4.03.2009 г., 20:22 ч.

Не бий детето! Не бий майката! 

  Есета » Социални
3820 0 16
4 мин за четене
 

 

НЕ БИЙ ДЕТЕТО! НЕ БИЙ МАЙКАТА!            

 

 

        "На 30 години и половина съм. От тях последните 30 живея без баща. За щастие... Въпреки любовта си към баща ми, майка ми е решила, че едно дете не бива да живее в семейството на побойник и пияница, и се е развела, преди да се науча дори да пълзя... Съвсем навреме, бих казал.

        Да се разведеш преди 30 години в България си е било доста смела постъпка (не че сега е различно), особено, когато това решение не се одобрява от никого, дори и собствените ти роднини. Майка ми благоразумно се е развела по взаимна вина (нищо че и досега на бузата ú има белег на мястото, където баща ми си е гасил цигарата), прибрала се е при родителите си и понесла стоически цялото унижение от този си акт. Не искам да мисля какъв човек щях да израсна, ако ролеви модел по време на детството ми беше баща ми. Насилник и пияница като него, най-вероятно. Слава богу, въпреки родителските си права, той прекара с мен няма и 30 дни за 30 години. И малко повече време прекарах с неговото семейство, създало такъв насилник...

.....................................................................................................................................................................

         Не стойте безучастни! И застанете твърдо зад насилваните, насилието не трябва да се крие, а да се изважда на показ! Въпреки срама! Казвам го от личен опит, знам кой живот бих живял по-щастлив - този или онзи с баща-насилник...

 

        Това не е разказ за една лична драма. Това е апел за помощ! Помогнете на тези, които са нямали късмета да имат майка като моята! Вие сте роднини и съседи, ваш морален дълг е да спрете насилието! Моля ви...

          Този пост не е написан, за да си спомням след време на какъв акъл съм бил. Целта е да стигне до максимален брой читатели и да промени нещо в тази страна. Освен това моля всеки, който смята темата и поста по нея за важни, да публикува навсякъде, където прецени, целият текст или част от него. Дано заедно успеем да постигнем нещо!"

 

          Това е извадка от разказа "Бий детето" на Т.Ц. на 32 години, от София, която използвам с негово съгласие и молба, без да го познавам. Мисля, че темата е достатъчно важна, за да си позволя да спра вниманието  на читателя на нея. Защото най-важното в нашия живот, онова, което му придава истински смисъл, са децата, които създаваме. А за съжаление твърде често се случва да не подхождаме към техния живот с достатъчно отговорност. Този млад мъж, слава Богу, и благодарение на решителността и отговорността на своята майка, няма кой знае какво да разкаже за насилието в своето семейство, освен за белега от изгасена цигара на бузата ù, но затова пък е израснал като достатъчно  прозорлив и отговорен, за да разбере пагубната роля на насилието в семейството и вероятността какъв би могъл да бъде днес, ако тя не беше взела навреме своето решение. Насилието в семейството е почва, върху която неизбежно израстват бъдещи насилници или комплексирани, уплашени  личности, неспособни да се справят с живота, който им предстои. На това обричат най-често децата си родители, между които вече любовта си е отишла и на нейно място се е настанила омразата. Колко страшно е това, че тези родители някога са събрали съдбите си с любов. И независимо от причините, поради които е изчезнала любовта между двамата, потърпевшите са децата. Тези невинни, чисти малки човечета, бъдещи възрастни хора, свидетели на свади, скандали, побоища, те почти винаги остават с осакатена психика и много често - с осакатена съдба. Ужасяващи примери и страхотии за насилието няма да цитирам тук. Вероятно всички са виждали и чували достатъчно, макар че много често те остават скрити. Смятам, че много по-важно от жълтото в историите е сериозната мисъл за последствията. Затова, млади момичета и момчета, не подхождайте лекомислено към връзките си, защото от тях често се раждат деца. Помислете дали си струва да създадеш дете, ако не можеш да го направиш стойностен и щастлив човек. Ние всички сме били деца и помним колко много детето има нужда и от мама и от татко, то има нужда от обич, но има нужда и да вижда обич между мама и татко. По-страшно за неговата малка душица от това, че мама и татко не се обичат е това, че те се бият.

