14.05.2017 г., 19:35 ч.

Науката – новата религия 

  Есета
2734 0 26
5 мин за четене

„Родила се нова религия . Тя била наречена “наука”. Християнството все още било силно, но сега неговото влияние временно било западнало. Внезапно ученият станал бог. Тази наука създала епохата на машината и всички еликсири и отрови, довели човешкия живот до ръба на унищожението. Но с отминаването на ХІХ и с началото на ХХ век тази нова култура и нов бог били хипнотизирали преобладаващата част от човешкото съзнание.“ - “Бунтът на роботите” Дейвид Айк

Превърнала ли се е науката в новата религия в наше време? На пръв поглед религията и науката са на два различни полюса. Какво е религията? В свободната енциклопедия „ Уикипедия“ обяснението какво е това религия започва така - „Религията е организирана система от вярвания, културни системи и мирогледи, които свързват човечеството с даден порядък на съществуване.“

А какво е наука? Пак според „Уикипедия“ – „ Наука в най-широкия класически смисъл е систематизирано достоверно знание, което може да бъде убедително обяснено чрез логиката. Съвременната философия на науката дефинира понятието по-тясно, като ограничава обхвата му до знанието, което е експериментално проверимо въз основа на научния метод.“

До тук добре, това което казва науката можем да го проверим с някакви научни методи, докато в религията се осланяме единствено на вярата.

И все пак… какво е религията? Не е ли това философско виждане за света? И науката не отговаря ли на този критерии? Нали тя, науката, ни представя своето виждане за възникването на нашия свят? Нали и науката, и религията търсят най-пълното обяснение на същността на света?

В 21 век сме. Отдавна нямаме нужда от религия, с която да си обясняваме природните феномени, тях физиката отдавна ни ги е обяснила, с което са изчезнали и част от страховете на хората. За да се появят на тяхно място други. И може би нова религия.

„Науката изглежда много различна от старите религии, но това е вид маскировка. Тя изглежда различна, защото твърди, че се осланя на експеримента, а не на вярвания. Науката, всъщност, има много повече общо с религията, отколкото изглежда на пръв поглед. И науката, и религията търсят дълбоката същност на света, последното и най-пълно обяснение. В религията тази същност се нарича Бог. В новата религия „наука” тази същност се нарича „материя” или „теория”. Висшият Бог, универсалната теория, която търсят науката и физиката. Тя трябва да даде последното и най-пълно обяснение. Точно това, което прави Бог в старите религии.

Църквите на старите религии са заместени от университети и болници. Жреците на новата религия са учените и лекарите, които знаят по-добре и повече от вас и имат склонността да ви командват и да налагат волята си над вашата, особено в болниците. Свещениците са заменени от психотерапевти и други терапевти.

Има едно особено нещо в тази нова религия, наречена „материализъм”. Тя отрича всякакъв Бог. Съществува единствено материята и всичко нематериално се отрича. Новият Бог на тази религия може да бъде наречен Материя.

Но дори още по-странно е противоречието в самата тази нова религия. Отправната точка за твърдението, че единственото съществуващо е материята, всъщност не е експериментално доказана. Може да я наречем аксиома, парадигма, вяра или догма. Ще рече, че това е просто мисъл, която не може да бъде потвърдена, която няма здрава основа, умозаключение, което противоречи на аксиомата, че всичко трябва да бъде доказано чрез експеримент.“ Из редакционна статия на Ян Схолтън от Декемврийския брой на InterHomeopathy

Да. Всъщност ние , обикновените хора не мислим за това. Ние не сме учени, не правим експерименти, вярваме на това, което ни казват „компетентните“ . А Науката, тази новата религия обслужва властта, по същия начин, както това са го правили и старите религии. Властта /парите/ е тази, която решава , кое ще стигне до нас, като информация, кое ще се развива като наука. Властта на парите е тази, която ще определи коя е медицината в която ще вярваме и на която ще се кланяме, коя е науката, която ще влезе в учебниците, кои са изобретенията, които ще стигнат до нас. От малки приемаме, че учителите ни предават верните знания, с верните факти. Още повече, че Правителствата се „грижат“ те да са такива. Нали има министерства на образованието? Но аналогичен начин от малки знаем, че докторите са тези, които се грижат „правилно“ за нашето здраве с помощта на „вълшебните“ хапчета, създадени от така силната и „човеколюбива“ Фармация и с помощта разбира се на Министерствата на здравеопазването. Оооо, колко добре звучи всичко това! И всичко друго го пишем чисто и просто шарлатанство! Ами да! Нали си няма министерство!

