10.02.2012 г., 13:17 ч.

Музиката 

  Есета
2956 0 12
1 мин за четене

                  Какво е музиката?

 

      Музика. Вечно понятие. Дума, граничеща с безкрайността... Ала какво всъщност е музиката? Риана, Лейди ГаГа, Бруно Марс? Това си представят повечето хора. Но какво е музиката за другите? Аз, като човек, на който често му се налага да се цепи от колектива, който е част от малцинството, неразбран, обсъждан, осъждан, като всеки различен, се считам за една пълноправна „друга” и ще се опитам да обясня какво означава за мен понятието „музика”.

      И така - какво е музика? Музиката е езикът на емоциите. Защото когато думите не достигат, тя винаги е там, като аптечка за първа помощ, винаги готова да помогне. И точно като аптечка за пръва помощ музиката лекува. Но не тялото, а душата. С всичката си нежност тя събира разпилените парченца от изстрадалите ни сърца и отново, и отново реди пъзела на човешките емоции. Попива яростта и болката ни, поглъща омразата. Разпалва огъня на любовта. Помага ни да открием себе си. Учи ни как да живеем.

      Музиката е вече пропита с кръвта на нашите дълбоки, широко отворени рани. Ала тя ни остава вярна. Закриля ни, подкрепя ни. И това е, което я прави най-великото изкуство... не. И това е, което я прави единственото божество, в което вярвам. Единственото, заслужило моето уважение.

      Само че аз съм една от малкото...

      Ах, вие, от мнозинството, как ви съжалявам!

© Мария Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Хм...
    Върнах се отново на творбите ти.
    Това есе не го коментирах, но сега ще го направя.
    Есето наистина е много добро. Напълно споделям написаното от Мария. Точно така и аз чувствувам музиката. Може би и затова есето да ми допада толкова много.
    И много пъти, когато сутин започвах деня си в служебния автобус, в който редовно гърмеше чалга (по желание на повечето от пътуващите, разбира се), аз си мислех точно това: "Ах, вие, от мнозинството, как ви съжалявам!"
    Как да си обясним факта, че много момичета с музикално образование, зарязват фолклора и започват да се изявяват с предимно чалга?
    Ами, там, в чалгата има много слушатели... там има хляб за тях... за съжаление...
  • И аз благодря
    И двете неща (и паваната, и ноктюрното) са много красиви. Паваната не бях я чувала.

    Г-жо Комедвенска, ще трябва да изразя несъгласието си към това, че музиката се цени от много хора. Тоест... Музиката наистина се цени от много хора, моля Ви, не оставайте с впечатлението, че се взимам за единствената, която приема изкуството толкова навътре. НО! Има още толкова пъти по "много хора", които и хал-хабер си нямат от това що е музика и се чудят как да утолят физическата си жажда за удоволствие, да не говорим и за тези, които правят нестойностна музика с цел изкарването на пари (естествено, има много изключения, но не мисля, че можем да сравняваме Металика с Джъстин Бийбър например(отказвам да го сравнявам с някой като Бетовен, Моцарт, Шопен, Рахманинов). Времената се менят, ако преди наистина се е ценяла музиката, то това постепенно изчезва и магията ѝ остава скрита за много хора.
    Всеки път, когато казвам: "всеки" или "всички", имам едно на ум и ми е пределно ясно, че има не едно или две изключения. Както г-н Радев каза, говоря "чисто статистически"
    Още нещо - щом сте в този сайт, значи сте човек на изкуството. Щеше да ми е странно, ако не ценяхте музиката.

    ПП:А като става дума за Шопен, в момента свиря това ноктюрно:
    http://www.youtube.com/watch?v=4vC6KdcqFBU
    Ии като видях "Павана", се сетих за това:
    http://www.youtube.com/watch?v=5ov4Hg-ql0s
    (почитателка съм на импресионизма

    А не използвам HTML, защото не знам как се прави. Честно казано мислех, че става автоматично, после се чудих защо не се е получило...
  • Благодаря!

    Млади хора, защо не ползвате HTML за да слагате активни линкове?... Ето я формулата:.... (не може, обаче, нито да се постави тук, нито да се изпише!?...)

    <a href="http://www.youtube.com/watch?v=udwWw2AsN88">Faure - Vladimir Ashkenazy - Pavane </a>
  • От коя страна на барикадата се поставям? Исках просто да Ви покажа, че макар да се вглеждате толкова детайлно в един труизъм, който момичето е използвало - че "повечето хора" слушат Риана, Лейди Гага и тн. Вие самата ползвате генерализации, които са доста по-малко проверени и като цяло са и по-обидни.