          Запомнила съм един въпрос от филм, чието заглавие, за съжаление, вече не помня. Въпросът беше зададен от млад мъж на жената, с която живееше и която поиска да има дете от него: "Нима имаш толкова високо мнение за себе си, че искаш да се размножаваш?". Жестоко, нали. Защото всеки има високо мнение за себе си, включително и особено бъдещият насилник. Но децата не са домашни любимци, те са човешки същества. Те са огромна отговорност.

 

 

PS.

Ако някой желае да прочете постинга, може да потърси в Google чрез «Бий детето» или на http://locke.blog.bg/viewpost.php?id=80406

 

 

© Даша Всички права запазени

Авторът е забранил гласуването.
Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • За съжаление повечето хора се отнасят изключително лекомислено към родителството. Те стават родители сякаш като някаква мода,ей така между другото. Повечето млади майки не ми изглеждат надеждни.Да не говоря за бащите, особено онези,които създават дете и после го зарязват. На една позната на баба ми,дъщерята така се събра с един мухльо и им се роди дете,обаче бащата си обра крушите след няма и година. Сериозно,имах ли власт,щях жестоко да преследват такива нещастници,които изоставят децата си.Както хан Крум навремето е чупел ръце за клеветничество и е изкоренявал лозя,така и аз бих постъпвала с несериозните бащи.Не може така.Как искаме държавата да е пълна с млади хора,на които може да се разчита,когато още от ранна възраст някои остават без родител?Извинявайте,но в повечето случаи бащите изоставят.Защото не са възпитавани като хората от собствените си майки.Ето защо е толкова важна семейната среда.И после се възмущаваме тинейджърите какви били разхайтени и прочие.Ами,като няма кой да ги научи,ще са разхайтени.
    И съм съгласна,че образованието не играе роля.Всеки може да упражнява насилие,без значение дали е само със завършен четвърти клас или докторант в университета.Болните мозъци се срещат сред всички слоеве на обществото.Що се отнася до женската преценка-е,не съм изненадана,че според някои от вас жената е виновна.А мъжът не е виновен,така ли?Мисля,че е крайно време да се отървем от подобни закостенели представи.Да,често жените се обвързват с неподходящи мъже,но нима са виновни,че хлътват до уши и не могат адекватно да си дадат сметка на що за човек са казали "да"в църквата?Любовта е сляпа,неслучайно го казват.А и насилниците ловко се прикриват и се правят на такива,каквито искат половинките им да ги виждат,докато не ги впримчат в брака.Ако не ви е минало това през главата,значи обществото е далеч по-зле,отколкото си мисля.
  • Богун, няма да споря с теб - помолих те да не ми досаждаш...

    Ще кажа само, че това, което пишеш тук за мен, е АБСОЛЮТНА ЛЪЖА!

    Моля да ме извинят и Даша, и редакторите, но към мен е отправена обида и клевета в публичното пространство, и затова имам право да отговаря пак в публичното пространство.

  • Ето сега мога чистосърдечно да поздравя Даша за нейния последен коментар,който бих казал е един трезв и реалистичен поглед върху причините за достигането на насилие в семейството.И акцента е именно върху причините,а не - абе тия са насилници дай да видим сега как да ги осъдим...Ами тия мъже-насилници нямат ли майки?!?И как така са стигнали до там да бъдат насилници,кой ги е възпитавал или НЕвъзпитавал?
    Елена,както ти писах и на имейла - стегни се малко,не ти отива на годините да ми отправяш лични нападки по електронната поща.Гледай да избягваш принципа "Едно си баба знае,едно си бае.."
  • Мисля, че става въпрос не за защита на родителя, останал сам да отглежда детето си... Това не е защита... нямаше да има нужда от защита, ако не се допускаше нарушаване на тази равнопоставеност, когато става дума за права и отговорности... защото най-напред сме хора, а после мъже или жени... защото сме човеци с разум и способност да мислим...
    Емоционалност, интелект, духовност - това са различни неща, с различни дименсии и не трябва да се правят генерални изводи само по от едно тях...
    При всичките тези случаи на насилие има патология... защото човешкото здраве включва 3 компонента - физическо, душевно и духовно...
    Темата е много актуална.
    Отново ти благодаря, Даша, за това есе!!!

