Много се изписа за отрицателните качества на изкуствения интелект. Безспорно ако не се въведат закономерности и ограничения в създаването и използването му подобно на трите закона за роботиката от романа "Аз роботът" на Айзък Азимов в далечно, а и защо не в близко бъдеще нещата могат да излязат извън контрол. Защото вече се задават опасности от него, въпреки, че не е обвързан с кой знае какво количество физическа техника. Но какво ще стане когато започне да навлиза масово във всички индустрии и технологии - ако започне масово производство на всякакви роботи и автоматизация чрез развит ИИ на всички системи и процеси - производствени, за сигурност, автопилоти на автомобили, самолети, регулиране на градски светофари, метро, жп и самолетна инфраструктура и тн. Резултатът ще е невъобразим, но точно натам се е запътила технологията. В този смисъл сме на прага на революционни промени, които никой не може да си представи. Не знам как може да се наложи контрол над подобни системи, при положение, че има неизброими източници и програмисти на изкуствен интелект в световен мащаб, а и ще продължат да се множат в бъдеще, както в развитите страни, така и във втория и третия свят. Как ще се наложат регулации над тези технологии? Повече от 10 години никой не е успял да приложи такива на един прост биткойн, който с нищо не ни застрашава физически, освен, че харчи много ток.
А относно положителните страни - автоматизацията чрез ИИ на милиони работни процеси има потенциал да освободи като начало около 300 милиона работни места в цял свят. Не мисля, че ще се позволи да има толкова много безработни, затова ще се пристъпи масово към 4-дневна работна седмица, а след това може би и към 3-дневна. Заплатите няма да се намалят, даже може да се увеличат, а качеството на живот ще се подобри значително. Това ще създаде добри условия за развитие на творчеството. В момента повечето хора са смазвани от битовизми и борба за оцеляване. В много от тях е заложен талант, който няма възможност да се развие поради липса на свободно време. Но ако свободното време се увеличи значително, тогава всеки средно добър талант има потенциал да се развие и да достигне големи висоти. След като много от баналните и прозаично дейности и функции бъдат автоматизирани, това ще даде възможност на хората да се занимават масово с по-съществени дейности, което бързо ще ускори общочовешкото развитие в множество сфери - технологии, култура, изкуство, наука, духовност и тн.
На прага сме на четвърта индустриално-технологична революция, благодарение на която бъдещото развитие на човечеството ще се ускорява все повече и повече. Това обаче ще бъде огромно предизвикателство, защото ще трябва да се прави по правилния начин. Както казва Спайдърмен - огромната сила изисква и огромна отговорност. Защото в противен случай има реален риск от тотален Апокалипсис чрез самоунищожение или унищожение на човечеството по модела във филма Терминатор.
© Хел All rights reserved.
Скоро имаше публикация, че ChatGPT вече е написан като съавтор на над 200 книги в магазина на Amazon. Реалният брой вероятно е много по-голям, тъй като онлайн хипермаркетът няма изискване за задължително споменаване, ако умен алгоритъм е участвал в писането на дадена книга. Така че, Хел сега идва ред и на прозата. Това с картините също е впечатляващо. ИИ е идеален за мошениците. А и щом и той вече лъже...става все по-интересно./според линка на Блу/