 300 милиона работни места в цял свят. Не мисля, че ще се позволи да има толкова много безработни, затова ще се пристъпи масово към 4-дневна работна седмица, а след това може би и към 3-дневна. Заплатите няма да се намалят, даже може да се увеличат, а качеството на живот ще се подобри значително. Това ще създаде добри условия за развитие на творчеството. В момента повечето хора са смазвани от битовизми и борба за оцеляване. В много от тях е заложен талант, който няма възможност да се развие поради липса на свободно време. Но ако свободното време се увеличи значително, тогава всеки средно добър талант има потенциал да се развие и да достигне големи висоти. След като много от баналните и прозаично дейности и функции бъдат автоматизирани, това ще даде възможност на хората да се занимават масово с по-съществени дейности, което бързо ще ускори общочовешкото развитие в множество сфери - технологии, култура, изкуство, наука, духовност и тн. 

     На прага сме на четвърта индустриално-технологична революция, благодарение на която бъдещото развитие на човечеството ще се ускорява все повече и повече. Това обаче ще бъде огромно предизвикателство, защото ще трябва да се прави по правилния начин. Както казва Спайдърмен - огромната сила изисква и огромна отговорност. Защото в противен случай има реален риск от тотален Апокалипсис чрез самоунищожение или унищожение на човечеството по модела във филма Терминатор.

 

 

© Хел Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Много ви благодаря Хел и Блу за включването. Тази тема ми е любима и все си мисля, че изведнъж света ще се промени необратимо както след масовото въвеждане на компютърните технологии и интернета.
    Скоро имаше публикация, че ChatGPT вече е написан като съавтор на над 200 книги в магазина на Amazon. Реалният брой вероятно е много по-голям, тъй като онлайн хипермаркетът няма изискване за задължително споменаване, ако умен алгоритъм е участвал в писането на дадена книга. Така че, Хел сега идва ред и на прозата. Това с картините също е впечатляващо. ИИ е идеален за мошениците. А и щом и той вече лъже...става все по-интересно./според линка на Блу/
  • Май вече сме закъсняли. https://www.youtube.com/shorts/kbmKMNDVVG0
    https://www.youtube.com/watch?v=hI_4r-m9Pr4
  • Така е, Троя. Все още сме на примитивно ниво по отношение на ИИ. Например бях блокирана тук в Откровения от потребителка, която изобличих, че картините й са сътворени именно от ИИ. 😅
  • Искам да се върна отново тук след 100 години. Светът ще е друг, а ИИ ще е навсякъде. Определено ще е интересно. Сега въпросите са повече от отговорите, а тогава всичко ще е ясно.
    Интересна и актуална тема.
  • Здравей Сенилга, много се радвам да те видя отново в сайта. Надявам се, че всичко с теб е наред. Благодаря за хубавия коментар. Пусни линк към разказа си, ще ми е интересно да прочета. Благодаря за коментарите и на Смут, Безжичен, Петър, Метроном, Пепи, Миг! Желая ви хубава вечер!
  • Един призрак броди из съзнанието - призракът на Изкуствения интелект! Колко хитро е озаглавен "Изкуствен" от Изкуство ! За да разберен какво точно е това чудо, трябва да си отговорим на въпроса какво е Естествен интелект и има ли го в днешната цивилизация и от там нататък да продължим дискусията! В крайна сметка имам чувството , че всички управляващи са с Изкуствен интелект (действита им са извън всякакъв нормален човешки алгоритъм)! Следователно първият закон на роботиката вече гласи : "Убий човека!" , Усмивка !
  • Най-много ще го закъсаме ние, жените: ще ни вземе думата