    На другата тема, така и така сте тръгнали да се поздравявате, един поздрав и от мен с една съвременна песен с религиозен сюжет: http://www.youtube.com/watch?v=tcRYdVlGXNQ

    ПС А за тези, които разбират стойностите на старото - http://www.youtube.com/watch?v=--ykTqoQnqI - с пожелания да не последват Ницше
  • За съжаление не разбирам нищо от текста(а предполагам, че дори и да знаех какво означават думите, нямаше да мога да вникна в смисъла), но е много красива.
    И все пак - предпочитам нещо не толкова съвременно, но не по-малко стойностно и красиво - http://www.youtube.com/watch?v=aiRRYiIeBu4 (моят поздрав за Вас) Нещо, което успешно възпява човешката любов с помощта на един инструмент, две ръце и едно сърце
  • Поздрав с една съвременна песен с религиозен сюжет - за случката, при която св. Франциск спира в едни поляни до Венеция за да извърши вечерната си молитва, но там има и много птици, които пеят. Макар че пеенето им да прилича на възхвала на Бога и св. Франциск да иска да съчетае с него своята молитва, в един момент разбира, че тя се губи сред този шум. Помолва любезно птиците да спрат да пеят за малко, което те изпълняват, казва си молитвата на спокойствие и след това продължава по пътя си. Изпълнителите са А.Брандуарди и певицата на "Мадре Деуш":

    <a href="http://www.youtube.com/watch?v=KZsTcMxk72o">nelle paludi di venezia francesco si fermò a pregare e tutto taque </a>
  • За това какво разбирам под "повечето хора", г-н (продполатам)Фабер го е изказал дори по-добре от мен, така че няма смисъл да повтарям. И не, не говоря само за връстниците ми. Щях да се радвам, ако бяха само те, но виждам, че и много по-глеми от мен хора, слушат музика, която честно казано ми е обидно да наричам така.

    А колкото до това за божеството и т.н.:

    Не съм вярваща. Майка ми и баща ми са(по специално баща ми), но аз самата не съм възпитана така(да, смятам, че вярата към Господ е свързана до голяма степен, дори може би почти изцяло, с възпитанието.) Няма да задълбавам в темата, защото попринцип мнението ми към божествата е доста негативно и не желая да засегна когото и да е.

    Като казах "божество" имах предвид, че музиката(и изкуството като цяло) е нещо доста по висше от нещата, към които в днешно време се издига култ (власт, пари и прочие). Не смятам, че се отнасям към музиката като към идол. Попаднах на правилната музика в правилното време и това доста ми помогна да се изградя като личност(това най-вероятно звучи смешно, защото съм още доста малка и имам още много да се развивам, да уча, да откривам, но наистина музиката ми повлия повече от колкото някога съм си представяла) и означава наистина много за мен. Но понякога се улавям, че размивам границите между двете неща. По-точно щеше да бъде, ако бях казала, че музиката е най-силната ми мечта, но пък не вярвам всички да възприемат мечтите си толкова сериозно, колкото мен.

    Също така смятам, че най-важните и най-стойностните неща са човешките емоции, мечти и т.н., които изграждат човешката душа. Но изкуството е израз на всички тези неща. Точно поради тази причина го ценя толкова много. И ми е обидно, когато изкуството се превръща в машина за правене на пари, и то заради едната алчност.
  • Момичето вероятно иска да каже, че тълпата обикновено - дори задължително, слуша музика, която е просташко-развлекателно-зрелищна и е съзвучна единствено с по-примитивните и (на тълпата) нагонни пулсации. Тази музика почти винаги е маскирана с някакво лустро (вж. изброените изпълнители в есето), което в повечето случаи самото то не е достатъчно стойностно или е пошло - нещо, което се отнася и за самата музика "под" него!Но... и по-примитивните хора имат нужда от "художествено" разпускане!... Важното е да не освинват (прекалено)!

    А, иначе, ако "единственото божество, в което вярвам." - лошо, момиче, лошо!... Първо - излиза, че се отнасяш към музиката, към изкуството като към някакъв идол!... Второ, обожествяването на идоли не води до нищо добро - не случайно накрая на есето се самопревъзнасяш!... Във всеки случай, имай предвид, че независимо дали си подвластна или не на музиката, ти имаш своята висока стойност и само поради това, че си човешко същество, създадено по "образ Божи и подобие"!
  • Зависи от коя страна на барикадата се поставяте, г-н Радев.
  • Под "повечето хора" тийнейджърите и връстниците си ли имаш предвид?
  • Съжалявам, но не разбрах каква генерализация имате в предвид. Чисто статистически, повечето хора слушат популярна музика, която обективно е доста пошла и очевидно разчита на първичното за да се продава. Аз лично не мога да приема сравнението, че поп и чалга песни могат да бъдат равностойно разглеждани с класически произведения, джаз... дори с фолклорните традиции на народите. Аз се занимавам с музика и по-скоро Вашата генерализация ме обижда - това, че щом есето не ме е възмутило значи съм тъп.
  • Малка моя, всеки интелигентен човек би се възмутил от подобна генерализация. Има още много да учиш, но аз ще ти кажа, че силата на музиката е открита още през IV век пр. Хр. и до ден днешен тя е изкуство, което се цени от много хора. Вкл и от мен.
Предложения
: ??:??