25.03.2008 г., 9:47 ч.

Маньоври 1) - психагогията 

  Есета » Други
1239 0 4
2 мин за четене

Да живееш в обществото, означава да ти се случват спешни неща.

И за да бъде ключовата отлика положена още в самото начало, може да се каже, че психагогът не води обществен живот, понеже нищо не го засяга спешно.

Общественикът – обзетият от спешен живот – е човек, воден от мотива на наложителните неща. А психагогът – незасегнатият от обществото – води съвсем друг на спешността живот. Какъв е този живот?

----

Не се поддавай на нуждите – вътрешни или обществени – защото всяка нужда е належаща, а всичко належащо (обзето от спешността) е илюзорно. Заблудата, че нещата трябва да се вършат непременно и сега, иде да компенсира чувството, че човек е ощетен. А човек се чувства ощетен, защото няма житейска стратегия; което означава, че в действителност не вярва във вероятността социалното да го доведе до някъде.

Не съществува житейска стратегия, която да е социална стратегия. Ядрото на всеки дългосрочен житейски подход е духовното. А духовен означава отвъдсоциален; духовността е свобода от спешните неща, като рамки и логика на обществения живот.

Психагогията е да изградиш и водиш живота си стратегически. Психагогическата деятелност – гогичното – се побира в изречението: напълно въвлечен в социалното, изчерпващ всички социални действия, аз се водя от своята неизменно антисоциална стратегия.

Психагогът е човек, който не страни от обществото, а живее пълноценен обществен живот в отстраненост. Гогичността не е аскетизъм и не е монашество, гогията е деяние на воин, проведено винаги и единствено в тила на врага. Психагогията е война! Война, която не мисли за мир.

© Едуард Кехецикян Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • "Да спорим (винаги) е едно от най-хубавите неща."
    __________________________________________________
    НЕ!Не е спор, а размисъл.Всеки сам със себе си...ако го иска непременно.
    И аз не мисля, че " психагогията е война! Война, която не мисли за мир"
    Човекът е уникален феномен...единствен и неповторим.
    Благодаря много за отговора.
  • Да спорим (винаги) е едно от най-хубавите неща.
    ----
    Благодаря ти, Седем. Инак самата дума "психагогия" е взаимствана от "Федър" на Платон.
  • Доста интересно selsal
    "logos peri psyche" според Платон.
    Художественото въздействие на поезията/Ератостен/е, че може да "вълнува".А риториката смята, че главната задача на красноречието/осъзнаното само/ е именно да може да "движи душата" на слушателите.
    Темата е страхотна!Но и не лесна за коментар.
    Поздрави за идеята!!!
  • "Не съществува житейска стратегия, която да е социална стратегия."
    100% съм съгласна...За другото може да се поспори винаги
Предложения
: ??:??