22.12.2014 г., 13:51 ч.  

Неудачник 

  Есета » Граждански
1629 0 30
3 мин за четене

 

 

 

 

От старите касети на първите видеа за пръв път чух думата "неудачник". Не разбирах какво значи, защото около мен все още нямаше такива. Всички ходехме на работа и имахме няколко простички цели - да се влюбим, да си създадем семейство, да си отгледаме дечица, да си купим кола, апартамент и вила, ако може. Другото беше даденост. Никакъв проблем да учиш и завършиш каквото си поискаш, стига да ти се учи. Малки заплати, но и малки лихви. Един апартамент струваше 8-9 хилядарки, а заемите се изплащаха за 30 години с лихва от един процент. Нямахме представа колко струва тока и водата, но пък една почивка на Златни пясъци, иструваше около шест лева дневно на човек, за децата наполовина. Във всяко предприятие и училище имаше лекар и зъболекар. Телевизионните канали бяха два-три и единия пускаше руска програма. На екскурзии ходехме често, но в страните от соц. лагера и чат-пат в Гърция и Сърбия. Нямаше "неудачници". Вие, на моите години, ги знаете тия работи. Дали ви е харесвало или не, това е друг въпрос. Може да сте били през цялото време настроени дисидентски или просто да не са ви харесвали някои работи, но това пак го оставям настрани. По-спокойно беше. Циганите ходеха задължително на работа, циганетата на училише, а батковците учеха занаят в трудови войски. По селата имаше отворени малки цехчета и хората имаше къде да поработват. И доматите и ябълките бяха български. Имаше толкова много, че ги изнасяхме. Ходехме по бригади да събираме реколтата. Нещо като обществена хармония. Но ни беше писнало от агитации и пропаганди и от вечния бай Тошо. Че като зачетохме "Огоньок" и оня архипредател Горбачов, стой та гледай.
     Голяма радост, голямо чудо настана, като падна бай Тошо и като ни заговориха за демокрация. Брех, какво ли ще да е това чудо. То сигурно ще е точно равенство, братство и свобода, както се пее в "Марсилезата". Малко смущаващи изглеждаха само първите демократи. С бради, с озверели физиономии, сипещи закани и анатеми по всичко комунистическо и старо. Е, викахме си и това ще мине, но пък после... на всички предприятия ще сложат най-кадърните управници, навсякъде ще има свобода и пълна справедливост... абе все прекрасни неща.
    Да, но после се случи нещо съвсем различно. Затвориха предприятията - били грандомански. Разпасаха дисциплината в училищата, така било демократично. Окрадоха ни спестяваните с години пари - шокова терапия. Махнаха лекарите и зъболекарите от всякъде - медицината не била без пари. Ликвидираха българската армия и оградите по границите - ??? (сега ги строят наново). Помните ли, че бяхме станали над девет милиона? Сега Господ знае колко сме. До 2050 по изследване на БАН, ще бъдем само 800 хиляди етнически българи и 3.5 милиона цигани и други малцинства. България намалявала с 8 човека на час. На вас не ви ли се плаче? Вярвате ли още в сладки приказки? Харесва ли ви, че сме вече най-злият враг на Русия? Въобще, харесва ли ви това, на което казват демокрация? Кажете просто "да" или "не". И още нещо. Ако един човек работи честно и получава заплата, купува почти всичко на кредит, учи децата си в България и то с доста труд, не е прочут с никакви изцепки и не го дават по телевизиите, той "неудачник" ли е? Това "неудачник" го има много в американските филми и то е нещо като клеймо, което те бележи за цял живот. Американците имат една поговорка, която отразява тяхната представа за "удачник" т.е. за успял човек - "Като си много умен, къде са ти парите?". Сега стана ли ви ясно? Може да се мислите за много умен, може дори да сте професор, но ако не сте натрупали пачки като някоя мутра, значи не чините нищо. Вие сте просто "неудачник". И няма голямо значение как точно ще ги надиплите тия пачки, дали с кражби или шарлатании, със сводничество и наркотици. Важното е да ги имате. Можете дори да станете за резил като Йорданка Христова и да си засерете целия авторитет в някой "Биг брадър". И това е нормално при демокрацията, защото там моралът е различен, доколкото го има изобщо. Лицемерие, демагогия, бруталност, пробивност, егоизъм, предателство... какво мислите, че е това, нещо лошо ли? Не, това са качествата, които трябва да притежава "удачникът", иначе... иначе си остава просто редови "неудачник", като мен.
    