    ПП
    И НЕКА НАИСТИНА ЧЕТЕМ СВЕТИЛА В НАУКАТА, КАТО АЛФРЕД АДЛЕР, ГЕОРГАС ВИТУЛКАС, ЛАУРЕАТ НА НОБЕЛОВА НАГРАДА...ДА НЕ ИЗРЕЖДАМ ПОВЕЧЕ... а не мненията на съмнителни специалисти сексолози, психолози... не коментирам повече...

  • И “вината” и отговорността за създаването на едно дете е на двамата родители – затова спорът е излишен. Но когато това вече е факт и единият (в повечето случаи бащата) е насилник, остава майката (за съжаление, защото жената е създадена от природата по-слаба) да поеме цялата отговорност за живота на детето, което са създали. И защото майчиният инстинкт е по-силен от бащиния – първичен примитивизъм, над който разума все още не може да надделее, както и тук в много произведения четем – “Искам те, о, сладък грях! Искам те, о, миг! Пък после да става каквото ще!”. По този повод си спомням книга, която бях срещнала само като заглавие (не съм я чела) “Изкуството да обичаш когото трябва”. Защото това е щастливата любов, това е щастливия живот, когато “Искам”, “Трябва” и “Мога” не си противоречат. За съжаление, не винаги е така, защото най-често сме подвластни на “Искам” т.е. на емоциите и много “сбъркани” семейства и животи около нас го показват.
    Колкото за това, че нашето законодателство не защитава достатъчно детето и родителя, който остава да се грижи за него, е отделен въпрос. И много жени биха могли да осмислят дните си с тази борба (колкото и силна да е думата, настоящият спор показва, че това е наистина борба) – да постигнат защита на правата на детето и себе си.
    Благодаря ви.
  • Богун, отвори си пощата.
    Ако си достатъчно смел

    ПП Надявам се, при положение, че всичко минава през стомаха ти, мислите поне да минават от някъде другаде...
  • Хайде пак - същата песен...Кво да коментирам то с хора с алогично мислене на глава не се излиза Твърденията ми били нелепи? Хех ама ме караш да се смея...Пак някой не си е научил урока Искаш да ми кажеш,че всяко изпразване вътре мъжът задължително трябва да го смята като дете?И да не би пък жената някой да я е изнасилил?Не се изказвайте неподготвени моля.Аз не съм "за" насилието.Опитвам се да изясним нещата логично и с научни факти,а вие пак - ами за тая първосигналност става дума - размисъл логичен няма.Естествено че жената решава да задържи детето или не - да не би да е в утробата на мъжа!?!?Има си контрацепция.И пак допираме до въпроса за избора и не мога да разбера що го избягвате - кой по дяволите го избира тоя мъж с който се прави секс?Аз с жени знам,че е безсмислено да се коментират някои теми,но просто имам доста свободно време да се занимавам дори и с такива неща Успех на всички бъдещи майки
  • извинявай, Богун, но нещо теорията ти издиша. в създаването на едно дете участват 1 брой жена и 1 брой мъж. та, моите извинения, ама това откъде го измисли, че "Мъжът няма как да го реши тва."?! "жената е решила да забременее от еди кой си,без да го пита дали иска или не." Мъжът къде е бил, че нещо не мога да се сетя? И някой го е изнасилил него ли, че е засял божественото си семе? м?
    и по предишния ти постинг мога да те оборя, защото много от твърденията ти са нелепи, но предпочитам този спор да се премести във форума, а не тук, под есето.
  • Ена,принуждаваш ме да се намесвам пак - ти изглежда,както нормално повечето жени правят - си държиш на своето от емоционална и морална гледна точка и толкоз.Смислени и логични обяснения няма.Не е момента да ви изнасям лекций тука на тема първосигналност,сексуално поведение и т.н.На всички е ясно мисля(!!!),че жената решава дали да има дете или не.Мъжът няма как да го реши тва.И при тия случаи на насилие е ставало точно така - жената е решила да забременее от еди кой си,без да го пита дали иска или не.А и да не е искал той вече няма думата.И не знам що се намесва морала тука,общественото мислене и други подобни.Хората са го изяснили и формулирали отдавна,то тва да не е от вчера или от оня ден...Четете просто и се образовайте!И мислете с главите си - не с органи дето се намират под кръста...
  • Аз пак ще се включа, защото това есе и проблема не ми дават покой.
    Прочетох и коментарите - те също са тема за есе... И ще бъдат дотогава, докато има такова мислене.
    Не може да се приписва ИЗЦЯЛО ОТГОВОРНОСТТА НА ЖЕНАТА, но за съжаление самите закони са такива, че поставят жената ИЗЦЯЛО отговорна. Тогава какво остава - само да се възмущаваме...
    И как тогава да няма такова мислене -