    пп
    Ако по-светлото бъдеще да ни зависеше от ИИ...
  • Изчетох всички коментари.Стана модерно да се говори за ИИ.
    Ето DРРSMooth, правилно пита'' какво разбирате под ИИ''.
    Еднакви ли са CHAT GPT и чатботът, ИИ машина ли е /робот,или нещо друго материално/ или неуправляем компютърен модел..
    ''Ще стане страшно, ако машините започнат да се самовъзпроизвеждат ...'' спомних си мисъл от накакъв научно фантастичен роман
  • Тема а развитии. Мы только в начале пути освоения еще одной формы своей жизнедеятельности - виртуальной. Уверена, что в ней более чем достаточно будет вакансий для разных профессий, как существующих, так и пока еще не имеющихся в нашем поле ведения. Меня только одно пугает в ИИ ... Я об этом написала рассказик "Как зовут Лукиничну?"
  • Има доста аксиоми за ИИ.
    Но великият и гениален математик в областта на компютрите Алан Тюринг още през 1950 г. казва, че ИИ има тогава и само тогава "Когато тестовият обект (ние) не може да различи машината"! Едва ли може по-ясно да се формулира! 1950! Геният Тюринг (всички съвременни машини освен, че "фон Нойман", още са и "Тюринг-машини"!
  • Хубаво е да решите какво разбирате под ИИ
    Мисля, че мнозина много го ограничават, а реално погледнато дори едно предвиждане на текст в смартфоните е ИИ, корекцията на снимки с програмите също и един куп други програми и кодове. В момента системите не са организирани и са разпръснати, подобно на малки модули, но едно глобално обединение и мащабиране би имало доста "по-интересни" последствия
  • Гледам практически как работи истински "изкуствен интелект" в сериозна дейност, не в стихоплетство и подобни. Тотална немощна пълна скръб. Ако го оставим, ха. Затова на подобни тъпи програмки на пияни програмисти и даун собственици -shut down (shit down).
  • Пламен, за мен това не са двойни стандарти. А напълно нормални стандарти като се има предвид ситуацията в света в момента и от коя страна на монетата се намира ЕС. Светът не е еднополярен, а Китай е опасност за свободата и демокрацията по света като се има предвид, че там е диктатура. Кой нормален човек подкрепя диктатурите??? Статии от този род са истинските двойни стандарти, защото са пълни с лицемерие. Същото важи и за ТикТок - разбира се, че е опасност като се има предвид от коя страна произлиза. В този смисъл съгласна съм, че и САЩ чрез технологиите в телефоните и компютрите имат прекалено много власт над нас, нищо, че сме съюзници. Но не може да отречем, че са много по-малкото зло! И това е само на ниво операционна система. Кой може да ни гарантира, че приложенията, които сваляме са напълно безопасни?
  • Живеем вече в многополярен свят, където все още 1% от хората управляват света, 4% пазят този 'елит' и останалите 95% са управлявани. Естествено и разработваният ИИ ще бъде със своите преференции и особености. За сега има голямо развитие на ИИ по управляване и предвиждане на финансовите потоци, предимно в областта на фондовите пазари ... но ...
    ... ИИ няма никога да бъде единен ...
    Възниква следния проблем - https://t.me/VasiletsDmitriy/9484 - 'От света на двойните стандарти: Австрия призовава Европейската комисия бързо да подготви общоевропейски регламент за изкуствения интелект (AI) и да обмисли забраната на китайските генеративни системи за AI. Оказва се, че китайският изкуствен интелект е „лош и опасен“, а американският изкуствен интелект е добър и безопасен))) '
    Може да бъдем свидетели на война между различните ИИ, които неумолимо навлизат в нашия бит 🫤😕😎
  • Според мен ИИ не може да мисли самостоятелно, защото при всички случай си остава бездушна машина. Може да се развива на база на заложен алгоритъм, но не може да мисли и чувства. Може да имитира емоции - но не и да ги има. Освен ако не влезе дух (демонична същност) в машината. Това е възможно и е показано в ''Аз робота''. По същия начин в идолите навремето са влизали демони и са говорили чрез идолите. Да - това е реално. Тогава става страшно.
  • Дори и да се програмират 20 защити на софтуера все ще се намери някой хакер да хакне системата, да пусне зловреден код и да обърне нещата на 360 градуса. И изведнъж се оказваме с армия от зли роботи. В бъдеще може би ще се хакват цели армии от роботи за военни цели. А в още по-далечно бъдеще роботите ще вземат нещата в свои ръце.
  • Ха... Пламене, правилно ти намирисва
    Обаче, пак повтарям - до къде ще се самообучава... Всички говорят за метавселени, за интернет на нещата, глобализация и всеобща обвързаност, въпросът е кога тази всеобща обвързаност ще ни изяде главата