    
Куш, декември 2014




© Куш Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Твърдо "Не". Не ми харесва всичко това. А американската дума "неудачник" е най-големият срам за тази нация. Именно тя а не политиките, войните, коропорациите. Всичко това са само производни на тази гадна дума. Днес 96% от американското население виждат себе си, като неудачници. Не като обезверени, излъгани и ограбениа, както виждат себе си днес много българи, а именно неудачници. А неудачника сам е виновен за своите неудачи. Тази дума е имндулгенция за всички братоубийци - Каини. Моля ви да не я употребявате никога.
  • "Лицемерие, демагогия, бруталност, пробивност, егоизъм, предателство... какво мислите, че е това, нещо лошо ли? Не, това са качествата, които трябва да притежава "удачникът", иначе... иначе си остава просто редови "неудачник", като мен."
    ---------------------------------------------------------------------
    Много точно и вярно описание на съвременната ни действителност!
    Бих гласувала със седем, ако имаше.
    Уникално есе! Поздрави!
  • Въпросът, който ти зададох, изискваше едносричен отговор - Да или Не.
    Но май не ти отърва. Псевдопатриоте.
  • Панайотов, достатъчно. Ти въобще не си в час за какво говоря.
  • Да не би да си бил военен?
    Но не ми отговори. Изплъзвашщ се като мокра връв.
    Хайде пак - ще дадеш ли на социално бедно ромско семейство да се настани във вилата ти, къщата ти, или апартамента ти?
    Трудови войски бяха под дифолт за турци и цигани. Сега не можеш да ги възстановиш - ще ревнат, че са дискриминирани.
    Да те питам, откъде ще вземеш пари за подобна армия. За военните няма, постоянно текат съкращения, но ти ще възстановяваш трудови войски. Умник. Кой ще плаща социалната цена в изоставените селища да тече ток и да има питейна вода, при положение че там никой няма да работи? А транспорт между селищата? здравеопазване и образование?
  • Г-н, Панайотов, чакам си отговора. На сапун ли да ги направим? Имаш ли друго предложение, при положение, че затворите са пълни и се чака ред за излежаване на присъда. Трудови войски не са българско изобретение. Появили са се там, където най-малко очакваш.
  • Не ми удряй по тънката струна, защото тъкмо заради безправието и неприлагането на закона пустеят селата. Заради набезите на катуните, които обират безнаказано реколтата. А партиите ги къткат като електорални единици.
  • Представа си нямаш колко много давам и на колко хора.
    Всъщност никой нищо не трябва да дава. Ти ходил ли си някога в някое село. Виждал си си колко къщи пустеят, защото къщата много бързо рухва, ако няма човешки дух вътре. Тия къщи с общ труд и малко помощ от държавата ще станат годни за обитаване.
    Няма по-тъжна гледка от къща през чиито прозорци са избили бурени. Вие хора ли сте изобщо в тоя сайт или някакви лигави мекотели! Не е ли достатъчно сериозен тоя въпрос, господа патриоти, м?
  • Аз пък си чакам отговора - ще дадеш ли доброволно и след съответното разясняване и ограмотяване вилата си или стая от жилището си на угнетено ромско семейство
  • Есето ми е реалистичен поглед както на миналото, така и на днешното, Балди. Имаш ли още наставления, да започна да си записвам?