Не, не… не мислете, че съм против науката. Науката ни е необходима. Хората винаги са си задавали въпроса и ще продължават да си го задават и да търсят – „ Как е създаден нашия свят и каква е неговата същност?“ Те, хората, имат нужда да вярват в нещо по-велико от самите тях. Защо ли? Защото така е много по-просто отколкото да поемеш сам отговорност за собствения си живот. И ако Господ се е „компрометирал“ в нашите очи, то тогава , ще вярваме , че науката ( медицината) е тази, която ще знае как да се погрижи за нас, като ни даде вълшебното хапче, което ще реши всеки един проблем. А аз наистина смятам, че науката е основен двигател на прогреса. Но имам, а може би не само аз един малък проблем - почти всички интересни научни факти и постижения на практика не подлежат на проверка от обикновения човек.

Мога ли аз да измеря скоростта на светлината? Мога ли лично да се убедя, че живакът е канцерогенен? Или кое е екологично по-приемливо – жива елха за Коледа в дома или пластмасова? Как мога да съм сигурна, че наистина човек не може да бъде излекуван от диабет или рак с някакви различни от така наречената „официална медицина“ методи? И това трябва да приема на доверие? Защото има министерства?

Нещата може да са така, както пише в учебниците, както ни убеждава пресата, и най-вече властта, но може и да не са - и ние няма как да знаем това, защото всъщност могат да ни поднесат всичко и ако е горе-долу логически обосновано ще го приемем за истина. А могат и доста неща да скрият от нас, нали?

И вярвайки сляпо във всичко това, всъщност не вярваме ли в една нова религия служеща най-вече на парите? Науката – новата религия.

© Ирен Всички права запазени

Не претендирам за изчерпателност, нито за оригиналност и новаторство, но ще се радвам ако съм успяла малко да ви провокирам и повече хора, се включат с есета по темата, представят своите гледни точки. Мисля, че това е начина "да се държим будни".