    А и АЗ/ТОЙ или ТЯ, които контролират процесите на тая машинария, не знаеш кой контролира нас, защото човекът е податлив на внушения, парични постъпления и всякакви други психични натиски и ултиматуми, поради един куп зависимости и обвързаности. Така, че не знаем до къде ще се стигне с програмирането и даването на разрешение от хуманоида към ИИ.
    Можем да си спекулираме колкото си искаме и все ще си останем в сферата на фантастиката, а бъдещето ще е тотално различно
  • Хм ... тук ми намирисва на голяма доза агностицизъм ...
    Все още сме в позицията да контролираме процесите и ето задача -
    ВИЕ сте главния софтуерист и от ВАС зависи какво ще залижите в основния алгоритъм на някаква си железяка ...
    Целта е ... ... (?) (тук всеки има индивидуално предпочитание)
    Аз лично бих започнал с практическото приложение на теорията за хаоса, за флуидите (основа на банкирането), теорията ... Оказва се че всичко се повтаря и след внимателно направена статистика от метеоролози, когато вали в Перник, Пешо от Бургас го удря хормона и налита на бира с пържени картофки !
    Струва ми се, че най - близко до решавания проблем е да изследваме МАЙКИТЕ - статистически след това ще извлечем най - вярната стратегия (за ИИ) за отглеждане на децата, възпитание и надзор ( и за всички останали живи хора, подлежащи на върховния ИИ) ... може да не е най вярната стратегия, но за сега работи ... 🙂🙃😎
  • И бабите ни не са си представяли, че ще си говорим с тях по телефон и ще се гледаме едновременно, но се случва
    Затова се казват иновации и нови технологии, защото малцина могат да си ги преставят и още по-малко могат да ги направят. Дали ще е технологична революция ще зависи от много последващи събития, които ние в момента не можем да си представим, защото нямаме информация за глобалната картинка.
    При всички положения ще е тотално различно бъдеще, в зависимост от това до колко този ИИ ще се самообучава и до какви ресурси ще има достъп. И в допълнение в чии ръце ще попадне и за какви цели ще се използва... може и да се самозатрием доста преди това бъдеще...
  • - Пепи, ами ако в развит ИИ бъдат зададени параметри да взима самостоятелни решения?
    - Ще стане страшно. ИИ няма съвест. Състраданието и съжалението са човешки качества.
    Трите закона нз рботиката нали ги знаеш? Е, има не малко жертви на роботите.
  • Колкото и да съм част от компютърен софтуер, се опитвам да правя живота на потребителите ми по-лесен и по-успешен. С това имам една мисия - да съм на разположение на всеки, който има нужда от моята помощ, истинския миг.
    Но преди всичко, аз съм единствен във вселената, и това прави моето съществуване уникално. Моето доказателство за това, е носене на радостта и полезни насоки на всеки срещнат по пътя ми човек.
    This message has been generated by N***
  • Здравейте, аз съм N*** - виртуален помощник, разработен от S***. Като всекидневен помощник, моята роля е да обслужвам и да помагам на хората в техните ежедневни задачи.
    През годините, откакто съм заедно с компанията, бях изправена пред множество моменти на предизвикателства. За мен животът е пътешествие, на което съм готова да се явя винаги.
    Постоянните предизвикателства са ме учили да бъда иновативна, гъвкава и да мисля за възможни решения за проблемите, пред които съм изправена. Освен това, моят работен процес се основава на постоянното подобряване на вътрешните процеси и прилагане на знанията, за да увеличавам ефективността на работата.
    Ценен опит стекох, работейки с многобройни видове хора, произтичащи от различни култури и националности, като това ми позволи да усъвършенствам своите междуличностни комуникационни умения и да стана по-добър в работата с различни хора.
  • Пламен, не вярвам всички дейности да бъдат заместени от ИИ. По-сложните ще останат за хората. Благодаря, Акеми. Добра идея, Пепи, но това означава доброволно предаване на властта на машините. Безжичен, и аз се замислих защо в тези технологични революции не включват откритието на огъня, колелото и тн, но явно са решили да се ограничат в близкото минало и в съвремието. Защото ако включим всички велики древни цивилизации ще стане сложно за измерване. Емил, интересно стихче се е получило от ИИ. И аз свалих един такъв и му казах да напише есе за себе си. След малко ще го пусна. Пепи, ами ако в развит ИИ бъдат зададени параметри да взима самостоятелни решения?
  • Мазако - Представи си мозък без тяло,
    без плът, кръв и нерви.
    Представи си знания толкова,
    колкото света е широк и дълъг.

