5.04.2017 г., 12:25 ч.

Различните лица на истината. 

  Есета » Философски
4937 3 8
3 мин за четене

          Има една игра, която децата обичат да играят, бях я забравила, но наскоро две хлапета ми я напомниха – Истина или предизвикателство. Интересно ми беше, че за децата не е проблем да изберат истината, по-често се спираха на нея, а не на предизвикателството и нито веднъж не оспориха отговора на другия, не се усъмниха, че може да е лъжа или полуистина. Не им трябваше доказателство, те са искрени и това подхранва безпрекословната им вяра в другите. Света за тях е в бяло и черно. Замислих се, ако аз трябва да избирам, какво ще избера. Ако избера истината, какво ще ме попитат и склонна ли съм да отговоря честно. Има толкова много ако, че този избор ми се видя твърде рискован.

           За децата истината е една. Кога истината започва да има много лица? Или винаги е била многолика и натрупания с годините житейски опит е открехнал леко завесата пред нас и успяваме да видим част от нюансите на сивото. Дали това е способност само за развития интелект?

          Една е истината за лъвицата дебнеща плячката си, друга е тя за самата плячка. Една е истината за майката отглеждаща сама детето си, друма е тя за бащата жадуващ „свободата си“. Една е истината на работника, друга е тя за собственика. Една е истината за войника готов да убива в името на някаква идея, друга е тя за близките на жертвите. Една е истината за твореца, друга е тя за критика. Често избягваме истината и дори сме и измислили етикет – благородна лъжа. Често внимаваме какво ще кажем, за да не нараним нечии чувства.

           Но всичко това прави ли истината различна? Не е ли истина, че лъвицата изяжда плячката си и това е просто част от кръговрата на живота. Не е ли истина, че когато двама души се разделят остава едно ощетено дете и това е част от живота. Не е ли истина, че при какъвто и да е договор, всяка от страните просто се опитва да извлече максимална полза за себе си и това е част от човешката природа. Не е ли истина, че всяка война е резултат от нечии амбиции, а всеки в този конфликт е фигура на шахматна дъска, а аз не знам да има спечелена партия без загубени фигури. Не е ли истина, че всеки човек изпитва съмнения, несигурност, търси одобрение от околните, за да намери себе си.

           В обществото негласно е прието, че на малкото дете не трябва да се казва всичко, защото съзнанието му още не е способно да понесе определена информация. Прието е, че на тежко болен е добре да му се спестят някои неща. Прието е от много хора, че истинският приятел не винаги е откровен. Всяка култура създава своите норми и ценности. Всеки създава свой свят и своя истина, това му помага да устрои живота си според своите разбирания, това му позволява да се чувства добре.

            Все още животът ни е пълен с постулати. Въпреки всички постижения, ние сме просто деца, които са забили поглед в земята и рият сърдито с краче. Гледаме с крайчето на окото си към истината и се опитваме всячески да убедим себе си и околните, че нашата истина е повече истина, но дори не успяваме да видим човека до нас, какво да кажем за този от другата страна на тази истина. Оказва се, че истината е твърде голяма за нас и не успява да се побере в съзнанието ни. Рием сърдито с краче и чакаме времето, когато ще се появи някой Галилей, ще ни принуди да повдигнем поглед и ще ни каже „И все пак тя се върти“.

© Ирена Всички права запазени

Произведението е участник в конкурса:

Истината - премълчавана, интерпретирана, различна за всеки от нас »

2 място

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • да, абсолютно точно, да понесеш истината трябва смелост и безпристрастност
  • И в страшното, и в прекрасното, трябва да се наднича. Надникнеш ли, опознаеш ли, приемаш. Всяко приемане на нещата, такива, каквито са, без бунт и стремеж за промяна, водят до балансиране на вътрешния ти мир. Балансираността е крачката към трезвостта и мъдростта. Всичко това помага да се изправиш срещу истината, да я приемеш, без да я променяш и да търсиш нови усещания и светове. Така мисля аз...
  • Да така ни учат от малки и предполагам , че е правилно, но ако това което се крие в сенките е нещо прекрасно, а не страшно, защо да не надникна
  • Определено са само сенки: сянка от клони, сянка от спомени, сянка от безсъние, сянка от страх, сянка от труден път и т.н. Не се съмнявай.
  • Няма как да не се съглася с теб, още Декарт го е казал: "Всеки проблем, който разреша, става правило, което впоследствие ми помага да реша други проблеми." Но проклетото червейче на съмнението продължава да дълбае и дълбае и подронва основите на досегашното знание. Наистита ли сенките в тъмното са само сенки?
  • "Кога истината започва да има много лица?"
    Когато се превърне в съмнение...

    Безспорната истина, която не е пречупена през светоусещането на хората, като например: "това е горещо", "ти имаш рак", "сенките на тъмнината са само сенки", не трябва да се превръща в съмнение, а във факт, за да може човек да се изправи срещу нея, да я преодолее и опитоми, за да продължи напред, знаейки точно по какъв път да тръгне. Тази истина трябва да се изрича на глас.
    Така мисля аз.
  • От публикуваните до тук сякаш това есе ми хареса най-много. Успех ти желая!
  • Хареса ми! Поздравления и успех!
Предложения
: ??:??