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • и за докторите нещо - "Днес медицината толкова напредна, че за всеки лек намира болест!"
  • Роси, Пепи, благодаря, че прочетохте.
  • Ученият се превръща в роб на себе си, технологиите нас започват да контролират, щом животът ни зависи от тях!
  • Интересно... Поздравления, Ирен!
  • Благодаря ти, Павлина. Единствената причина да не го включа в предизвикателството е, че аз съм задала темата. Някак ми се струва нередно.
  • Чудя се защо това хубаво есе не е включено към зададената тема в рубриката "Предизвикателства".
  • "Човешкият организъм е създаден в пъти по-силен и от най-коварната болест." - но човек трябва да го мисли това, за да е вярно. Ако мисли, че коварните болести го дебнат от всякъде и той не е в състояние да се опази от тях, ще бъде обратното. Благодаря ти, за включването.
  • Човешкият организъм е създаден в пъти по-силен и от най-коварната болест. А, че славяните са една от най-здравите раси на земята са го признали Чърчил, Рузвелт, дори и Хитлер. Фактът сега е, че всеки втори славянин редом с другите нации е носител на хронични заболявания. Напуска работа, сменя университет...
    Психостения. Клетки без кислород, калцирани съединителни ставни и мозъчни тъкани и психично увредени биороботи населяват в момента земята. Приемащи храни от почва без микроелементи. Говорещи часове по мобилния "важни" разговори. Спящи до включено Wi-Fi. Стресът е господар на решенията. Подобно на Атлантите, тези полубогове са проиграли техническият си прогрес. Станали са част от обкръжаващата среда на обитанието. Как да допуснем, че в същото време Вернадски е написал труда си за ноосферата, че могъществото на човешката мисъл и научно знание ще бъде превъзхождащо изменението на Земята. Как?!?
  • Ан, много мил коментар си ми написала. Благодаря ти. Съгласна съм, че всеки стига до определена истина, когато е готов за нея. На сила никому не можеш нищо да дадеш, а и не бива. Но за да стигне до определена информация, нея трябва да я има. Намираш я, когато някой я е споделил. Понякога дори "дразнещо" се навира в очите ти. Понякога в началото не разбираш това, че тя е предназначена точно за теб, защото си, не разбираш, че си готов да я "смелиш". За това пиша, споделям мои мисли. Който трябва ще ги разбере. За някой може да са полезни, да го насочат към нещо. за друг - може да са пълни глупости. И това е нормално. Благодаря!
  • Лина, и на мен темата ми се стори сложна за есето. Не че нямам отношение. Напротив, за това я избрах такава, пък ме озори. Ще ми е приятно да се включиш, но пък всичко е по-желание. Радвам се, че беше тук и че сподели.
    Ирена, благодаря за включването. „Днес лекарите лекуват последиците, но не могат да лекуват човека.“ – много точно казано!
    Съгласна и с Пламен. Естествено, че никой не отрича , постиженията на науката.
  • Здравейте. Радвам се, че има дебати по темата.  Ако всички кимаха утвърдително с глава, колко съм права, това щеше да означава, че от написаното няма никакъв смисъл.
    Люси, бих искала да отговоря на всеки един твой коментар, но да ти кажа струва ми се нередно да го правя. Ще се радвам да изложиш своята гледна точка в есе. Книжката, която съм подготвила за победителя , запознава с доста научни открития, които са „заровени“, а откривателите им унищожени. Едва ли ще се намери човек, който би спорил, че науката е полезна. Хората са тези, които я манипулират.
    gerrda (Геновева Христова), „обективът“ се разширява, тогава, когато човек е готов за това. Фармацевтичната индустрия има за цел, човешкият живот да има възможно най-голяма продължителност с възможно най-много медикаменти. Да бъдем абонати.
  • Исмаил, вярвайте в каквото намерите за правилно. Аз просто съм шокипана от поставяне на съвнение на отдавна доказани нища. А понякога и науката греши това е варно. Въпреки това не вярвам на съмнителни теории.. ..
  • Люси, никой не оспорва постиженията на човечеството благодарение на науката, но не е достатъчно, да се вярва само на нея!
  • Между другото петдесет процента от раково болните в Германия наппимер оздравява с помощта на медицината. До 1980 г са умирали 2/3 ти... За това ми се иска в България да се подобри здравеопазването вместо да се търсят съмнителти алтернативи. Ракът в много случаи е лечима болест.
  • Абсолютно съм съгласна, че човек трябва да е отворен за нови знания. И че никой не знае всичко. И ако науката е вид религия излиза, че тя маже да лекува душата. Пък и никой не отрича или забранява религията.. Но аз имам проблем с разпространилите се напоследък псевдолечители, които също го правят за пари и не може да няма контрол в една цивиризована държава. . Оставаше да има и министерство на всичко. . А дали живакът или пластмасата са канцерогенни - точна за това има научни екипи които с години правят изследвания с научни доказателства... За това и вече не се произвеждат термометри с живак. Изглежда ми абсурдно да се поставят под съмнение такива научни резултати.
  • "Веднъж учениците на древния гръцки философ Зенон от Елея го попитали:
    — Защо ти, учителю, който знаеш повече от нас, винаги се съмняваш в правилността на отговорите, които на всички нас изглеждат очевидни и ясни?
    Старецът начертал на пясъка един голям и един малък кръг и отвърнал:
    — Площта на големия кръг са моите познания, а площта на малкия — вашите. Моите знания са действително по-големи от вашите, но всичко извън тези кръгове е неизвестно. Дължината на голямата окръжност, както виждате, е много по-голяма от дължината на малката, следователно и границата на моите знания с неизвестното е значително по-голяма. Затова аз имам и повече съмнения… "
    С увеличението на познанието във всяка една област, става все по-ясно колко малко знаем. Отдавна няма нищо мистично в науката. Днес лекарите лекуват последиците, но не могат да лекуват човека. От друга страна религията лекува душата. Във всеки случай отричането на каквото и да е само поставя ограничения без да дава решения.
  • ...
    Господи, моля те, чудо стори този път,
    да подейства лекарството, новото...
    Да подейства... Тази сгърчена в болката плът
    е Човек, нека живее, помощ недей му отказва...