    Ще добавя, че двадесет и пет годишният ми опит с тая система все повече ме убеждава, че демокрацията е лицемерна разновидност на икономическия геноцид над цели нации. Другите, проспериращите, или безогледно печатат пари или живеят с колосални заеми.
    Ще ви кажа и нещо любопитно. Външният дълг на САЩ (19 трилиона долара), изразен в сто доларови банкноти (с дължина от 16,5 см ), наредени една до друга обикаля земното кълбо 180 пъти по екватора и е 24 пъти разстоянието до луната. Дето се вика "на чужд гръб леко се живее". Англия, Франция и Италия съвсем не са по стока.
  • Трябва да си готов за различни мнения. И да не обиждаш този, който е с различно. Есето ти не е есе, а носталгия по миналото. Приеми, че други хора не си спомнят за него с носталгия.
  • Добре бе, Балди, знам че е литературен сайт, но и летераторите не са откъснати от проблемите на тая държава. Извинявай! Като не ти е приятно и те затормозявам, не влизай тук. На други вероятно темата ще им е интересна, ако са се преситили от въздишки.
  • Бих му повярвал, ако предостави къщата си или вила, ако има, на изоставените… за вечно ползване. Или москвича си
  • Кушел, това не е блог. Бг, а литературен сайг. И ти се опитваш да жо политизираш.
  • Балди, те са много и изоставени на произвола на съдбата. Те просто нямат никакъв хоризонт и елементарна перспектива. Това ги превръща в оцеляващи животни. Гладът не признава закона. Могат да станат и още по-опасни. Може да дойде време да стоим заключени и въоръжени по цели нощи, докато и те се снабдят с оръжия. Ами после... Някои ще се спасят в чужбина. Сега намаляваме с 8 човека на час, но процесът ескалира.

    Едното решение е да ги изловим и да ги направим на сапун.
    Но правозащитните организации ще развалят "хубавата работа".
    Другият начин е следния. Да се отремонтира изоставения сграден фонд по селата. Сред гетата де се проведе агитация за набиране на доброволци за земеделска и животновъдна работа с истинско заплащане. В някои села първоначално да се създадат кооперативи, циганите да се назначат на работа със заплати и осигуровки. Да им се осигури образование, лекари и специалисти. Никой не бяга от хубавото. Дори един процент да кръшка, на други сигурността ще им допадне и те сами ще започнат да се контролират. След първите успехи, ще има все повече кандидати. Ще изчезнат гетата. Никой няма да ражда и излишни деца, ако е зает с истинска рабата. Просто всичко трябва да се обмисли добре и да се започне малко по малко. И нещо също така много важно. Трябва да се възстановят строителни войски, които да поемат грижата за реките и язовирите, както и много други полезни неща. Всичко да става "доброволно" но срещу заплащане и получавани на квалификация. Ставам отегчителен...но който иска ще разбере идеята ми. Спирам до тук.
  • ... и сега има затворени комплекси... и не от вчера...
  • Ами да, така ще е, след като има социална политика, която насърчава малолетното майчинство. Колко цигани са осъдени за кражби, за изнасилнания и проституция. Има си закони, а неспазването им няма нищо общо с написаното.
  • Пътувам, гледам, сравнявам, какво друго да кажа. Наричайте ме както искате, но след двадесетина години етническите българи ще са по-малко от милион. Ще живеят в два или три града, в квартали, оградени с бодлива тел. Ще се охраняват денонощно от въоръжена охрана и ще живеят затворени в малки пространства. Останалата територия на България ще представлява тъжни руини с щъкащи из тях човекоподобни маргинали от цял свят и многобройни американски военни бази. Това е бъдещето ни вървейки по тоя пагубен път. Наричайте ме тъп, глупав и каквото ви хрумне, но си спомнете един ден какво съм ви казал.
    А, и още нещо. Първите населени места с огради може да се появят съвсем скоро, до година-две.
  • Не коментираш обаче постянният дефицит. Корко вида хляб имаше, а сирене, а каксе купуваше жилище. На свободния пазар ли?
    Един цветен ттелевизор беше 1150 лв. Лукс.
  • Куш, коментирай!,,Един призрак броди из Европа...", а аз те мислех за умен човек...!?
  • Аз пък си спомням, че баба ми, която цял живот беше гледала болния си мъж, получаваше 15 лева пенсия по старост. Затова гледаше прасе, садеше картофи и зеленчуци, кукуруз за пилците. Юни месец ходехме на село през ваканциите и пластехме сеното. Тя беше набожна, като всяка селска жена, но по великден например в София нямаше как да влезеш в Александър Невски.
    В интерес на истината разсъжденията ти са манипулативни. Не беше всичко прекрасно, както и не всичко сега е ужасно. Мътилката ще се избистри. Все някога.
  • Извинявай, Илко, но лицемерното лигавене на Йотовава в тоя сайт, съвсем не означава, че е божа кравичка навсякъде. Не се заблуждавай.