    "При всички такива случаи е виновна само майката - ТЯ ИЗБИРА кой да е баща на детето и.Всичко идва от първосигналността на жената - особено ако е с ниско образование и няма много багаж в главата.В такива случаи си пада по "мъжкари" и после - що пиел,що биел..Ами това правят "мъжкарите".Оплаквания са неуместни."

    Та това се поощрява и от обществото, израз на което са и законите във връзка с този проблем и тяхното прилагане.

    В предния си коментар описах действителен случай и това Е СЪДЕБНА ПРАКТИКА!!!!!!!!!!!!!!!

    Тогава? Какво може да направи една жена, майка, жертва на насилие?
    Какво може да направи една майка, която е в стрес и психически притисната?
    НАИСТИНА ИМА ЗА КАКВО ДА СЕ ПОМИСЛИ!!!!!!
    НЯКОЙ БЯГА ОТ ОТГОВОРНОСТ, НО ТОВА НЕ Е МАЙКАТА.
    НИТО ЖЕНАТА, КОЯТО Е УДОСТОИЛА ЕДИН МЪЖ С ДОВЕРИЕТО СИ ДА ГО НАПРАВИ БАЩА.
    Защото идва моментът, когато тези "бащи" се сещат, че имат деца и започват да търсят правата си, които децата им са длъжни по закон да им подсигурят - да се грижат за родителите си...
    Но, както вече казах, законът вменява задължения към детето и отговорността за него изцяло на майката, когато детето е останало след развода при нея...
    МАЙКАТА ТРЯБВАЛО ДА МИСЛИ, ПРЕДИ ДА СТАНЕ МАЙКА... А БАЩАТА НЕ???
    ЗАЩО, ТОЙ МАЛОУМЕН ЛИ Е, ЧЕ ДА НЕ МОЖЕ ДА МИСЛИ???

    Даша, благодаря ти, че написа това есе!!!

    ПП ЕДВА ЛИ ПРЕДИ ВЕК ЖЕНИТЕ СА БИЛИ С ПО-ВИСОКО ОБРАЗОВАНИЕ ОТ СЕГА.
    СЪС СИГУРНОСТ, ОБАЧЕ, Е ИМАЛО МЪЖЕ, А НЕ "МЪЖКАРИ"
  • ... може би ще споделя мнението на Богун... защото съм мъж и гледам от моя си ъгъл ... но той ще гаси цигара от мен ... (и аз знам и съмм виждал един куп аналози, дори по абсурдни ) и аз ще стоя при него - да да ... мъж бил по - силен бил физически... нали заспива ... мамичката му ебавам взимам си детето и изчезвам ... любов ли е , липса на характер ли е, какво е ... винаги ми е било стрранно и необяснимо защо тези жени търпят това...