    Ирен, хубаво ти е есето, но лично на мен темата ми е трудна за есе, затова ти оставям каквото мисля по нея в коментарното поле.
  • Между другото България е най високи показатели на детска смъртност в Европа и най ниска проживаемост със рак... тъжна статистика. И хората трябва да се борит за подобряване на прилагането на научните достижения в българското здравеопазване, а не да се дискутира дали са по добри бабини отвари или артернативни енергии... В двайсетте години на 20 век хората в България са живеели 46 г средно... Направо съм ужасена от разни странни теории напоследък.
  • Кайто иска да отрича науката и съвременната техника може да мине към сектата на менонитите и да живее без техника и лекарства. Аз самата се занимавам с наука и не смятам, че е вид религия... и не мисля да се връщам в средновековието когато са мислели, че земята не се върти.😀 Достатъчно е да се види средната продължителност на живота в страните с разнита наука и ум в главата. И между другото е добре преди да се критикува да се информира човек колко милиона се влагат за разработка за 1 лекарство. Всички които критикуват си ги гълтат като им си вдигне кръвното или захарта😁
  • Люси, вярва на теоремите, а на аксиомите не вярва! Бягате от темата!
  • Като да се завърне човек към себе си - многозначна отговорност към съдбите и на други; не бива да сме само съществуващи, а другите - пасти да ядат! Широкоъгълен обектив за Люси трябва.
  • Фармацефтичната промишленост печели много, няма съмнение в това, но без нея сме обречени. Ако идете в бедните квартали на Гватемала там им умират по няколко деца на семейство от липса на ваксини, без антибиотици и от лоша система на здравеопазване. Това ли е целта на новата демократична България членка на ЕС?
  • "Властта на парите е тази, която ще определи коя е медицината в която ще вярваме..."
    Абсолютно вярно!
    Фармацевтичната индустрия, например, е прекалено алчна, нагла и безскруполна,
    защото нейните жертви наливат пари...
  • Според мен е добре да се плащат осигуровки задължително, защото иначе хората ще разчитат на "точно пък аз ли ще се разболея " и като се разболеят от рак или друго тежко заболяване трябва да си продадеш къщата да да си платиш химиотерапия и лечение... или да разчиташ на новоизлюпените самозванци, които лекуват рак за 20 дни с корени от глухарче или други подобни магически цярове. Като чета какви простотии публикуват във фейсбук се чудя... Добре, че в България макар не в идеално състояние здравеопазване все пак има , че ако остане на лечителите падащата продължителност на живота ще стигне до нивото на средновековието... Едно са алтертативти методи като масажи или шиацу като допълнителна практика друго е да се отричат постиженията на съвременната фармация без която доста от нас нямаше да пишат в този сайт😏 защото нямаше да ги има... Продължителността на живота в древния Рим е била 24 г. А в Средновековна Евпопа 21 г... Без антибиотици. Без "лошата" фармацефтична промишленост.
  • Люси, Ани, ще се радвам ако със своите мисли и разсъждения по темата се включите в новото предизвикателство. https://otkrovenia.com/bg/contests/22
    Не се ядосвай, Ани. Хората имат право на собствено мнение и избор , това което на мен не ми харесва е че всъщност на ниво държава ни отнемат това право на избор. Официалната медицина е издига в култ и се обгрижва като единственото ценно и полезно. Без право на избор плащаш здравни осигуровки точно за тази медицина и то задължително. Има задължителни ваксини, а другото дори се забранява. Реално погледнато всякакъв друг род лечители нямат дори как да работят с уреден законов статут.
    Благодаря ви, че бяхте тук и споделихте мнение.
  • Аз лично предпочитам да вярвам на науката, защото има доста механизми на контрол, въпреки, че някои открития несъмнено служат за печалба...Не бих нито се лекувала с недоказани алтернативни методи, които напоследък публикуват масово в интернет и за които още по нищо не е доказано...А що се отнася до "обикновенния човек" който не може сам да докаже...ами няма как да сме специалисти по всичко, за това си има учебни заведения и в цивилизования свят за да се пусне дадено лекарство минава през много инстанции и проверки. А за хомеопатията, аз лично съм пробвала на децата си и бях разочарована, никакво подобрение нямаха и за това отдавна не си правя експерименти. При някои хронични заболявания казват, че имат ефект, но ако имаш преплитане на червата или инсулт сигурно също ще идеш в болница, а не при хомеопат или на врачка, нали?
Предложения
: ??:??