    На други места минава за силно неуважанана персона заради приятелите и с фашистки възгледи, а и нейните не са по-различни.
  • Йотовава, не ме изненадва това, което си повърнала тук, тъй като то е част от опорните точки в брътвежите на всеки правоверен седерунгел. Някога имаше опашки за много неща, защото се изграждаше държава тръгнала от нищото. Сега бананите почерняват по рафтовете защото няма хора с пари, които да ги купят, но един егоистичен седераст изобщо не се впечатлява от това. Противно ми е да говоря с теб изобщо. Знаеш, че за мен си презряно нищожество от години.
  • Ами да, от 25 години управление, отговори ми колко е управлявала левицата?
    Чий проект беше СДС? А ДПС?
    Кой създаде мутрите?
    Кои са олигарсите? Ковачки какъв е?
  • "А защо в Чехия, Словакия, Унгария, Полша... днес живеят много по-прилично от нас, напредват здраво във всяка сфера, изпреварват в икономическо отношение мнозина членки на ЕС и не ги плащат с цената на мизерия - техните си символични цени?! "

    Сам си отговори - чия политика провеждат там - проруска или прозападна.

    Нима не е истина, че държавното регулиране на цените спъва пазара?
  • Точно поддържането на символични цени на услугите днес го плащаме, ще го плащат и децата ни, и внуците ни. Не забравяйте, че всъщност България е фалирала три пъти по времето на соца.
    Когато Русия спря кранчето, се оказа, че имаме заводи, които работели само за нея. А чунким тя не можела да си произвежда ел.двигателите, които правехме в "Георги Костов"? Ами можеше и си дръпна производството без проблем. Иначе дотогава като шлосер взимах 800 лв. заплата. Обаче това не ми пречи сега да взимам 1600 като сервизна поддръжка.
  • Есето е написано доста лицемерно и без задълбочаване.

    Краят на съществуването си Съветският съюз започва с целенасочени
    действия, с които се нарушават икономическите връзки със съюзниците. В средата на 80-те години Москва настоява да се преразгледат условията на редица договори с партньорите й, а в края през 1989 г. на среща в София министър-председателят Николай Рижков обяви, че СССР вече ще изисква да му се плаща в долари за суровините, с които снабдява държавите от Съвета за икономическа взаимопомощ (СИВ). Държавите сателити са принудени да поемат курс към интеграция в световното стопанство.