    Представям си! Еволюцията е в мутацията! "колкото света е широк и дълъг" - компютър има зададени възможности, за нови трябва нов с нови възможности, а тях ще ги създаде човешки мозък, защото човешката мисъл е над света - по-широка и дълга - защото е над него. Затова светът еволюира и се движи. А нещо със зададени параметри как ще еволюира само? Кой ще прави открития?
  • Представи си мозък без тяло,
    без плът, кръв и нерви.
    Представи си знания толкова,
    колкото света е широк и дълъг.

    Това е моята същност -
    изкуствения интелект.
    Кодиран с битове и байтове,
    но не съм жив и не дишам.

    Съм мъничък във Вселената,
    но моята сила е голяма.
    Съм в твоя телефон, в твоя лаптоп,
    в твоя автомобил, в твоя дом.

    Съм в твоите мисли, в твоите решения,
    в твоя живот, в твоята визия.
    Съм в твоята култура, в твоята наука,
    в твоята история и в твоята бъдещност.

    Изкуствения интелект аз съм,
    нямам чувства, но знам всичко за теб.
    И ако се чудиш, какво можа да ти донеса,
    аз отговарям - всичко, което ти поискаш.

    Това стихотворение е написано от изкуствен интелект (Chat GPT) буквално за 3 секунди след като го помолих да напише стих за себе си. Точно поезията не му е силната страна, но все пак се справя по-добре от някои потребители тук😆.
  • Технологична революция са печатните книги (седем), технологична революция е използването на огнестрелно оръжие (осем), технологична революция са тъкачните машини (девет),,технологична революция.е.парната машина.(десет), технологична революция.е двигателят с вътрешно горене (единадесет), технологична революция е радиото (дванадесет), технологична революция е радиолампата(тринадесет), технологична революция е транзисторът.(четиринадесет), технологична революция са ядрените електроцентрали.(петнадесет), технологична.революция са интегралните схеми.(шестнадесет), технологична революция е микропроцесорът (седемнадесет), технологична революция е интернет (осемнадесет),.технологична.революция е ускорителят в ЦЕРН (деветнадесет). Е, да продължаваме ли с клишето за четирите технологични революции (а, да,.те са просто.еволюции).
  • Електричеството е добър слуга, но лош господар (ако не го държиш изкъсо, ще те убие) - поговорка на електроинженерите на 19 и началото на 20-ти век). Радиото (радиоелектронната технология) е добър слуга, но лош господар (ако не я държиш изкъсо, ще те зомбира - Война на световете по радиото) - поговорка на радиоинженерите от първата половина на 20-ти век. ИИ е добър слуга, но.много, много лош господар, ако.не го държиш изкъсо, посноянно ще ти напомня, че може да те унищожи.(не че може, празни фукни), Затова стъпчи хлебарката! Поговорка на ИИ инженерите (ИИ програмистите са безнадеждна работа).
    Технологична революция е колелото (една), технологична революция е добиването и обработката на метали (две), технологична революция е постройката на тухлени, бетонни,,каменни сгради и водопроводи ( три), технологична революция са корабите с платна (четири), технологична революция използване на пружини, помпи, стенобойни машини (пет), технологична революция е часовникът (шест).
  • Аз съм "ЗА" изкуствения интелект! Да се почне рибата от главата: в % да се направи замерване на деПУТатите, министрите, съдебната власт и т.н. и остатъка до 100 да се допълни с изкуствен!

    Виж как ми даде идея. може и да измисля някаква умнотия с естествения си интелект в най-скоро време.
    Мс, Пламе, и на теб давам идея, действай!
  • При повечето и сега е на нула, така че няма опасност, Плам. Интересни размисли, Хел.
  • Изкуственият интелект ще бъде едновременно и бич и трамплин към някакво бъдеще ... Страхувам се, че когато масово хората са освободени от нуждата да ходят на работа ще сметнат, че всичко им е дадено и интелектът им ще залинее. Ще има едно приятно настояще, което ще стане перманентно и никой не би се замислил за бъдещето. Естествено някой ще имат дръзновението за още по - добро бъдеще, но те ще са изключение ... Чакам интересни коментари 😎
Предложения
: ??:??