16.02.2017 г., 23:24 ч.

Левски 

  Есета » Граждански
1362 1 1
4 мин за четене

ДЕНЯТ, НАЙ- СКРЪБЕН И ВЕЛИК ОТ  КАЛЕНДАРА,

Е ТОЗИ, КОЙТО ОСКВЕРНИ И ВЕЛИЧА

ИСТОРИЯТА НАША ТОЛКОЗ СТАРА

НА ЧИСТИЯ И СВЯТ АПОСТОЛ СЪС СМЪРТТА

                                               

  1837- 1873!  Тъй кратък отрязък от време! И толкова много история!

      Преди 180 години се роди най- великият син на България.

Народът го нарича Левски, Дякона, Демона на империята.

А той е просто Васил Иванов Кунчев- момче от Карлово, израсло с непокорен и свободолюбив дух.

       Но той е и просто Левски- човекът с лъвско сърце и непоколебима смелост; човекът, запалил сърцата на хиляди като него с огъня на бунта.

       Този мъж и днес ни кара да се срамуваме, когато се вторачим в дребнотемието си; когато постове и богатство ни изкушават и често стават основна цел на нашето съществуване. Няма да си го признаем, но дори мисълта за това, как Дяконът е преживял краткия си живот и какви идеали е проповядвал, може да извика у нас чувство на неудобство. Тогава си казваме – и аз мога като него. Но кратка е тази мисъл, защото сме свикнали с нашето сиво ежедневие. И си мислим, че няма място за героизъм, че подвизите са само за героите от миналото.

        Самият Апостол ни опровергава. Неговите разсъждения за живота, борбата, смъртта и свободата могат на много да ни научат- и днес, и за в бъдеще. Мисля, че всеки трябва да прочете и да помисли върху това, което ни е завещал Васил Левски- великият Апостол на българската свобода!

…………………………………………………………………………………….

Аз съм посветил себе си на отечеството си, да му служа до смърт и да работя по народната воля.

…………………………………………………………………………………….

Аз съм се посветил на отечеството си жертва за освобождението му, а не да бъда кой знае какъв.

……………………………………………………………………………………

Братство всекиго, без да гледаме на вяра и народност.

…………………………………………………………………………………….

Всекиму ще се държи сметка за делата.

…………………………………………………………………………………….

Всичките народи в нея (България) щат живеят под едни чисти и святи закони, както е дадено от бога да живее човекът; и за турчинът, и за евреинът и пр., каквито са, за всичките еднакво ще е само ако припознаят законите равно с българинът. Така ще е в наша България!

…………………………………………………………………………………….

Всичко се състои в нашите задружни сили.

…………………………………………………………………………………….

За Отечеството работя, байо! Кажи ти мойте и аз твоите кривини, па да се поправим и всички да вървим наедно.

…………………………………………………………………………………….

На драго сърце да обичаме оногова, който ни покаже погрешката, инак той не е наш приятел.

…………………………………………………………………………………….

На такива хора дай работа, които са разсъдителни, постоянни, безстрашни и великодушни.

…………………………………………………………………………………….

Нашите българи желаят свободата, но приемат я, ако им се поднесе в къщите на тепсия

…………………………………………………………………………………….

Ние не гоним турския народ, ни вярата му, а — царя и неговите закони, с една дума, турското правителство, което варварски владее не само нас, но и самите турци.

…………………………………………………………………………………….

Ти ли трябва да вървиш с вишегласието, или милиони хора — след една глава?

…………………………………………………………………………………….

Трябва изпит за всеки. Защото има примери: Днес е човек, а утре — магаре.

…………………………………………………………………………………….

Цели сме изгорели от парене и пак не знаем да духаме.

© Росица Стоянова Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • О мать Болгария, край мой милый,
    о чем горюешь, рыдаешь слезно?
    Проклятый ворон, над чьей могилой
    во мраке каркаешь ты так грозно?

    Ох, вижу, вижу, страна родная,
    о том горюешь, что ты — рабыня, -
    о том, что, отклика не встречая,
    твой скорбный голос звучит в пустыне.

    Так плачь же, плачь!… На краю Софии
    в петле качается сын твой милый.
    Его казнили тираны злые.
    И, мертвый, полон он страшной силы
    Христо Ботев.
Предложения
: ??:??