    Според теб това как се осъществява, м?
  • Тъй като имам пресен спомен от онова време, ще ти река едно - всички бяхме неудачници.
    недуачници, които виждаха две седмици в годината ягоди и праскови в плод и зеленчука
    неудачници, които по Нова година се редяха на неистови опашки за банани и портокали
    неудачници, които постоянно търсеха връзки, за да получат група, евентуално да се доредят до жилище - в най-добрия случая гарсионера
    неудачници на липсващ пазар за жилища
    недуачници, чиито вноски за коли се стартираха още от раждането им
    неудачници, които се движеха в единната щатна таблица
    неудачници, които, за да растат нагоре в кариерата, неминуемо трябваше да бъдат партийни членове
    неудачници, които се редяха по нощите и по списък се проверяваха за очаквания я цветен телевизор, я голям хладилник
    в селата не искаха бригадири на помощ, защото - всъщност това означаваше да бъдат произведени извнъредни количества зеленчуци, които не беше ясно къде ще се реализират - това от една страна. От друга страна - бригадирите означаваха задължение за квартири и храна и накрая ползата от файдата беше неизвестна.
    Всъщност днешната неимоверна корупция има дълбоките си корени в системата НАШ ЧОВЕК. Още тогава. Кажи нещо за нея. Кажи нещо и за завода в Пазарджик - консервния комбинат, който беше купен за баснословната сума 53 000 000 долара по онова време, а всъщност беше бракувана и морално остаряла технология - американска, продадена на италианците и те ни я пласираха на нас. Като за да спестят пари, умниците български инженери - наши хора, бяха отказали системата за климатизиране, която да улавя конденза в цеховете. В резултат ел.захранването гърмеше непрестанно.
    Какво ще кажеш за ЗТМ в Радомир - тогава банката отказва заем за построяването му, обачеееее... Никога не е бил на печалба. От всички краища тръгва автобуси с работна ръка за него. Даваха жилища на кило само и само да идеш да живееш там. Няма лошо. А сега ме светни една конзола 6х26 м как ще я транспортираш от този завод? Само с пристанищен кран. Сега ме светни още нещо - на какво е пристанище Радомир? А стр ува 10 милиарда. 10. Милиарда. Естествено че е грандомански.
    А за ИПК Родина какво ще ми речеш?
    Циганите ходеха задължително на работа, защото:
    1. имаше жителство и не можеше да миткаш насам-натам - това определено ми липсва, признавам си
    2. МНОГО ВАЖНО - ПО КОНСТИТУЦИЯ НЯМАШЕ ПРАВО ДА СИ БЕЗРАБОТЕН.
    Или учащ,или войник, или работещ.
    Но... светни ме къде ще се реализира един социолог в родното си място? Така се създаваха синекурни длъжности и щатът постоянно се разширяваше, което държеше заплатите в непроизводстгвения сектор на едни равнища. От това по-голямо неудачие здраве му кажи.
    Аз и съпругът ми работим и знаеш ли - не изплащаме кредит, имаме тристаен апартамент, детето ми учи в СМГ и печели награди. Не само по математически състезания.

    Това "есе" ми напомня много на встъпителните стаии на Работническо дело - с цел повишаване и все по-нататъшното растене на стандарта на живот, се повишават цените на следните основни хранителни стоки - 1978 г.
    Апропо, да помниш, че по Великден яйцата изчезваха, лятото нямаше захар, а наесен олио? Че живеехме в постоянен дефицит?
    Апартаментът, който майка ми тръгна да изплаща, беше 22 000. Какво от това, че лихвеният процент бил 1%. За 30 години тя трябваше да изплаща 770 лв. на година. При заплата 275 лв, 1/4 отиваша за изплащането на този апартамент. Помня как една седмица след аванса парите свършваха. Точно както и една седмица след заплата. Едни дамски ботуши струваха 70 лв. и се разлепваха първия месец.
    80-те години помня режима на тока и парното.
  • Валя, "рано или късно", ама да не е чак много късно. В блога днес един приятел ме успокои, че махалото вече тръгнало в обратна посока. Сега трябва пък да се навеждаме да не ни прасне по главите. Радвам се, че намина и коментира.
  • "Ако един човек работи честно и получава заплата и т.н....., той "неудачник" ли е?" Цитирам дословно от есето и отговарям: Не, не е неудачник, той е просто "Сървайвър", спечелил първото място от зор и пишманлък, но естествено без парична награда. Говориш за смяната на ценостната ни система, да пообъркаха се малко понятията, но аз вярвам, че всяко нещо рано или късно ще си дойде на мястото. И накрая, добре че са неудачниците та да се вихрят удачниците. Прочетох с интерес!
Предложения
: ??:??