21.02.2024 г., 6:08 ч.  

Живей с останалите, не заради тях 

  Есета » Социални, Философски, Лични, Други
334 2 20
2 мин за четене

Поредица “Научи се да се обичаш”

Част първа

 

Живей с останалите, не заради тях

Есе

 

Страшно е човек да живее, окован от очакванията на другите хора. Да трепери над всяка дума, изречена по негов адрес. Както и над собствените си думи, дали няма да обидят някого. Същото важи и за действията.

Такива хора обикновено не могат да казват "не" , когато искат всъщност да кажат "да" и обратно. Не могат да отказват или им е трудно. И накрая един такъв човек израства като индивид, задоволяващ потребностите на другите, но игнорирайки своите собствени нужди. Изоставя своите интереси. Става все по - трудно да се заяви пред света една такава личност. Понеже самочувствието на Аз-а е било накърнявано системно, достойнството му - оскърбявано, в душата на един такъв човек е много трудно да разцъфне цветето, което се нарича любов към себе си. Да, задоволяващите хора определено имат дефицит на това да се ценят и обичат сами себе си. И тук ще е хубаво да допълня нещо: границата между това да обичаш себе си и да изпаднеш в гордост е много, много тънка. Хората с прекалено високо самочувствие имат този навик. И им се случва често - често. Но да се върна на темата, понеже се отклоних. Човек, който угажда на всички, накрая остава нещастен и незадоволен. Защото цялата му енергия отива в изпълнение на молбите, а дори някой път “заповедите” на тези, които му възлагат задачите. Друг проблем на удовлетворяващите, е поставянето на граници. Граници между "да" и "не" . Две кратки думички, които могат да съхранят човек или да го унищожат. Много често удовлетворяващият индивид попада в неподходяща за него компания, където бива употребен заради добротата си. Заради това, че е готов на всичко за всеки.  Такива хора още ги наричат “добряци” . Но това “добрячество” им изиграва лоша шега. Защо? Защото “добряците” имат този гаден навик да се навират където не им е работа, да се мешат където не са желани, само и само да предложат помощта си. Човеко, заради другите ли живееш? То е хубаво да се помага. Но трябва да си пазиш и личното пространство. Защото ако ти самият не си пазиш интереса, никой няма да го направи за теб! Научи се да се уважаваш, за да те уважават и другите!

© Йосиф Асенов Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Хареса ми!
  • Да можеш да казваш "НЕ" и да можеш да отказваш, да отстояваш своето, без да накърниш достойнството на другия, се нарича асертивност — доста важно умение в общуването и междуличностните отношения. Но да не можеш да казваш "НЕ", когато всъщност ти се казва "ДА"...това не знам как се нарича. 😏
  • Доообре. Щом не е объркано изречението, тогава ще си кажа мнението за смисъла на написаното в него. За мен няма нищо по- нормално и естествено, човек да не може да каже "не", когато иска да каже "да". Като и да не може да каже "да" , ако иска да каже "не". Това е здравословно и честно. Неестествено и тормозещо е човек да не успява да каже "не", когато иска да каже "не" . . Така мисля аз.
  • Само може да се поставят кавички между думичките "да" и "не" .
  • Съгласна с нея. И смислово. Не, няма защо. Не е чужда реч.
  • Консултирах се с филоложка и тя каза, че граматически изречението е правилно конструирано.
  • Живеем заради другите: правим нещата така, че да им харесва, угаждаме им, въобразяваме си, ще щом те са щастливи, и ние сме щастливи. Съгласна съм съм с Йосиф. Докато се усетим, че заради очакванията ни сме живели в илюзия. Илюзорно семейство, илюзорна връзка и др.
    И се научим, че да живеем заради и чрез другите и с другите са различни неща. Обезличаваме себе си и забравяме, че и ние си имаме малки радости и нужди, несвързани с тях.
    Има още какво да се развие в тази насока - "заради и чрез другите и с другите са различни неща".
    Дребно, но точно, хареса ми.
  • Съгласна съм с Ирен. Изречението има нужда от корекция.
  • Не е написано объркано. Много си е правилно даже...
  • Съгласна съм с много от написаното, но не е задължително такъв човек да е малтретиран емоционално и обременяван. Понякога в процеса на израстване се объркват понятията за себепознание и себеизразяване.
    Има и хора, които живеят, за да помагат на другите, но те не са непременно нещастни по начина, по който ти ги описваш, а напротив това ги обогатява и ги прави пълноценни.
  • Прочети отново твоето изречение. Аз разбирам тезата. Изречението според мен е написано объркано.
  • Просто е. Такива хора се поддават на на останалите и се съгласяват, казвайки да, когато всъщност искат да отхвърлят предложение към тях и да изрекат специалната думичка не. Надявам се, че това изяснява нещата, Ирен и отговаря на въпроса ти.
  • Аз го разбрах и споделям тезата. Това обаче изречение ми изглежда объркано "Такива хора обикновено не могат да казват не, когато искат всъщност да кажат да и обратно."
  • Така е. А когато човек веднъж се покаже такъв, какъвто иска да изглежда пред другите - това го поставя в коловози от които трудно се излиза. Най-лесно е да бъдеш себе си.
  • Кое не е ясно?
  • Прав си.
  • Това не го разбрах.
  • Кратко е, но е ясно. Гледам да не разводнявам темата.
  • Много е кратко за есе.
  • Явно сте добре запознат с психологията на видовете човешки типове.
    Поздравления, Йосиф!
Предложения
: ??:??