4.04.2024 г., 15:14 ч.  

Невежеството е нещастие. Нещастието е невежество 

  Есета
137 4 5
3 мин за четене

   "Авидя" на санскрит означава Невежество. Невежество в духовен план. Притежателят на Авидя е изложен на големи опасности. Бих казал дори, че тези опасности са неосуетими. Великият Галилео Галилей е казал, че:

 

няма по-голяма ненавист на този свят от ненавистта, която изпитват обладателите на Авидя към знаещите. И това е точно така.

 

Преди Галилей Аристотел се произнася удивително точно и красиво: 
 

" Образованите превъзхождат необразованите, така като живите превъзхождат мъртвите!"
 

Питагор също внася своята лепта по въпроса - чертаейки върху пясъка два концентрични кръга. Вътрешният от тях символизирал знанието на неговите ученици. Венецът между тях илюстрирал превъзходството на неговото познание над учениците му, а областта извън по-големия кръг била  зоната на знанието на Боговете! Спрямо последните всеки смъртен пребивава в състояние на Авидя. Апостол Павел също се произнася авторитетно по въпроса в глава 13 от Първо послание към Коринтяни, 13:12:
 

"Сега виждаме смътно като през огледало, а тогава - лице с лице; сега зная донейде, а тогава ще позная, както и бидох познат."
 

Да речем, че вие сте един разхождащ се абориген. На земята пред вас лежи активен проводник на електричество с високо напрежение. Но вие не знаете що е това електричество. Наивно стъпвате върху проводника с босите си нозе и мигновено достигате водите на Стикс. Ето ви директен пример за Авидя и за последствието от Авидя. В този случай не бих искал да съм на ваше място. Но да допуснем, че инстинктът ви за самосъхранение работи перфектно и вие прескочите този проводник, защото вътрешният ви глас ви е нашепнал да постъпите така. Тогава леталният изход ще бъде избегнат, но докога. Нали съществува и съдбата. А работата на съдбата е да ви вкара със своите многобройни средства в състояние на Авидя, за да ви приключи.  Съдба ви гарантирам, че има. Омир неведнъж описва нейното действие. Големият ахейски герой Аякс Теламонид става типична нейна жертва, когато привижда в образа на овцете си Атреевите синове и ги изколва. А на сутринта, когато умопомрачението му е отминало, той слага  край на живота си с помощта на меча. Гаранти на съдбата са трите мойри на Ананке: Лахезис, Клото и Атропос. От тези трите аз лично съм се срещал само с Атропос и гарантирам, че последната съществува. Тя ми се яви и ми съобщи за предстоящата смърт на моята майка. И само след месец майка ми почина скоропостижно по ужасяващ начин. Между другото, Лахезис е Мойрата на Миналото, Клото - на Настоящето,  а Атропос - на Бъдещето. Атропос въобще не се церемони - тя срязва на две, със специален инструмент, нишката на живота ви и това нейно действие е равнозначно на смърт за вас. Зад привидното многообразие от факти, изглеждащо в очите ви неизчерпаемо, се крие един еднообразен сценарий, но е дяволски трудно да достигнете до него. Простичко казано: Всяко многообразие е заблуда. Зад него се крие едно специално еднообразие. Множеството всъщност е дяволският начин за укриване на единицата, Колкото и да не ви се вярва Видя означава точно това - да премахнете заблудата, наричана от древните Мая (Илюзорност). С други думи - да елиминирате Матрицата, или другояче казано - да елиминирате холографската вселена на неврофизиолога Карл Прибрам и физика Дейвид Бом. Ще успеете ли да го направите? Това изцяло зависи от вас. Още от деца са ви предлагали т.нар. "скрити картинки". Картинки, в които уж всичко е ясно, но има едно единствено нещо, което е добре замаскирано. Задачата ви е да откриете именно това нещо!
 

© Младен Мисана Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Много поздрави от LeoBedrosian, демек от мене. Хубаво хортуваш, смислено и дори дълбокомислено, Мисана. Харесвам хората със собствено мнение, макар размахването на пръст да не ми е съвсем по вкуса. Но ти го правиш елегантно, за което те поздравявам.
  • Младене, толкова много може да научи човек от теб!
    Благодаря ти!
  • 1. Мая, благодаря ти от сърце за великолепния коментар /Благодаря ти също за коментара и за поставянето в Любими на стиха ми "Ще запомня"/!
    Много си права. Истината е нещо крайно опасно. Както обичаше да се изразява един мой /вече покоен/ приятел:

    "Дръж ги на тъмно, да им е ясно!"

    И добавяше: "Писна ми да съм прав!"

    2. Благодаря ти много за проницателния коментар, Стойчо, както и за Любими! Абсолютно съм съгласен с теб, че:

    "Понастоящем живее илюзията, че нашата цивилизация гради добро за бъдещите поколения."

    Всъщност в реалността се случва точно обратното.

    3. Благодаря на всички поставили този мой текст в Любими!

    П.П. Важно е не количеството, а качеството!
  • Забележете, че невежеството не е аргумент който учи на добротворство.
    Понастоящем живее илюзията, че нашата цивилизация гради добро за бъдещите поколения.
    Това е лесно оборимо:войни,революции,алчност за завладяване на природните ресурси на другите страни,религиозна ненавист и престъпления от духовен и материален характер.
    Есето е достойно място за просвететените и посветените.
    Останалите без аргумент едва ли ще го прочетат и обмислят.
    Поздравления, Младен!
  • Много се замислих, Мисана. Мисля си, че никога нищо не е ясно и няма да разберем "тайната на световната загадка", както казва героят на Емилиян Станев в "Антихрист".Такава е целта, да не разбираме и да сме в плен на илюзията, защото какво ли ще направим, ако открием и разберем загадката? Как ще я приемем, ако изобщо е възможно?
Предложения
: ??:??