    ред. П.П. въобще не оправдавам мъжа в случая и действията му ... но да кажем - има и такива ... екземпляри ... но защо ги търпят ...

    и друго ... като един потенциален бъдещ "бияч" ... не знам мисля че съм осъзнал тези ... моменти и не бих го допуснал ... но никой не се жени и не създава деца с идеята да ги бие ...

    есета (и каквото и да е ) на тази тема са нужни ...
  • Даша,наистина не обичам да ми преиначават думите и да ги тълкуват грешно.Не виждам къде съм споменал за образованието на мъже нещо?Много ясно съм посочил ,че става дума за ЖЕНИТЕ,които си избират подобни мъже.Или искаш да кажеш,че жените въобще нямат думата при тоя избор?Проблемите на мъжете склонни към насилие са едно,а жените избиращи ги са съвсем друго нещо.Моля,разграничавай трезво нещата.
  • Даша, приветствам те за това есе! Съпричастна съм изцяло, дори нещо повече. Мисля, че отговорността за децата не сe ограничава само с родителството. Ето един преживян абсурд:

    Развод. Естествено умопомрачителен. Висшисти. Съдът присъжда детето и ползването на жилището на майката и детето. Бащата осъжда майката да плаща наем, като имащ права по закон...
    По закон майката е изцяло отговорна за детето.
    Бащата - не.
    Той има само задължението да дава мизерна издръжка.
    И ВСИЧКИ ПРАВА!!!
    Какво прави държавата в този абсурд???
    Как майката ще се справя с цялата отговорност по отглеждане и възпитаване на детето и същевременно ще заплаща свободен наем за половината от жилището???

    Съдът осъжда бащата да напусне жилищета, а после, пак съдът осъжда майката да му плаща наем!!!

    За съжаление - това е правото и законите в България.
    Случаят е действителен.
  • Богун (Димитър Димитров),
    Има голяма доза истина в думите Ви, но, разбира се, не са абсолютна истина. Така че, не вменявайте категорично и винаги вината на майката. Макар и в болшинството от случаите, насилието да е признак на ниска култура (а тя пък почти винаги е свързана с ниско образование) и почти винаги свързано с пиянството, това все пак не е правило. Слабостта, психическата неустойчивост също подтиква към пиянство, защото то е най-лесния път за бягство от проблемите. Агресията се увеличава с "развитието" на обществото ни. Нима в отминалите, патриархални времена хората са били по-образовани от днес? Според Вас май излиза, че мъжете, които нямат висше образование винаги са насилници, а ония с висше образование никога не са. Пък и тук не става въпрос точно за вината, а за отговорността на родителите пред децата.
    laddydot (Мирелла ), хубаво е, че едно 13-годишно момиче се е спряло тук. Да, права си, за повечето недостатъци на децата са виновни родителите им, но има и други причини, защото децата не живеят и не общуват само в къщи, а и в училище и на улицата, а освен това съществуват и наследствено обусловени фактори за формирането на личността.
    Благодаря и на двамата за коментарите.

  • При всички такива случаи е виновна само майката - ТЯ ИЗБИРА кой да е баща на детето и.Всичко идва от първосигналността на жената - особено ако е с ниско образование и няма много багаж в главата.В такива случаи си пада по "мъжкари" и после - що пиел,що биел..Ами това правят "мъжкарите".Оплаквания са неуместни.
  • браво на такива майки, на хора, които се борят с насилието като този човек и като теб! за повечето недостатъци у децата, струва ми се, са виновни родителите им.
    благодаря за прочетеното! радвам се, че се пишат произведения с цел да се промени нещо!
Предложения
: ??:??